بررسی انتقادی رویکرد امنه ودود و فاطمه مرنیسی درباره ایات مربوط به زن در قران

شناسه محتوا : 48223

1402/05/19

تعداد بازدید : 52

قرآن كتاب هدايت و راهنماي سعادت بشر است. پيامبر اسلام و ائمه معصومين - صلوات الله عليهم اجمعين - همواره تفسير دقيقي از آيات قرآن ارائه نموده و مسلمانان را از تفسير به رأي نهي كرده اند. با شكل گيري جريان فمينيستي در قرن معاصر ، زنان تحصيلكرده در برخي كشورهاي مسلمان به بازخواني و تفسير مجدد قرآن و روايات صحابه پرداخته و خواستار تغيير در نحوه اجراي قوانين درباره زنان در كشورهايشان شدند. آمنه ودود خواستار بازخواني متن قرآن و فهم معاني كلي كه در قالب جزئيات بيان شده گرديد و احكام بسياري از آيات مربوط به زنان ، از جمله مسئله طلاق ، حجاب ، اطاعت و فرمانبرداري از همسر و... را متأثر از نوع نگرش مفسران مرد بعد از رسول خدا - صلي الله عليه و آله - به زنان به عنوان جنس دوم دانسته و معتقد است ايجاد برابري بين زن و مرد تنها با دريافت كليات از قرآن و اجراي آن در جوامع ممكن است و جزئيات ، ساخته و پرداخته مفسران مرد هستند. . فاطمه مرنيسي ، با بررسي تاريخي صدر نزول و تحليل هاي جامعه شناختي ، آيات قرآن را بررسي نموده و براي تحليل روايات صحابه ، شخصيت راوي و انگيزه روان شناختي وي در نقل حديث را بررسي كرده و در اكثر موارد آن را رد مي نمايد. به عقيده وي نيز زن و مرد از تمام جهات برابر و مساوي هستند لكن مردان براي حفظ قدرت و جايگاه خود در جامعه به تحرف سنت رسول پرداخته و زنان را همواره در فرودست خود قرار داده اند. با بررسي نظرات مفسران شيعه و تفاسير موجود مي توان بيان كرد اين دو فمينيست در اغلب موارد دچار تفسير به رأي شده اند و نظرات خود را بدون ارائه دليل و سند مورد قبول بر ديگر تفاسير ارجح قرار داده اند. آنان حتي در بررسي منابع تفسيري نيز به منابع معدودي از اهل سنت اكتفا نموده و از همان منابع نيز نظرات موافق با عقايد خود را مطرح كرده و از دكر موارد مخالف اجتناب نموده اند. در اين پژوهش به نقد و بررسي آراء اين دو فمينيست پرداخته شده و پس از نقل تفسير آيات مربوط به زنان از كتب مفسران شيعه ، نقاط اشتراك و افتراق ديدگاه ها بيان شده و در نهايت نقاط ضعف ديدگاه آنان مطرح گرديده است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : تهران
  • : تهران - تهران - مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه «علیها السلام»