آیین نامه،ضوابط و مقررات تدوین تحقيق پاياني سطح دو حوزه های علمیه خواهران

شناسه نوشته : 8482

1392/07/20

تعداد بازدید : 9241

آیین نامه،ضوابط و مقررات تدوین تحقيق پاياني  سطح دو حوزه های علمیه خواهران
فصل اول: کلیات
 
ماده 1 : تعاریف
     الف - مدرسه علميه :  واحدي آموزشي است كه دروس متداول حوزوي – دوره عمومي -  را ارائه مي­کند.
     ب –مدیریت استاني : واحد مدیریتی تابعه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که به منظور اعمال اختیارات، اداره امور حوزوی و انجام وظایف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در استان‌ها تشکیل می‌شود.
   ج- شوراي پژوهش مدرسه علميه: گروهي است متشكل از اساتيد مجرب كه در مدارس علميه تشكيل مي­شود و درانجام فرايند تحقيق پاياني ، وظايفي را بر عهده دارد.  
  د - هیئت داوران: هیئت داوران که ارزیابی تحقيق پاياني برعهده آنان است ، از استاد راهنما  و استاد داور تشکیل می شود.
 
ماده  2:  تحقيق پایاني
تحقيق پایاني، يكي از عناوين مواد درسي در سطح  2  به ارزش 3  واحد درسی است. اين تحقيق، نتیجه تتبع علمی طلبه درباره موضوعی مشخص است که برابر ضوابط و زیر نظر استاد راهنما  به نگارش در می­آید.   
 
 ماده  3 :
هدف از تدوین تحقيق پایاني، سنجش ميزان توانمندی طلبه نسبت به انجام روشمند يك تحقيق علمي در حد تتبع،                                              بابهره­گیری از منابع علمی معتبر به روش كتابخانه اي( به صورت گردآوري و تقریر اقوال) و ارائه گزارش تحقيق در ساختاري منسجم و منطقي است. 
 
ماده  4:
مسئولیت امور محتوایی و اجرایی تحقيق پایاني بر عهده معاونت پژوهش مرکز است. این معاونت می­تواند بخشی از مسئوليت خود را بر اساس این آیین­نامه به مدیریت­های استانی و مدارس علميه واگذار كند.
 
ماده  5 :
انتخاب موضوع تحقيق پایاني براي طلابي كه با مدرك ديپلم پذيرفته شده اند ، پس از گذراندن 170 واحد  درسی و براي طلاب پذيرفته شده با مدرك سيكل بعد از گذراندن 246 واحد  درسی،الزامی است.
  تبصره: طلبه اي كه با مدرك ديپلم پذيرفته شده ، پس از گذراندن 150 واحد درسی و طلبه­ای که با مدرك سيكل پذیرفته شده  پس از گذراندن 220 واحد درسی، مجاز است موضوع تحقيق پایاني خود را انتخاب نماید.
 
ماده 6
 موضوع تحقيق پایاني باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:
     1 –جزئی، شفاف وگویا.
    2–جدید و غیر تکراری.   
    3– مرتبط با موضوعات دینی.
    4- متناسب با توان علمی طلبه.
    5 -  داشتن قابلیت تحقیق.
        تبصره: درصورتی که ساختار پیشنهادی طلبه کاملا متفاوت از تحقیقات مشابه بوده و موضوع مورد نظر از زاویه ای دیگر، رویکرد و ابعاد جدیدی در پژوهش ایجاد نماید،  موضوع، تکراری  تلقی نمی­شود .
 
ماده  7 :
 انتخاب ترجمه متوني كه قبلا ترجمه نشده اند، در صورت احراز توانمندی طلبه در زبان هاي مبدا و مقصد، اثبات ضرورت ترجمه و برابر اصول ومعیارها(ضميمه شماره 3 و پیوست شماره 20)  به عنوان موضوع تحقيق پایاني، بلا مانع است.      
 
 ماده  8 :
 تحقيق پایاني زیر نظر استاد راهنما تدوین می­گردد.
 
 ماده 9 : 
در صورت تصویب طرح تفصیلی، طلبه نمی­تواند عنوانتحقيق پایاني خود را تغییر دهد.
تبصره: پیش از تصویب طرح تفصیلی، طلبه فقط یک بار با ارایه دلایل موجه و تایید استاد راهنما، مجاز به درخواست تغيير عنوانمصوب تحقيق پایاني است.
 
ماده 10  :
ساختار طرح تفصیلی مصوب ، حداکثر تا  30  درصد با تشخیص استاد راهنما قابل تغییر است.
تبصره : تشخیص میزان درصد تغییرات اعمال شده برعهده داور است و این بررسی قبل از تشکیل جلسه دفاعیه انجام مي شود. 
 
ماده 11 :
حجم تحقيق پایاني ، بدون احتساب فهرست منابع و ضمایم ، نباید از 60 صفحه (300 كلمه با احتساب حروف) کمتر و از 120 صفحه بیشتر باشد.
تبصره: درصورتي كه موضوع تحقيق پایاني، ترجمه باشد، رعايت حداكثرحجم الزامي نيست.
 
