چکیده آثار

شناسه نوشته : 10470

1393/03/13

تعداد بازدید : 3370

چکیده آثار
 
 
زنان و مسئولیت اجتماعی وسیاسی
مولف : مدیر هسته ریحانه النبی خانم آمنه راخ از مدرسه الزهراء(س)آزاد شهر ،گلستان
چکیده


زن به عنوان رکنی از ارکان جامعه می باشد که بدون حضور او ، امور جامعه ، رو به انحطاط و  نابودی کشیده می شود . خداوند توانایی ها و قابلیت هایی در وجود زن قرار داده است که بدون بهره  گیری از آنها ، بقای زندگی بشری غیر ممکن خواهد بود . همچنین اسلام نیز نسبت به فعالیت سیاسی  زن در دو محدوده مختلف اهتمام می ورزد : اول  محدوده امت اسلامی که زن به عنوان فردی از افراد  آن در فعالیت های سیاسی اش مشارکت دارد ، و دوم : محدوده خانواده که در دیدگاه اسلامی دارای وظائف گوناگونی است .مشارکت سیاسی – اجتماعی زنان درجامعه اسلامی دارای آداب، حدود ونحوه مشارکت می باشد که اگراین عوامل رعایت نشود مانع ازحضورسیاسی اجتماعی زن در جامعه می باشد ازجمله آداب مختص زن: پوشش مناسب،خوداری از بوی خوش و وقار در رفت وآمد و... می باشد .
از این رو اقدامی قاطع لازم می آمد که با گرامیداشت مقام زن ، کرامت انسانیت را پاس نهد و این مهم
جز از رهگذر خاندان نبوت و آن هم به دست تربیت شده بلافصل نبی شدنی نبود .

کلید وازه : اشتغال ، مسئولیت اجتماعی ، مسئولیت سیاسی ،مشارکت .
 
کتاب:نقش مادران در تربیت دینی فرهنگی فرزندان
مولف: عضو هسته پژوهشی ام ابیها(س)  خانم منصوره غلامی از مدرسه الزهراء اراک مرکزی    
  چکیده

  اين تحقيق با عنوان «نقش مادران در تربيت ديني فرهنگي فرزندان» در پي آن است كه با ارائه راهكارهاي مناسب به بررسي و تبيين نقش مادر در تربيت فرزند بپردازد.تحقيق حاضر به منظور تجزيه وتحليل موضوع، سؤالات زير را مطرح كرده و به آن پاسخ داده است: عوامل موثربر تربيت ديني، فرهنگي فرزندان كدام است ودر اين زمينه چه اصولي را بايد رعايت كرد و از چه روشي استفاده نمود ؟ تغذيه، رفتار وگفتار مادر چه تأثيري در تربيت ديني فرزندان دارد؟ از چه راههايي بايد معارف ديني، فرهنگي را به فرزندان آموزش داد؟ با توجه به ماهيت موضوع، اهداف تحقيق وامكانات موجود از ميان روشهاي پ‍ژوهشي از روش «توصيفي-تحليلي» با استفاده از كتب ومنابع تربيتي، روايي، اخلاقي براي انجام تحقيق استفاده شده است، واجمالا به اين نتبجه دست يافته كه: آنچه مي تواند رفتار ديني و حالات معنوي فرد را قوام بخشد در درجه نخست خُلق وسيرت تربيت كننده است. بنابراين مادر بايد ابتدا خود عالِم وعامِل به اصول وفروع دين باشد تا بتواند نقش موثري وسازنده اي را در تربيت ديني، فرهنگي فرزندان ايفا كند. مادر از زمان نوزادي وحتي قبل از آن تا دوران جواني وحتي بعد از آن نقش سازنده اي در تربيت ديني وفرهنگي فرزندان خواهد داشت. از طريق مادر شخصيت كودك شكل مي گيرد و پايه هاي اخلاقي وي گذارده مي شود.دومين عامل موثر در تربيت محيط مي باشد كه مادر با نظارت ويژه آن را كنترل خواهد كرد.
 
کلید واژه ها: مادر، فرززند، تربيت، تربيت ديني، تربيت فرهنگي

کتاب: مهریه در قاموس قرآن وفقه
مولف : عضو هسته مرحوم حائری خانم مژگان ساجدی از مدرسه الزهراء(س) اراک مرکزی
چکیده

