محور نظرات اعضاي شورا هاي علمي- پژوهشي در کمسيون هاي نخستين هم انديشي اعضاي شوراهاي علمي – پژوهشي اسفند 93
شوراهاي علمي و پژوهشي پشتوانه و بازوان علمي و فکري مديريت هاي استاني در برنامه ريزي و تصميم سازي برنامه هاي پژوهشي استان هستند که با تلاش و فعاليت موفق اين شورا مي توانيم شاهد ارتقاء و تقويت وضعيت علمي و پژوهشي حوزه هاي علميه خواهران باشيم .
اين نشست فرصتي در اختيار نهاد تا از نظرات ارزشمند اعضاي شوراي علمي- پژوهشي استانها درباره نحوه ارتقاء و تقويت عملکرد و تعامل اين شوراها استفاده شود .
محور اصلي اين هم انديشي درباره جايگاه ونقش شوراها ي علمي- پژوهشي استانها و تصميم سازي براي ايفاي وظايف مديريتي مديريت هاي استاني بود . اين شورا براي ايفاي اين نقش نيازمند برنامه ها و ساز وکارهايي است که در اين نشست به بخشي از آن اشاره شد که در ذيل بيان مي گردد:
آسيب ها پيرامون:
الف) پژوهش:
1. کثرت حجم واحد هاي آموزشي،و ضيق فرصت پژوهش،
2. پژوهش محور نبودن آموزش حوزه خواهران؛
ب) شوراهاي علمي - پژوهشي :
1. کثرت مشغله بعض از اعضاي شوراها؛
2. نا آشنا بودن بعض از اعضاي شورا ها از بدنه حوزه هاي علميه؛
3. پژوهشگر نبودن بعض از اعضاي شورا؛
ج) اساتيد:
1. پژوهشگر نبودن اساتيد ؛
2. کمبود اساتيد براي مراکز پژوهشي حوزوي؛
راهکارها پيرامون:
شوراهاي علمي و پژوهشي پشتوانه و بازوان علمي و فکري مديريت هاي استاني در برنامه ريزي و تصميم سازي برنامه هاي پژوهشي استان هستند که با تلاش و فعاليت موفق اين شورا مي توانيم شاهد ارتقاء و تقويت وضعيت علمي و پژوهشي حوزه هاي علميه خواهران باشيم .
اين نشست فرصتي در اختيار نهاد تا از نظرات ارزشمند اعضاي شوراي علمي- پژوهشي استانها درباره نحوه ارتقاء و تقويت عملکرد و تعامل اين شوراها استفاده شود .
محور اصلي اين هم انديشي درباره جايگاه ونقش شوراها ي علمي- پژوهشي استانها و تصميم سازي براي ايفاي وظايف مديريتي مديريت هاي استاني بود . اين شورا براي ايفاي اين نقش نيازمند برنامه ها و ساز وکارهايي است که در اين نشست به بخشي از آن اشاره شد که در ذيل بيان مي گردد:
آسيب ها پيرامون:
الف) پژوهش:
1. کثرت حجم واحد هاي آموزشي،و ضيق فرصت پژوهش،
2. پژوهش محور نبودن آموزش حوزه خواهران؛
ب) شوراهاي علمي - پژوهشي :
1. کثرت مشغله بعض از اعضاي شوراها؛
2. نا آشنا بودن بعض از اعضاي شورا ها از بدنه حوزه هاي علميه؛
3. پژوهشگر نبودن بعض از اعضاي شورا؛
ج) اساتيد:
1. پژوهشگر نبودن اساتيد ؛
2. کمبود اساتيد براي مراکز پژوهشي حوزوي؛
راهکارها پيرامون:
الف) پژوهش :
1. تاکيد بر انجام تحقيقات و پژوهش هاي ناظر به معضلات اجتماعي؛
2. انتشارآثار پژوهشگران در هفته پژوهش؛
3. تقديراز پژوهشگران برگزيده در هفته پژوهش؛
4. ايجاد مرکز مشاوره پژوهشي در حوزه ها؛
5. ايجاد حداقل يک پژوهشکده در هر استان؛
6. ايجاد پرونده پژوهشي طلاب در مدارس؛
7. سامان دهي دروس روش تحقيق؛
