نقد و بررسي فلسفي ديدگاه خانم مري آنه وارن درباره سقط جنين از منظر اخلاقي
سقط جنين يكي از مسائل مهم و پيچيده پيش¬روي آدمي است كه از ديرباز دامن¬گير جوامع بوده و از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته است. يكي از حوزه¬هايي كه به اين مسئله پرداخته، اخلاق كاربردي است. درباره سقط جنين سه ديدگاه ليبرالي، محافظه كارانه و اعتدالي مطرح شده است. براساس ديدگاه ليبرال، سقط جنين در هر زماني از دوره بارداري و به هر دليلي اخلاقا مجاز است. مري آنه وارن يكي از مدافعان اين ديدگاه است. تا قبل از خانم وارن فيلسوفان اخلاق در استدلال خود، انسان را حد وسط قرار مي دادند و چنين استدلال مي كردند كه: جنين انسان است و كشتن انسان بي گناه به لحاظ اخلاقي نادرست است، پس كشتن جنين (سقط جنين) به لحاظ اخلاقي نادرست است، ولي خانم وارن ادعا كرد كه اين استدلال عقيم و نادرست است. او معتقد است انسان در دو مقدمه استدلال به يك معنا به كار نرفته است؛ انسان در مقدمه اول به معناي زيست شناختي است كه در مقابل انواع يا گونه¬هاي ديگر مانند خرگوش، خوك و ميمون و... قرار دارد و در مقدمه دوم به معناي انسان اجتماعي است كه وارن آن را شخص مي¬نامد. وارن پنج معيار براي تمايز ميان انسان و شخص ارائه مي¬دهد و معتقد است جنين انسان و حتي نوزاد تازه متولد شده فاقد ويژگي¬هاي شخص بودن¬اند. او تولد را ملاك كسب حقوق برابر اخلاقي دانسته و ساير معيارهاي ارائه شده از جمله آگاهي، نخستين حركت جنين در رحم مادر، احساس و زيست¬پذيري را رد مي¬كند و همچنين اصل بالقوگي جنين را براي دفاع از حق حيات جنين¬ها كارامد نمي¬داند. او در برخي استدلال¬هايش با توجه به نظريه هنجاري¬اي كه در فلسفه اخلاق پذيرفته¬است، به مسئله سقط جنين پرداخته و بر اساس نظريه سودگرايي اخلاقي استدلال¬هايي سودگرايانه در دفاع از سقط جنين ارائه داده است. در اين رساله به بررسي و نقد ديدگاه وارن درباره جواز اخلاقي سقط¬جنين پرداخته و مشخص مي-سازيم كه به لحاظ اخلاقي جنين از لحظه لقاح واجد حقوق اساسي مي¬شود.
- : سطح3
- : فلسفه اسلامي
- : قم
- : قم
- : معصوميه