ماده12  :
طلبه موظف است تحقيق پایاني را در زمان تعیین شده در ابلاغیه ، جهت تعیین استاد  داور و زمان دفاع ، به معاونت پژوهش مدرسه علميه ارائه دهد . عدم ارائه تحقيق پایاني در مهلت مقرر، به منزله انصراف است.
 
ماده  13:
مهلت دفاع از تحقيق­ پایاني ، محدود به حداکثر سنوات مجاز تحصیل طلبه ،حسب آیین نامه آموزشی مرکز خواهد بود. چنانچه طلبه نتواند در موعد مقرر، واحد تحقيق پایاني را بگذراند، از دريافت مدرك سطح 2 محروم  مي شود.
 
ماده  14 :
 تحقيق پایاني باید مطابق محتواي متن درسي «روش تحقيق»، ضوابط مندرج در این آیین نامه و دستورالعمل نگارش تحقيق پایاني (ضمیمه شماره 1) به صورت فردي و پس از تصويب طرحنامه، ظرف مدت حداقل 4 و حداكثر12 ماه به تناسب سنوات مجاز تحصیلی  نگاشته شود.
تبصره 1 : در موارد خاص، با درخواست کتبی طلبه و تایید استاد راهنما و معاون پژوهش مدرسه، حداكثر مهلت نگارش،با لحاظ سنوات مجاز تحصيل، تا 4 ماه قابل تمدید است.
تبصره 2 : تمدید مهلت بیش از 4 ماه ، با لحاظ سنوات مجاز تحصيل و رعايت ماده 15 ، در صورت تایید استاد راهنما و معاون پژوهش مدرسه ، با کسر یک امتیاز از بیست نمره تحقيق پایاني امکان پذیر است.      
تبصره 3 : در مواردی که تاخیر از ناحیه مدرسه علميه، مدیریت استان یا استاد داور باشد، به حداکثر زمان اضافه خواهد شد.
 
 ماده 15:
 طلبه موظف است  حداقل 4 ماه پیش از پایان سنوات مجاز تحصیلی، تحقيق پایاني خود را براي دفاع  تحويل دهد.
 
 ماده 16  :
طلبه مهمان می تواند با موافقت  مدارس علميه مبدا و مقصد، تحقيق پایاني خود را در مدرسه مقصد تدوین کرده، از آن دفاع کند. در این صورت نام  مدرسه علميه مبدا ، روی جلد تحقيق پایاني درج میشود.
 
ماده  17 :
چاپ وانتشار تحقيقات پاياني ، تابع آیین نامه ذيربط است.(ضميمه شماره2)
 
 فصل دوم : عناصرتحقيق پاياني
 
ماده  18 :
  عناصر مؤثر در فرایند انجام مراحل تحقيق پایاني عبارتند از:
  •   طلبه.
  •  استاد راهنما.
  • شوراي پژوهش مدرسه علميه.
  • معاونت پژوهش مدرسه علميه.
  • معاونت پژوهش مديريت استانی.
  • هیئت داوران.
 
ماده  19 :وظایف واقدامات معاونت پژوهش مديريت استانی
معاونت پژوهش استانی، یکی از معاونت­های مدیریت استانی است که در فرایند تحقيق پایاني، اقدامات و وظایف زير را برعهده دارد :
  1. دریافت اسامی طلاب واجد شرایط نگارش تحقيق پایاني، موضوعات مصوب، اساتيد راهنماي تأييد شده، طرحنامه ها و مصوبات شوراي پژوهش مدارس به منظوركنترل و نظارت بر كيفيت انجام امور.   
  2. ارائه مشاوره به معاونان پژوهشی مدارس علميه درخصوص موضوعات روزآمد تحقیقات پایانی .
  3. تشکیل شورای پژوهش در موارد لازم.
  4. ابلاغ مكتوب موارد نيازمند اصلاح به معاونت پژوهش مدرسه علميه.
  5. دريافت صورتجلسه دفاعيه، تأييد صحت امضاي داور، مندرجات صورتجلسه وخدشه دار نبودن آن و ارائه اصل صورتجلسه به معاونت آموزش مديريت استان و تصويرآن به مركز.
  6. ارسالموارد خاص مربوط به تحقيق پاياني به معاونت پژوهش مركز جهت طرح درکمیسیون امور خاص، ارسال نتیجه به مدرسه علميه و پیگیری تا حصول نتیجه نهایی.
  7.  دریافت فایل الکترونیکی همه تحقيقات پاياني به همراه يك نسخه چاپی از تحقيقات پاياني برتر از معاونت پژوهش مدرسه علميه و ثبت و نگهداري آن در كتابخانه مديريت استاني.
  8. تهيه و ارسال گزارش هاي دوره­اي و خاص حسب درخواست معاونت پژوهش مرکز.
 
