بررسي فقهي اذان و اقامه از ديدگاه فريقين

شناسه محتوا : 24152

1396/02/02

تعداد بازدید : 353

موضوع اين پايان نامه تحت عنوان (بررسي فقهي اذان واقامه از ديدگاه فريقين ) است . نماز يك زنگ بيداري ويك هشدار در ساعات مختلف شبانه روز است ،به انسان برنامه مي دهد واز او تعهد مي خواهد ، به روز وشبش معنا مي دهد ،نماز خلاصه اصول مكتب اسلام وروشنگر راه مسلماني ونشان دهنده مسئوليتها ،تكليف ها، راهها ونتيجه هاست. شروع نماز با اذان است ؛ اذان از شعائر بزرگ اسلامي و مورد اتفاق تمامي مسلمانان است. متأسفانه اين شعار عظيم و اسلامي كه هر روز بارها بر سر مأذنه ها در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) اعلام مي شد بعد از رحلت آن حضرت، به جهت حوادث تلخي كه در صدر اسلام اتفاق افتاد، مورد اختلاف و تحريف قرار گرفت؛ حوادثي مثل ممانعت از نوشتن و نشر احاديث نبوي، تلاش بني اميه براي تضعيف شعائر دين و مخالفت با اهل بيت (عليهم السلام)، اجتهاد برخي خلفا در مقابل نصوص دين وحذف «حي علي خيرالعمل »واضافه كردن «الصلاة خيرمن النوم» .اين حوادث سبب شدتا اذان كه مي بايد شعار اسلام وسبب عزت ووحدت وعظمت مسلمانان باشد از مسائل اختلافي ميان آنان قرار گيرد ؛ از مسائل اختلافي اماميه واهل سنت در مورد تشريع اذان واقامه است كه اماميه معتقد به وحياني بودن آن است ، اما اهل سنت منشأ آن را غيروحياني وخواب يكي از صحابه مي دانند ؛ از موارد اختلافي ديگر درباره تعداد كلمات اذان واقامه است كه اماميه معتقد است اذان هيجده كلمه واقامه هفده كلمه است، ولي بين گروههاي اهل سنت در اين مورد اختلاف نظر وجود دارد وبر يك عقيده متفق نيستند ؛ همچنين اماميه شهادت ثالثه را جزء اذان وحياني نمي داند وبنابر فتواي علماي شيعه گفتن آن به قصد جزئيت نوعي بدعت است .وازديدگاه علماي شيعه وسني اذان واقامه داراي احكامي است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : گلستان
  • : گرگان
  • : الزهرا«س»