، نیک می دانیم که کیفیت پایان نامه ها نمایان گر وزانت علمی و وجاهت علمی –پژوهشی حوزه های علمیه است؛ ازاین رو مقتضی است معاون محترم پژوهشی- به عنوان دبیر جلسه –پی گیر ارزشگذاری واقعی آثار، فارغ از مسئله جنسیت وعدم درهم تنیدن تدوین پایان نامه با مشکلات غیر مرتبط باشد.
براساس سیاستگذاری معاونت محترم پژوهش مرکز مبنی برضرورت عطف توجه وتمرکز اساتید محترم راهنما و طلاب معزز به غنابخشی محتوایی ونوآوری ساختاری وفخامت نوشتاری پایان نامه ها، از این پس معیارهای ارزیابی معطوف به کم وکیف پایان نامه بوده وسهمی برای مقالات مستخرج از پایان نامه ها -که امری تبعی وثانوی است - در نظر گرفته نشده است وبه جای آن، «پیش دفاع غیرحضوری » درقالب (پیوست 8) در نظرگرفته شده است. البته این معاونت، تمهیدات لازم را برای تولید مقاله وحضورفعال خواهران درمجامع علمی،جشنواره ها ونشریات، ازمجاری دیگر، درادارات کل «پژوهش های عمومی »و«تحصیلی» اندیشیده است.
درراستای ارتقابخشی به کیفیت پایان نامهها وتعیین وضعیت مقالات مستخرج از پایان نامه ها، در جهت تحقق شعارمحوری « تسهیل در اجرا ، تعمیق درمحتوا » توجه به نکات ذیل ضروری است :
1. در خصوص کسانی که تا تاریخ 13/ 5/ 95 برمبنای دستورالعمل قبل ، جلسه دفاعیه آنان برگزارشده و اقدام به تهیه مقاله نموده وآن را به مرکز ارائه نمودهاند، تمهید لازم برای ارزیابی و تعیین نمره صورت خواهد گرفت؛
2. طلابی که هنوز بعد ازبرگزاری جلسه دفاعیه خود، اقدام به تهیه مقاله ننموده اند؛ با بررسی های انجام گرفته ونظر به اینکه ارزشیابان و داوران ، نوعاً در جلسه دفاعیه، تصوراخذ 2 نمره کامل مقاله را ازسوی طلبه داشته وآن را حتمی
گرفتهاند، دیگر نیازی به ارایه مقاله نمیباشد وبراساس نمره کامل( 20 نمره ) کاربرگ ارزشیابی پیشین اقدام شود وهمان معیارها مطمح نظر قرارگیرد و درصورت عدم احتساب 2نمره مذکور، این دونمره به آنان اختصاص خواهدیافت ؛
3. طلابی که جلسه دفاعیه آنان برگزارنگردیده ، از این پس نیازی به ارائه مقاله برگرفته از پایاننامه و اختصاص دو نمره از نمرات کاربرگ های ارزشیابی به آن مقالات ندارند بلکه اهتمام خودرا برای ارتقای محتوایی به پیش دفاع غیر حضوری معطوف خواهند ساخت . درباره همه طلاب وازجمله این دسته ازطلاب ، برمبنای کاربرگ ارزشیابی جدید (پیوست1: کاربرگ ارزشیابی پایا ن نامه) و براساس 20 نمره کامل برای معیارهای مؤثر در پایان نامه نویسی اقدام شود؛
4. دبیر محترم جلسه دفاعیه به منظور دقت بیشتر در ارزیابی وسنجش عینی تر آثاروکسب نمره واقعی وپرهیز جدی ازحواشی، براساس «سازوکار اجرایی جلسه دفاعیه» در اجرای هدفمند جلسات دفاعیه (پیوست 2) اهتمام لازم را درپیاده سازی مفاد آیین نامه و تکمیل کاربرگها بوسیله اساتید محترم داور وراهنما به انجام رسانده و کاربرگهای تکمیل شده را به همراه صورت جلسه (پیوست 3) درسامانه بارگذاری نمایند؛
5. بدیهی است بدون تکمیل همه مستندات وثبت آنها درسامانه، جلسه دفاعیه وجاهت قانونی ندارد و تصمیم درمورد تکرار یا عدم تکرار به عهده «کمسیون امورخاص مرکز» خواهدبود . این مستندات افزون بر کاربرگ ارزشیابی وصورت جلسه ، شامل «کاربرگ ارزیابی تفصیلی داور»( پیوست 4)- که ازمرحله «پیش دفاع » آغاز وتا پایان «جلسه دفاعیه» محفوظ مانده وبا مدیریت دبیر جلسه برای اصلاح در اختیار عوامل قرار می گیردوسپس درسامانه بارگذاری می شود - همچنین برگه تایید اعتبار علمی اثر( پیوست 5) که بوسیله استاد راهنما پس از اطلاع رسانی اولیه تکمیل می شود، نیز در دستورکارقرارگرفته تا اهتمام کافی استادمحترم راهنما که مؤثرترین عضودر ارتقای کیفی پایان نامه هاست ، مدنظر قرار گیرد.
شایان ذکر است که «جدول زمان بندی مراحل راهنمایی وداوری» نیزدرقالب (پیوست 6) برای اطلاع رسانی به اساتید راهنما و داور و همچنین آگاهی طلاب از وقت اختصاص یافته به آنان، به منظور بهره گیری بهینه از زمان اختصاصیافته، در اختیار گذاشته شد. مقتضی است معاونان پژوهشی محترم استانها ، پیوستهای پیش گفته و بویژه «سازوکار اجرایی جلسه دفاعیه» (پیوست 2) و ارزیابی عملکرد دست اندرکاران جلسه دفاعیه در قالب (پیوست 7)را دراختیار اساتید وطلاب قرار دهند تا اطلاعرسانی، بهنگام صورت گرفته واساتیدبرای اجرای هدفمند آن ، اظهار بیاطلاعی ننمایند.
ضمنا جناب آقای شیخانی با شماره تلفن 32144308 کد 025 ، پاسخگوی سئوالات احتمالی دراین راستا خواهد بود.همچنین به زودی کم وکیف اطلاعات پایان نامه ها برروی سایت پویش معاونت پژوهش نیز قرار خواهد گرفت.