ماده20 : وظایف واقدامات معاونت پژوهش مدرسه علميه
 معاونت پژوهش،یکی از معاونت های مدرسه علميه است كه  در فرایند تحقيق پاياني ، اقدامات و وظایف زیر را بر عهده دارد :
  1. دریافت اسامی طلاب واجد شرایط نگارش تحقيق پایاني از طريق سامانه.   
  2. توجیه طلاب جهت شروع نگارش تحقيق پاياني در زمان مقرر از طرق مقتضي(مانند: نصب اطلاعیه، نامه کتبی یا برگزاری جلسه توجیهی).
  3. مشاوره به طلاب جهت انتخاب موضوع واستاد راهنما.
  4. پیگیری و حصول اطمینان از انتخاب موضوع و اساتيد ، توسط طلاب متقاضي تدوين تحقيق پاياني در موعد مقرر.
  5.  تحويل سوابق و مدارک علمی - پژوهشی اساتيد راهنماي معرفی شده، از طلاب جهت ارائه به شوراي پژوهش درصورتي كه استاد فاقد پرونده در مدرسه يا مديريت استان باشد.
  6. تأييد عدم تکراری بودن موضوع تحقيق پاياني و بررسی و تأييد صلاحیت های عمومی اساتید راهنما قبل از طرح در شوراي پژوهش مدرسه.
  7. برنامه­ریزی و تشکیل جلسه شوراي پژوهش جهت تصویب موضوعات و تأييد اساتید معرفی شده حداکثر 10 روز پس از دریافت موضوعات و اسامی اساتید.
  8. حضور در جلسات شورا به عنوان دبیر جلسه.  
  9. اعلام  موضوعات مصوب  و اساتيد تأييد شده به طلاب ، حداكثر 3 روز پس از تصویب.
  10. دریافت موضوعات جديد و اسامی اساتید جديد راهنما از طلاب در صورت عدم تأیید موضوعات پيشنهادي واسامی اولیه جهت طرح  در شورا.
  11.  ابلاغ  شروع فرایند نگارش تحقيق پاياني به طلاب (پیوست شماره 4).
  12.   ابلاغ به اساتيد راهنما جهت راهنمایی حداکثر 3 روز پس از تأييد اساتيد در شوراي پژوهش(پیوست شماره 5).
  13. دریافت درخواست تجدید نظر در عنوان تحقیق پایانی یا استاد راهنما (پیوست شماره 7).
  14. بررسی درخواست تجدید نظر در عنوان تحقیق پایانی یا استاد راهنما در شورای پژوهش مدرسه حداکثر15 روز پس ازدریافت .
  15. دریافت طرح­های تفصیلی از طلاب ، حداكثر4 ماه پس از ابلاغ تصويب موضوع به آنها (پیوست شماره6).
  16. كارشناسي اوليه طرح­های تفصیلی دریافت شده ، حداکثر 10 روز پس از دریافت.
  17.  ارجاع طرح­هاي تفصيلي به شوراي پژوهش حداكثر 15 روز پس از دريافت.  
  18. اعلام نتیجه بررسی طرح­های تفصیلی به طلاب حداكثر 5 روز پس از بررسی در شورا .
  19. بررسي مجدد طرح­هاي اصلاح شده طلاب در صورت عدم تأیید طرح تفصیلی پیشنهادی در جلسه شورا حداکثر  15 روز پس از ارائه از طرف طلبه .
  20.  دريافت گزارش­هاي 4 ماهه تدوين تحقيق پاياني از طلاب در وقت مقرر و بررسي آنها (پیوست شماره 8).
  21. دريافت، بررسي و پيگيري به موقع و مناسب مكاتبات اساتيد راهنما يا طلاب محقق، در طول زمان نگارش تحقيق پاياني.
  22. ابلاغ  رسمي تمامي مصوبات شوراي پژوهش به طلاب ذيربط ، حداكثر 5 روز پس از جلسه شورا.
  23. دریافت و بررسی درخواست تمدید زمان تدوین تحقیق پایانی در شورای پژوهش مدرسه ، حداکثر15 روز پس از دریافت درخواست(پیوست شماره 9).
  24. اطلاع­رسانی  به طلبه در خصوص اتمام زمان تدوین تحقیق پایانی(پیوست شماره 10).
  25. دریافت کاربرگ اعلام آمادگی دفاع که به تأیید استاد راهنما رسیده است  (پیوست شماره 11)  همراه با یک نسخه از تحقيق پاياني .
  26. تطبیق تحقيق پاياني آماده دفاع با طرحنامه مصوب ، آیین­نامه ، شيوه نامه و ضوابط مرتبط.
  27. اعلام موارد عدم انطباق تحقيق پاياني با آیین­نامه و ضوابط به طلبه جهت انجام اصلاحات لازم.
  28. تعیین استاد داور از بين اساتيد داراي حكم داوري وهماهنگي با وي.
  29.   ارسال تحقيق پاياني، کاربرگ معيارهاي ارزيابي (پیوست شماره 19)، طرحنامه مصوب (پیوست شماره 6)و برگة نظر خواهی از استاد داور (پیوست شماره 12) به استاد حداکثر 3 روز پس از تعيين داور.
  30. دریافت ارزیابی مقدماتی استاد داور و اعلام  به طلبه در صورت نیاز به انجام اصلاحات احتمالی.
  31. دریافت تحقيق پاياني اصلاح شده به همراه تأیید اصلاحات توسط استاد داور (پیوست شماره 12) جهت تعیین زمان دفاع حداکثر تا 15 روز پس از دریافت.
  32. فراهم نمودن مقدمات لازم برای برگزاری جلسه دفاع از قبیل ارسال دعوتنامه داور، تعیین مکان، اطلاع­رساني به طلاب ، تهيه كاربرگ ها و... .
  33. تشكيل و اداره جلسه دفاعيه.
  34. تعيين نمره طلبه در خصوص رعايت مقررات.
  35. تنظیم صورتجلسه دفاعیه برابر مقررات.
  36.  كنترل صورتجلسه دفاعيه و تأييد صحت امضاي داور و سايرمندرجات وخدشه دار نبودن آنها.
  37. پیگیری و دریافت تحقیق پایانی اصلاح شده با توجه به اصلاحات درخواستی هیات داوران در جلسه دفاعیه، همراه برگه تأیید اصلاحات توسط استاد داور (پیوست شماره 17 ) .
  38. ارسال اصل و تصوير صورتجلسه دفاعيه به معاونت پژوهش مديريت استان.
  39.  دريافت اعتراض طلبه به نتيجه داوري جهت طرح در شوراي پژوهش در صورت مردود شدن تحقيق پاياني و تمايل طلبه به اعتراض.
  40.  هماهنگي و تشکیل جلسه  شورا به منظور بررسی اعتراض طلبه.
  41. اعلام رسمي نظر شورا به طلبه حداکثر3 روز بعد از جلسه.
  42. پیگیری جهت تکرار فرایند دفاع از تحقيق پاياني در صورت نیاز.
  43.  ارسال موارد خاص به معاونت پژوهش مديريت استاني جهت رسيدگي دركميسيون امور خاص مركز.
  44. تکمیل كاربرگ حق الزحمه هیئت داوران و ارسال به مدیریت استان جهت  اقدام وپیگیری­های لازم.
  45. دریافت فایل الکترونیکی و دونسخه صحافی شده از تحقيق پاياني برتر و يك نسخه از تحقيق پاياني غير برتر از طلبه. ارسال يك نسخه از برتر­ها برای مدیریت استانی و ثبت و ضبط نسخه ديگر دركتابخانه مدرسه علميه.
 
