تطبیق احتمالات در قاعده لاضرر بر حرمت استفاده از ماهواره
اسلام باني يك نظام اسلامي است و به طور قطع محقق شدن نظام اسلامي در جاري شدن مباني اسلام در متن جامعه مي باشد.قواعد فقهي راهگشاي بسياري از مسائل ومشكلات در جامعه امروز ما است، لذا بايد دين و قواعد فقهي آن در مديريت افكار و انديشه صحيح نقش بسزايي داشته باشد و روش دين، زنده كردن اخلاق در جامعه است.يكي از اين قواعد، قاعده (لاضرر) مي باشد كه از قواعد بسيار مهم و كاربردي فقهي است و قابليت تطبيق با مسائل روز را دارد.در قاعده (لاضرر) با توجه به ديدگاه فقها از (لا) در (لاضرر)احتمالاتي مطرح است .چهار احتمال اول قاعده (لاضرر)مانند نظرات؛ شيخ مرتضي انصاري در نفي حكم ضرري،آخوند خراساني در نفي حكم ضرري به لسان نفي موضوع،مرحوم شريعت اصفهاني در نهي از ايقاع ضرر،مرحوم نراقي در نفي ضرر غير متدارك ؛در حوزه نظام فردي تاثيرگذار است و توليد مسئوليت فردي مي كندوپاسخ گوي تطبيق ضررهاي فردي ماهواره با قاعده(لاضرر) مي باشد و مي تواند در قبال ضررهاي فردي ماهواره مانند؛ تخريب باورهاي ديني و مذهبي،ترويج بي بندو باري،بروز بحران هويت،الگودهي غلط،بي خويشتن شدگي مخاطبان،القاي غم و افسردگي،و ضررهاي خانوادگي مانند؛كاهش تمايل به ازدواج،تاخير در فرزندآوري زوجين،تنزل جايگاه زن،تغيير نياز جنسي همسران،متزلزل ساختن خانواده،تربيت ناشايست فرزندان،حكم به حرمت استفاده بدون مديريت ،از ماهواره رابدهد.
احتمال پنجم ،نظرامام خميني(ره) مي باشد كه ايشان قاعده (لاضرر) را نهي از ايقاع ضرر به شكل حكومتي مي دانند و اين قاعده را يك قاعده حكومتي و ابزار حكومت مي دانند به طوري كه (لاضرر) به حاكم دين اين توانمندي را مي دهد كه در حكومت و نظام اسلامي نقش آفريني كند و در تطبيق ضررهاي فرهنگي ماهواره مانند؛جهاني شدن فرهنگ،انحراف افكار عمومي،تغيير سبك زندگي ايراني و اسلامي و ترويج مصرف گرايي و ضررهاي اجتماعي و سياسي مانند؛تكثير شدگي دولت،مرزها و مردم،اعمال عمليات رواني و تهديد امنيت ملي،تحريك براي شورش و بر اندازي،تاثير بر انتخابات،تحريك قوميت ها براي تجزيه ايران،تفرقه افكني در مذاهب اسلامي و ترويج افراط گرايي ؛حكم به حرمت استفاده بي حد و حصراز ماهواره را بدهد.
قاعده (لاضرر) بر حسب اضرار فرد مي باشد و به طريق اولي براي تامين بهداشت جامعه و برخورد با آسيب هاي اجتماعي پر ضرر ماهواره كه تهديد براي جامعه است،كارايي دارد.بايد خاطر نشان كرد كه ضرراجتماعي اهميت كمتري از ضرر فردي ندارد،در بافت (لاضرر) طراحي و هندسه بهداشت رواني جامعه مطرح مي گردد و قاعده لاضرر به دنبال تعريف كامل از امنيت جامع فردي و اجتماعي است .
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : مركز آموزشهاي غيرحضوري