بسمه تعالی
معرفی آثار هسته های پژوهشی
به منظور توان افزائی ، مهارت افزائی و حمایت ازهسته های پژوهشی فارغ التحصیلان سطح 2 و 3 ،طی سه بخشنامه ، 145 موضوع پژوهشی در گرایش های مختلف واگذار گردید،که پژوهشگران هسته هامراحل متعدد به شرح ذیل را گذرانده اند:
1- انتخاب موضوع
2- نوشتن طرح نامه
3-ارزیابی طرح نامه4
- اصلاح طرح نامه
5- تصویب طرح نامه
6- تحقیق و پژوهش
7- تدوین متن
8- ارسال متن تحقیق
9- ارزیابی ساختاری
10 – رفع اشکالات ساختاری 11
- ارزیابی محتوای
12- رفع اشکالات محتوای
13- بررسی و پذیرش در اداره انجمن ها،مراکز وموسسات .
تا اکنون ( 16/2/93 ) 48 اثر ( 18 مقاله و 30 کتاب ) پذیرفته شده ، و این آثار آماده ارسال به شورای نشر جهت تصمیم گیری نهایی برای چاپ به شرط جذب بودجه می باشد . اینک به انگیزه معرفی این آثار صفحه عنوان و چکیده به رویت خوانندگان محترم در سایت معاونت پژوهش گذاشته می شود.
اداره انجمن ها،مراکز و موسسات 16/2/93
**********************************************
مر کز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
معاونت پژوهش
صدق و کذب (در آیات و روایات)
فاطمه ابوطالبی
فاطمه مروتی،عصمت محمد رضایی،فاطمه مهدیان، عصمت سرافراز
اعضای هسته پژوهشی زمزم معرفت مدرسه فاطمه الزهراء (س) اردکان یزد
استاد راهنما:سید اسماعیل شاکر اردکانیتابستان 92
چکیده:
صداقت فضیلتی است که انسان براساس فطرت پاکش به آن گرایش دارد . صداقتی که از نظر ماهیتی می توان مطابقت کلام با واقع بر حسب اعتقاد گوینده شناخت . مطابقت کلامی که می تواند در گقتار ،نیات،اعمال،وکسب مقامات دینی شخص آشکار شود.
در مقابل صدق،کذب است که کلید تمام گناهان با توجه به احادیث شمرده شده است. و همان اندازه که آیات و روایات انسان را به صدق دعوت می کند ،در کنار آن کذب را مذمت کرده و عواقب فردی و اجتماعی و اخروی برای بر شمرده است.
انسان با مراجعه به فطرت پاک خود و دانستن آثارصدق و عواقب کذب می تواند صداقت را در خود و جامعه نهادینه کند،اینکه فرد دروغگو در جامعه بی اعتماد است ،آبرویی ندارد،از نعمتهای مادی و معنوی الهی محروم می شود ... فرد را به طرف صداقت می کشاند.
در این تحقیق با روش کتابخانه ای به مفهوم شناسی صدق و کذب از دیدگاه علم اخلاق وآثار صدق و عواقب کذب و راههای نهادینه شدن صدق پرداخته شده است.
کلید واژه ها: صدق،کذب،آثار صدق،عواقب کذب،دروغ مصلحتی.
صداقت فضیلتی است که انسان براساس فطرت پاکش به آن گرایش دارد . صداقتی که از نظر ماهیتی می توان مطابقت کلام با واقع بر حسب اعتقاد گوینده شناخت . مطابقت کلامی که می تواند در گقتار ،نیات،اعمال،وکسب مقامات دینی شخص آشکار شود.
در مقابل صدق،کذب است که کلید تمام گناهان با توجه به احادیث شمرده شده است. و همان اندازه که آیات و روایات انسان را به صدق دعوت می کند ،در کنار آن کذب را مذمت کرده و عواقب فردی و اجتماعی و اخروی برای بر شمرده است.
انسان با مراجعه به فطرت پاک خود و دانستن آثارصدق و عواقب کذب می تواند صداقت را در خود و جامعه نهادینه کند،اینکه فرد دروغگو در جامعه بی اعتماد است ،آبرویی ندارد،از نعمتهای مادی و معنوی الهی محروم می شود ... فرد را به طرف صداقت می کشاند.