     مساله مهریه در پیمان ازدواج قابل توجه خانواده ها می باشد لذا پرداختن به آن از منظر قرآن و فقه از اهمیت زیادی برخور دار است. با ظهور اسلام، زن شخصیت و ارزش والایی به خود گرفت و احکام خاصی برای ازدواج تعیین شد که از مهمترین آنها، احکام مربوط به مهر است. مهر در سابق بهای زن یا عوض او بود که در هنگام نکاح به خانواده ی زن پرداخت می شد؛ اما در حقوق اسلامی مالک مهر، فقط زن است. بنابراین میزان مهریه باید به گونه ای باشد، که مرد توان پرداخت آن را داشته باشد. طبق نظر همه مراجع، در دین اسلام برای مهریه حد معینی بطور لزوم تعیین نشده است؛ بلکه براساس توافق و رضایت زن و شوهر انجام می گیرد. اما مستحب است مقدار آن از مهرالسنه ( پانصد درهم) بیشتر نگردد و نیز کمترین مقدار آن هم طوری باشد که در نظر عرف دارای ارزش باشد. در فرهنگ اسلامی، توصیه شده است که مهرها را سنگین نگیرند؛ زیرا سنگيني مهر، ازدواج را نامبارك مي كند. مهريه ی سنگين نيز به مهريه اي اطلاق مي شود كه در عرف متعارف همان زمان، زياد تلقي شود. در مواقعي كه رقمهاي مهريه غير واقعي مي شود، مي توان گفت كه مهريه جايگاه واقعي خود را از دست می دهد و كاركردي را كه از آن انتظار مي رود، دیگر نخواهد داشت. مهر سنگین باعث فرار جوانان از ازدواج و افتادن آنان در معصیت و گناه است و خواهنده ی مهر سنگین در انحراف جوانان سهیم است. لذا در این نوشتار سعی شده است اهمیت و ضرورت نکاح از دیدگاه اسلام با تبیین جایگاه حقیقی و فقهی مهر در ازدواج، بررسی موضوع مهریه با تکیه بر آیات و روایات، کارکردهای مهریه از نظر شرع و عرف و آسیب شناسی مهریه های سنگین مورد توجه و بررسی قرار بگیرند.

کلیدواژه: نکاح، مهریه، قرآن، روایات، فقه

کتاب: عفت کلام در قرآن
مولف: مدیر هسته اسماء الحسنی خانم اعظم خورسی از مدرسه فاطمیه دامغان سمنان
چکیده

 عفت کلام پیراستن کلام از آفات و آراستن به زیبایی¬ها مورد تأیید قرآن و سنت است که از گران¬قدر¬ترین نعمت¬های خداوند متعال و موجب تکامل و عروج انسان¬ها¬ست. قرآن و سنت و تعالیم اسلامی و دینی و زندگی پیشوایان بسیار ظریفانه و حکیمانه آداب سخن گفتن و در نتیجه آن تکامل شخصیت انسانی را بیان نموده است که با معرفی الگوهای شایسته ما را از دچار شدن در ورطه نابودی و هلاکت مصون و محفوظ داشته است. سخن گفتن مطلوب و محبوب که عواطف و احساسات را برانگیزاند و با بلاغت، فصاحت و ملایمت آراسته و زیبنده شده باشد بازتابی نیکو در زندگی فردی و اجتماعی و پیرو آن سالم سازی جامعه را به همراه دارد. آسیب شناسی و شناخت آفات زبانی در سایه تعالیم دینی و معرفی راهکارهای عفت کلام و الگوهای نمونه و شایسته، جامعه اسلامی را به سمت تکامل و پیشرفت رهنمون می¬سازد.    
 
واژگان کلیدی: عفت کلام، گفتار، بیان، سخن،

کتاب : نقش تقیه در استنباط احکام
مولف: مدیر هسته شیخ انصاری خانم فاطمه عزیزی از مدرسه الزهراء(س) ساری مازندران
چکیده:

این اثر درصدد بررسی اثبات تقیه به عنوان دلیل در منابع شیعه و اهل سنت، مصادیق و موارد جواز و آثار آن می باشد. تقیه علاوه بر جواز اجتماعی و عرفی، یک رخصت شرعی است و جنبه تشریعی هم دارد. ریشه این اندیشه و عمل در قرآن مجید و روایات موجود است؛ در این منابع موارد بیشماری وجود دارد که از تقیه به عنوان روشی برای دفع ضرر نام برده شده است البته تقیه در مواردی که سبب انحراف از احکام الهی و یا تضییع حقوق مسلمین شود از نظر شرعی مشروعیت ندارد. کتاب به روش اسنادی و کتابخانه ای نوشته شده و مواردی چون شرایط زمان و مکان، قاعده لاضرر و لاضرار و حفظ مصلحت کلی دین در لزوم تقیه –هم از نظر عقلی و هم از نظر نقلی- مورد تاکید قرار گرفته است.

کلیدواژگان: تقیه، دلیل شرعی، مصلحت، حدود تقیه، دفع ضرر، وحدت مسلمین. 

