اثار تربیتی ادای امانت با تکیه بر ایه 58سوره نساء
اين پژوهش به بررسي ابعاد تربيتي اداي امانت با تكيه بر آيه ۵۸ سوره نساء پرداخته و تأثيرات آن را در سطوح فردي، اجتماعي و خانوادگي مورد تحليل قرار داده. در سطح فردي، عمل به امانت موجب جلب اعتماد به نفس و اطمينان به خود ميشود. فرد امانتدار با احساس مسئوليتپذيري قويتر، به تعهدات خود پايبند بوده و از اين طريق عزت نفس، آرامش رواني بيشتري را تجربه ميكند. اين امر، در نهايت، منجر به رشد شخصيت و تقويت حس مسئوليتپذيري در ساير حوزههاي زندگي فردي ميشود. عدم خيانت، به فرد احساس شرافت و كرامت ميبخشد و از اضطراب و پشيماني ناشي از عدم وفاداري به تعهداتش مصون ميدارد. در بعد اجتماعي، امانتداري ستون اصلي اعتماد اجتماعي است. جامعهاي كه بر پايه امانتداري استوار باشد، روابط انساني در آن مستحكمتر و فضاي آن امنتر خواهد بود با افزايش اعتماد ميان افراد، همكاري و همياري اجتماعي افزايش يافته و زمينه براي پيشرفت و تعالي جامعه فراهم ميشود. اعتماد به نهادها و افراد، اساس توسعه و پيشرفت پايدار در يك جامعه است و امانتداري در ايجاد اين اعتماد نقش بيبديلي دارد. در خانواده نيز، امانتداري نقشي حياتي در ايجاد روابط سالم و پويا ايفا ميكند. اعتماد متقابل ميان اعضاي خانواده، زمينه را براي برقراري ارتباط مؤثرتر و افزايش صميميت فراهم ميكند. با رعايت امانت، اعتماد به نفس اعضاي خانواده تقويت شده و فضاي خانواده از آرامش و امنيت بيشتري برخوردار خواهد شد. اين امر به ويژه در تربيت فرزندان اهميت بسزايي دارد، زيرا فرزندان با مشاهده رفتار امانتدارانه والدين خود، اين ارزش را دروني كرده و در زندگي خود به كار ميبرند. اين پژوهش نشان ميدهد اداي امانت، موجب رشد و تعالي فردي، تقويت روابط اجتماعي و ايجاد خانوادهاي سالم با ثبات ميشود. نهادينه كردن اين ارزش اخلاقي در جامعه، گامي مؤثر در جهت بهبود كيفيت زندگي و ايجاد جامعهاي آرماني است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سیستان و بلوچستان
- : زاهدان
- : سیستان و بلوچستان - زاهدان - مدرسه علمیه تخصصی حضرت نرجس «علیها السلام»