مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
معاونت پژوهش
شیطان پرستی و نمادهای آن
لیلا حیدری
زهرا ده ده جانی، طاهره حیدری، سکینه انتظاری، زهرا ملاولی
اعضای هسته پژوهشی حضرت مرضیه (س) مدرسه علميه حضرت زینب (س) سریش آباد، کردستان
استاد راهنما :صغری ملاولی
زمستان1391
معاونت پژوهش
شیطان پرستی و نمادهای آن
لیلا حیدری
زهرا ده ده جانی، طاهره حیدری، سکینه انتظاری، زهرا ملاولی
اعضای هسته پژوهشی حضرت مرضیه (س) مدرسه علميه حضرت زینب (س) سریش آباد، کردستان
استاد راهنما :صغری ملاولی
زمستان1391
چكيده
طبق نیاز فطری پرستش گری، انسان ها همواره در پی رفع این نیاز خویش بوده اند با پرستش موجودات برتراز خویش.بنابراین در کنار عده ای که ایمان به وجود حق تعالی آورده وخداپرست شده وفطرت خویش را در مسیر صحیح هدایت قرار داده اند،عده ای دیگر مسیر انحرافی وپرستش موجودات دیگر را طبق برخی آیین ها واعتقادات خویش برگزیده اند که یکی از این انحرافات پرستش شیطان توسط برخی از انسانهاست.
به علت شبهات اعتقادی، انواع مد ومدلهای عجیب وغریب، رواج انواع موسیقی های مبتذل،کم رنگ شدن بیش از پیش معنویت وارزشهای انسانی درجامعه ما را بر این داشت که در عرصه شیطان پرستی به پژوهش بپردازیم.
وما در این پژوهش در راستای بررسی دیرینه وماهیت شناسی شیطان پرستی،اقسام و انواع شیطان پرستی، علل و عوامل گرایش به این فرقه، ابزارها، نمادها و عملکردهای تبلیغی این فرقه و پیامدهای ناشی از شیطان پرستی و در پایان به راهکارها و نحوه مقابله با شیطان پرستی خواهیم پرداخت چرا که می بینیم همه روزه ازطریق اینترنت،عرضه انواع مد و مدلهای شیطان پرستی و با استفاده از هر وسیله تبلیغیآیین آزاد و بی بند و بار خویش را تبلیغ کرده و بسیاری از نا آگاهان و افرادی که از عمق معنوی و مذهبی برخوردار نیستند را بسوی خود کشیده وآمار شیطان پرستان را بالا می برند
واژگان کلیدی: شیطان، شیطان پرستی، نماد، ابلیس، اباحه گری
نتیجه گیری
شیطان پرستی فلسفی، مبادی زندگی وحدانی و عدالت الهی را در کائنات زیر سوال می برد. شاخه هایی از شیطان پرستی و حتی برخی مکاتب نوپدید دینی با صهیونیسم در ارتباط هستد و به لحاظ مالی ازصهیونیستها کمک می گیرند. چراکه در بررسی نمادهای متعلق به شیطان پرستی خط بسیار روشنی از ارتباط صهیونیسم و شیطانیسم به وضوح قابل مشاهده است .
شیطان پرستی همه چیز را مجاز می داند، در این آیین سیاه هرگونه لباس و پوشاک و هر نوع خوراکی مجاز است و هر نوع رفتار و ادبیاتی بدون محدودیت و بدون هیچ ساختار مشخصی آزاد است .
مد گرایی، سطحی ترین زاویه برخورد ما با شیطان پرستی است . اولین فصل متمایز شیطان پرستی ، نوع لباس، پوشاک و ادبیات است . استفاده از نمادهایی که در آن عدد شش به کار رفته ، صلیب شکسته معکوس ، مثلثی که در درون آن عکس یک بز وحشی در داخل یک دایره قرار گرفته ، ستاره پنج پر که نماد اصلی صهیونیستی هاست ، استفاه فراوان و شدید از رنگ قرمز و سیاه در آرایش ها ، آرایش موی سر به شکلی که هیچ گونه نظمی در آن نباشید به رنگهای سیاه ، قرمز و نارنجی ، کوتاه کردن موهای سربه شکل های عجیب و به نحوی خاص ، نزدی شدن به نمادهای فاشیستی و هیتلری در فضای جدید امروزی ، پوشیدن لباسهای کاملا غیر متعارفی که هم بدن را نشان می دهد و هم نشان نمی دهد . این ها بخشی از اقدامات شیطان پرستان در مد گرایی است .
سینما ، یکی از مهم ترین حوزه های فعالیت شیطان پرستان است و از موسیقی برای ترویج و تبلیغ ، نهایت استفاده را می برند . ورزش هم از حوزه هایی است که شیطان پرستان در آن فعالیت دارند البته به صورت پنهانی ، برخی از ورزشکاران مطرح در غرب پیرو شیطان پرستی هستند و عده ایی دیگر از این ورزشکاران خود را در حیطه ایی که منجر به شیطان پرستی است قرار می دهند .
شیطان پرستی به انسان می آموزد که باید روح خود را با خود کشی به شیطان هبه کرد .هدف اصلی شیطان پرستی ، پوچ جلوه دادن زندگی بشری و نادیده انگاشتن معنویت و به محاق بردن پروردگار عالم ، معلق نگه داشتن جوان ایرانی بین زمین و آسمان و معلق میان دین و خانواده ، معلق بین اسلام و ایران ، معلق بین حقیقت و مجاز است تا به پوچی برسد .
اکثر افرادی که پیرو شیطان پرستی هستند در نهایت به پوچی رسیده و خودکشی می کنند . اگر دستاوردهای عمیق عرفان اسلامی به جوانان معرفی شود و پوچی و تهی وارگی شیطان پرستی را نمایان کنیم ، به طور قطع شاهد ریزش پیروان خواهیم بود .
دین در همه زمانها و مکان ها و در میان همه اقشار حرف نو و جدیدی برای گفتن دارد ، ما باید هنر استخراج این یافته های نو را داشته باشیم .
شیطان پرستی فلسفی، مبادی زندگی وحدانی و عدالت الهی را در کائنات زیر سوال می برد. شاخه هایی از شیطان پرستی و حتی برخی مکاتب نوپدید دینی با صهیونیسم در ارتباط هستد و به لحاظ مالی ازصهیونیستها کمک می گیرند. چراکه در بررسی نمادهای متعلق به شیطان پرستی خط بسیار روشنی از ارتباط صهیونیسم و شیطانیسم به وضوح قابل مشاهده است .
شیطان پرستی همه چیز را مجاز می داند، در این آیین سیاه هرگونه لباس و پوشاک و هر نوع خوراکی مجاز است و هر نوع رفتار و ادبیاتی بدون محدودیت و بدون هیچ ساختار مشخصی آزاد است .
مد گرایی، سطحی ترین زاویه برخورد ما با شیطان پرستی است . اولین فصل متمایز شیطان پرستی ، نوع لباس، پوشاک و ادبیات است . استفاده از نمادهایی که در آن عدد شش به کار رفته ، صلیب شکسته معکوس ، مثلثی که در درون آن عکس یک بز وحشی در داخل یک دایره قرار گرفته ، ستاره پنج پر که نماد اصلی صهیونیستی هاست ، استفاه فراوان و شدید از رنگ قرمز و سیاه در آرایش ها ، آرایش موی سر به شکلی که هیچ گونه نظمی در آن نباشید به رنگهای سیاه ، قرمز و نارنجی ، کوتاه کردن موهای سربه شکل های عجیب و به نحوی خاص ، نزدی شدن به نمادهای فاشیستی و هیتلری در فضای جدید امروزی ، پوشیدن لباسهای کاملا غیر متعارفی که هم بدن را نشان می دهد و هم نشان نمی دهد . این ها بخشی از اقدامات شیطان پرستان در مد گرایی است .
سینما ، یکی از مهم ترین حوزه های فعالیت شیطان پرستان است و از موسیقی برای ترویج و تبلیغ ، نهایت استفاده را می برند . ورزش هم از حوزه هایی است که شیطان پرستان در آن فعالیت دارند البته به صورت پنهانی ، برخی از ورزشکاران مطرح در غرب پیرو شیطان پرستی هستند و عده ایی دیگر از این ورزشکاران خود را در حیطه ایی که منجر به شیطان پرستی است قرار می دهند .
شیطان پرستی به انسان می آموزد که باید روح خود را با خود کشی به شیطان هبه کرد .هدف اصلی شیطان پرستی ، پوچ جلوه دادن زندگی بشری و نادیده انگاشتن معنویت و به محاق بردن پروردگار عالم ، معلق نگه داشتن جوان ایرانی بین زمین و آسمان و معلق میان دین و خانواده ، معلق بین اسلام و ایران ، معلق بین حقیقت و مجاز است تا به پوچی برسد .
اکثر افرادی که پیرو شیطان پرستی هستند در نهایت به پوچی رسیده و خودکشی می کنند . اگر دستاوردهای عمیق عرفان اسلامی به جوانان معرفی شود و پوچی و تهی وارگی شیطان پرستی را نمایان کنیم ، به طور قطع شاهد ریزش پیروان خواهیم بود .
دین در همه زمانها و مکان ها و در میان همه اقشار حرف نو و جدیدی برای گفتن دارد ، ما باید هنر استخراج این یافته های نو را داشته باشیم .
پیشنهادات
1-اطلاع رسانی وآگاهی بخشی جوانان نسبت به فرقه شیطان پرستی
2-برگزاری همایش هایی دررابطه بااین موضوع جهت اگاه ساختن مخاطبان
3-انجام پژوهش هایی اعم ازمقاله وپایان نامه وکتاب دررابطه باموضوع
4-ساخت مستندهای تلویزیونی باموضوع شیطان پرستی برای اطلاع رسانی به عموم
5.آشناکردن جوانان بامعارف دینی ونیت پلیدشیطان پرستان
فهرست منابع
1- قرآن کریم
2- نهج البلاغه
3 – مکارم شیرازی ،ناصر (1368).تفسیرنمونه جلدهای 11و12. قم:دارالکتب الاسلامیه.
4-مطهری،مرتضی(1368).مجموعه آثار.قم: انتشارات صدرا .
5-اصفهانی،راغب. معجم مفردات الفاظ قرآن. المکتبهّ المرتضویه، بی تا.
6 – ستوده ،هدایت الله(1384). جامعه شناسی مسائل خانواده.تهران:نشر ندای آریانا .
7- نگارش، حمید(1388). کژراهه شیطان پرستی.قم: پژوهشکده تحقیقات اسلامی،انتشارات زمزم هدایت.
8-تافلر، آلوین (1362) . موج سوم . ترجمه شهین دخت خوارزمی .تهران: نشر نو.
9- مظاهری سیف، حمیدرضا(1387). جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور.قم: پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی.
10- سارافینو، ادوارد(1384). روانشناسی سلامت.تهران: رشد.
12- مظاهری سیف، حمیدرضا(گردآورنده)،(1388). نگاهی تاریخی به پدیده شیطان پرستی. قم: پگاه حوزه، دفتر تبلیغات اسلامی قم.
13- گاهنامه مطالعات اجتماعی ناجا ،اداره کل مطالعات وتحقیقات اجتماعی (1386)، بررسی علل و عوامل شکل گیری جنبش های نوپدید دینی. تهران: نشرناجا.
14- هادی پور، پوریا(گردآورنده)،(1387). شیطان پرستان .تهران: صبح صادق .
15- هاینینگ ، پیتر(1377). سیری در تاریخ جادوگری . ترجمه هایده تولایی.تهران:، نشر آتیه.
16 – نجف آبادی، صالحی(1382). شیطان در کمین گاه .قم: نشر دارالفکر.
17- حسین شریفی،احمد(1387). درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفان های کاذب . قم:صهبای یقین.
18-سعادتی، مریم(گردآورنده)، شیطان پرستی ، نشریه اینترنتی جامعه شناسی ایران
19-طباطبایی،محمدحسین(، ترجمه تفسیر المیزان،جلد
20- هینلز، جان آر(1385). فرهنگ ادیان جهان.قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
22-موس شکوهی، علی(1385). عوامل و ریشه های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث .قم: بوستان کتاب.
23- خمینی،روح الله (1373). جهاد اکبر یا مبارزه با نفس . قم:موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
24- شیخ زاده،رحیم(1387). سایه های خورشید. تهران: نشر رایان طلیعه کوثر.
25-فرهنگ خواه،محمدرسول (1976م). شیطان درادبیات وادیان .تهران : مؤسسه مطبوعاتی عطایی.
26- نوری ،یحیی(1357). اسلام وعقایدوآراء بشری.تهران : مجمع مطالعات وتحقیقات اسلامی.
27- نگارش،حمید(1385). دین جهانی شدن . تهران : سورۀ مهر.
28- معاونت اجتماعی ناجا (1386)، برآورداجتماعی گروه های تخدیری .تهران : نشرناجا
29-مظاهری سیف،حمیدرضا(گردآورنده)،(1388).گستره شیطانپرستی .قم:دفترتبلیغات اسلامی حوزه،پگاه حوزه.
30- دکتر گلسرخی،ایرج(1377). تاریخ جادوگری. تهران : نشر علم .
31-آوینی،مرتضی(1379). رستاخیزجان .تهران : نشرساقی.
32-منطقی ،مرتضی(1383). رفتارشناسی جوان .تهران: پژوهشکده علوم انسانی واجتماعی وابسته به جهاددانشگاهی.
33-خمینی،روح الله (1361). صحیفه نور. تهران:مرکزمدارک فرهنگ انقلاب اسلامی.
34- گروهی ازنویسندگان(1374). دائرة المعارف بزرگ اسلامی. تهران:مرکزبزرگ دائره المعارف اسلامی.
35-مطهری ،مرتضی(1368). عدل الهی. قم : انتشارات صدرا.
36-قریشی،سیدعلی اکبر(1374). قاموس قرآن. تهران : دارالکتب الاسلامیه.
37-نگارش ،حمید وهمکاران(1385).فرهنگ شیعه. قم : پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه،زمزم هدایت.
38-نگارش، حمید (1380). هویت دینی وانقطاع فرهنگی. قم : زمزم هدایت.
39-نگارش ،حمید (1386). راههای تقویت باورهای دینی خانواده ها. قم : زمزم هدایت
40-توفیقی،حسین (1379). آشنایی باادیان بزرگ . تهران: سمت.
41- شهبازی ،عبدالله (1377) . زرسالاران یهودی وپارسی. تهران: موسسه مطالعات وپژوهش های سیاسی.
42 –دورانت، ویل (1365).تاریخ تمدن. ترجمه صفدر تقی زاده وابوطالب صارمی . تهران : سازمان انتشارات وآموزش انقلاب اسلامی.
43-صانع پور، مریم (1378). نقدی برمبابی معرفت شناسی اومانیستی . تهران: موسسه فرهنگی دانش واندیشه معاصر.
44-کریمی ،حمید (1388). جهان تاریک ،شناخت ونقدفرقه شیطان پرستی . قم : بوستان کتاب.
45-گاردنر، ویلیام(1386).جنگ علیه خانواده. ترجمه معصومه محمدی.تهران: دفتر مطالعات وتحقیقات زنان.
46-فون فی لیتزن، سیسیلیا؛ بوکت ،کاتارینا (1384). ترجمه معصوم عصام . تهران : مرکزتحقیقات ومطالعات وسنجش برنامه ای صداوسیما.
47-خمینی،روح الله (1374).اسلام ناب درکلام وپیام امام .تهران : موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی (ره).