نقش قصه های قرآن در تربیت عقلانی بر اساس نمونه و المیزان
چكيده
پژوهش حاضر با عنوان «نقش قصههاي قرآني در تربيت عقلاني از ديدگاه الميزان و نمونه» به بررسي اينكه قصههاي قراني چه نقشي در تربيت عقل انسان ميتوانند داشته باشند پرداخته است و اهداف و آثاري كه قصههاي قرآن در اين نوع تربيت ميتواند داشته باشند مورد بحث قرار گرفته است. با عنايت به اينكه تربيت انسان از جهت عقلاني ملاك شخصيت اوست و تا حد زيادي سعادت دنيوي و اخروي انسان منوط به آن ميباشد. بررسي عواملي كه بر اين نوع از تربيت اثرگذار است حائز اهميت است و از آنجايي كه يكي از اين عوامل مهم ميتواند قصههاي قرآن كريم باشد پرداختن به اين عامل از اهميت زيادي برخوردار است.
اين پژوهش به شاخصهاي تربيت عقلاني، اهميت تربيت عقلاني و جايگاه آن در قرآن و روايات پرداخته شده و همچنين به اهداف، آثار، روشها و آفات تربيت عقلاني در قصههاي قرآن پرداخته شده است و براي هر كدام از عناوين ذكر شده مصداقهايي از قصص قرآني و داستانهاي انبياء و پيامبران ذكر شده و براي هر بحث شاهد مثالهايي عنوان شده است.
با توجه به اينكه موضوع، گسترهي بسيار وسيع دارد و اهداف و آثار بسيار متعددي براي قصههاي قرآني در اين نوع تربيت ميتوان نام برد، تنها به بخشي از اين مباحث اشاره شده و براي هر مورد فقط چند مصداق از قصههاي قرآني بيان شده است.
در اين پژوهش منابع لغوي و تفسيري با محوريت دو تفسير الميزان و نمونه مورد بررسي گرفته است. نتايج حاصل از اين تحقيق قابل استفاده در مراكز آموزشي و تربيتي است كه با تكيه بر مفاهيم بلند و عميق قصههاي قرآني ميتواند بينش و دانش چشمگيري ارائه شود و به تربيت عقلاني افراد جامعه پرداخته شود.
واژگان كليدي: قصص قرآن، تربيت عقلاني، تفسيرالميزان، تفسيرنمونه.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : كرمان
- : كرمان
- : فاطميه