مقاله: اصول کلی مدیریت در قرآن و روایات
مولف: مدیر هسته حضرت آسیه خانم مریم پناهی از مدرسه فاطمیه درچه اصفهان
چکیده

اصول كلي مديريت در قرآن و روايات پژوهشي است توصيفي تحليلي كه با روش كتابخانه اي ومراجعه به قرآن ، احادیث، سیره ی معصومین علیهم السلام و كتب مرتبط با مديريت تهيه شده است.
نياز كنوني جوامع به اصول همه جانبه و متعالي در باب مديريت، اهميت توجه اسلام به اين اصول را نشان مي دهد. اسلام با رويكرد ويژه ي خود نسبت به انسان مديريتي را به وي معرفي مي كند كه درآن، حفظ اصول انساني، كرامت آدمي، عدالت و رسيدن به خدا هدف است.
اصول مديريت در مرحله ي برنامه ريزي: تعيين اهداف، پيش بيني امكانات و راه ها و مديريت زمان مي باشد.
اصول مديريت در مرحله ي سازماندهي:نظم وتقسيم كارها،تفويض مسئوليت ها براساس اهليت وشايستگي افراد،تفويض مسئوليت ها براساس توانايي ها،تفويض مسئوليت ها به تناسب امكانات،  توجه به سابقه ي افراد، توجه به مهارت ها علايق و تصميم افراد و هماهنگي و ارتباط مي باشد.
اصول مديريت در مرحله ي رهبري: نگرش توحيدي، اخلاق اسلامي، علم و آگاهي در امور واصول مربوط به عمل مي باشد.
اصول مديريت در مرحله ي نظارت: نظارت آشكار و مخفيانه، دقت در نظارت، توجه به ويژگي هاي ناظر از سوي مدير، عدالت در نظارت،ارتباط با مردم وتداوم نظارت و خود كنترلي مي باشد.

 واژگان كليدي : اصول ، مدیریت ، اسلام .

کتاب:روش های آسان سازی ازدواج
مولف :عضو هسته پژوهشی مرحوم حائری خانم لیلا حسین خانی از مدرسه الزهراء(س)اراک مرکزی
چکیده

ایمان و باورهای دینی،رکن مهم یک ازدواج موفق و آسان است وآرامش روانی حاصل از آن هدف مهم خداوند ازخلقت زن ومرد برای رسیدن به کمال مطلوب است و از بررسی آیات و روایات مربوطه و کاوش های کارشناسان دینی نیز معلوم می شود که انگیزه اصلی انسانها برای ازدواج نیز همین اصل مهم است.
اما دست یافتن به آن نیازمند رفتارسازی دینی و فرهنگی،از طریق بررسی" عوامل و روشهای آسان سازی ازدواج " است واما اینکه ازدواج آسان در فرهنگ دینی چگونه معرفی شده وچه موانعی در آن وجود دارد وراه حل های مهم اجتماعی برای مبارزه با سنت های غلط و راهکارهای ترویج ازدواج آسان چیست ؛ مباحثی است که در پژوهش حاضر مورد تحلیل قرار گرفته اند.
زیرا شناخت عوامل گوناگون فرهنگ وارزش ها و بررسی وظایف نهادهای خانواده،آموزش و رسانه می تواند نقش به -سزایی در إرائه راهکارهای راهبردی برای جوانان داشته باشد وبه دلیل اینکه هنجارهای معمول در ازدواج؛ساده،کم هزینه و فارغ از تجمل گرایی بوده و سنت های حاکم موجود دراثر بی توجهی به فرهنگ وآموزه های اسلامی وتأثیرپذیری ازفرهنگ موهوم غرب به وجود آمده،ضروری است موانع فردی و اجتماعی آن نیز بررسی شود،تا ازدواج توصیه شده اسلامی با شیوه های کاربردی فرهنگ سازی گردد.

واژگان کلیدی: ازدواج آسان، خانواده، فرهنگ دینی

 کتاب: صدق وکذب در آیات وروایات
 مولف:مدیر هسته پژوهشی زمزم معرفت خانم فاطمه  مروتی از مدرسه الزهراء(س)اردکان یزد
چکیده:
صداقت فضیلتی است که انسان براساس فطرت پاکش به آن گرایش دارد. صداقتی که ازنظرماهیتی می توان مطابقت کلام با واقع برحسب اعتقاد گوینده شناخت.مطابقت کلامی که می توان درگفتار،نیات،اعمال،وکسب  مقامات دینی شخص آشکار شود.
در مقابل صدق،کذب است که کلید تمام گناهان با توجه به احادیث شمرده شده است. و همان اندازه که آیات وروایات انسان را به صدق دعوت می کند،در کنار آن کذب را مذمت کرده و عواقب فردی واجتماعی و اخروی برای بر شمرده است.
انسان با مراجعه به فطرت پاک خود و دانستن آثارصدق و عواقب کذب می تواند صداقت را در خود و جامعه نهادینه کند ، اینکه فرد دروغگو در جامعه بی اعتماد است،آبرویی ندارد،از نعمتهای مادی و معنوی الهی محروم می شود ... فرد را به طرف صداقت می کشاند.
در این تحقیق با روش کتابخانه ای به مفهوم شناسی صدق و کذب از دیدگاه علم اخلاق وآثار صدق و عواقب کذب و راههای نهادینه شدن صدق پرداخته شده است.

