مقایسه ی مصادیق امنیت درقران کریم وصحیفه سجادیه
قرآن كريم، اين كتاب انسانساز، با تعاليم عالي خود از هر آنچه لازمۀ سعادت انسان بوده، فروگذار نكرده. ازجمله نيازهاي انسان، موضوع امنيت است و حوزههاي مختلف آن شامل امنيت فردي، اجتماعي، روحي-رواني، اقتصادي و... ميشود. هدف پژوهش حاضر، ارائۀ جمعبندي كاملي از مقايسۀ مصاديق امنيت در دو منبع مقدس قرآن و صحيفۀ سجاديه بوده؛ ازاينرو روش پژوهش براساس شيوۀ تطبيقي-تحليلي است. در متن قرآن كريم، كلماتي همچون امن، ايمان و... در كنار مفاهيم محوري همچون سلام، اطمينان و عدم خوف به كار رفته تا شبكه معنايي خاصي ترسيم نمايد. طبيعتاً مفهوم امنيت هنگامي معنا مييابد كه مفاهيم مخل امنيت از بين بروند؛ به همين جهت، مصاديق امنيت در قرآن كريم به دو دستۀ اساسي تقسيم ميشوند. در اين پژوهش، مصاديق امنيت در دو دستۀ كلي «سلبي» و «ايجابي» تقسيمبندي شده است. در ادامه مفهومشناسي امنيت، عوامل و موانع دستيابي به امنيت، واكاوي و سپس مصاديق سلبي و ثبوتي امنيت از قرآن كريم و صحيفه سجاديه استخراج شده و تطابق و هماهنگي كلام امام زينالعابدين با كلام وحي در تبيين و تفسير مصاديق امنيت مشخص شد. پس از بررسي مصاديق امنيت در قرآن و صحيفۀ سجاديه، ميتوان به اين نتيجه رسيد كه كلام امام سجاد(عليهالسلام) در بعضي موارد تبيين كنندۀ كلام الهي است و در برخي موارد نيز ادامه و دنبالۀ آن است. در مجموع، نميتوان تناقضي ميان كلام الهي و دعاهاي امام سجاد(عليهالسلام) مشاهده نمود و در مقام مقايسه، اختلافي ميان آنها مشاهده كرد. چراكه قرآن كريم، كلام نوراني خداوند است و پيامبر و سپس جانشينان ايشان، كلام خدا را به انسانها رساندهاند. در واقع، حضرت محمد، اولين معلم قرآن كريم است و مقام تعليم قرآن نيز بعد از ايشان به امامان بعدي رسيد؛ ازاينرو، كلام ائمه، تفسير كلام خداست. بههمينجهت، در مقام مقايسۀ مصاديق امنيت در قرآن و صحيفۀ سجاديه، نبايد توقع اختلاف و تمايز داشت.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : خمینی شهر
- : اصفهان - خمینی شهر - مدرسه علمیه تخصصی فاطمة الزهراء «علیها السلام»