مقایسه عصمت حضرت زهرا(س) و پیامبران اولوالعزم از منظرایات و روایات و پاسخ به شبهات

شناسه محتوا : 48290

1402/06/05

تعداد بازدید : 48

يكي از مسائل مورد بحث در مورد عصمت حضرت زهرا (سلام الله عليها) و پيامبران اولوالعزم (عليهم السلام) كه با ادله فراوان قابل اثبات مي باشد اين است كه عصمت يك مفهوم ادبي نيست و دلائل عصمت از ديدگاه قرآن كريم و روايات مورد بررسي قرار مي گيرد.عصمت،لطفي الهي به بندگان خاص است كه به واسطه آن، بنده با اختيار خود از فعل قبيح خودداري مي كند. عصمت داراي درجاتي است كه مي تواند در چهار سطح عصمت در مقام دريافت و ابلاغ وحي، عصمت از انجام گناه، عصمت در اعتقادات، عصمت از خطا ونسيان قرار دارد. در اينكه از كدام يك از درجات فوق براي پيامبران اولوالعزم (عليهم السلام) ضروري است در بين دانشمندان و فرقه ها ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد. اثبات عصمت حضرت زهرا (سلام الله عليها) تنها براي كسي مقدر است كه يا خود مقامي برتر از ايشان داشته باشد و يا حداقل مقام وي در رديف مقام حضرت زهرا (سلام الله عليها ) باشد. براي اثبات عصمت ايشان راهي جز كلام خدا و معصومين (عليهم السلام) نمي باشد. مقام عصمت حضرت زهرا (سلام الله عليها) را مي توان با استفاده از آيه تطهير و روايات مبني بر ارتباط خشم خدا و خشم حضرت زهرا (سلام الله عليها)، روايات مبني برصديقه بودن حضرت و نيز روايات ناظر بر فضايل ايشان اثبات كرد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : خوزستان
  • : بندر امام خمینی
  • : خوزستان - بندر امام خمینی - مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی «قدس سره الشریف»