8. ترجيح و تمرکز بر پژوهش؛
9. همسويي و هم گامي مديريت هاي صف با پژوهش؛
10. تمرکز نيروي مستقل در بخش پژوهشي جهت مديريت برنامه ها؛
11. گنجاندن بحث مهارت هاي پژوهشي در متون درسي مدارس؛
12. تناسب نداشتن مقدار بودجه پژوهشي بافعاليت هاي پژوهشي مورد انتظار؛
ب) معاونت پژوهش:
1. راهبري مسئولين در معاونت پژوهش؛
2. تعيين معيارهاي شناسائي شخصيت هاي پژوهشي استاني از طرف معاونت پژوهش يا مديريت استاني به منظور برگزاري همايش نکوداشت؛
3. تمرکز معاونان پژوهش بر برنامه هاي کلان و سبک کردن برنامه هاي اجرايي؛
4. در خواست مستقل شدن معاونت پژوهش از معاونت آموزش در تمام استان ها؛
ج) شوراها ي علمي- پژوهشي :
1. تدوين ساز وکار تعريف شده اي براي شوراهاي علمي- پژوهشي در همه استانها واتخاذ وحدت رويه در امور مربوط؛
2. تدوين تقويم کاري روشن؛
3. تثبيت جايگاه سازماني شوراهاي علمي و پژوهشي؛
4. حمايت هاي سخت افزاري و نرم افزاري از شوراهاي علمي و پژوهشي(منظور تامين بودجه)؛
5. روشن و شفاف شدن وضعيت وجايگاه علمي و نقش اثرگذاري حوزه هاي علميه خواهران براي اعضاء شوراي علمي- پژوهشي؛
6. نظارت مستمر بر عملکرد شوراهاي علمي – پژوهشي؛
7. ايجاد فرصت براي ارائه واعمال نظر اعضاي شورا در تصميم سازي و تصميم گيريها در بخشنامه ها و آيين نامه ها؛
8. پژوهشگر بودن اعضاء شوراهاي علمي- پژوهشي؛
9. تاکيد بر تعامل و هماهنگي بين شوراهاي علمي – پژوهشي؛
10. بهره مندي از پژوهشگران بالفعل به عنوان اعضاي شورا؛
11. آسيب شناسي توسط اعضاي شوراهاي علمي پژوهشي؛
12. برگزاري نشست و جلسات با شوراهاي استاني هم جوار؛
13. نياز شوراها به حمايت هاي فکري و برنامه ريزي؛
14. مخالفت با نظر تجميع شوراها به دليل خارج شدن از تخصصي بودن و مغلوب آموزش شدن؛
15. در نظر گرفتن امتياز براي اعضاي شوراها به منظور تشويق و ايجاد انگيزه؛
16. بر خورداري از چشم انداز و آينده پژوهي در تصميم سازي شوراهاي علمي– پژوهشي؛
17. جذب افراد داراي فرصت کافي براي عضويت در شورا؛
18. ضمانت اجرائي داشتن مصوبات شورا؛
19. ارايه راهکارهاي به منظور موثر شدن پژوهش در سطح ملي و بين المللي؛
20. برنامه ريزي و تلاش جهت انتشار آثار برگزيده طلاب به منظور تشويق و انگيزش پژوهشي؛
21. رويکرد نهادينه سازي نشريات در مرکز و مديريت در استاني؛
د) اساتيد:
1. آموزش پژوهش اساتيد راهنما و مشاور؛
2. حضور اساتيد مشاور پژوهش دائمي در مدارس جهت پاسخ گويي به سوالات و ابهامات پژوهشي؛
3. رفع موانع بهره مندي از اساتيد واجد شرايط دانشگاهي در شورا؛
4. طبقه بندي اساتيد با توجه به تخصص هاو گرايش ها؛
5. ملزم نمودن اساتيد به ارائه فعاليت علمي-پژوهشي؛
ه) تشکل ها :
1. بهره مندي از نخبگان در تشکل ها ي پژوهشي؛
2. کادر سازي براي پژوهشگاه ها از ميان اعضاي تشکل هاي پژوهشي؛
و) جشنوراه ها :
1. استقلال دبيرخانه هاي خواهران در جشنوراه هاي استاني و تفسيم کار مشخص و تبيين جايگاه و شرح وظائف؛