نقش زنان در نظام اموزشی عصر پهلویِ دوم (1320-1357ش)
چكيده
زنان تأثيرغيرقابلانكار در تربيت وآموزش افراد جامعه ايفا ميكنند.و اين وظيفه را از دو مسير به انجام مي رسانندمسير اول نقش تأثيرگذاردرخانواده ومسير دوم كه بخشي از زنان به عهده ميگيرند وآن تامين بخشي مهم از كادر آموزشوپرورش كشور است.اين پژوهش با عنوان نقش زنان در نظام آموزش و پرورش در عصر پهلوي دوم كه به روش توصيفي و تحليلي و داده هاي كتابخانهاي ميباشدو در پي پاسخ اين پرسش كه زنان چه تأثيري بر توليد محتواي آموزشي در آموزش و پرورش عصر پهلوي دوم داشتهاند؟با هدف بيان تصويري ازنقش زنان در آموزشوپرورش دوره پهلوي مي باشد و به لحاظ تاريخ اجتماعي مهم مي باشد.روش گردآوري اين نوشتارگردآوري دادهاي تاريخي وتحليل دادهاي توصيفي ميباشد. دستاوردهاي اين نوشتار كه در دوره (پهلوي اول)ورود زن به آموزش و پرورش است،وبسيار مورد توجه موافقان ايشان قرار گرفت وحضور زنان در سياست و اجتماع و زياد شدن تعليم و تربيت آنان در افزايش تعداد زنان تاثير داشته ،و اين براي نشان دادن ارزش زن نبود بلكه بخاطر سوء استفاده از زنان و تحقير كردن آنها و استفاده ابزاري بوده از دلايل اين سخن؛ كشف حجاب زنان كه سبب بدنامي پروژه سواد آموزي زنان شود و همين امرسبب بيزاري مردم ايران از رضاخان و اقدامات ضد ديني اوشد .بعد از او در زمان پهلوي دوم ، محمد رضا شاه نيز اين اقدامات ادامه داد و شخصيت زن در جامعه از بين رفت و به زن به شكل ابزاري نگاه مي شد و استفاده زنان در اموزش و پرورش به عنوان ايده اي براي جلب توجه و افزايش حضور مردان در اين عرصه بود،اما با پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام (ره) و پس از آن حضور زنان با حفظ شخصيت زن چه به عنوان كادر و نيروهاي آموزشي نقشي مهم و غيرقابلانكار است . و زنان عنوان، معلم،ناظم ، دانش آموز ،كادر مشغول شدند .
- : سطح3
- : تاريخ اسلام
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری