جایگاه مشروعیت و مقبولیت کارگزاران نظام اسلامی از دیدگاه مقام معظّم رهبری و ایت اللّه مصباح یزدی
چكيده
ولايت فقيه خود يك نظام است و كارگزاران آن كساني اند كه در اين نظام فعاليت دارند. در رأس كارگزاران رهبري قرار دارد چراكه خود فرمودند ما كارگزاران نظام اسلامي هستيم. در مورد كارگزاران دو بحث داريم؛ يك بحث ادله مشروعيت نظام است، كه احتمالاً در اين باره فرقي بين ديدگاه مقام معظّم رهبري و علامه مصباح يزدي وجود نداشته و پيرامون آن وحدت نظر دارند. بحث ديگر مشروعيت كارگزاران است، كه در اين خصوص بين دو بزرگوار اختلاف نظر وجود دارد. مشروعيت كارگزاران نظام اسلامي بنابر نظر مقام معظّم رهبري دو بعد الهي و مردمي دارد. وقتي مي گوييم امام خامنه اي مشروعيت را به مردم مي دهد اين مبنا مي خواهد. اين مبنا فقهي است؟ حقوقي است؟ مردمي است؟ منظور از مبناي مردمي آن است كه مردم براي مشروع دانستن يك كارگزار چه ويژگي را لحاظ مي كنند؟ رضايتمندي؟ رعايت حقوقشان؟ مهرباني؟ گشاده رويي؟ تكريم يا.... در حالي كه علامه مصباح مقبوليت كارگزاران و نقش مردم در اين مقبوليت را بيان مي كند. بدين جهت يكي از موضوعات مهم در نظام اسلامي مشروعيت و مقبوليت كارگزاران است چون اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است. اگر مشروعيت از جانب خداوند باشد؛ مردم وظيفه شناسايي داشته و حق انتخاب ندارند. ولي اگر مشروعيت از جانب خداوند نباشد، يا به صورت پشتوانه باشد؛ مقبوليت يكي از راه هاي قابل اتكاي كشف مشروعيت است. پس پرداختن به اين موضوع يك ضرورت اجتناب ناپذير است. از اين رو پايان نامه حاضر مي كوشد با تكيه بر روش توصيفي- تحليلي؛ به اين سؤال اساسي پاسخ دهد كه رهبر و مرحوم علامه مصباح يزدي(ره) مشروعيت و مقبوليت كارگزاران نظام اسلامي را در چه جايگاهي مي بينند؟ طبق فرضيه پژوهش امام خامنه اي مشروعيت را چند ساحتي دانسته ولي مرحوم علامه مصباح يزدي(ره) آن را تك ساحتي مي دانند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد هر دو بزرگوار اعتقاد صريح به اصل مشروعيت نظام اسلامي دارند؛ با اين تفاوت كه رهبر مشروعيت را داراي دو بعد الهي و مردمي مي داند، ولي علامه آن را الهي دانسته و مقبوليت مردمي را وابسته به اين ركن قلمداد مي كند.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : اصفهان
- : اصفهان
- : اصفهان - اصفهان - مدرسه علمیه تخصصی النفیسه «علیهاالسلام»