ماده  21 : اقدامات و وظایف طلبه
             طلبه در فرایند تحقيق پاياني ، اقدامات و وظایف زير را بر عهده دارد :
  • مطالعه، نیازسنجی ومشاوره با اساتید جهت انتخاب موضوع با توجه به علایق، توانمندی و دغدغه­هایفکری خود.
  • ثبت نام براي نگارش تحقيق پايانيبا انتخاب واحد در زمان مقرر همراه با پیشنهاد موضوع یا موضوعات و معرفي استاد راهنما (پیوست شماره 3).
  • دریافت مصوبه شوراي پژوهش مدرسه در خصوص موضوع و استاد پیشنهادی.
  • پیشنهاد مجدد موضوع یا استاد راهنما در صورت عدم تصویب موارد در شورا، حداکثر 20روز پس ازپاسخ شورا .
  • گردآوري سوابق علمي - پژوهشي اساتيد راهنماي جديد و ارائه به معاونت پژوهش مدرسه.
  • دریافت ابلاغیه نگارشتحقيق پاياني(پیوست شماره 4).  
  • تهیه طرح تفصیلی تحقيق پاياني زير نظر استاد راهنما (پیوست شماره 6).
  •   ارائهطرح به استاد راهنما و دریافت نقطه نظرات و انجام اصلاحات لازم.
  • ارسال طرح به  معاونت پژوهش مدرسه،  حداكثر 4 ماه پس از تصويب موضوع و تاييد راهنما درشورا.
  • انجام اصلاحات طرحنامه در صورت تشخیص شورا و ارائه به معاونت پژوهش مدرسه، حداکثر 30 روز پس از دریافت نظر شورا. 
  • انجام فرایند پژوهش و تدوين تحقيق براساس آموزه­هاي درس «روش تحقيق» و مطابق دستور­العمل نگارش تحقيق پاياني و مقررات این آیین­نامه.  
  • ارتباط مستمر با استاد راهنما در طول نگارش تحقيق پاياني و ارائه گزارش پیشرفت کار به وي هر4 ماه یک­بار(پیوست شماره 8) .
  • رعایت برنامه زمانی نگارش.
  • ارائه گزارش 4 ماهه پیشرفت تحقيق پاياني به معاونت پژوهش مدرسه پس از تأييد استاد راهنما (پیوست شماره 8).
  • اتمام فرایند تحقیق و نگارش آن به صورت مکتوب و نهایی­سازی تحقيق پاياني.
  • ارائهتحقيق پاياني به استاد راهنما و اعمال اصلاحات احتمالی.
  • درخواست تمدید زمان تدوین تحقیق پایانی در صورت عدم اتمام تحقیق درموعد مقرر(پیوست شماره9)
  •  اعلام آمادگی دفاع با تأييد استاد راهنما  و ارسال به معاونت پژوهش مدرسه علميه (پیوست شماره 11).
  • ارائهتحقيق پاياني به معاونت پژوهش مدرسه.  
  • دریافت تایید استاد داور جهت دفاع یا اصلاحات احتمالی(پیوست شماره 12).
  • شرکت در جلسه دفاعیه جهت  ارايه گزارش شفاهی تحقیق.
  • اعمال اصلاحات احتمالی مطرح شده در جلسه دفاعیه حسب تشخيص هيئت داوران ، به تناسب سنوات مجاز تحصيل وطي حداکثر 45 روز .
  •  طرح درخواست اعتراض به نتیجه داوری و ارائه به معاون پژوهش مدرسه در صورت مردود شدن تحقيق و تمايل طلبه براي تجديدنظر، حداکثر 3 روز پس از جلسه دفاعیه.
  • بازنویسی تحقيق پاياني درصورت مردود شدن و با لحاظ حداكثر سنوات مجاز تحصيل.
  • پیگیری تجدید فرایند دفاع از تحقيق پاياني در صورت لزوم.
  • دریافت نتیجه ارزیابی هیئت داوران مبنی بر قبول تحقيق پاياني از معاونت پژوهش مدرسه علميه (پیوست شماره 17).
  •  مجلد نمودن تحقيق پاياني و الصاق پیوست شماره 17 به آن.
  • ارائهفایل الکترونیکی در قالب یک فایل  wordو یک فایل pdfو دو نسخه چاپی از تحقيق پاياني برتر و يك نسخه از تحقيق غير برتر به معاونت پژوهش مدرسه علميه.
 
