مفهوم و مصاديق ايام الله در آيات و روايات

شناسه محتوا : 35311

1399/10/23

تعداد بازدید : 182

چكيده: بر اساس آيات و روايات، «ايامالله» آنگاه بهوجود ميآيد كه سه ركن و عامل اساسي در آن وجود داشته باشد: دست قدرت الهي، رهبري حكيمانه، حضور هميشگي مردم. نكتهي مهم اينكه اين سه ركن و عامل بايد با هم باشند. لذا در صورت نبود هر كدام از اينها، «ايامالله» به وقوع نميپيوندد. روش خداوند در تقويت ايمان انسانها به امور غيبي، ناديدني و باورناپذير، ارائهي «نشانهها» است. لذا همانطور كه براي ايمان آوردن به «خدا» و «معاد» ما را به نشانههاي پيرامونمان متوجه ميسازد، براي ايمان آوردن به «قدرت الهي» و «وعدهي پيروزي» ما را به نشانههاي پيرامونمان يعني «ايامالله»ها، متوجه ميسازد. ارتباط چهار ركن اعتقادي شيعه (ايام الله اربعه) بعثت كه از ايام الله است ابتداي حركت جهاني و همگاني پيامبر گرامي اسلام مي باشد. اما غدير تكميل كننده و تعميم دهنده بعثت مي باشد زيرا ولايت و امامت تفسير و تبيين كننده و مجري همه دستاورد هاي بعثت مي باشد. و بدون غدير بعثت نتيجه بخش نمي باشد. اما عاشورا احيا كننده بعثت و غدير است زيرا بعد از غدير خم طوفان حوادث و بدعت حاكمان و حجمه هاي كفر و ظلم و ارتداد و فساد و منكرات، غدير و بعثت را بسيار ضعيف و كم رنگ كرده بود و با از بين رفتن غدير و بعثت، آثار نبوت تمام انبياء الهي و پيامبر خاتم النبيين در معرض زوال و فنا بود اما عاشورا با قيام خاص خود غدير و بعثت را احياء و زنده و بيمه و ماندگار كرد و از هر خطري آن دو را حفظ نمود. اما ظهور امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) احياء كننده عاشورا مي باشد. به جهت آنكه امام زمان همان اهداف امام حسين را در هنگام ظهور براي جهانيان محقق مي بخشد. و همچنان كه در روايات ما آمده است كه امام حسين عليه السلام وارث و مواريث تمام انبياء است امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) وارث مواريث امام حسين عليه السلام است و با شعار يا لثارت الحسين عليه السلام عالم را به كانون توحيد و بندگي خدا و تحقق تمام اهداف انببياء و اولياء الهي مي رساند و عالم را به مانند باغباني باغباني نموده و ميوه و ثمراتش را در اختيار بشريت قرار مي دهد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : تهران
  • : تهران - تهران - موسسه آموزش عالی امام‌حسن‌مجتبی«علیه‌السلام»