کلید واژه ها: صدق،کذب،آثار صدق،عواقب کذب،دروغ مصلحتی

کتاب" شکرو سپاس گذاری در صحیفه سجادیه "
مولف: خانم معصومه فتحی مدیر هسته سمیه مدرسه حضرت فاطمه (س) رفسنجان کرمان
چکیده
 بحث هاي اخلاقي از مهمترين مباحث مطرح شده در متون اسلامي است واز يك نظر مهمترين هدف انبياي الهي را تشكيل مي دهد. در اين ميان  شکر از جمله فضائلی است که در اکثر متون اسلامی و از سوی پیشوایان دینی مورد تاکید قرار گرفته است. شکر به منزله ی بذل نعمت و عامل زیادی و فزونی آن است شکر وسپاس هم از سنخ آگاهی ها و معارف انسانی است و هم از سنخ افعال ورفتار بشری است. علمای نعمت می گویند :شکر هر چیزی است که به صورت گفتار یا کردار  یا نیت در برابر نعمت و احساس  قرار می گیرد.صحیفه کامله سجادیه که حضرت امام زین العابدین –علیه السلام- آن را انشاء نمودند و فرزندانشان امام محمد باقر  -علیه السلام-آن را نوشته اند ,از جمله متون ارزشمند اسلامی است که در زمینه شکر علاوه بر اختصاص دعای ویژه جملات قابل تاملی ,دارد تعداد دعاهای کنونی صحیفه سجادیه 54 دعاست و جالب آن که تعداد مواردی که کلمه «شکر »در این مجموعه به کار رفته،54 بار است ،بیشترین کار برد کلمه ی شکر در دعای 37 صحیفه ی سجادیه است این دعا از جمله ی ادعیه ی حضرت است هنگامی که به ناتوانی از  به جا آوردن شکر اقرار می نمود.سؤال اصلي اين تحقيق پيرامون اين مساله است كه به شكر و سپاس در صحيفه سجاديه تا چه حد پرداخته شده است؟
   تذكر و يادآوري در مورد امور اخلاقي هيچ گاه مضر نيست بلكه سبب مي شود برخي انسانها كه از دنياي پيرامون خود غافل مي شوند را راهنما باشد پس ضرورت دارد در زمينه شكر نيز تحقيقاتي صورت گرفته و يادآور شد. اين تحقيق يك تحقيق توصيفي است كه جمع آوري مطالب آن به صورت استفاده از منابع كتابخانه صورت گرفته است.
  نتيجه اينكه شكر و سپاس، نوعي حق شناسي است كه نه تنها در اديان گذشته بلكه در دين مبين اسلام هم سيره ائمه - عليه السلام - و پيروان ايشان است.
 
 کلید واژگان : صحیفه  ، شکر ،  حمد .

کتاب" عوامل کاهش روابط خویشاوندی در خانواده های ایرانی "
مولف: مدیر هسته قرآن پژوهی خانم معصومه درویشی از مرکز آموزشی عالی الزهراء(س) گرگان گلستان
چکیده:

از آنجا که انسان موجودی است اجتماعی، سراسر وجود او را پیوندها و ارتباطات تشکیل می‌دهد و نیازمند به ارتباط با دیگران است که باید در کنش‌های متقابل با دیگران بخش مهمی از نیازهای خویش را برطرف سازد. قرآن نیز یکی از وظائف خردمندان (اولوالالباب) را حفظ همین پیوندها یعنی: پیوند فرد با آفریننده هستی، پیوند با رهبران دینی و ملی، پیوند با جامعه انسانی به خصوص با اولویت‌های عاطفی، مانند پدر و مادر، خویشان بیان می‌فرماید. در این گفتار سعی می شود تا علت کم شدن روابط مردم با یکدیگر و به جای آی آوردن صله رحم بررسی شود.

کلید واژه: صله رحم –  ارتباط –  تعاون - پیوندهای اجتماعی - اخلاق معاشرت- دید و باز دید
 
کتاب " رزق وروزی در صحیفه سجادیه"
مولف : مدیر هسته نور الزهراء(س) خانم فاطمه شکری از مدرسه عصمتیه سمنان
چکیده:

تحقیق پیش رو پژوهشی پیرامون رزق و روزی از منظر  ادعیه صحیفه سجادیه است.در این پژوهش، پس از بررسی مفهوم رزق به کاربردهای آن در قرآن و اهمیت رزق و روزی پرداخته،رازقیت خداوند را از دیدگاه آیات و ادعیه صحیفه سجادیه مورد بررسی قرار داده به گونه ای که رزّاق حقیقی را تنها خدا دانسته که روزی بندگان و جنبندگان را بر خودواجب کرده است و زمین و آسمانرا خزینه این روزی و کافی برای آنان قرار داده است وتوسعه و ضیق آن را نیز طبق تدبیر و منافع انسان‌ها مشخص می‌کند.
این تحقیق عواملتوسعه روزی را انفاق، صدقه، صله رحم، تقوا، توبه، توکل و میانه روی  می داند و گناه را عامل کاهش رزق معرفی می نماید. و در پایان به برخی موارد پیرامون رزق خدا وافراد بی ایمان، تفاوت مردم در رزق و روزی، طلب رزق حلال و طیب،تقدیر روزی و تدبیر ما می پردازد.
كليد وا‍ژه:رزق دز صحيفه سجاديه، روزي صحيفه سجاديه.