ماده 22 :    شوراي پژوهش
   شورايي است مركب از معاون پژوهش مدرسه علميه به عنوان دبیر شورا  و4 نفر از اساتيد مجرب در گرايش­هاي مختلف حوزوي كه با معرفي مدرسه علميه و پس از تأييدشوراي علمي –پژوهشي مديريت استان تشكيل شده، بر انجام بخشی از فرایند تحقيق پاياني نظارت مي­كند.   
 
 
ماده 23 :  
  اعضا شورا واجد شرايط زير هستند:  
الف : آشنايي كامل با روش تحقيق كتابخانه­اي.
ب : آشنايي با مسائل  جديد در حوزه علوم اسلامي.
ج :  حداقل تحصيلات سطح سه حوزوي.
د)  سابقه حداقل سه  مورد راهنمايي تحقيق پاياني. 
تبصره 1 : در معرفي و انتخاب اعضا شورا ، اولويت با اساتيدي است كه مولف كتاب يا داراي مقاله علمي باشند.
تبصره 2 : در صورتي كه مدرسه علميه­اي نتواند به اساتیدی باشرایط فوق الذكر دسترسی داشته باشد، اين شورا در مديريت استاني تشكيل شده و به امور پژوهشي آن مدرسه رسيدگي مي­كند.
    
ماده  24  :
وظایف شورا عبارتند از:
  1. بررسی و تصویب موضوعات پیشنهادی متقاضیان تدوین تحقيق پاياني.
  2. بررسی وتأييدصلاحیت علمی اساتید راهنما.
  3. بررسی و تصویب طرحنامه تحقیق.
  4. بررسی  و اعلام نظر پیرامون اعتراضات.
  5. تهيه موضوعات مناسب پژوهشي براي پيشنهاد به طلاب.
  6. رسیدگی به امور محوله از طرف  مدیریت استانی.
 
    تبصره 1 : شورا مي­تواند بر حسب ضرورت و در موضوعات خاص ، از يك استاد صاحب نظر به عنوان عضو مدعو داراي حق رأي دعوت به عمل آورد.
   تبصره 2 :  مصوبات جلسه با راي اكثريت اعضا ، رسميت مي يابد.
   تبصره 3 : شورا موظف است ظرف حداکثر 30 روز به تمامی درخواست­های واصله مرتبط با وظايف فوق پاسخ دهد .
 
