موسیقی از منظر روایات
موسيقي همچون هنرهاي ديگر برخاسته از لايه هاي دروني انسان است ومي توان به عنوان يك نياز روحي از آن نام برد ومانند هر هنر ديگر مي تواند متعهد يا مبتذل باشد. يونانيها نخستين ملتي بوده اند كه موسيقي را از نظر علمي نوشته اند واز همان يونان باستان موسيقي وارد ايران شد .
موسيقي بر اساس قواعد علمي ،ذوق وعاطفه انساني نگاشته شده است وبه همين علت به صورت يك هنر به آن نگاه مي شود موسيقي ترجمه واژه music كه معادل فارسي آن آهنگ است مي باشد موسيقي تركيب الحان است رابطه اسلام با موسيقي به چندين قرن برمي گردد.
ميل به شنيدن صوت زيبا ،ميل فطري است و آنچه در فقه به عنوان بحث از موسيقي مطرح است تلاش مي كند كه اين ميل فطري را كنترل كرده و نحوه استفاده و بهره وري از موسيقي را بيان كند به عبارت ديگر فقه اسلامي در صدد است كه اين ميل فطري و حس زيبا دوستي را كه مي تواند وسيله كمال و تعالي انسان باشد به وسيله گروهي از نوع بشر به انحراف مبدل نشود دين اسلام در باره موسيقي روايات متعددي دارد كه چهار چوب قانون موسيقي را بيان مي كند در اين پژوهش سعي شده است كه معيارهاي موسيقي
الف)از ديدگاه روايات مورد تامل واقع گرددوبراي رسيدن به اين موضوع سعي شده است كه تمامي روايات ازنظر راوي وسند مورد بررسي قرار گيرد
ب) نظريه ضرورت لهوي بودن موسيقي براي اثبات حرمت بيان شود
ج) نظريه عرفي بودن موسيقي كه بسياري از فقيهان وجدان عرف را معيار قرار دادند مطرح شود
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : مدارج علمی نظام قدیم
- : خیر