آراء كلامي استاد جوادي آملي(پيرامون توحيد)
چكيده
يكي از مباحثي كه در خداشناسي مورد توجه انديشمند معاصر ،آية الله جوادي آملي قرار گرفته ،بحث توحيد است كه در آثار مختلف ايشان بررسي وتبيين شده است .از آنجا كه ايشان هم متكلم وهم فيلسوف وهم عارف است بحث توحيد را از هر سه منظر مورد توجه قرار داده وبه طور ستوني به آنها پرداخته اند¬¬ .ما در اين پايان نامه ديدگاه آية الله جوادي را در بحث توحيد در همه ابعادش اعم از توحيد ذاتي ،صفاتي وافعالي وعبادي مورد بحث و بررسي قرار داده ايم. از نظر آية الله جوادي آملي محكم ترين دليل بر توحيد ذاتي خداوند برهان بسيط الحقيقه كه حاصل آن وحدت شخصي وجود است .درخصوص توحيد صفاتي ودر نحوه ارتباط صفات با ذات به عينيت صفات با ذات اعتقاد دارد وبر خلاف عموم متكلمان در بيان صفات ذات از حيات آغاز كرده است ودر توحيد افعالي خداوند رامنحصراً فاعل حقيقي همه افعال ، بدون شريك مي داند كه با اين انحصار استناد همه افعال به خداوند راصحيح مي شمارد. اين بحثها درديدگاه ايشان در توحيد نظري مورد بررسي قرار گرفته است ولي در توحيد عملي كه در رأس آن توحيد عبادي است با انواع دلايل به بحث وبررسي اينكه هيچ موجودي ذرّهاي صلاحيت و شايستگي عبوديت ندارد پرداخته است اين تحقيق با روش كتابخانه اي و به صورت توصيف و تحليل محتوا انجام شده است.
كليد واژه¬
آيت الله جوادي آملي، توحيد ذاتي، توحيد صفاتي، توحيد افعالي، توحيد عبادي
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری«س» - سطح سه