جایگاه تشویق و تنبیه در اسلام
سهيلا صيادي
صدف کامران ،خدیجه برهانی،صدیقه شعبانی،سکینه کریمی،صديقه باقري
اعضای هسته پژوهشی سردار جنگل مدرسه علمیه فاطمیه (س )صومه سرا ، گیلان
استاد راهنما: جناب آقای ابراهیم قاسمی روشن
زمستان 1392
چکیده:
یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی هرانساني احساس مسئوليت در قبال فرزندان و اهتمام در ادبآموزی آنان است. از تدابیر مهمی که در شکلگیری و بازسازی صحیح رفتار فرزندان میتوان از آن استفاده کرد، تشویق و تنبیه است.
با توجه به اهمیت فوقالعاده تشویق وتنبیه و نیازکودک به آن، در همة زمانها و نیزجلوگیری از آثار نامطلوب آن که در نتیجة بهکارگیری شیوه نادرست تشویق و تنبیه ایجاد میشود، لازم است که والدین و مربیان شیوههای صحیح تشویق و تنبیه را آموخته تا با استفاده از آن فرزندان خود را در رسیدن به کمال یاری نمايند. هدف از نگارش مقاله، تبیین، بیان مصادیق و روشها و اصلاح شیوههای نادرست تشویق و تنبیه میباشد. از جمله روشهای تشویق میتوان به تشویق زبانی، عملی و توجه عاطفی اشاره کرد، که دارای آداب و ویژگیهایی نیز میباشد که برخی از آنها عبارتنداز؛ متناسب بودن با عمل، اغراق آمیز نبودن و همراه بودن با توجه و تبیین و... . تنبیه به دو روش بدنی و غیر بدنی انجام میشود. از جمله ویژگیهای تنبیه و تشویق میتوان به دائمی نبودن، متناسب بودن با عمل و حالت مقایسهای نداشتن اشاره کرد. تشویق و تنبیه اصولی و روشمند، آثار مثبتی از قبیل احیای شخصیت فرد، تقویت و شکوفایی استعداد و ایجاد اعتماد بهنفس و پیامدهای منفی همانند، ایجاد اختلالات روانی و رفتاری و گوشهگیری خواهد داشت. برای جلوگیری از آسیبهای منفی تشویق و تنبیه باید از راهکارهای اصلاحی از قبیل مقدم نمودن تشویق بر تنبیه، در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و توجه نمودن به هدایت وآموزش صحیح قبل از تنبیه را استفاده کرد.
کلید واژهها: تشویق، تنبیه، اسلام، رشوه، اعتماد بهنفس، خلاقیت، تعادل روحی.
نتیجه گیری
یکی از روشهای تربیتی اسلام تشویق و تنبیه است. هیچ چیز مانند تشویق درست و بهجا انسان را به تلاش و درستکاری ترغیب نمیکند. تنبیه نیز روشی است برای بیدار کردن و هوشیار ساختن کودک. تشویق و تنبیه نقش مهمی در تربیت، شکلگیری و بازسازی رفتار کودک دارد. از آنجا که همه والدین در برخورد با فرزندان خـــود از این شیوه تربیتی اســتفاده مینمایند، عدم توجه و ناآگاهی به شیوههای صحیح تربیت وآثار و پیامدهای زیانبار استفاده نادرست ازآن، میتواند اثرات مخربی را در روح و روان کودک ایجاد نماید. لذا با توجه به اهمیت فوقالعاده این مسأله والدین باید شناخت درستی از را ههای تشویق و تنبیه داشته باشند تا بتوانند با بهکار گرفتن آنها تغییرات مطلوب را در رفتار فرزندان ایجاد نمایند.
فهرست منابع ومأخذ
قرآن کریم
نهج البلاغه
1- آتش پور، حمید ، واقعیت هایی برای خانواده ها ، آبادان ، نشر پرسش ، 1389
2-افروز ، غلامعلی ، روانشناسی تربیتی ، تهران ، انتشارات سازمان انجمن اولیا و مربیان ، 1379
3- امینی ، ابراهیم ، اسلام و تعلیم و تربیت ، چاپ سوم ، قم ، بوستان کتاب ، 1384
4- تربیت ، چاپ ، ششم ، قم ، بوستان کتاب ، 1381
5- بذر افشان ، مرتضی ، صد حکایت تربیتی ، قم ، بوستان ، کتاب ، 1387
6- حاجی بابائیان امیری ، محسن ، روش های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام ، تهران ، سروش ، 1388
7- حر عاملی ، محمدبن حسن ، وسائل الشیعه ، ج17 بی نا ،بیتا
8- دلشاد تهرانی ، مصطفی ، مشرب مهر ( روش های تربیت در نهج البلاغه )تهران، دریا ، 1379
9سیری در تربیت اسلامی ، تهرام ، دریا ، 1385
10- رسولی محلاتی ، سید هاشم، غررالحکم ودررالکلم ، تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، 1377 ،
11- رفیعی محمدی ، علی ، بیست اصل در تربیت اسلامی ،قم، رسول اعظم ، بی تا
12- سادات ، محمد علی ، رفتار والدین با فرزندان ، تهران ، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، 1375
13-راهنمای پدران و مادران ، ج2 ، تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، 1373
14- ساعی ، میر محمود ، اخلاق و تربیت اسلامی ، تهران ، دانشگاه پیام نور ، 1379
15- سالاری فر ، محمد رضا ، درآمدی بر نظام خانوده در اسلام ، چاپ اول ، قم ، نشر هاجر ، 1387
16- قاسمی ، محمد علی ، بهشت زندگی ،قم ، حضور ، 1385
17-محدثی ، جواد ، اخلاق معاشرت ،قم ، بوستان کتاب ، 1384
18- مجلسی ، محمد باقر ، بحارالانوار ، دارالکتب الاسلامیه ، بی تا ، تهران
19- مروجی طبسی ، محمد جواد ، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت ( علیهم السلام ) ، قم ، بوستان کتاب ، 1383
20- منصوری ، اعظم ، بهترین روشهای ارتباط و تربیت کودک ، تهران ، انتشارات حسین فهمیده ، 1384
21- میرزا بیگی ، حسنعلی ، خانواده سالم ، قم ، فراگفت ، 1388
22-معاونت پژوهش گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ،تقویت نظام خانواده وآسیب شناسی آن ،ج1 ،قم، 1388
23- قانع ، خورشید ، پایان نامه ، بررسی رابطه بین تشویق و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، استاد راهنما ، دکتر مقصود قیصر پور ، 1383