کتاب " پشیمانی در صحیفه سجادیه "
مولف: خانم پری ناز رومینا مدیر هسته مینای سعادت ، مدرسه فاطمیه (س) یاسوج گهکیلویه و بویر احمد
چکیده


ندامت و پشیمانی از گناه از زمینه های بازگشت بندگان به سوی خداوند است، این مسأله در آیات و روایات به طور دقیق روشن و تبیین شده ست، اما در این مجموعه با تکیه بر صحیفه سجادیه این مسأله بررسی شده تا جایگاه و چگونگی آن در بیانات امام سجاد علیه السلام روشن شود، و به طور خاص روشن گردد حقیقت این مسأله و اهمیت آن چیست.
البته با توجه به اینکه در عبارات صحیفه سجادیه ندامت و توبه در هم تنیده شده و گاهاً مترادف قلمداد شده اند، این دو موضوع با هم بررسی شده اند.
این تحقیق به شیوه کتابخانه ای و به روش تحلیلی – توصیفی با توجه به منابع معتبر و اصلی مورد بررسی واقع شده است، ابعاد مهم آن عبارتند از: معنا شناسی مفاهیم، جایگاه ندامت و توبه در صحیفه سجادیه، زمینه ها، شرایط، موانع وآثار آن.

واژگان کلیدی: ندامت، پشیمانی، توبه، عفو، صحیفه سجادیه، امام سجاد علیه السلام، دعا.

کتاب " ارزش کار خانگی زنان "
مولف : خانم شمسی کرمی نامیوندی ازموسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه (س) بندرعباس  هرمزگان
چكيده


  خانه‏داری، شوهرداری و مادری سه وظیفهء اصلی زن در خانواده است. اگرچه اسلام مدیریت‏خانواده را بر مرد واگذار کرده است، ولی نباید نقش مدیریتی زن را در ایفای وظایف یاد شده‏ نادیده گرفت. موفقیت مرد در مدیریت خانواده نیز تا حد زیادی به معاونت و همکاری زن‏ وابسته است از این رو، نقش زن درمدیریت خانه و خانواده اگر بیش‏تر از مرد نباشد کم‏تر نیست. نشان دادن اهميت و خطير بودن اين وظيفه براي خانواده و نقش و توانائي‌هاي روحي و رواني زنان در راستاي ايفاي اين وظيفه، يعني مديريت امور داخلي خانواده، هدف اصلي اين پژوهش است. همچنين اين نوشتار در صدد آن است که به منظور آشنايي هر چه بيشتر زنان نسبت به مديريت امور داخلي خانواده به بيان برخي از ويژگي‌هاي دروني و يا اکتسابي ايشان بپردازد. در ادامه نيز به بيان موانع مديريت زنان در خانواده پرداخته شده که آن چه در اين تحقيق گردآمده اين است که براي دست‌يابي به خانواده‌اي موفق و جامعه‌اي سالم و اسلامي زن و مرد مشترکاً بايد با خودسازي و تلاش در زمينه پرورشِ سطح فكري، فرهنگي، علمي و معنوي خانواده، پايه‌هاي اين بناي مقدس را محكم‌تر و استوارتر بسازند.

کلید واژگان : خانواده، خانه، زن، کار ، خانه داری .
 
 کتاب " نوآوری در آراء علامه طباطبائی "
مولف: خانم صنوبر احتزامی مدیر هسته ولایت از  مدرسه الزهراء(س) بندر عباس هرمزگان
چكيده
بنا بر شبهات وارد شده به دین، عالمان متعهد و عارفان وظیفه شناس کوشیده¬اند که ارزش‌های اسلامی و معنوی را پاسداری کنند و جامعه را به سوی حق هدایت نمایند. آنان با انجام وظائف در رهبری فکری جامعه از هیچ تلاشی دریغ نمی¬کنند.
در عصر حاضر، دین و علمای اسلام مورد هجوم شبهات قرار گرفته¬اند. یکی از شبهات آن است؛ که علمای دین را متعصب و به دور ازآزاد اندیشی، متهم می¬کنند. تحقیق و بررسی در این رابطه اثبات می¬کند؛ نه تنها اسلام اصل آزادی عقیده و اندیشه را بیان کرده، بلکه آیات و روایات بر این اصل ،تأکید خاصی ورزیده است. علما که رهرو این مسیر هستند در این مورد نیز دقت و توجه ویژه¬ای دارند. شاید مرور تاریخ ، علمای به خطارفته را ذکر کند اما آن چنان زیاد نیست؛ که علمای به حق را در این مسیر فراموش کند. آيا علامه طباطبايي به عنوان يكي از علماي اسلام آزاد انديشي و نوآوري در آراء و نظرات ايشان مشهود است؟ علّامه طباطبائی از معدود علمایی است که آزاد اندیشی نظرات و آر اء ایشان روشن است، هر چند که در زمان خود ناشناخته بودند؛ اما اکنون با حرکت‌های تحقیقی صورت گرفته، ویژگی و ابعاد متعدد آزاد اندیشی و نوآوری آرا علامه را پدیدار نموده است. مروری بر زندگی، جایگاه علامه و آزاد اندیشی از دیدگاه این بزرگوار، زمینه را برای بررسی آزاد اندیشی و نوآوری آراء ایشان فراهم می کند.
بنابر نظریات علما و اندیشمندان و شاگردان علامه، ایشان دارای امتیازات ویژه  خاصی هستند.
هم به لحاظ علمی در تفسیر قرآن، مباحث اعتقادی، فلسفه، حديث، اصول فقه، مسائل سیاسی و اجتماعی و هم در مسائل عملی و معنوی که اهل اخلاق و معنویت و سیر و سلوک بودند . اما در میان همه این کمالات و امتیازات، علامه به معنای واقعی شخصیتی است که از موهبت اندیشیدن با همان لازمه آزاد بودن برخوردار بود و از این نظر در مقایسه با بسیاری از علمای اسلامی دارای امتیاز و برتری هستند.
این نوآوری در تفسیر، با احیای روش تفسیری قرآن به قرآن در مباحث اعتقادی، احیای تفکر شیعی با مباحثه و مصاحبه، در عرفان و اخلاق با عدم تسلیم نسبت به مکاشفات دیگران، در مسائل فلسفی با بیان ساده و امکان گفت و گو با دستگاه های فلسفی غربی و شرقی و احیای سنت فلسفی، در مسائل اجتماعی و سیاسی با نگاه بسیار آزاد اندیشانه، اما در چهارچوب اندیشه اسلام و آیات و روایات، چنان صورت گرفته است به طوری که به حق می‌توان او را آزاد اندیش و نوآور عصر خویش دانست.

کلید واژگان : آزادی ، اندیشه ، نوآوری ، آراء ، دین .

 کتاب " مظاهر شرک در عصر کنونی "
 مولف : خانم کبری صادقی مدیر هسته منهاج از مدرسه الزهراء (س) همدان
چکیده

موضوع تحقیق حاضر بررسی مظاهر شرک در عصر کنونی است . شرک به معنای اعتقاد به خدایان متعدد است یا این که چیزی را در ردیف خداوند قرار دادن، که شرک در مقابل توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند قرار می گیرد و همان طور که توحید دارای اقسام متعددی است ، برای شرک نیز اقسام مختلفی ذکر شده است.
اما آن چه در این تحقیق بیان شده است مصادیق شرک است نه آن اقسامی که در کتب اخلاقی آمده است .
در راستای کلمه ی توحید ، در عصری که غبار شرک بر چهره ی زیبای معنویت و عرفان نشسته است ، کنار زدن این غبار وظیفه ی هر موحدی است که درد دین دارد؛ لذا معرفی مصادیق جدید شرک در فضای کنونی خدمت به دین و دین داران است، و ما قربة الی الله آن را آغاز نمودیم تا شاید از این رهگذر قشر جوان بهتر بتواند راه را از بیراهه تشخیص دهد.
در این تحقیق به سوالاتی از قبیل : مفهوم شرک چیست و اقسام آن کدام است؟ چه عوامل و زمینه هایی در گرایش به شرک موثرند؟ مظاهر و مصادیق شرک در عصر حاضر چه چیزهایی هستند؟ پاسخ داده شده است.
این تحقیق به اعتبار موضوع دینی ، به اعتبار جمع آوری مطالب کتابخانه ای ، به اعتبار راهبرد توصیفی و تحلیلی و به اعتبار راهکار توسعه ای است.
در جریان این تحقیق نتایجی به دست آمد که قابل تأمل است چرا که این فرقه ها علی رغم ادعای معنویت دارای انحرافات عقیدتی و عملی هستند که در این نوشتار بیان شده ، به طور اجمال:وهابیت اعتقاد به توسل و شفاعت  را شرک می داند ، برخی از فرقه ها دین را خرافه می دانند و قائل به پلورالیسم هستند، کارهای بیهوده و خلاف از قبیل ارتباط با جن ، درمان با روش های شیطانی ، جعل مدرک و عنوان و ترویج بی بند و باری و فحشا ، از جمله فعالیت های این فرقه ها می باشد.

کلید واژه : توحید  ، شرک ، مظاهر ، فرقه و عرفان.

 کتاب "فتنه گری و نقش بصیرت در مهار فتنه "
مولف : فاطمه کاظمی آرانی مدیر هسته ولایت  از مدرسه حضرت زینب (س) آران و بید گل قم
چکیده


در میان پديده هاي اجتماعی، فتنه باعث سست ومخدوش شدن ساختار اجتماعی وهویت جمعی می گردد.که اگر در زمانی کوتاه کنترل نشود عواقب سیاسی واجتماعی فراوانی را در پی دارد وزمینه ساز هجمه های فکری وفرهنگی دشمنان خواهد بود. در همین راستا،شناخت عوامل شکل گیری وراههای برون رفت از اين پديده اهمیت فراوان دارد ؛ برهمين اساس ،کتاب حاضرتدوين شد. در آغاز، مفهوم فتنه وبصیرت بیان شد؛ سپس ریشه ها ، شگردها وپیامدهای فتنه تحليل شد ودر پايان، راههای برون رفت از آن معرفي شد. نتیجه پژوهش حاضر این بود که فتنه درآمیختن حق وباطل است تا جایی که باطل در چهره حق ظاهر مي شود. در صورت شیوع این پدیده  ،آرامش وانسجام اجتماع از میان رفته وانواع آسیب ها ونابهنجاری ها افزایش می یابد؛ لذا ضرورت دارد با داشتن بصیرت لازم ،روش ها وبرنامه های فتنه گران را قبل وبعد ازوقوع فتنه  بشناسيم، تا درمقابل نقشه های آنان تدابیرکافی داشته باشيم . افزایش بصیرت، بابهره گيري درست ازخانواده ،تعلیم وتربیت صحيح،برنامه ريزي مسئولانه نهادهای تبلیغی ،رسانه های جمعی ونهادهاي سياسي میسر خواهد بود.   

واژگان کلیدی:بصیرت،فتنه،شگرد،پیامد،راهکار،تعلیم وتربیت،نهادهاي تبلیغی،رسانه جمعی،خانواده،نهادسیاسی.

 کتاب" علل تد لیس در مسائل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی "
مولف: خانم ام البنین فیروزی مدیر هسته پژوهشگران فرهیخته از مدرسه امام جعفر صادق (ع) بوئین زهرا قزوین
چکیده

  عنوان نوشتار حاضر، نمودها و مصادیق تدلیس در مسائل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است .      
  تدلیس به معنای فریب دادن ، پنهان کاری و نمایاندن غیرواقعی به جای واقعی است . تدلیس دارای مصادیق زیادی است ؛ ولی بنابرگستردگی بحث دراین تحقیق تنها سه مصداق آن بررسی شده است .
   همانگونه که روشن است فریب دادن به نوعی دروغ گفتن محسوب می گردد . تدلیس دارای تعاریف فقهی ، حقوقی و حدیثی است . در این نوشتار دو جنبه فقهی و حقوقی مد نظر است . در قرآن کریم کلمه تدلیس به کار نرفته است ؛ ولی برخی واژه ها همچون تلبیس  به کار رفته است . از آنجائیکه در هر جامعه ای ، اعتماد و رعایت صداقت در روابط اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی از مهمترین مولفه های ثبات و پویایی جامعه است  و در صورت رواج فریبکاری ، آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی بیشماری گریبانگیر افراد و جوامع خواهد شد ، ضرورت و اهمیت روشنگری درباره این مسئله را آشکار می گردد .
     مسئله تدلیس از مسائلی است که اکثر جوامع حتی جامعه مسلمان ما ، با آن درگیر هستند و همین فراگیری و کثرت رواج ، مهمترین هدف و انگیزه محققین این کتاب برای پژوهش پیرامون این مسئله گردید .
   اصلی ترین پرسش های پیش رو این بود که : تدلیس دارای چه مصادیقی در مسائل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است ؟ چه عوامل و زمینه هایی باعث بروز تدلیس و فریبکاری در انسان ها می گردد ؟
  روش تحقیق در این کتاب ، بیشتر جنبه توصیفی – تبیینی دارد ، از سویی نیز تحلیلی است ؛  زیرا با روش توصیف مسئله و تحلیل جوانب و زوایای آن درصدد ارائه تصویری روشن از تدلیس ، مصادیق و آثار و راههای برون رفت از این معضل عقیدتی و اخلاقی است .
      یافته ها حاکی ازآن بود که برخی از عوامل معرفتی-اعتقادی ، اخلاقی-تربیتی و فرهنگی – اجتماعی موجب بروز تدلیس و دورنگی درمسائل اجتماعی همچون ؛ ازدواج،روابط و تعاملات با دیگران : در مسائل اقتصادی همچون ؛ معاملات و عقود : و در مسائل سیاسی همچون ؛ انتخابات و مسائل سیاسی ، توسط اشخاص می گردد . فریبکاری دارای آثار و پیامدهای بیشمار دنیوی و اخروی است که در صورت عدم به کار بستن راههای برون رفت از آن ، موجب نابودی هر جامعه ای می گردد .           
                                                                                                       
