احكام تكليفي و وضعي سقط جنين در فقه فريقين
سقط جنين از ديرباز در ملل و اديان مختلف،در ميان خانواده ها وجود داشته است. پس از ظهور اسلام همواره اين پرسشدر مورد حكم فقهي سقط جنين ازنظرفقها مطرح بوده است مثلا سقط در مواردي از جمله مشقت ادامه بارداري ، حفظ آبرو و مشكلات اقتصادي وغيره،جايز است يا خير؟ باتوجه به روايات ائمه معصومين ونظرات علما اهل تشيع وسنت به دست مي آيد فقيهان شيعه وعالمان اهل سنت قائل به حرمت آن مي باشند . قرآن كريم كشتن اولاد و قتل نفس محترم را در رديف شرك به خود مي داند و از آن نهي كرده است .بنابر اين بررسي فقهي سقط جنين داراي اهميت ويژه اي است. در ايران مواردي از سقط هاي عمدي وجود دارد كه يكي از دغدغه ها وسوالات ذهني شخص پژوهشگر درمورد احكام شرعي ،ديه ،قصاص و.. مي باشد .تبيين احكام تكليفي و وضعي سقط جنين دربين فقهاي شيعه واهل سنت موضوع اين پايان نامه مي باشد. اين تحقيق بر اساس روش توصيفي و به روش كتابخانه اي انجام گرفته است به اين ترتيب كه با استفاده از كتب و نرم افزار هاي مرتبط به توصيف و تشريح موضوع پرداخته شده است اين پايان نامه به اين نتيجه مي رسد كه به حكم اوليه، سقط جنين حرام است ودر مواردي حكم به جواز سقط داده است از جمله حفظ جان مادر،حفظ آبرو و ........
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : مازندران
- : بابل
- : الزهراء«س»