تولید محتوا در فضای مجازی چیست؟
می دانیم که با افزایش تقاضا برای یک کالا یا خدمات، باید آن را در بهترین شکل به دست درخواست کننده برسانیم. تولید محتوای فضای مجازی از وقتی که اهمیت آن برای همگان آشکار شد و شکل جدی به خود گرفت، با تقاضای بی شماری روبرو شد. در نتیجه ی این افزایش تقاضا برای تولید محتوای فضای مجازی، وب سایت هایی که در این زمینه فعالیت داشتند نیز در پی ارائه ی محتوا سازی برای فضای مجازی با بالاترین کیفیت و در بهترین شکل ممکن برآمدند.
با رشد روزافزون این موضوع در سالیان اخیر و پوشش تمام نکات توسط تولید محتوای فضای مجازی، بعید به نظر میرسد که کاربری با جستجوی کلیدواژهای در یافتن مطالب و اطلاعات مرتبط، ناکام بماند. اما اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی زمانی خود را بیشتر نشان داد که شبکه های ارتباط جمعی راه خود را در میان گوشی های هوشمند کاربران باز کردند. این موضوع باعث شد تا تبلیغات و ارائه ی خبر ها ی گوناگون از این طریق به نمایش گذاشته شوند. تا جایی که دیگر نمی توان هیچ کسب و کار موفق و مشهوری را پیدا کرد که با همان متد سنتی بازاریابی به جایی رسیده باشد.
اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی و هنر دیده شدن با کمک تولید محتوای فضای مجازی
مطابق با آمار اعلام شده از طرف وزیر ارتباطات ، در سه سال گذشته، محتوا سازی در فضای مجازی چهار برابر شده است. هر چند تولید انواع محتوا در فضای مجازی، به زبان فارسی و با استفاده از محتویات غنی این زبان، تاکنون نتوانسته است آنطوری که لایق این زبان است خودنمایی کند، اما ایجاد رقابت میان کسب و کارهای فعال در این زمینه موجب شده است که آگاهی سازی بسیاری در مورد اینکه تولید محتوا در فضای مجازی چیست انجام پذیرد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که محتوا سازی در فضای مجازی چیست و شرکت کردن در این رقابت چه اهمیتی برایمان دارد؟
تعداد بی شماری از کاربران فضای مجازی فقط برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، این محیط ها را انتخاب نکرده اند. وجود شبکه های اجتماعی و بهبود روند به اشتراک گذاری مطالب، توسعه دنیای محتوا دیجیتال را بهبود داده است. از آن زمان که از چند مورد انگشت شمار راه ارتباطی دیجیتال می توانستیم با افراد در دورترین موقعیت های جغرافیای ارتباط برقرار کنیم، دور نیستیم.
در ابتدای پیدایش فضای مجازی، محتوا سازی برای فضای مجازی در نوشتن چند پیام ساده برای ایجاد ارتباط خلاصه می شد و مثل دوران کنونی محتوای فضای مجازی گسترده و دارای اصول خاص و قوانین تولید محتوای فضای مجازی نبود. مقایسه ی این حالت با زمان کنونی نشان می دهد که مهمترین دلیل مردم سراسر دنیا برای ماندن در شبکه های اجتماعی و جستجو در وب سایت ها، رشد همین محتوای ارزشمند و آگاه کننده است و به این صورت اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی بیشتر برایمان آشکار می شود.
پرسونای مخاطب در تولید محتوا فضای مجازی و اصول تولید محتوا در فضای مجازی
پرسونا چیست؟ پرسونا در علم روانشناسی به معنای دیدگاه، و همان چهره ای است که یک شخص در دنیای بیرون از خود بروز می دهد. حال این پرسونا چه ارتباطی با تولید محتوا فضای مجازی دارد؟ مهمترین نکتهای که در این رابطه باید بدانید این است که، دیدگاه و آن تصویری که از بیرون در مورد نگرش خود به مسائل و محتوا دارید را کنار بگذارید.
برای تولید محتوای فضای مجازی همواره باید اصول و قواعد خاصی را رعایت کرد. از جمله ی این اصول می توان به مواردی مثل رعایت کلمات کلیدی مناسب در محتوای فضای مجازی، نوشتن متن منسجم و متناسب با موضوع مورد نظر، اهمیت رعایت پرسونای مخاطب و .... . پرسونا در علم روانشناسی به معنی دیدگاه بوده و همان ویژگی هایی است که یک شخص در دنیای بیرون از خود نشان می دهد. پرسونا چه ارتباطی با تولید محتوای فضای مجازی دارد؟ مهم ترین نکته ای که در این مورد باید مد نظر داشته باشید این است که دیدگاه و نظری را که از بیرون در مورد نگرش خود به مسائل و محتوا دارید کنار بگذارید.
