آثار ذکر رستاخیز در تربیت انسان از منظر قرآن

شناسه محتوا : 24081

1395/11/28

تعداد بازدید : 468

آثار ذكر رستاخيز در تربيت انسان از منظر قرآن موضوع مورد نظر اين رساله مي‌باشد. در رويكرد تربيتي انسان به‌عنوان موضوع تربيت داراي دو بعد ملكوتي و مادي مي‌باشد كه با توجه به فطرت الهي ذكر به‌عنوان يك وسيله سبب حلقه‌ي اتصال به خدا و جهت دادن به رشد انسان مي‌باشد. قرآن به‌عنوان اصلي‌ترين منبع تربيتي در اسلام ذكر قيامت و رستاخيز را منشأ رشد و رستگاري عنوان كرده است. بر همين اساس به‌منظور تأكيد بر اهميت استفاده از نقش تربيتي ذكر رستاخيز در همه شئون زندگي انساني آيات قرآن ملاك تحقيق قرارگرفته است و تلاش مي‌گردد آثار فردي، اخلاقي و رفتاري آن در محيط خانواده و شرايط اقتصادي و سياسي مورد ملاحظه قرار گيرد. اين تحقيق از سه بخش اساس كه هر بخش به چندين فصل و هر فصل به چندين گفتار شكل گرفته است. بخش اصلي آن كليات و مفاهيم تحقيق را بيان مي كند بخش دوم آثار ياد رستاخيز در تربيت فردي انسان و در نهايت بخش سوم آن آثار ياد رستاخيز را در تربيت اجتماعي انسان بيان مي كند. در تحقيق رستاخيز معادل قيامت يا معاد در نظر گرفته‌شده است يعني توجه به رستاخير و عالم ديگر مد نظر بوده بنابراين درك و توجه اين مطب كه حساب ‌و كتابي بسيار دقيق در محضر حضرت حق، وجود دارد كه اين توجه نتايجي را در زندگي دنيوي انسان -در تمام ابعاد ممكنه زندگي- در پي خواهد داشت، لذا قرآن توجه به رستاخيز را در نوع رفتار با خانواده، اجتماع، آموزش‌وپرورشِ انسان، سياست و اقتصاد بسيار حياتي و سازنده مي‌داند و تربيت، ترقي و تكامل به‌سوي سعادت واقعي را در گرو اعتقاد به‌روز رستاخيز و معاد مي‌داند. واژگان كليدي: رستاخيز، ذكر، تربيت، آثار اعتقادي، رفتار و اجتماعي.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : قم
  • : قم
  • : مركز آموزش‌هاي غيرحضوري