 ماده  25 :
وظايف دبير شورا :
  •  تعیین، تهیه و تنظیم دستورکار جلسات، دعوت از اعضا جهت برگزاری جلسه  و اداره جلسات.
  • تنظیم صورت جلسات و تأييدو امضا مصوبات .
  • پیگیری ابلاغ يا اجرایی شدن مصوبات.
  • تهیه و تنظیم گزارش عملکرد.
تبصره : نحوه تشكيل واداره جلسات، مطابق ضوابط داخلي شورا خواهد بود.
 
 ماده 26 :  استاد راهنما
استاد راهنما فردی است که مسئولیت علمی تحقيق پاياني بر عهده وی بوده و دارای شرایط زیر است:
        1–آشنايي كامل با شیوه تحقیق كتابخانه­اي.  
       2 – اتمام تحصیلات حوزوی سطح سه در موضوع مرتبط.  
       3 – علاوه بر دارا بودن شرایط فوق، استاد راهنما می­بایست یکی از شرایط زیر را نیز دارا باشد:  
              الف) حداقل دو سال تدریس موفق در دروس مرتبط سطح دو پس از دريافت مجوز تدريس.
              ب) ارائه حداقل يك مقاله علمي مرتبط با موضوع در مجلات معتبر و مجامع علمی یا تأييد شده در معاونت پژوهش مرکز.
               ج)  حداقل يك تألیف در رشته مرتبط.  
تبصره 1 : دارندگان اثرعلمي، شامل كتاب يا دو مقاله در زمينه مرتبط، از شرط مربوط بودن تحصيلات سطح سه با موضوع تحقيق پاياني معاف خواهند بود.
تبصره 2 : در صورت فقدان استاد با شرايط مندرج در بند 2، استفاده از اساتيد داراي مدرك سطح 2 ، به ضميمه مدرك كارشناسي ارشد دانشگاه در موضوع مرتبط ، تا پايان سال تحصيلي 92-93 بلامانع است.
 
ماده 27 :
اقدامات و وظايف استاد راهنما:
  1. راهنمایی طلبه جهت انتخاب موضوع و اعلام آمادگي براي ادامه راهنمایی.
  2.  راهنمایی طلبه جهت تهیه طرح تفصیلی پس از دریافت ابلاغیه .
  3.  بررسی طرحنامه پیشنهادی و راهنمایی طلبه جهت انجام اصلاحات لازم تا کامل شدن طرحنامه (پیوست شماره 8).
  4. تأیید طرح تفصیلی .
  5. راهنمایی طلبه در طول نگارش تحقيق پاياني به ميزان مورد نياز وي و با صرف حداقل20 ساعت.
  6. تعیین و ارائه برنامه زمان­بندی منظم به طلبه جهت نگارش فصل­های تحقيق پاياني و تذکر موارد اصلاحی.
  7. تأييدگزارش پیشرفت کار تحقيق پاياني طلبه و ارائه آن به معاونت پژوهش مدرسه علميه هر 4 ماه یک بار.
  8. تذکر به طلبه درصورت عدم پیشرفت تحقيق پاياني توسط طلبه و ارسال رونوشت به معاونت پژوهش مدرسه علميه.
  9. دریافت تحقيق پاياني تایپ شده و ارائه راهنمايی و نظرات اصلاحی به طلبه.
  10. راهنمايی طلبه در صورت نیاز به اصلاحات احتمالی تحقيق پاياني پس از اظهار نظر استاد داور.
  11. تأیید آمادگی دفاع طلبه(پیوست شماره 11).
  12. شرکت در جلسه دفاعیه و دفاع از محتوا و ساختار تحقيق پاياني.
  13. تأیید تحقيق پاياني و اعلام نظر در خصوص  نمره طلبه  بر اساس معيارهاي ارزيابي.
  14. راهنمايي طلبه جهت اصلاح يا بازنويسي تحقيق پاياني در صورت نياز.
  
ماده 28  :
  استاد راهنما نمی­تواند مسئولیت راهنمایی تحقيق پاياني را به فرد دیگری واگذار نماید.
 
ماده 29 :
 استاد راهنما می تواند به طور همزمان ، راهنمایی 5 تحقيق پاياني را در حوزه های علمیه خواهران  بر عهده داشته باشد.
 تبصره : پذیرش مسئولیت راهنمایی بیش از 5 و حداکثر تا 7 تحقيق پاياني، منحصرا با پيشنهاد شوراي پژوهش  مدرسه و موافقت شوراي علمي- پژوهشي استان مجاز است.
 
 ماده 30 :   استاد داور
استاد داور فردی است که مسئوليت ارزیابی تحقيق پاياني بر عهده وی بوده و دارای شرایط زیر است :
1- آشنايي كامل با روش تحقیق كتابخانه­اي.
2- اتمام تحصیلات حوزوی سطح سه در رشته مرتبط.
3- داشتن سابقه راهنمايي موفق حداقل 5 تحقيق پاياني.
4- علاوه بر دارا بودن شرایط فوق ، استاد داور می بایست یکی از شرایط زیر را نیز دارا باشد:
           الف)- دفاع از پایان نامه سطح سه.
           ب)  ارائه حداقل دو مقاله علمي مرتبط با رشته مورد تأييد مجامع علمی يا معاونت پژوهش مركز.
           ج )-  حداقل يك تألیف در رشته مرتبط.
 
  ماده 31 :
وظایف استاد داور عبارتند از:
  • بررسی تحقيق پاياني مکتوب پس از دریافت ابلاغیه داوری واعلام تأیید یا ارائه نظرات اصلاحی حداكثر 20روز پس از دریافت تحقيق پاياني(پیوست شماره 12).
  • شرکت در جلسه دفاعیه و ارزیابی تحقيق پاياني بر اساسمعیارها و ضوابط مربوط و درج اشکالات احتمالی در کاربرگ صورتجلسه دفاعیه.
  • بررسی اصلاحات انجام شده توسط طلبه و سنجش میزان تطبیق آن با اشکالات مطرح شده درجلسه دفاعيه وتوسط هیأت داوران .
  فصل سوم: دفاعیه و ارزیابی
 
ماده  32 :
به منظور سنجش کیفیت تحقیق و احراز توانایی علمی محقق، تحقيق پاياني در جلسه دفاعیه مورد نقد و بررسی قرار می­گیرد و طلبه می بایست در حضور هیئت داوران از پژوهش خود دفاع نماید.
 
  ماده 33:
 جلسه دفاعيه پس از قبولی طلبه در تمام واحدهای درسی به صورت رسمي و علني برگزار مي­شود.
تبصره: در موارد اضطراري و با تشخيص مديريت استان ، برای طلبه ای که حداكثر 6 واحد درسي معوقه دارد، يعني با وجود آمادگی وي براي گذراندن درس، واحد درسي به دلايلي از سوي مدرسه علميه ارائه نشده باشد، جلسه دفاعيه برگزار مي شود.
 
ماده 34  :
 حداکثر مهلت مقرر برای تشکیل جلسه دفاعیه، 45 روز پس ازتکمیل کاربرگ اعلام آمادگی دفاع و تحویل تحقيق پايانيخواهد بود.
 
ماده  35 :
  زمان جلسه دفاعيه70 دقیقه است که به شکل زیر توزیع می­گردد:
  -  تلاوت قرآن کریم: 5 دقیقه.
- طلبه:  15دقیقه برای ارائه توضیحات.
  - استاد داور: 15 دقیقه برای بیان نظرات.  
  - طلبه:  15دقیقه برای پاسخگویی به اشکالات وارده از سوی داور.
   - استاد راهنما: 15 دقیقه برای دفاع از طلبه.
  - استاد داور:  5 دقیقه براي بيان توضيحات لازم.
 
ماده  36 :
امتياز تحقيق پاياني از ميانگين نمرات استاد داور و استاد راهنما از 95  محاسبه شده و پس از جمع با نمره كسب شده از رعايت مقررات، نمره نهايي اعلام مي شود.
 تبصره : 5 امتیاز از 100 امتياز تحقيق پاياني، توسط معاون پژوهش مدرسه علميه، به رعایت مقررات از قبیل: کیفیت نظم محقق در روند تدوین تحقيق پاياني و ارائه به موقع گزارش کار اختصاص می یابد .
 
 
ماده  37 :
 هیئت داوران پس از اتمام دفاعیات، در غیاب طلبه، وارد شور شده و سپس در حضور طلبه، نمره و امتياز تحقيق پاياني وي براساس معيارهاي ارزيابي اعلام مي­شود. نمره تحقيق پاياني بعد از اتمام جلسه رسمي دفاعيه قابل تغيير نيست.
 
ماده 38 :
حداقل نمره قبولي تحقيق پاياني 14 از 20 است.
 
ماده 39 :
نتیجه ارزیابی تحقيق پايانيیکی از موارد ذیل خواهد بود :
  • قبول قطعی: تحقيق پاياني­ايکه بدون نیاز به اصلاح مورد قبول هیئت داوران واقع شده است.
      2 - قبول مشروط: تحقيق پاياني­ايکه مشروط به اصلاح،  مورد قبول هیئت داوران واقع  شده است .
  • مردود
 
ماده40:
براي تحقيق پاياني که به صورت قبول مشروط باشد، نمره حداقلی و حداكثری در نظرگرفته مي­شود و  نمره نهايي پس از اتمام مهلت اصلاح، به میزان اعمال اصلاحات ، منحصرا با تشخیص استاد داور تعيين و توسط وي ثبت مي­گردد.  
تبصره : چنانچه طلبه طي حداکثر مهلت انجام اصلاحات، نسبت به رفع آن­ها اقدام نکند،  به منزله انصراف وی از اصلاح تحقیق پایانی تلقی شده و حداقل نمره تعیین شده در جلسه دفاع برای وی ثبت می­گردد.
 