مهم نیست که شما در هنگام خریدن یک کالای خاص یا انتخاب ساختار یک متن اطلاعاتی یا تماشای ویدئویی خاص به چه فکر می کنید. مهم نیست چه دیدگاهی دارید و بطور کلی سلیقه شخصی تان چیست! موضوع مهم این است که بتوانید مهارت نگریستن و ادراک قضیه از سوی مخاطبین و حتی نحوه ی تفکر از دیدگاه جمعی از مخاطبانتان را داشته باشید. برای تولید محتوای فضای مجازی، مخاطبان خود و دیدگاه آنها را در نظر داشته باشید. به بیان ساده تر می توان گفت که بایستی نحوه ی تفکر و تحلیل و پردازش خود را نادیده گرفته و از دیدگاه مخاطب به تولید محتوای فضای مجازی بنگرید. با رعایت این اصول میتوانید نظر مخاطبان خود را جلب کرده و توجه کافی از سوی مخاطبین خود را به دست آورید. یکی دیگر از اصولی که برای نوشتن محتوای فضای مجازی باید رعایت کنید استفاده از منابع معتبر برای نوشتن است.
تولید محتوا فضای مجازی باید هدفمند باشد
طبق آنچه در بخش قبلی گفته شده، اگر از دیدگاه دیگران به موضوعی که انتخاب کرده و قصد شرح دادنش را داشته باشید فکر کنید، میتوانید به هدف بهتری هم دست بیابید. نه اینکه فقط به فکر سیاه کردن و کنار هم چیدن جملات و جا دادن کلمات کلیدی در میان آنها باشید. چرا که مخاطب با ورود به سایت یا صفحهی شما در شبکه های اجتماعی به خوبی متوجه خواهد شد که برای ساخت این ویدئو، این اینفوگرافی، یا فلان متن بلند هیچ وقت و فکری صرف نشده است. پیشنهاد میکنیم که مقالهی روش های تولید محتوا موثر را نیز مطالعه بفرمایید.
تولید محتوا هدفمند زمان می برد. و باید برای آن هزینه ای در همین رابطه پرداخت. این نکته در تولید محتوا فضای مجازی تفاوتها را آشکار میکند. مثلا سایتی را تصور کنید که در مورد آموزش زبانهای خارجی محتوایی در قالب عکس و ویدئو تولید میکند. این سایت باید در عین به خرج دادن دقت کافی در مورد رعایت تمامی نکات و جزئیات مربوط به آموزش زبان آن را طوری ارائه دهد که هم جذاب بوده، و هم هدف روشن پشت سر آن ( که همان یادگیری مخاطب است) رفته رفته آشکار شود.
در مقابل یک سایت دیگر با همین فعالیت، اگر به ارائه چند قاعده و نکته با بیانی گنگ و نامفهوم بپردازد، و فقط به فکر جذب مخاطب باشد، هرگز به آنچه که در ذهن دارد دست نخواهد یافت. چرا که هدف پشت این آموزش نامناسب و بیکیفیت، فقط پر کردن جیب است و بس!
استفاده از منابع معتبر برای تولید محتوای فضای مجازی
این روزها همه تریبونی دارند که میتوانند به کمک آن به تولید محتوا بپردازند. برخی از این محتواها مناسب و غنی و برخی دیگر از هرلحاظ که حساب کنید ضعیف و بدون ارزش هستند. اگر قصد تولید محتوا برای فضای مجازی را دارید بهتر است از منابع معتبر و موثق استفاده کنید. توصیه میکنیم که مقالهی تولید محتوا چیست را نیز مطالعه کنید.
ارائه اعداد و ارقام یا نقل قول های کذب به خصوص در محتواهایی که اطلاعات و اخبار نشر میدهند فقط به بیاعتمادی مخاطبتان منجر میشوند. حتی برای ترجمه و تولید محتوا فضای مجازی از سایت های زبان خارجه معتبر و بزرگ استفاده کنید. تا بهتر بتوانید برای در اختیار گرفتن سهم مهمی در رابطه با تولید محتوا فضای مجازی به زبان فارسی نقش پررنگتری داشته باشید.
می توان گفت که امروزه تقریبا همه ی آدم ها فضای مخصوصی برای محتواسازی برای فضای مجازی را دارند. برخی از این محتواهای تولید شده ارزشمند هستند و از غنای کافی برخوردار هستند. در عین حال مورادی هم وجود دارند که ضعف داشته و فاقد ارزش کافی هستند. یکی از فضاهای معروف که اکثر افراد نیز به آن دسترسی دارند اینستاگرام است. که نقش بسیاری در تولید محتوای فضای مجازی دارد. بنابراین یکی از مناسب ترین موارد برای تبلیغات و ایجاد محتوای دلخواه، محتواسازی در اینستاگرام می باشد. فقط باید در نظر داشته باشید که اگر قصد تولید محتوا برای فضای مجازی را دارید بهتر است از منابع معتبر و محتوا های مناسب بهره مند شوید.