آشنايي با اداره كل ساماندهي امور پژوهشي عمومي و طرح هاي مهم در دست اجرا

شناسه نوشته : 8981

1392/09/25

تعداد بازدید : 1212


آشنايي با اداره كل ساماندهي امور پژوهشي عمومي و طرح هاي مهم در دست اجرا
شرح وظایف  اداره کل سامان¬دهی امور پژوهشی عمومی
نام مدیر کل: حجت الاسلام و المسلمین جواد اسماعیل نیا  
    تلفن:  32144480


برخی از مهمترین وظایف اداره کل:

•    ترویج و گسترش فرهنگ پژوهش در عرصه¬های تولید دانش و تألیف و تدوین آثار علمی – پژوهشی و    هدایت انگیزه¬های پژوهشی بانوان به سمت نیازهای اساسی جامعه هدف؛
•    ساماندهی و آمایش نیروها و منابع انسانی بخش پژوهش دینی در محیط بانوان؛
•    حمایت و راهنمایی بانوان پژوهشگر در راستای بهره¬برداری از فرصت¬ها و امکانات و حمایت¬های پژوهشی (داخل و خارج از مرکز)؛
•    ارایه مشاوره به بانوان پژوهشگر؛
•    مدیریت تأسیس و راه¬اندازی هسته¬ها، انجمن¬ها، مراکز و مؤسسات پژوهشی و ... با استفاده از ظرفیت بومی مناطق؛
•    برگزاری نشست¬ها، همایش¬ها و هم¬اندیشی¬های علمی در سطوح استانی (که از طرف مرکز و معاونت پیشنهاد گردد)، ملی و فرا ملی؛
•    مدیریت هم¬اندیشی¬ها و همایش¬های علمی در سطح مرکز.



این اداره کل متشکل از سه اداره به شرح ذیل می باشد:

1-اداره ساماندهی انجمن ها،مراکز ومؤسسات پژوهشی
نام مدیر: حجت الاسلام ابوطالب حاجی پور
تلفن:32144451


شرح وظایف
•    مدیریت تأسیس و راه¬اندازی هسته¬ها، انجمن¬ها، مراکز و مؤسسات پژوهشی و ... با استفاده از ظرفیت بومی مناطق؛
•    مدیریت تأسیس و راه انداری شوراهای علمی - پژوهشی استانها؛
•    ساماندهی و آمایش مراکز و ظرفیت¬های پژوهشی دینی در محیط بانوان؛
•    برقراری هماهنگی و هم¬افزائی  در امور پژوهشی بین صف و ستاد؛
•    تعامل و همکاری با مراکز پژوهشی در داخل و خارج از کشور؛
•    شناسایی ظرفیت¬های پژوهشی در مناطق و معرفی آنها به مدارس؛
•    نظارت بر فعالیت هسته¬ها، انجمن¬ها، مراکز، مؤسسات و  شوراهای علمی – پژوهشی.

طرح های مهم دردست اجرای این اداره عبارت است از:
الف:شوراهای علمی- پژوهشی
این شوراها به منظور ¬شناسایی ظرفیت¬های پژوهشی پژوهشگران و مراکز علمی- پژوهشی، زمینه سازی انتشار مقالات وکتب پژوهشگران، سامان¬دهی و هماهنگي فعالیت¬های پژوهشی و برنامه¬ریزی جهت تحول پژوهشي در مدیریت¬هاي استانی، درسطح حوزه¬های علمیه خواهران کشور از بين افرادی باداشتن مدرک سطح3 به بالا و حداقل دو مقاله چاپ شده انتخاب و از طريق مديريت¬هاي استاني به معاونت پژوهش معرفي مي¬شوند.
تا کنون 25 شورا تصویب و افتتاح شده و سه استان ديگر در حال پي¬گيري مي¬باشند.
قابل توجه مديران محترم مدارس:
1-    مديران مدارس، معاونان پژوهش و مدیران هسته¬های استان توجه داشته باشند كه مي¬توانند يك نماينده در شوراي علمي – پژوهشي استان داشته باشند تا نظرات و پيشنهادات مديران را در شورا طرح نمايد و مصوبات شورا را به اطلاع ساير مديران برساند.
2-     مديران محترم افرادي را به عنوان معاون يا همكار پژوهش انتخاب كرده و به مديريت استان معرفي نمايند كه در پژوهش مهارت بيشتري داشته باشند و داراي مقاله چاپ شده باشند؛ چرا كه يكي از اعضاي شوراي علمي – پژوهشي نماينده معاونان يا همكاران پژوهشي در مدارس مي¬باشد.
ب: هسته های پژوهشی
هسته¬های پژوهشی با اهداف شناسایی استعدادها، ارتقای منزلت علمی و معنوی پژوهشگران، تولید علم،گسترش نظریه¬پردازی و آزاداندیشی، توسعه مباحث تخصصی، پاسخگویی به سؤالات، شبهات و نیازهای علمی برای فارغ التحصیلان پژوهشگر سطح دو و بالاتر درحوزه های علمیه خواهران سراسر کشور تشكيل شده است.
تاکنون 235 هسته پژوهشی تصویب،208 مورد افتتاح  و 35 مورد آماده افتتاح می باشد.
اعضای هسته ها درقالب سه طرح توان افزایی، مهارت افزایی وحمایت از هسته ها فعالیت می کنند، که تاکنون 145موضوع واگذار شده؛ 130 طرح دریافت شده؛82 طرح نامه اصلاح ومصوب شده كه از بین آنها 69 اثر دریافت و ارزیابی شدهاست، 57 اثر جهت اصلاح محتوایی و 12 اثر جهت اصلاح ساختاری ارسال گردید. تا تاريخ 16/9/92، 15 اثر در قالب 7 مقاله و 8 كتاب بعد از اصلاح ساختاري و محتوايي در اين اداره بررسي و پذيرفته شده و آماده ارسال به شوراي نشر جهت اخذ مجوز چاپ مي¬باشند.
ج—مراکز پژوهشی (پژوهشکده و پژوهشگاه)
- پیش نویس آیین¬نامه تشکیل و تأسیس مراکز پژوهشی تدوین شده و جهت تصویب نهایی به معاون محترم پژوهش مرکز ارائه شده است. و بعد از تصویب نهایی زمینه تاسیس مراکز پژوهشی فراهم خواهد شد.

2-اداره ساماندهی همایش ها ومجامع پژوهشی
          نام مدیر: کمال ادیب زاده     
 تلفن داخلی: 3214450



 شرح وظایف
•    برنامه ریزی و پیشنهاد همایش¬های برنامه¬ای و مشارکتی، نشست¬ها، مسابقات تخصصی علمی؛
•    شناسایی و پیگیری برای حضور فعال فارغ التحصیلان پژوهشگر در همایش¬ها و نشست¬های ملی و فراملی؛
•    همکاری با نهادها و سازمانهای علمی – پژوهشی در برگزاری همایش¬ها و نشست¬ها؛
•    تشکیل حلقه¬های علمی – پژوهشی در محیط بانوان پژوهشگر؛
•    نقد، ارزیابی و تحلیل یافته¬های همایش¬ها و نشست¬ها و آسیب¬شناسی آن در جهت ارتقای کیفی نشستها و همایش¬ها؛
طرح های مهم دردست اجرای این اداره عبارت است از:
الف: جشنواره علامه حلی
این جشنواره ویژه طلاب جوان ( زیر سی ویک سال ) در دوبخش عمومی و ویژه ( سبک زندگی ) بوده و در قالب های مقاله ، تحقیق پایانی ،پایان نامه ، کتاب ، پایان نامه دانشگاهی  برگزار می گردد. ضمناً آثار می تواند  بصورت فردی یا گروهی تدوین گردد.
انتظارات از مديران محترم:
•    تذکر به طلاب درخصوص رعايت ارسال آثار ؛
•    همکاری در ثبت تحقیق پایانی طلاب؛
•    مساعدت در تبدیل قالب¬ها ؛
•     ارسال پیامک¬هاي يادآوري به طلاب؛
•    تشویق طلاب شرکت کننده در دوره¬هاي قبل؛
•     تذكر اين نكته كه انتخاب برترین ها در سه مرحله مدرسه ای و استانی و کشوری  انجام خواهد شد و جشنواره های استانی در استان¬هاي تهران، اصفهان، كرمان، فارس، خوزستان، قم و خراسان برگزار می¬شود.
و نهايتاً تذكر اين نكته مهم كه از سال 1392، امكان ارسال پستي آثار وجود نخواهد داشت و  ثبت نام و ثبت اثر فقط از طريق سامانه فراخوان¬هاي پژوهشي به آدرس www.pooyesh.whc.ir انجام مي¬شود.
ب: جشنواره بانوی کرامت
قالب های این جشنواره عبارتند از:
 الف: تحقیق پایانی، پایان نامه، کتاب و مقاله  برای طلاب بالای سی و یک سال
 ب:تحقیق درسی برای طلاب سطح سه ( بدون محدودیت سنی )
 ج: نشریه پژوهشی ( ویژه مدارس سطح سه )
 د: مقاله ( الزامی ) برای معاونان پژوهشی استانی و مدارس و اساتید¬راهنماو روش تحقیق سطح دو ( بدون محدودیت سنی ) و سایر¬اساتید و کادر ( غیر الزامی )
انتظارات از مديران محترم:
•    تذکر به معاونان پژوهشی درخصوص الزامی بودن ارائه مقاله؛  
•     اطلاع رسانی به طلاب دارای شرایط ؛
•     انتخاب برترین ها در سه مرحله مدرسه ای ، استانی و کشوری انجام خواهد شد؛
•      ثبت نا م تنها از طریق سامانه می باشد .
ج: مسابقه رشد 3
این فراخوان ویژه تحقیقات گروهی با استفاده از روش کتابخانه ای یا میدانی و یا ترکیبی می باشد .
انتظارات از مديران محترم:
•    پیگیری از گروه ها و کسب اطلاع از روند کار؛
•     جلسه با اساتید راهنما و دبیران گروه ها
•     انتخاب برترین ها در سه مرحله مدرسه ای ، استانی و کشوری انجام خواهد شد.
•     ثبت نام تنها از طریق سامانه صورت مي¬گيرد.
•    مراجعه دبیران گروه به سامانه تنها در دومرحله ( ثبت موضوع مصوب و مشخصات اعضائ گروه و استاد راهنما) و سپس در انتهای کار (بارگذاری نتایج تحقیق) می باشد
•     تذکر اين مطلب به طلاب که امکان شرکت تحقیقات رشد در جشنواره علامه حلی وجود دارد.
د: دوره های کارورزی قرآنی
باتوجه به تصویب بودجه قرآنی درسال 91 یکی از محورهاي فعالیت های پژوهشی معاونت دراین ارتباط برگزاری دوره های توان افزایی قرآنی با موضوعات مورد نیاز بوده است با اين هدف كه شرکت کنندگان دردوره¬ها برای انجام پژوهشهای قوی تر درحوزه قرآن کریم تربیت شوند و در پايان، پژوهش¬هايي را با موضوعات مورد نظر ارايه نمايند.
سرفصل ها وضوابط وشرایط دوره وشرکت کنندگان برای استان های حائز شرایط ارسال شده است.

3-اداره سامان دهی پژوهشگران
        نام مدیر:ابوالفضل هراتیان
تلفن:32144471


شرح وظایف
•    شناسایی و سازماندهی اساتید و فارغ التحصیلان پژوهشگر حوزوی و ایجاد بانک پژوهشگران؛
•    مطالعه و شناسایی موضوعات پژوهشی و ایجاد بانک تخصصی موضوعات؛
•    ارتقاي کیفی تحقیقات از طریق اعمال استانداردهای پژوهشی؛
•    طراحی دوره¬های پژوهشی و ارائه به اداره کل پشتیبانی برای اجرا؛
•    ایجاد فرصت¬های مطالعاتی برای پژوهشگران نخبه؛
•    نظارت بر فعالیت¬های پژوهشی پژوهشگران؛
•    حمایت، راهنمایی و مشاوره بانوان پژوهشگر؛
•    غنی سازی اندوخته های علمی ومهارتی بانوان پژوهشگر.

طرح¬های مهم دردست اجرای این اداره عبارت است از:
الف: سامانه پژوهشگران
ضرورت
•    تمامی فعالیت های اداره کل پژوهش های عمومی به طبقه بندی پژوهشگران وابسته است و تشکیل هسته ها، گروه های علمی و پژوهشی، انجمن های علمی و مجمع فارغ التحصیلان پس از شناسایی پژوهشگران انجام خواهد شد و در حقیقت فعالیت های سایر مدیریت ها از جمله اداره کل سامان دهی انجمن ها، مراکز و مؤسسات و اداره سامان دهی همایش ها و مجامع پژوهشی بدون این سامانه میسور نمی باشد.


اهداف
•    سامان دهی و آمایش پژوهشگران با تشکیل بانک اطلاعات پژوهشگران؛
•    شناسایی ظرفیت¬های پژوهشی استانی و ملی؛
•    پرورش استعدادهای پژوهشگران با برگزاری دوره¬های پژوهشگری به منظور انجام پژوهش¬های فردی و گروهی؛
•    تأیید و راه اندازی انجمن¬ها، مؤسّسات  و مراکز  پژوهشی با استفاده از سامانه؛
•    ارتباط با نشریات (مجلات، روزنامه ها، ماهنامه¬ها، فصل نامه¬ها و ...) استانی و ملی جهت ارایه مقالات؛
•    فراهم سازی زمینه نشر فصل نامه¬های استانی و سراسری فارغ التحصیلان؛
•    ایجاد تمهیدات لازم جهت شرکت فارغ التحصیلان در همایش¬ها و هم اندیشی¬های استانی و ملی؛ارسال منابع دیجیتالی، نشریات ومجلات تخصصی به اعضا؛
هم اینک ورود اطلاعات اجمالی حدود 1700 پژوهشگر به سامانه پایان یافته است، انتظارات این مدیریت درتکمیل اطلاعات پژوهشگران طی بخشنامه¬ای به اطلاع مدیران محترم خواهد رسید که اميد است هم¬چون گذشته شاهد همکاری مدیران ومعاونان پژوهشی استانی ومدارس باشيم.
ب: صدور کارت شناسایی فراگیر برای اعضای تشکل های پژوهشی
ضرورت
•    لازمه دستیابی به پژوهش های قوی وقویم، دسترسی پژوهشگران به منابع علمی- تخصصی است ودسترسی به حجم وسیعی از این منابع متقن از راه مراجعه وحضور در مراکز ومؤسسات علمی ودسترسی به گنجینه های غنی علمی آن مجموعه ها امکان پذیر است. این مدیریت درصدد است با صدور کارت های شناسایی یکدست وفراگیر وهویت بخشی به پژوهشگران سراسر کشور زمینه تولید محصولات پژوهشی قابل دفاع را فراهم آورد.


اهداف
•    تسهیل مراجعه پژوهشگران سراسر کشور به مراکز ومؤسسات علمی- پژوهشی؛
•    ترغیب، تشویق وهویت بخشی به پژوهشگران؛
•    ایجاد ارتباط علمی- پژوهشی با سایر مراکز ومؤسسات؛
•    فراهم نمودن زمینه رشد وارتقای پژوهش ها.
    دوام پی گیری¬هاي معاونان محترم پژوهشی استانی تا حصول نتیجه نهایی، مورد انتظار است.
ج: معرفی آثار برگزیدگان جشنواره علامه حلی(ره)

ضرورت
•    از آن جا که جشنواره علامه حلی(ره)، نماد ارتقا و اعتلای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران از دیدگاه سایر مراکز و نهادهای حوزوی می باشدو در این میان، نگاه محققان و پژوهشگران سایر مراکز را به این حوزه معطوف کرده است و آنان را به آشنایی و استفاده از این آثار متمایل ساخته است، در جهت تشویق و ترغیب بیشتر پژوهشگران برگزیده و انتقال تجربیات پژوهشی آنان به سایر طلاب و پژوهشگران و معرفی آثار آنان به سایر مراکز، این اداره مصمّم شد نسبت به انتشار چکیده آثار برگزیده و شایسته تقدیر و همچنین شخصیت شناسی نویسندگان اقدام نماید.
اهداف
•    تهیه گنجینه ی ارزشمند منابع متنی خواهران پژوهشگر حوزوی؛
•    معرفی و تشویق پژوهشگران برگزیده؛
•    ازدیاد انگیزش سایر پژوهشگران جهت شرکت در جشنواره ها؛
•    توسعه بستر هم اندیشی در پرتو ارایه پژوهش های الگو؛
به حول و قوه¬ي الهي در سال 1391، دفتر اول نگاره انديشه، در شمارگان 1000 نسخه منتشر شد. هم¬اينك  دفتر دوم از  اين مجموعه زیر چاپ می باشد. اين دفتر به ارايه چكيده آثار،‌شخصيت-شناسي پژوهشگران و درج تجربيات پژوهشي برگزيدگان و شايستگان تقدير پنجمين دوره¬ي علامه حلي اختصاص خواهد يافت.
د:پروژه گنجینه فاطمي
این مجموعه درصدد است به محققان وپژوهشگرانی که به تحقیق پیرامون ابعاد مختلف زندگی حضرت صدیقه کبری (س) خواهند پرداخت، خدمات پژوهشی ارائه نماید. به تعبیر دیگر این پروژه به شناساندن منابع فارسی - عربي مرتبط با پژوهش¬هاي فاطمي مي¬پردازد و در نتیجه به ادامه یافتن روند روبه رشد پژوهش ها وتکمیل پژوهشهای سابق کمک می نماید.
اهداف
•    معرفی و تبیین جامع ابعاد شخصیتی حضرت در سطح ملی و فرا ملی؛
•    تعمیق و ارتقای سطح بینش و نگرش مخاطبان نسبت به بانوی نمونه اسلام؛
•    زمینه سازی مناسب برای بهره گیری از دستاوردهای این مجموعه در عرصه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی؛
•    باورمندی و اعتماد بخشی به توان مندی های علمی بانوان درعرصه تولید آثار فاخر در عرصه مکتوب و فضاهای مجازی؛
•    حضور فعال و پر رنگ اندیشه فاطمی(س) در فضاهای مجازی.

یادمان باشد که:
بدون تحقیق وپژوهش هرگز تصمیم گیری نکنیم.