ماده  41 :
چنانچه تحقيق پاياني­ای مردود اعلام شد، به طلبه فرصت داده می­شود به تناسب سنوات مجاز تحصيل و ظرف حداکثر 3 ماه نسبت به بازنویسی تحقيق پايانيبراساس نظرات هیئت داوران اقدام کند .
تبصره :  برای طلبه­ای که تحقيق پاياني وي مردود اعلام شده، حداكثر یک بار دیگر جلسه دفاعیه رسمی تشکیل می شود و فاصله بین دو جلسه دفاعیه، حداقل دو ماه خواهد بود.
 

ماده 42 :امتیاز تحقيق پاياني بر اساس معیارهای مندرج در جدول زیر محاسبه می­شود و تحقیق باید علاوه بر کسب حد نصاب امتیاز کل( حداقل 14 از 20)، درتمام معیارهای جدول ذیل، حد نصاب لازم را کسب نماید:
 
رديف
معيارها
امتياز کل
امتياز ماخوذه در جلسه دفاعیه
حداقل امتیاز برایکلیه تحقیقات  پایانی
بخش محتوایی      
  •  
 تطابق تحقیق با طرحنامه پژوهشی
12
 
8
  •  
  مفید و کافی بودن مطالب (جامع بودن محتوا در پاسخ به مسأله تحقیق)
6
 
3   
  •  
  ارتباط محتوا با موضوع تحقیق و پرهیز از حاشیه­روی و پراکندگی (مانع بودن )
 6
 
3
  •  
 انسجام منطقی میان اجزا تحقیق
6
 
 3
  •  
  ميزان پردازش مطالب به قلم نويسنده تحقيق
 10
 
 5
  •  
  اعتبار منابع
 7
 
4
  •  
  کفایت و تعدد منابع معتبر 
 4
 
2
  •  
 نتیجه­گیری نهایی تحقیق به صورت واضح و ارائه پیشنهادهای كاربردي مناسب يا سوالات پژوهشي مرتبط با موضوع
10
 
5
  •  
چكيده
 4
 
2
امور شكلي
  •  
داشتن فهرست­های مناسب (فهرست مطالب، فهرست منابع)
4
 
2
  •  
رسايي متن
7
 
3
  •  
رعایت قواعد و علائم نگارشی در متن
5
 
3
  •  
رعایت اصول علمی در نوشتن پاورقی و فهرست منابع
4
 
2
                           
14
کیفیت  و چگونگی ارائه تحقیق پایانی در جلسه دفاعیه
10
 
5
جمع امتيازات استاد داور و راهنما    
95
 
 -
انجام به موقع مراحل تدوین تحقیق پایانی و ارائه گزارش­های 4 ماهه
5
 
3
جمع نهایی امتیازات
100
 
-
 
  
 
تبصره : چنانچه امتیاز تحقیق پایانی در مجموع نمره قبولی  باشد، اما طلبه در مواردی از شاخص­های  جدول فوق حداقل امتیاز را کسب نكند، ثبت نمره نهایی ، منوط به انجام اصلاح خواهد بود.
 
ماده  43 :   درجه بندي نمرات تحقيق پاياني مطابق جدول زير است: 
ردیف
نمره
امتیاز
1
از 18 تا 20
عالی
2
از 16 تا 99/17
 خوب
3
از 14 تا 99/15
 قابل قبول
4
کمتراز 14
مردود
 
 
 ماده  44 :   تخلفات
تخلف عبارت است از عدم انجام وظايف تعیین شده در آیین­نامه از سوی هر یک از عناصر تحقيق پاياني و یا انجام مواردی که در طی فرایند تحقيق پاياني نباید انجام دهند. مانند: کپی تحقيقات پاياني انجام شده، عدم ذکر منابع، مطالبه وجه غیر قانونی  و ...كه با متخلفان طبق ضوابط آیین­نامه انضباطی برخورد مي­شود.
 
ماده  45 :کمیسیون موارد خاص :
 کمیسیون موارد خاص، جهت بررسی و تصمیم­گیری نسبت به موارد زير در معاونت پژوهش مرکز تشکیل می­شود:
  • موارد پیش­بینی نشده در این آیین نامه  .
  •  تصميم گيري در خصوص راهنمايي يا داوري اساتيد توانمند و صاحب فضل كه فاقد شرايط مندرج در اين آيين نامه هستند.
  • برخی از تخلفات احتمالی .
ماده 46 :
 اعضاي کمیسیون  عبارتند از:
  1. معاون پژوهش مركز.
  2. مدير  امورپژوهشي واحد­های حوزی.
  3. مسئول اداره تحقيقات پاياني.
  4. معاون پژوهش استان.
تبصره: در صورت لزوم از معاون پژوهش مدرسه علميه براي حضور در جلسات دعوت به عمل مي­آيد.
 
 
این آیین نامه پس از بازنگري ، در 46 مادهو 22  تبصره، درتاريخ 18/2/92 مورد تصویب قرارگرفت و از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود.كليه ضمايم و پيوست­ها در حكم آيين­نامه است.