تصویر آینده جهان بر اساس اندیشه مهدوی از منظر آیات و روایات
بشر همواره دنبال پيشرفت و كمال خويش است. از اين رو ضرورت ترسيم آينده اي پيش رو و
تاسي به يك الگوي كامل و مناسب از بديهيات است. از آنجا كه امروزه الگوهاي متعددي مطرح
بوده، شناخت حقيقت و الگوي برتر، كاري دشوار است. از سويي در طول تاريخ اين الگوهاي
ادعّايي با ترسيم يك آيندهي موهوم و خيالي و بعضاً انحرافي نتوانسته اند نيازهاي مادي و معنوي
بشر را تامين كنند و حتي گاهي به جاي پيشرفت مسير قهقرايي داشته اند.
تنها شيعه اثني عشري است كه با تكيه بر آموزه ناب مهدويت، براي آينده جهان چشم اندازي
روشن و سعادت بخش ترسيم ميكند. نظام مهدويت ماهيتا يك نظام ديني است كه قلمرو و
گستره ي دين است. »دين« در اصطلاح عبارت است از مجموعه ي عقايد، اخلاق و قوانين و
مقرراتي كه براي اداره امور فردي و اجتماعي انسانها و تامين سعادت دنيوي و اخروي آنان، تدوين
شده است. با اين تعريف روشن ميشود كه دين همه ي مجالهاي زندگي بشر را دربرميگيرد و
حوزه كاركرد دين شامل همه ي عرصه ها ميشود و براي همه موضوعات مرتبط با زواياي زندگي
بشر، طرح و برنامه دارد. بنابراين دين همچنان كه نسبت به مسالهاي از مسائل اخروي انسان
بيتفاوت نيست، نسبت به مسائل دنيوي وي نيز نميتواند بيتفاوت باشد و نيست، لكن در همه
عرصه هاي علم، فرهنگ، تمدن، اقتصاد، سياست، حكومت، هنر، صنعت، خانواده و. .. حضور
داشته است. به همين جهت گستره و اهداف و برنامه هاي حكومت را نيز »دين« مشخص
مينمايد...
در تئوري مهدويت، حكومت كاركرد ديني دارد، زيرا تبيين نيازها و تنظيم روابط پيچيده و
گسترده انسان در همه ي عرصه ها را دين به عهده دارد و مرزهاي بايد و نبايد را دين تعيين
مينمايد؛ به همين دليل ماموريت اصلي حضرت مهدي (عج )در انقال جهاني موعود، حاكميت ِ
مطلق دين در گستره زمين ميباشد و از بركات همين حاكميت الهي، تمامي بحرانها در زندگي
بشر به عمران و آبادي مبدل ميگردد و شكوفايي عقل و علم و صنعت و معدن و اقتصاد و
كشاورزي و سياست و فرهنگ و اخلاق و. .. در يك كلام »مدينه فاضله مهدوي« محقق ميشود.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه