حضرت امام خمینیرحمة الله علیه
مبادا خداى نخواسته اشتغال به مبادى و مقدمات موجب شود كه از غايت اصلى كه ابقا و رشد تحقيقات علوم اسلامى [است]، خصوصاً فقه به طريقهی سلف صالح و بزرگان مشايخ همچون «شيخ الطائفه» و أمثاله و در متأخرين همچون «صاحب جواهر» و شيخ بزرگوار «انصارى» بازدارد.
صحيفه امام، ج17، ص316.
حضرت امام خمینیرحمة الله علیه
كوشش نمايند كه هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيقها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند وتحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد.
صحيفه امام، ج21، ص393.
حضرت امام خمینیرحمة الله علیه
اما در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزهها، اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم.
صحيفه امام، ج21، ص273.
حضرت امام خمینیرحمة الله علیه
حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عكس العمل مناسب باشند.
صحيفه امام، ج21، ص273.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
پژوهش و تحقیق در نظامهای آموزشی دنیا رکن اساسی و مایه بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر میگردد، از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن عنایت ویژه بشود.
دیدار با فضلا و نخبگان حوزه علمیه قم، 14/9/74
مقام معظم رهبری مدظله العالی
فضای علمی كشور بايد فضای توليد و ترويج علم وپژوهشو پرورش محقق و عالم باشد كه در اين زمينه هم نخبگان و هم مسئولان وظايفی برعهده دارند.
دیدار نخبگان جوان، 21/11/82.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
تحقيقات وپژوهشهای حوزهیعلميه در مسايل فكری بايد به گونهای باشد كه هدايت دينی و جذبمردم را به سوی دين در پی داشته باشد.
بازديد از نمايشگاه مراكز علمی،15/7/79.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
يكی از موارد مهمی كهبايد در بحث تحول نظام آموزشی مدنظر قرار گيرد، حذف فرهنگ حفظ محوری وتقويت روحيه تحقيق و تعميق در علم و دانش است.
دیدار برجستگان و نخبگان علمی، 3/7/87.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
دستگاههای مديريتی دولتی و اساتيد بايد روحيه ی خودباوری و اعتماد به نفس ملی و همچنين اميد به آينده را در مراكزپژوهشی و در ميان جوانانپژوهشگر و نخبه ترويج كنند.
دیدار برجستگان و نخبگان علمی، 3/7/87.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
كار علمى و كار فكرى و كارپژوهشى هم، يك بخشى از معنويات است.
ديدار نخبگان جوان، 14/7/89.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
بدون انواع دانش، اقتدار كشور امكانپذير نيست؛ دانش اقتدار مىآورد.
ديدار جمعى از نخبگان علمى كشور، 6/8/88.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
پیشرفت و عزت کشور در گرو تلاش در زمینه علم و پژوهش است.
دیدار استادان دانشگاه ها 9/7/86.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
حوزه بایستی به سمت عمق بخشیدن به تفکر دینی جامعه، حرکت کند و درباره ی تک تک عقاید و افکار بنیادین اسلامی، در سطوح مختلف سنی، برنامه ای منظم داشته باشد .
دیدار طلاب حوزه علمیه مشهد، 10/6/67 .
مقام معظم رهبری مدظله العالی
حوزه های علمیه، هم باید برای شبهات پاسخی بیابند و هم در جایگاه نظریه پرداز مذهبی، حافظ هویت فکری، دینی و فرهنگی جامعه باشند .
دیدار علما و روحانیون غرب تهران، 16/2/61.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
حوزه ی علمیه، پشتوانه ی پژوهشی و دینی نظام، در حوزه ی عقیدتی است .
دیدار علما و روحانیون اردبیل، 30/4/66.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
کارهای ما، دسته جمعی نیست .... کار دسته جمعی، اشتراک مساعی، ابزارهای مناسب را جمع کردن و آوردن، این ها کارهای جدید دنیاست.
دیدار طلاب و علوم دینی در مدرسه فیضیه، 1/12/70.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
حوزه ی علمیه، یک کارخانه ی عظیم انسانی است که باید دائم تولید کند، حوزه باید کتاب و آدم و عالم و متدین و فکر و حرف تازه تولید کند .
دیدار علما و مدرسان حوزه علمیه قم، 30/11/70.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
یکی دیگر از ابزارهای گسترش و تولید علم در عرصه های پژوهش، گسترش و راه اندازی مجلات تخصصی در علوم و فنون مختلف حوزوی است.
دیدار علما و مدرسان حوزه علمیه قم، 30/11/70.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
برگزاری مستمر نشست های علمی - پژوهشی در حوزه در زمینه های مختلف، روح پژوهش و تحقیق را احیا و پرورش می دهد .
دیدار فضلا و نخبگان حوزه علمیه ی قم، 14/9/70.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
روند تحقیقات حوزه، باید به گونه ای باشد که علاوه بر شناخت نیازهای موجود، با آینده نگری نیازها و شرایط ده ها سال بعد را هم پیش بینی و راه علاج آن را بیابد .
دیدار فضلا و نخبگان حوزه ی علمیه ی قم، 14/9/70.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
... الان، یک کتابخانه ی عظیم را در چند دیسک کوچک جای می دهند ... . امروز دنیا این طوری شده است. باید از این ها استفاده کرد و بهره برد .
بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری، 14/10/71
حضرت آیت الله جوادی آملی دامت توفیقاته
باید حوزه در سه عنصر محوری «آیه محکمه»، «فریضه قائمه» و «سنت عامله» برنامهی محتوایی داشته باشد.... باید بخش محتوایی حوزه، پایه ی محکمه داشته باشد و دارای متخصصان خوب محکمه، قائمه و عامله باشد، زیرا همه طلاب تنها برای فقه و اصول نباید تربیت شوند.
دیدار با جمع اساتید حوزه، 9/3/87.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت توفیقاته
با سرپنجه بینش و پژوهش، گره های باز نشده از کار بشر را باز نمایید، درس بخوانید تا دانشمند شوید.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت توفیقاته
طلبه باید از وقتی «بدان ایدک الله» را می خواند، به نوشتن بپردازد، نه اینکه به مقامات عالی علمی برسد و هنوز دست به قلم نبرده باشد.
دیدار نویسندگان علوم و معارف اسلامی.
حضرت آیت الله سبحانی دامت توفیقاته
آنچه پژوهشگر را به تلاش وا می دارد، کشش درونی آنها به دانش پژوهش و پرده برداشتن از چهره واقعیت است.
پیام ایشان به مناسبت روز پژوهش، 25/6/86.