مركز مشاوره و پاسخگویی مؤسسه امام خمینی(ره)

شناسه نوشته : 11450

1393/05/30

تعداد بازدید : 4031

مركز مشاوره و پاسخگویی مؤسسه امام خمینی(ره)
نام مدیر محمدرضا جهانگير زاده
شماره تلفن 5-2113653-251
شماره فاکس 2912912-0251
آدرس پستی بلوار امين، 20متري گلستان، كوچه2، پلاك1
آدرس ایمیل moshavereh@qabas.net
آدرس وب سایت http://moshavere.org
مخاطبان عموم مردم

وابستگی: آیت الله مصباح یزدی
سال تأسیس: 1378

زمینه پاسخگویی: مشاوره و پاسخ به سؤالات در زمینه‌های: جوان، ازدواج، خانواده، مهارتهای زندگی، كودك و نوجوان، تحصیلی

نحوه پاسخگویی: بصوت اینترنتی و از طریق سایت مشاوره ، تلفنی و تماس با شماره تلفن مؤسسه ، حضوری و حضور در مركز جهت مشاوره و پاسخگویی

تاریخچه: مرکز مشاوره مؤسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی (ره) در سال 1378 در معاونت فرهنگی‌تربیتی تأسیس گردید. این مرکز از سال 78 تا کنون، با بهره‌مندی از توان علمی دانش‌آموختگان رشته‌های روانشناسی و علوم‌تربیتی مؤسسه آموزشی‌ پژوهشی امام خمینی(ره) در دو حوزه معارف اسلامی و دانش روانشناسی، به ارائه خدمات رواندرمانی و مشاوره‌ای پرداخته است.

اهداف: هدف اولیه از تأسیس مرکز مشاوره، تلاش در جهت ارتقاء سطح سلامت روان، سازگاری و کارآمدی و بالتبع بهره‌وری نیروهای انسانی مؤسسه (اعم از دانش‌پژوهان و کارمندان و خانواده‌ها) به عنوان رکن رکین حرکت علمی، و مقابله با معضلات و نابهنجاری‌های روانی- رفتاری بوده است. هرچند، به تدریج خدمات مرکز به سطح طلاب حوزه علمیه و خانواده‌های آنان و عموم متقاضیان خدمات روانشناختی گسترش یافته است.
از سوی دیگر، فراهم آوردن زمینه استفاده از توان علمی و مهارت‌های عملی فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی و علوم‌تربیتی، با توجه به خلأ رویکردهای بومی- مذهبی در امر مشاوره و رواندرمانی، از اهداف دیگر تأسیس این مرکز بوده است.

سیاست‌ها:‌ مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی (ره)، برای فاصله گرفتن از آسیب‌های مشاوره‌های سنتی فاقد مبانی پژوهشی و مشاوره‌های غیربومی، سیاست کلی خود را بر مبنای استفاده از رویکردهای علمی‌تخصصی و در عین حال اشراب آموزه‌های دینی در فرایند مشاوره و رواندرمانی قرار داده است. از آنجا که تولید روش‌ها و تکنیک‌های مبتنی بر دین، فارغ از کار عملی در حوزه مشاوره و درمان میسر نمی‌باشد، تشکیل مرکز گامی در جهت فراهم‌آوردن این زمینه‌ بوده است. این سیاست در تولید محصولات پژوهشی و برگزاری کارگاه‌ها نیز ساری و جاری است.

واحدهای مركز: مرکز مشاوره از لحاظ ساختار اداری دارای سه واحد و یك شورای علمی است:
الف) واحد كلینیك تخصصی
ب) واحد آموزش‌های روانشناختی و كاربردی
ج) واحد پژوهش‌های روان‌شناختی و كاربردی
شورای علمی، به عنوان بازوی علمی مدیریت مرکز، پشتیبانی علمی فعالیت‌های آن را بر عهده دارد.
• واحد کلینیک به ارائه خدمات روان درمانی، مشاوره و روان‌سنجی (و بالتبع پذیرش و بایگانی اسناد) می‌پردازد.
• واحد پژوهش‌های کاربردی، طراحی، اجرا و انتشار متون علمی- کاربردی بر اساس نیازها و آسیب‌های روانشناختی مخاطبان (با بهره‌گیری از معارف اسلامی و دانش تجربی) را بر عهده دارد. کتابخانه تخصصی مشاوره با بیش از 3000 عنوان کتاب روانشناسی، علوم تربیتی، حدیث و اخلاق زیر نظر این بخش اداره می‌شود.
• واحد آموزش‌های کاربردی، برگزاری گاركاه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی (برای دانش پژوهان، طلاب و عموم)؛ برگزاری نشست‌های علمی- تخصصی (برای دانش‌پژوهان رشته‌های مربوطه)؛ برگزاری جلسات آموزش ضمن خدمت مشاوران و تنظیم برنامه‌های آموزش غیرحضوری مشاوران را بر عهده دارد.

انواع خدمات مرکز:
• رواندرمانی و مشاوره (حضوری و تلفنی)، شامل:
رواندرمانی اختلالات روانی (به طور خاص: اضطراب، افسردگی، وسواس)
زوج‌درمانی و خانواده‌درمانی؛
روان‌درمانی کودک و نوجوان؛
مشاوره ازدواج
مشاوره تحصیلی
مشاوره تربیتی
• روان‌سنجی
• گروه‌درمانی
• برگزاری کارگاه‌های مهارتی و دانش‌افزایی برای دانش‌پژوهان، خانواده‌ها و عموم مراجعان
• برگزاری کارگاه‌های تقویت مهارت‌های رواندرمانی و مشاوره برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی و شاغلین به کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
• ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به مراکز دیگر

واحد پژوهش
واحد پژوهش‌ مرکز با تشکیل گروه‌های پژوهشی در حوزه‌های اختلالات- مهارت‌ها، کودک و نوجوان، ازدواج و خانواده، مشاوره تحصلی و شغلی به تولید تک‌نگاره و کتابچه‌‌های کاربردی می‌پردازد. تولید محصولاتی که جنبه‌های علمی، کاربردی و آموزه‌های اسلامی را با یکدیگر تلفیق نماید، هدف فعالیت این بخش را تشکیل می‌دهد.

تعداد تقریبی مراجعان
هم‌اینک تعداد تقریبی مشاوره‌های حضوری مرکز سالانه 2500 نفر/ ساعت، و مشاوره‌های تلفنی 700 ساعت، و روان‌سنجی 300 مورد اجرای تست می‌باشد.