بررسي ونقد آموزه هاي امامت وولايت در ديدگاه اماميه وصوفيه با تاكيد بر نظر خواجه نصير طوسي وابوالقاسم قشيري
در يك نگاه دلايل وجوب امامت به عقلي و نقلي تقسيم ميشود. متكلمان و حكيمان، با استفاده از دلايل عقلي به تبيين ضرورت و لزوم وجود امام با نگاهي محاسبهگر و استدلالي پرداختهاند. مهم ترين دليل وجوب امامت بعداز نبي اكرم نزد ايشان، وجوب وجود جانشين بعداز منصب نبوت مي باشد . اين دليل اولين ومهم ترين استدلال متكلمان شيعه است كه به آن استناد مي نمايند. دومين استدلال در علم كلام نيز قاعده لطف است كه بهواسطهي آن نصب امام برخداوند واجب مي گردد. در فلسفه، به قواعدي ازجمله؛ قاعدهي امكان اشرف، واسطه فيض و ضرورت وجود انسان كامل استناد ميشود. مفسرين و محدثين، با استفاده از آيات قرآن و احاديث ائمه اطهار لزوم نصب امام و خليفۀ الله از جانب خداوند و نياز هميشگي به وجود امام و رهبر در جامعه را ارائه ميكنند . در قرآن و احاديث، نصب امام از جانب خدا بدون دخالت انسانها و اينكه زمين هيچگاه از وجود هادي، رهبر، مفسر و مبين شريعت خالي نخواهد ماند، تبيين ميشود. هدايت و رهبري جامعه، اجراي احكام الهي زير سايهي حكومتي الهي، حفظ دين از نقصان و زيادي، ايجاد صلح و آرامش و آشكار شدن برهانهاي الهي و بسياري از اهداف ، بهواسطهي نصب امام به ثمر ميرسد. دركتب مختلف به تبيين ضرورت امامت پرداخته اند مانند: كتاب امامت پژوهي كه مسئله ي امامت را از ديدگاه شيعه واشاعره ومعتزله باتوجه به رويكردهاي مختلف بررسي وتبيين كرده است وآثارديگردر اين زمينه مانند كتاب امام شناسي علامه ي مجلسي كه در اين زمينه به رشته تحرير درآمده است. هدف نگارش اين پژوهش با روش كتابخانه اي، اثبات نگاه شيعه بر ضرورت وجود امام بر اساس دلايل قاطع عقلي و مستندات دقيق نقلي درمورد وجوب وجود امام بعداز نبي اكرم در هر عصر مي باشد.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : اصفهان
- : اصفهان
- : اصفهان - اصفهان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین