درباره معاونت

شناسه نوشته : 8971

1392/09/25

تعداد بازدید : 2153

معاونت پژوهش در راستای انجام وظایف محوله تا کنون فعالیت های خود را در قالب محورهای زیر دنبال نموده است. در این نوشتار، توضیحات مختصری در مورد هر یک از آنها بیان می شود .
1-    برنامه ریزی و مدیریت امور پژوهشی:
1-1 –  شورای مدیران و مسئولان معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛
2-1- شورا های علمی - پژوهشی مدیریت های استانی؛
3-1- کار گروه های تخصصی پایان نامه های سطح سه (کارشناسی ارشد)معاونت پژوهش مرکز و کمیسیون های مدیریت های استانی؛
4-1- شورا های پژوهشی مدارس علمیه سطح دو(کارشناسی) خواهران؛

2-    تهیه و تدوین طرح ها ، برنامه ها و آیین نامه ها:

3-    ارتقاء فعالیت های پژوهشی:
1-3- نهضت آزاد اندیشی در حوزه های علمیه خواهران ؛
2-3-فراخوان جشنواره پژوهشی علامه حلی (ره)؛
3-3-فراخوان جشنواره پژوهشی بانوی کرامت؛
4-3-فراخوان طرح علمی – پژوهشی رشد؛
5-3-فراخوان فعالیت ها و طرح های پژوهشی واحدهای حوزوی خواهران؛
4-    ایجاد و گسترش تشکل های پژوهشی:
1-4 – حلقه ها و کانون های پژوهشی مدارس علمیه سطح دو(کارشناسی) خواهران ؛
2-4- انجمن های پژوهشی  مراکز و موسسات آموزش عالی  حوزوي سطح سه (کارشناسی ارشد) خواهران؛
3-4- هسته های پژوهشی فارغ التحصیلان پژوهشگر؛

5-    فرهنگ سازی پژوهشی:
1-5 – گرامیداشت هفته پژوهش؛
2-5- گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

6-    تسهیل ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشی از طریق ایجاد سامانه های پژوهشی:
1-6 - سامانه¬فراخوان های پژوهشی؛
2-6- سامانه پایان نامه های سطح سه (کارشناسی ارشد)؛
3-6- سامانه موضوعات کار شده پایان نامه های سطح سه (کارشناسی ارشد)؛
4-6-سامانه اطلاعات کتاب شناختی کتابخانه های واحدهای حوزوی خواهران؛
5-6- سایت معاونت پژوهش؛
7-حمایت و پشتیبانی پژوهشی:
1-7 – اعطای امتیاز به فعالیت های پژوهشی طلاب در حال تحصیل با صدور کارنامه های پژوهشی؛
2-7- حمایت مادی و معنوی از آثار فاخر طلاب و فارغ التحصیلان؛
2-7- شناسایی پژوهشگران و هم اندیشی پژوهشگران برتر؛
3-7-  پشتیبانی از کتابخانه های واحدهای حوزوی خواهران؛
1- برنامه ریزی و مدیریت امور پژوهشی:
1-1-    شورای مدیران و مسئولان معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛
این شورا، يكي از مهمترین مراجع تصمیم گیری در امور پژوهشي مي‌باشد که بر اساس همگرایی و هم افزایي اندیشه ها و تجربیات مدیریتی تشکیل مي‌گردد و تصمیمات آن در عرصه فعالیت¬های پژوهشی،  بازتاب‌های مهمی خواهد داشت. جلسات این شورای با حضور مسئولان و مدیران معاونت، به ریاست معاون پژوهش، به صورت هفتگی برگزار می‌گردد. در این شورا، مشكلات و مسائل مختلف پژوهشی مورد بحث و گفتگوی کارشناسی قرار مي‌گيرد و  براساس نظر اکثریت اعضاء، تصویب و ابلاغ مي‌گردد.
بر اساس سیاست کلی معاونت، تلاش مي‌شود تصمیم¬گیری¬ها به گونه‌اي باشد که از تمركز امور پژوهشي در مركز، كاسته گردد و از اين رهگذر شاهد بالندگی و شکوفایی هر چه بیشتر امور پژوهشی در مديريت‌هاي استاني باشیم.
2-1- شورا های علمی -  پژوهشی مدیریت های استانی؛
این شوراها به منظور شناخت ظرفیت¬های پژوهشی پژوهشگران، شناسايي مراکز علمی – پژوهشی، برنامه‌ريزي همایش¬های علمی و رقابت¬های علمی – پژوهشی، گسترش فرهنگ پژوهش، زمینه¬سازی انتشار مقالات و کتب پژوهشگران، ساماندهی و هماهنگ کردن فعالیت¬های پژوهشی و برنامه¬ریزی جهت تحول درامور پژوهشی مدیریت‌هاي استانی تشكيل مي‌گردد. این شوراها از سال 89-90 به تدریج در استان های سراسر کشور راه اندازی شده اند. اکنون در بیشتر استان ها، شوراهای علمی – پژوهشی تشکیل شده و بر اساس آیین نامه و شرح وظایف ابلاغی به فعالیت مشغولند. این معاونت با هدف تمرکز زدایی و واگذاری امور، در شرح وظایف این شوراها، بسیاری از امور پژوهشی را واگذار نموده است.
3-1- کارگروه های تخصصی پایان نامه های سطح سه (کارشناسی ارشد) معاونت پژوهش مرکز و کمیسیون های مدیریت های استانی؛
سياست هاي پژوهشي واهميت سرمايه گذاري در بخش تحقيقات حوزوي ايجاب مي كند امور محتوايي پايان نامه ها و رساله ها با دقت علمي مديريت شود. از اين رو امر بررسی موضوعات ، احراز صلاحیت علمي اساتید راهنما و مشاور و بررسی طرحنامه های تفصیلی درکمیسیون هایی كه متناسب با رشته های رایج  حوزوي در مديريت هاي استاني تشكيل شده ، صورت مي گيرد. تاييد نهايي اين امور به علاوه تاييد اساتيد داور والبته تاييد اعضاي كميسيون هاي استاني نيز در کارگروه هاي تخصصی پایان نامه های معاونت پژوهش صورت مي گيرد.گفتني است پايان نامه ها و رساله هاي علمي در مدارس علميه خواهران ، مطابق ضوابط و مقررات مصوب شوراي عالي حوزه هاي علميه تدوين مي شوند.
  4-1- شورا های پژوهشی مدارس علمیه سطح دو(کارشناسی) خواهران؛
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران جزو معدود مراكز علمي است كه طلاب مدارس تحت پوشش آن در پايان سطح دو(كارشناسي) موظف به ارايه پايان نامه با عنوان «تحقيق پاياني» هستند. به لحاظ اهميت آشنايي طلاب با كيفيت انجام پژوهش هاي ديني و لزوم جديت و كيفيت كار ، امور محتوايي تحقيق پاياني در شوراي پژوهش مدارس علميه بررسي و تصويب مي شود. اين شورا متشكل از معاون پژوهشي مدرسه و چهار نفر از اساتيد آشنا به امر پژوهش است. تصويب موضوع تحقيق ، تاييد صلاحيت علمي استاد راهنما و تصويب طرحنامه بر عهده اين شوراست. لازم به ذکر است تحقیقات پایانی سطح دو (کارشناسی) توسط طلبه با هدایت یک استاد راهنما، تدوین می شود و سپس در جلسه دفاعیه، با حضور یک استاد داور، معاون پژوهش مدرسه علمیه و عموم طلاب مورد ارزیابی قرار می گیرد.



2-     تهیه و تدوین طرح ها ، برنامه ها و آیین نامه ها:
بی شک تهیه و تدوین سیاست ها، برنامه ها، طرح ها و نظارت و ارزیابی از مهمترین ارکان نظام پژوهشی است. در این زمینه، فعالیت هایی که تا کنون انجام شده عبارت است از:
1-    ایجاد زیر ساخت ها، تهیه و تدوین  شرح وظایف، سیاست ها و برنامه های معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛
2-    تهیه، بازنگری، بررسی و تصویب آیین نامه های مورد نیاز در امور پژوهشی صف و ستاد؛
3-    اصلاح و تدوین برنامه های جدید در جهت بهسازی امور پژوهشی؛
4-    بررسی و ارزیابی فعالیت های پژوهشی صف و ستاد؛
5-    تهیه و تدوین طرح های کلان مانند :
الف: طرح تدوین نظام جامع پژوهش: شامل 7 خرده نظام «موضوعی-علمی»، «مدیریت»، »منابع»، «برنامه ای»، «تیپ بندی و قطب بندی»، «استاندارد و کنترل کیفیت» و «ارزیابی و بازخورد گیری»؛
ب: طرح ایجاد شهرک پژوهشی  با محوریت حضور فعال طلاب و فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران؛
ج: تدوین نظام بینشی حوزه های علمیه خواهران؛
د: طرح ایجاد مدرسه عالی پژوهش با رشته های مختلف تخصصی پژوهشی؛
ه: تدوین نقشه جامع علمی حوزه های علمیه خواهران؛
و: طرح اجرای آمایش منابع بخش پژوهش.


3-    ارتقاء فعالیت های  پژوهشی مدارس:
1-3- نهضت آزاد اندیشی در حوزه های علمیه خواهران؛
مقوله «آزادانديشي» يكي از مطالبات جدي مقام معظم رهبري حفظه الله تعالی از مجامع علمي حوزوي و دانشگاهي بوده و هست كه به هر دليل تاكنون به درستي محقق نشده است ؛ طوري كه گله¬مندي ايشان از عدم تحقق این مهم در جلسات عمومي ،چندين بار ابراز شده است. معاونت پژوهش براي هموار ساختن مسير آزاد انديشي و تثبيت فرهنگ آن، در سال 91 برنامه فراگير« آیین آغاز نهضت آزاد اندیشی در حوزه های علمیه خواهران» را در واحدهای حوزوی تحت پوشش اجرا كرد. در اين سال ، 47 کرسی آزاد اندیشی در واحدهای حوزوی منتخب در استان های سراسرکشور با محوریت موضوعات قرآنی برگزار شد. چاپ چکیده مباحث کرسی هاي برگزار شده در هر سال، در دستور کار معاونت پژوهش قرار دارد.
در سال 92 ، نظامنامه كرسي هاي آزاد انديشي تدوين شد تا به مناسبت هفته پژوهش در اختيار مدارس علميه قرار گيرد. در اين نظامنامه به بيان اهداف ، سياست ها و راهبردها ، الگوها ، نحوه مديريت و چگونگي نشر نتايج ودستاوردهای كرسي ها پرداخته شده است. همچنين در اين سال ، انجام برخي امور محتوايي و نظارت بر كرسي هاي آزاد انديشي به شوراهاي علمي-پژوهشي استاني واگذار مي شود.
2-3- فراخوان جشنواره پژوهشی علامه حلی (ره)؛
جشنواره پژوهشی علامه حلی هر ساله به منظور تقويت انگيزه پژوهشی، شناسايي نخبگان، پاسداشت تلاش علمي طلاب جوان حوزه‌هاي علميه(کمتر از 31 سال) و ایجاد مشوق های لازم برای ارتقای سطح پژوهشی آنان در رقابتی مساوی با برادران طلبه، به صورت صرفا فردی برگزار می شود. استقبال طلاب از این جشنواره نشان مي‌دهد ظرفیت و علاقه مندی به پژوهش در حوزه‌هاي علمیه خواهران وجود دارد و اگر برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق و جامعی صورت گيرد، این جشنواره می¬تواند ثمرات بسیاري را در پي داشته باشد.ناگفته نماند با تصویب شورای سیاستگذاری فراخوان مذکور، اين جشنواره در استان های خراسان، اصفهان و تهران به صورت مستقل برگزار شده است . مقالات و تحقیقات برگزیده مدرسه ای به مرحله استانی و برترین های آن آثار، به مرحلة کشوری راه خواهند یافت. اینک سیاستگذاران جشنواره در پی تعمیم جشنواره¬های استانی می¬باشند. این جشنواره در 4 قالب «کتاب»، «پایان نامه ها سطح سه(کارشناسی ارشد)»، «تحقیقات پایانی سطح دو(کارشناسی)» و «مقاله» برگزار می شود.در راستای مهارت افزایی و ارزش گذاری به تک تک آثار وصولی، نتایج هر اثر با ذکر محاسن و معایب برای صاحبان آثار ارسال می¬گردد.
3-3- فراخوان جشنواره پژوهشی بانوی کرامت؛
به منظور شناسایی، ارزش¬گذاری، ثبت و ضبط، چاپ و معرفی آثار برتر در سه مرحله مدرسه ای ، استانی و کشوری، هم‌چنين استفاده از این دستاوردها در پایگاه¬های اطلاع رسانی و تجلیل از طلاب و پژوهشگران برتر، این معاونت هر ساله فراخوان جشنواره پژوهشی بانوی کرامت را، در 6 قالب «کتاب»، « پایان نامه سطح سه(کارشناسی ارشد)»، «تحقیقات پایانی سطح دو(کارشناسی)»، «مقاله»، «نشریه پژوهشی» و «پژوهش درسی سطح سه»، برای افراد بالای 31 سال، به صورت فردی و گروهی برگزار می کند و پس از ارزیابی اجمالی و تفصیلی و داوری ، نتایج آن در سه مرحله مزبور اعلام مي‌گردد. در راستای مهارت افزایی و ارزش گذاری به تک تک آثار وصولی، نتایج هر اثر با ذکر محاسن و معایب برای صاحبان آثار ارسال می¬گردد.
4-3- فراخوان طرح علمی – پژوهشی رشد؛
طرح علمی- پژوهشی رشد ، هر سال ، به منظور ترغيب وتشويق طلاب خواهر به انجام پژوهش صرفا گروهي وهماهنگ سازي تحقيقات با نيازهاي جامعه و ضرورت پاسخگویی به آنها با دو شیوه کتابخانه¬ای و پیمایشي برگزار شد .در این مسابقه، افراد پس از ثبت نام در گروه های 5 نفره، زیر نظر یک استاد راهنما و با هدایت شورای های علمی – پژوهشی استان، نسبت به انتخاب موضوع  و انجام کار تحقیقی اقدام می نمایند.برخي از اهداف این مسابقه عبارت‌اند از : «آموزش ضمن تحقیق (آموزش ضمن تحصیل و پژوهش)»، «آشنایی طلاب با تحقیق‌ها و روش های جدیدپژوهشی»، «آشنایی با موضوع ها و شبهه‌هاي مطرح شده در استان»، «آشنایی با گونه های پژوهشی نهادهای پژوهشی و مراکز متقاضی استانی»، «توانمند‌سازی پژوهشگران مدارس در انجام دادن تحقیقات مورد نیاز نهادهای متقاضی استان در سال های آینده». چکیده تحقیقات هر دوره، در قالب  کتابی جامع تهیه و چاپ می گردد و فایل آن بر روی سایت معاونت بارگزاری می شود تا نهادها و مراکز هم سو از این ظرفیت در سطح استانی و ملی بهره برده و راه تعامل حاصل شود.این فراخوان نیز در 3 مرحله مدرسه ای، استانی و کشوری ارزیابی و از گروه های برتر تقدیر می شود
5-3- فراخوان  فعالیت ها و طرح های پژوهشی واحدهای حوزوی خواهران؛
به منظور ایجاد انگیزه و نشاط علمی در بين طلاب و شکوفایی استعدادهاي آنها و نیز ترغیب و تشویق واحدهای حوزوی خواهران به انجام فعالیت های پژوهشی، هر ساله فراخوان طرح¬ها و فعالیت های پژوهشی، در قالب های «همایش علمی» ، «نشست علمی» ، «دوره¬های آموزشی مهارت افزایی پژوهشی» و «طرح پژوهشی» اعلام می گردد تا پس از بررسی  و تصویب نهایی توسط شورای علمی – پژوهشی مدیریت استانی، نسبت به مساعدت واحدها در زمینه مورد نظر اقدام شود.
به منظور هماهنگی بیشتر  دراجرا فعاليت ها، این معاونت پیش نویس آیین نامه¬های «همایش علمی » ، «نشست علمی – پژوهشی» ، « دوره¬های آموزشی مهارت افزایی» و «طرح¬های تحقیقاتی» مرتبط با مدارس علمیه را تهیه كرده و در نوبت تصويب خواهي قرار داده است.

4- ایجاد و گسترش تشکل های پژوهشی:
1-4- حلقه ها و کانون های پژوهشی مدارس علمیه سطح دو(کارشناسی) خواهران؛
 به منظور ترويج فرهنگ پژوهش ، تربيت نيروهاي مستعد وعلاقمند به تحقيق و ارتقاي فعاليت هاي پژوهشی حوزه های علميه خواهران و نیز ایجاد بستر مناسب برای مهارت افزایی طلاب سطح دو(کارشناسی) که تمایل دارند دانش ، مهارت و کارآیی خود را فراتر از ميزان معمول در نظام آموزشی این مقطع تقویت كنند ، حلقه ها و كانون هاي پژوهشي در مدارس علميه سطح دو راه اندازي شده است . انجام فعالیت هاي پژوهشي ، برگزاری سیرهای مطالعاتی ، اجرای کارگاه های مهارتي ، بخشي از برنامه های این تشكل است.صدور مجوز راه اندازي كانون بر عهده شوراهاي علمي – پژوهشي مستقر در مديريت هاي استاني است.بخشي از برنامه هاي قابل اجرا از سوي مركز مديريت به استان ها ابلاغ مي شود اما راه براي برنامه ريزي هاي خلاقانه متناسب با ظرفيت ونياز استان در اين تشكل ها باز است وتصويب اينگونه فعاليت ها توسط شوراهاي علمي استان ها انجام مي شود. لازم به ذکر است صدور مجوز راه اندازی کانون ها در مدارس علمیه سطح دو، بر اساس آیین نامه، تابع حداقل شرایط و امکانات است که در صورت عدم فراهم بودن این امکانات، طلاب در قالب حلقه های پژوهشی به فعالیت می پردازند.
2-4- انجمن های پژوهشی  مراکز و موسسات آموزش عالی  حوزوي سطح سه (کارشناسی ارشد) خواهران؛
به منظور ترويج فرهنگ پژوهش ، تربيت نيروهاي مستعد وعلاقمند به تحقيق و ارتقاي فعاليت هاي پژوهشی حوزه های علميه خواهران و نیز ایجاد بستر مناسب برای مهارت افزایی طلاب سطح سه(کارشناسی ارشد) که تمایل دارند دانش ، مهارت و کارآیی خود را فراتر از ميزان معمول در نظام آموزشی این مقطع تقویت كنند ، انجمن هاي پژوهشي در موسسات و مراکز آموزش عالی سطح سه راه اندازي شده است . انجام فعالیت هاي پژوهشي ، طرح های تحقیقاتی ، برگزاری سیرهای مطالعاتی ، اجرای کارگاه های مهارتي ، بخشي از برنامه های این انجمن هاست.صدور مجوز راه اندازي انجمن هاي پژوهشي بر عهده شوراهاي علمي – پژوهشي مستقر در مديريت هاي استاني است.بخشي از برنامه هاي قابل اجرا از سوي مركز مديريت به استان ها ابلاغ مي شود اما راه براي برنامه ريزي هاي خلاقانه متناسب با ظرفيت ونياز استان در اين تشكل ها باز است وتصويب اينگونه فعاليت ها توسط شوراهاي علمي استان ها انجام مي شود.
3-4- هسته های پژوهشی فارغ التحصیلان پژوهشگر
هسته­های پژوهشی به منظور فعال سازی فارغ التحصیلان حوزوی در فعالیت های پژوهشی ، زمینه سازی برای شکل گیری واحد های پژوهشی ،پاسخ  گویی به نیاز فارغ التحصیلان پژوهشگردر  استمرار انجام فعالیت های پژوهشی ،بهره گیری از توانمندی علمی پژوهشی فارغ التحصیلان در گسترش فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه و جذب و متمرکز نمودن استعدادهای پژوهشی فارغ التحصیلان  دارای مدرک علمی سطح دو و بالاتر  که دارای روحیه پژوهشگری مي‌باشند،  تشکیل می گردد.تشکیل هسته­های پژوهشی اين امكان را فراهم آورده تا اعضای هسته­ها با حداقل5 نفر و حداکثر10 نفر با حضور یک استاد راهنمای مجرب به فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی  بپردازند . این هسته ها از سال 89-90 در واحدهای حوزی خواهران راه اندازی شده اند.

5- فرهنگ سازی پژوهشی:
1-5- گرامیداشت هفته پژوهش؛
هر ساله مقارن با روز پژوهش که25 آذر است، هفته گرامی داشت پژوهش هماهنگ با سراسر کشور، فرصتي مناسب براي شور افزايي و بروز نشاط پژوهشی در میان واحدهای حوزوی، اساتید،کادر، طلاب و فارغ التحصیلان به شمار مي آيد. این معاونت از سال 88 توجه ویژه به این هفته داشته و متناسب با شعار محوری و نامگذاری که برای این ایام برمی گزیند، برنامه های متنوع و منسجمی در ستاد و صف داشته است. این معاونت هر ساله بسته پژوهشی متنوعی از فعالیت های انجام شده¬ی خود در طول یک سال- از هفته پژوهش تا هفته پژوهش سال بعد- به صورت مکتوب و دیجیتال تهیه و آن را در اختیار واحدهای آموزشی قرار می دهد. سال 90 ، شعار راهبردی «هرطلبه؛ یک پژوهشگر» برگزیده شد که تحقق آن نیاز به زمانی چندین ساله دارد. این معاونت هر ساله ضمن هدایت واحدهای حوزوی به انجام برنامه های بهینه، خود نیز با انجام برنامه های متنوعی از جمله دیدار با مراجع، مسئولین و بزرگان حوزه های علمیه، نشست خبری با اصحاب رسانه، برگزاری همایش، نشست و نمایشگاه، رونمایی از تازه های نشر و امکانات الکترونیکی و ... سعی در پاسداشت و گرامی داشت این هفته دارد.

2-5- گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛
هفته آخر آبان ماه، هفته «کتاب، کتاب خوانی و کتابدار» نامگذاری شده است. هر ساله معاونت پژوهش با ارائه برنامه هایی این هفته را گرامی¬ می دارد. اهم برنامه هایی که در مدارس سراسر کشور برگزار می شود عبارتند از: برگزاری جلسه با حضور کتابداران مدارس استان، تجلیل از کتابداران برتر استانی، برپایی نمایشگاه های تخصصی کتاب حوزه، برگزاری مسابقة کتابخوانی، برگزاری سلسله نشست های تخصصی کتاب، تلاش در جهت تشویق طلاب به وقف و هدیه کتاب به کتابخانه های واحدهای حوزوی، آشناسازی طلاب با منابع موجود و تازه¬های کتاب در کتابخانه ها با همراهی اساتید، ارتقای سطح آشنایی طلاب در جهت استفاده بهینه از کتابخانه ها، برگزاری کارگاه¬های آموزشی در قالب: مرجع¬شناسی، شیوه¬های مطالعه، نقد ادبی، نویسندگی، کتابداری.

6-تسهیل ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهش از طریق ایجاد سایت و سامانه های پژوهشی:
امروزه اکثر مراکز علمی، فضای مجازی را به عنوان ابزاری بسیار مهم در امر آموزش، پژوهش و تبلیغات، به خدمت گرفته‌اند. با استفاده از این ابزار در بسیاری از بخش‌ها؛ چه مادی (هزینه و انرژی) و چه معنوی (منابع انسانی) صرفه‌جویی می‌شود.با نگاهی به پروندة  فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیة خواهران، به‌ وضوح مشاهده می‌شود که این مرکز نیز از پیشگامان، در به خدمت گرفتن فضای مجازی است. به تبع موضوع فوق، معاونت پژوهش نیز بر آن شده است تا با استفاده از این امکانات، بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را در این فضا انعکاس دهد و چه بسا بخشی از امور را از این طریق پیگیری کند.
1-6-سامانه¬فراخوان های پژوهشی؛   
این سامانه در اردیبهشت ماه سال 1391 در همایش سراسری معاونان پژوهش واحدهای حوزوی، توسط مدیر محترم مرکز و مسئولین مرکز، رسما رونمایی شد. اين معاونت  با استفاده از این سامانه می تواند  کلیه فرآیند های مربوط به فراخوان های،[ جشنواره بانوی کرامت (در6 قالب «کتب»، «مقالات»، «تحقیقات پایانی»، «پایان نامه ها»، «تحقیقات درسی سطح سه» و «نشریات پژوهشی»]، [جشنواره علامه حلی(در 4 قالب «کتب»، «مقالات» «تحقیقات پایانی» و «پایان نامه ها»]، و [ طرح علمی – پژوهشی رشد]  را سامان دهد و صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه را فراهم نماید.
از طريق این نرم افزار کلیه مراحل انتخاب فراخوان، ثبت نام ، ارسال، تایید شرکت کنندگان، ارزیابی های مقدماتی و پیشرفته ،داوری، اعلام نتایج و گزارش گیری¬های پیشرفته و تخصصی انجام می¬شود. این سامانه قابلیت انجام فراخوان ها را به صورت 3 مرحله ای «مدرسه ای»، «استانی» و «کشوری» ، دارا می باشد. دقت و حساسیت در تهیه این سامانه، آن را در زمرة بهترين سامانه‌هاي فراخوان دستاوردها و فعالیت های پژوهشی قرار داده است.
امید است با پشتیبانی مطلوب و رفع نواقص احتمالی در آینده ای نزدیک دیگر فراخوان ها نیز از طریق این سامانه انجام گیرد.آدرس اینترنتی این سامانه  http://research.whc.ir/ می باشد.
2-6-سامانه پایان نامه های سطح سه(کارشناسی ارشد)؛
این سامانه در آذر ماه سال91 رسما رونمایی شد و آغاز به کار کرد. این اولین سامانه تحت وب کشوری است که قابلیت انجام کلیه فرآیندها و مراحل مربوط به تدوین و نگارش پایان نامه ، از مرحله پيشنهاد موضوع تا دفاعيه را داراست. دقت ، سرعت و صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها، نتيجه بهره مندي از اين ابزار و امکان گرفتن انواع گزارش هاي كمي وكيفي جزو ديگر قابلیت هاي این سامانه است. آدرس اینترنتی این سامانه http://payanname.whc.ir/ می باشد.
3-6-سامانه موضوعات کار شده پایان نامه های سطح سه (کارشناسی ارشد)؛
معاونت پژوهش به منظور اطلاع رساني به محققان ، دانش پژوهان و علاقمندان ، فهرست موضوعاتي كه در مركز مديريت حوزه های علمیه خواهران به پايان نامه سطح سه(كارشناسي ارشد) يا رساله علمی سطح چهار(دكترا) تبديل شده اند ، در اين سامانه به نمايش گذاشته است . گفتني است بر اساس مقررات مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران ، انجام پژوهش هاي موازي وتكراري براي طلاب واحدهای حوزوی تحت پوشش ممنوع است؛مگر اينكه نوآوري قابل توجهي در پژوهش نمود يابد. آدرس اینترنتی این سامانه http://www.womenhc.net/library2/duplicatesearch.php می باشد.
4-6-سامانه اطلاعات کتاب شناختی کتابخانه های واحدهای حوزوی خواهران؛
  کتابخانه¬ها، به عنوان پایگاه¬های اطلاعاتی با ارزش ، نقش بسیار مهمی را در گردآوری ، سازماندهی و اشاعه محتواهای علمی دارند. با توجه به تغییر رفتار اطلاع¬یابی کاربران در دسترسی به اطلاعات از قالب فیزیکی به دیجیتالی، و استفاده روزافزون از دنیای وب، کتابخانه¬ها نیز راهی به جز حضور در محیط وب ندارند. از این‌رو، نسل جدیدی از کتابخانه¬ها شکل گرفته که قادر به ارائه اطلاعات کتابشناختی، اشیاء دیجیتالی و نیز خدمات کتابخانه¬ای دیجیتالی با استفاده از فناوری¬های نوین است.كتابخانه هاي وابسته به حوزه هاي علميه خواهران كه از نرم افزار كاوش استفاده مي كنند ،چند سالي است كه به منظور دستيابي به اهداف زير، تحت وب قرار گرفته اند:
  يکپارچه¬سازی اطلاعات کتابشناختی و کاهش خطا در فهرستنویسی منابع، حذف حجم کاری مازاد فهرستنویسی و افزایش سرعت ورود منابع جدید به مخزن کتابخانه¬های مدارس، حذف فرایند بررسی دیتای نرم افزار کاوش کتابخانه های واحدهای حوزوی، عملی ساختن طرح امانت بین کتابخانه¬ای ، آماده¬سازی زمینه جهت ایجاد «کتابخانه دیجیتال حوزه¬های علمیه خواهران» در آیندۀ نزدیک و جلوگیری از کار با نرم‌افزار کاوش به صورت جزیره‌ای و کاهش هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی.
تا پایان آذر ماه 1392، اطلاعات كتابشناختي 110 كتابخانه واحد حوزوی خواهران پس از بررسی دیتای نرم افزار کاوش، در اين سامانه به آدرس اینترنتی http://lib.whc.ir/ بارگذاری شده است و به مرور بر اين اطلاعات افزوده مي شود.  
5-6- سایت معاونت پژوهش؛
بديهي است، از مهمترین مسائل در برنامه‌ریزی برای رشد و تعالی فرد یا گروه -در همه زمینه ها- دست یابی به اطلاعات مربوط به آن فعالیت است. با توجه به سرعت رشد و گسترش علوم و لزوم آگاهي از دگرگوني ‌ها و پیشرفتها به نظر می‌رسد اطلاع‌گیری و اطلاع‌رسانی، امری مهم، ضروری و تعیین‌‌کننده باشد.از اين رو، معاونت پژوهش به منظور تحقق اهداف کلان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، در زمينه تهیه و انعکاس  اخبار پژوهشی تلاش ویژه¬ای كرده است.
لزوم اطلاع‌گیری و اطلاع‌رسانی اخبار پژوهشی و دسترسی آسان به ابزار های پژوهشی، معاونت پژوهش را برآن داشت تا سایت معاونت را به آدرس اینترنتی http://pooyesh.whc.ir/ تقویت نموده و توجه ویژه به آن داشته باشد.

7-حمایت و پشتیبانی پژوهشی:
1-7 –اعطای امتیاز به فعالیت های پژوهشی طلاب در حال تحصیل با صدور کارنامه های پژوهشی؛
کارنامه پژوهشي طلاب، برای تمام پایه های تحصیلی سطوح دو(کارشناسی) و سه (کارشناسی ارشد) طراحی و ابلاغ شده است. این کارنامه ها، پرونده‌اي است که يکايک تلاش‌هاي پژوهشي طلبه، در آن ثبت مي‌گردد. بدين سان، پژوهش در هر مرتبه و ترازي که باشد، هويت مي‌يابد و نيز‌ همه طلاب احساس مي‌کنند که در اين زمينه داراي نقش اساسي و مسؤوليت بنيادين هستند. همچنين از آن جا که برای حضور طلاب در مقاطع تحصيلي بالاتر، کارنامه های پژوهشی ممتاز، دارای امتیاز می باشد، واحدهای حوزوی و طلاب وظيفه و تعهد مي‌يابند که براي ثبت اين تلاش‌ها در همه دوره تحصيل، با جديت اهتمام ورزند. کارنامه های پژوهشي، در سه محور «اخلاق و رفتار پژوهشي»، «پژوهش فراگير» و «پژوهش ويژه» ، متناسب با سطوح تحصیلی طلاب، سازمان يافته است. تدوين کارنامه های پژوهشي، اهدافی همچون«فراهم ساختن زمينه رقابت و هماوردي علمي ميان طلاب پژوهنده»، «برانگيختن نشاط و شور پژوهشي در حوزه‌هاي علميه خواهران»، «زمينه‌سازي براي کشف و پرورش چهره‌هاي پژوهشگر» و «بالندگي و توان‌افزايي پژوهشي طلاب» را پي مي‌گيرد.
2-7 - حمایت مادی و معنوی از آثار فاخر طلاب و فارغ التحصیلان؛
یکی از برنامه های معاونت پژوهش حمایت ، تشویق و تجلیل از آثار برگزیده طلاب است. این معاونت به منظور ایجاد انگیزه و تشویق طلاب ازآغازین راه تحقیق  و پژوهش، با چاپ چکیده آثار برگزیده و شایسته تقدیر فراخوان ها، از صاحبان آثار حمایت مادی و معنوی می نماید. در همین راستا با  همکاری مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، اقدام به چاپ کتب «چکیده پایان نامه های سطح سه(کارشناسی ارشد)»، «چکیده تحقیقات پایانی سطح دو (کارشناسی)» و «چکیده مقالات» نموده است.
 همچنین  معاونت پژوهش به منظور حمایت مادی و معنوی از مولفین و آثار فاخر، جهت صدور مجوز چاپ و نشر كتب و نشريات علمي و اسلامي، شورای نشر را تشکیل داده است. بررسي و انجام كارشناسي لازم نسبت به محتواي علمي مطالب آماده نشر، اعم از صحت، اتقان و به روز بودن آن به وسیله شوراي نشر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خوهران انجام می شود. كليه كتب و نشرياتي كه از جهت محتوا به تصويب و تأييد اين شورا برسد و مجوز نشر آن صادر گردد با توجه به امکانات و شرایط مرکز نشر هاجر، قابل چاپ و نشر خواهد بود.
3-7- شناسایی پژوهشگران و هم اندیشی پژوهشگران برتر؛
نظر به شناسایی، هدايت، ساماندهي و بهره¬گيري از توانمندي¬هاي علمي و پژوهشي استعدادهای برتر حوزه¬ های علمیه خواهران و بهره مندی از این نیروی عظيم فكري، کاربرگ شناسایی پژوهشگران طراحی و هر ساله جهت تکمیل توسط طلاب واجد شرایط، به کلیه واحدهای حوزوی اعلام می گردد.در طراحی این کاربرگ به شاخص¬های پژوهشی توجه بیشتری شد تا بتوان نسبت به شناسايي طلابی که زمینه¬های پژوهشی قوی¬تری دارند اقدام نمود. در این طرح، پژوهشگران رده¬بندی می شوند تا نسبت به حضور آنان در برنامه¬های مختلف اعم از همایش، هم-اندیشی، کارگاه¬های علمی و ... متناسب با امتيازاتشان برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گيرد. امید است در آینده نزدیک با راه اندازی «سامانه بانوان طلبه پژوهشگر» به این مهم بیشتر اهتمام ورزیم.
همچنین از آنجا که اساساً با هم¬اندیشی¬ها و گفت و گو¬های چهره به چهره، بسیاری از ابهامات مرتفع می¬شود و انتقال تجارب به خوبی صورت مي¬پذيرد و از یافته¬های جدید پژوهشی و روش¬های روز آمد سخن به میان می¬آید و نقطه مشترک حرکت به سوی ارتقای کمی و کیفی پژوهش ترسیم می¬گردد.این معاونت پس از شناسایی برترین‌ها و استعدادهای برتر پژوهشی، متناسب با گرایش های رشته علوم اسلامی و انسانی، به صورت دوسالانه « هم¬اندیشی پژوهشگران برتر» را در دستور کار قرار داده است.در این هم اندیشی تعدادی از مسئولین مرکز و اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه بحث می پردازند که مجموع این مباحث در قالب نرم افزاری تولید و به واحدهای حوزوی ارسال می گردد.
4-7-  پشتیبانی از کتابخانه های واحدهای حوزوی خواهران؛
كتابخانه¬هاي واحدهای حوزوی خواهران با مجموعه¬اي از منابع مكتوب و  ديجيتالي، وظيفه فراهم آوردن زمينه رشد و ارتقاي سطح علمي پژوهشي طلاب و پژوهشگران حوزوي را در زمينه¬هاي مختلف تحقيقات ديني، برعهده دارند. این معاونت منابع مرجع و کمک درسی را در گرایش های مختلف به واحدهای حوزوی ابلاغ نموده است. معاونت پژوهش هر ساله با هزینه کرد بخشی از اعتبارت خود و فراهم نمودن زمینه اهداء منابع مورد نیاز در تعامل با مراکز و نهادهای هم سو، در تامین منابع سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه اقدام می نماید. اقدامات اولیه جهت تیپ بندی و ساماندهی کتابخانه ها بر اساس منابع استاندارد در دو عرصه عمومی و تخصصی صورت گرفته است. در نظر است با مکانیزه کردن امور کتابخانه ها با سامانه کاوش تحت وب و تلاش برای ارتقای آن از طریق راه اندازی کامل نرم افزار کاوش پروانه امور کتابخانه ها را راهبری نماید.