در این تحقیق با روش کتابخانه ای به مفهوم شناسی صدق و کذب از دیدگاه علم اخلاق وآثار صدق و عواقب کذب و راههای نهادینه شدن صدق پرداخته شده است.
کلید واژه ها: صدق،کذب،آثار صدق،عواقب کذب،دروغ مصلحتی.
**********************
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
معاونت پژوهش
پیامدهای هوای نفس
(از دیدگاه نهج البلاغه)
فرحناز سهرابی سمنگانی
لیلا آذربویه ، رقیه دانیاری ، نسرین ساسان نژاد ، فاطمه همراه
اعضای هسته پژوهشی بصیرت دینی مدرسه الزهراء(س) صحنه ، کرمانشاه
استاد راهنما : سرکار خانم زهرا شفیع
تابستان 1392
چکیده :
هوای نفس مسأله ای است که از زمانی که انسان قدرت تمییز را به دست می آورد با او دست به گریبان است و سرچشمه ی بسیاری از خطاهای انسان است در این راستا کتاب های زیادی نوشته شده اما در این نوشتار سعی شده است که پبامدهای هوای نفس از دیدگاه نهج البلاغه بررسی شود که در ابتدا مفهوم شناسی هوای نفس و سپس عوامل گرایش به هوای نفس از منظر آیات و روایات که سرچشمه ی مظالم شمرده شده و از آن پرهیز داده شده است و این که چگونه هوای نفس باعث منحرف گشتن انسان می گردد و در ادامه به آثار غلبه بر هوای نفس که ماندن در صراط حق به کسب فضائل اخلاقی ، خردمندی ، رسیدن منفعت به انسان خائف ، تعادل در حب نفس ، آزادی عقل از اسارت هوای نفس و خوش بینی به خداوند و بصیرت یابی می باشد پرداخته شده است .
راه های کنترل هوای نفس ، تفکر ، تذکر ، عزم ، مراقبه و محاسبه است که هرکدام در جای خود توضیح داده شده است .
واژگان کلیدی : موانع ، پیامد ، هوی ، نفس ، فتنه .
*******************
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
نقش مادران در تربيت ديني – فرهنگي فرزندان
( راههاي تربيت ديني – فرهنگي)
نويسنده: منصوره غلامي
عضو هسته پژوهشی ام ابیها (س)
استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي رحيم رحيمي
مدرسه علميه الزهرا(س) اراك
زمستان 1391
چکیده
اين تحقيق با عنوان «نقش مادران در تربيت ديني فرهنگي فرزندان» در پي آن است كه با ارائه راهكارهاي مناسب به بررسي و تبيين نقش مادر در تربيت فرزند بپردازد.تحقيق حاضر به منظور تجزيه وتحليل موضوع، سؤالات زير را مطرح كرده و به آن پاسخ داده است: عوامل موثربر تربيت ديني، فرهنگي فرزندان كدام است ودر اين زمينه چه اصولي را بايد رعايت كرد و از چه روشي استفاده نمود ؟ تغذيه، رفتار وگفتار مادر چه تأثيري در تربيت ديني فرزندان دارد؟ از چه راههايي بايد معارف ديني، فرهنگي را به فرزندان آموزش داد؟ با توجه به ماهيت موضوع، اهداف تحقيق وامكانات موجود از ميان روشهاي پژوهشي از روش «توصيفي-تحليلي» با استفاده از كتب ومنابع تربيتي، روايي، اخلاقي براي انجام تحقيق استفاده شده است، واجمالا به اين نتبجه دست يافته كه: آنچه مي تواند رفتار ديني و حالات معنوي فرد را قوام بخشد در درجه نخست خُلق وسيرت تربيت كننده است. بنابراين مادر بايد ابتدا خود عالِم وعامِل به اصول وفروع دين باشد تا بتواند نقش موثري وسازنده اي را در تربيت ديني، فرهنگي فرزندان ايفا كند. مادر از زمان نوزادي وحتي قبل از آن تا دوران جواني وحتي بعد از آن نقش سازنده اي در تربيت ديني وفرهنگي فرزندان خواهد داشت. از طريق مادر شخصيت كودك شكل مي گيرد و پايه هاي اخلاقي وي گذارده مي شود.دومين عامل موثر در تربيت محيط مي باشد كه مادر با نظارت ويژه آن را كنترل خواهد كرد.
کلید واژه ها: مادر، فرززند، تربيت، تربيت ديني، تربيت فرهنگي
********************