کلیدواژه :    تدلیس  -  مصادیق تدلیس -  مسائل اجتماعی –  مسائل اقتصادی – مسائل سیاسی                                       
کتاب " مبانی فقهی حقوقی آرایشگری و تدلیس ماشطه "
مولف: خانم طیبه سترگ مدیر هسته تکاپوی اندیشه از  تربیت مدرس صدیقه کبری(س) قم
چکیده:
کتاب حاضر، کندوکاوی فقهي حقوقي پیرامون تدلیس ماشطه ( آرایشگر) در حوزه مکاسب محرمه می باشد. فریب و تدلیس در ازدواج با گریم و آرایش به مفهوم اثبات صفات مطلوب یا رفع عیوب به صورت دروغین، با آرایش از جمله عوامل از هم پاشيدگي و انحلال كانون خانواده و حداقل تزلزل و تیرگی روابط زن و شوهر به شمار مي رود. علاوه بر آن، این نوع فریب دارای پیامدهای حقوقی نیز می‌باشد.
تدلیس ماشطه، معضلی اجتماعي است كه پيامدهاي آن از مشكلات بزرگ جوامع كنوني می باشد. ولی اغلب آرایشگران و پزشکان جراحی پلاستیک و زیبایی به جهت عدم آشنایی با پیامدهای حقوقی آن اعم از حکم مدنی و جزایی آن ، مرتکب آن می شوند. از این رو،  می توان با آگاه نمودن افراد با جنبه های فقهی قانونی تدلیس تا میزانی از واقع شدن تدلیس در امر ازدواج کاست و هم نارسائی‌های قانونی آن را روشن کرد.
نتایج حاصل از مقاله حاضر حاکی از آن است که در خصوص عیوب غير مصرح در قانون مدني، با تدلیس ماشطه، قربانی تدلیس حق خیار فسخ دارد.

کلیدواژگان: تدلیس، مدلس،ماشطه
                      
 کتاب" زنان و زیارت اهل قبور از دیدگاه فریقین "
 مولف: خانم نسرین فتاحی مدیر هسته هدی از مدرسه امام خمینی(ره) کرمانشاه
چکیده


زیارت قبور توسط بانوان  میان تمام فقهای مذاهب اسلامی جایز بلکه مستحب بود و زیارت برای همه  مسلمانان موجب ثواب و برکت دنیا و اخرت شمرده می¬شد. اکنون این عمل موجب بحث و گفتگو بین مذاهب اسلامی بویژه فرقه وهابیت شده است. اندیشمندان و فقهای حجاز به تبع فرقه وهابیت زیارت قبور بخصوص توسط زنان را بدعت و حرام می¬دانند. اما دیدگاه و فقهای مذاهب اسلامی در مورد زیارت قبور توسط زنان چیست؟فقهای مذاهب اربعه زیارت قبور زنان را جایز بلکه مستحب می¬دانند . عده¬ای قلیل از آنان این عمل را مکروه می¬دانند، این فتوا نیز به علت پیامدهایی است که ممکن است برای زنان پیش آید، البته با کمی توجه و دقت نظر نیز این کراهت رفع می-شود. عالمان و فقیهان مذهب امامیه که منابع و آموزه های دینی خود را از کتاب و سنت و عترت می¬دانند،با تکیه بر نصوص و آموزه های عملی ائمه(ع) و حضرت زهرا(س) که خود الگوی عملی در این زمینه هستند، آن را جایز بلکه در بعضی موارد مستحب می¬دانند.

کلید واژه¬ها: زیارت، قبور، مذاهب اربعه، شیعه 

 کتاب " امید واری در صحیفه سجادیه "
مولف: خانم مریم عابدی مدیر هسته شهید صدر از موسسه آموزش عالی فاطمیه (س) دامغان سمنان
چکیده
رجا و امیداوری در صحیفه سجادیه محور نوشتار حاضر است در طی این تحقیق ضمن تبیین و تحدید مسأله و جایگاه آن سعی شده است با بیانی مستدل و با اتکا به کلمات امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه و نیز با یاری گرفتن از آیات قرآن کریم و احادیثی دیگر از معصومین به تبیین مسأله مورد نظر بپردازد.هدف از پرداختن به موضوع مذکور، شناخت امید و رجا و نقش آن در زندگی برای رسیدن به سعادت و معنویت و دوری از یأس و ناامیدی با بهره گیری از بیانات گوهر بار امام سجاد(ع) است. نوشتار حاضر که به روش بنیادی انجام یافته، قصد دارد با بیان معارف عالی و اخلاقی و به کارگیری آن راهکارهای امید و رجا و پرهیز از یأس و نا امیدی را مورد توجه خاص قرار دهد تا با اثر پذیری از آن نتیجه مورد نظر حاصل گردد.
کلید واژه ها: شوق، امید، رغبت، آرزو، رجا، امل، صحیفه سجادیه

 کتاب " نقد وبررسی خرافات رایج در مجالس زنان  "
مولف : خانم زینب دیندار مدیر هسته  بارقه نور از  مدرسه حضرت ولی عصر (ع) گرمی اردبیل
چکیده
ارسال رسل و انزال کتب آسمانی جهت تعلیم و تربیت و تهذیب نفس و کسب کمال صورت گرفته است  ولکن نفوذ ورسوخ خرافات در اندیشه های دینی و باورهای متدّینین اثرگذاری تعالیم آسمانی و قدسی را دچار مشکل نموده است. درطی قرون واعصارمتمادی به جای اینکه بشردر پرتو مشعل دین و دینداری در شاهراه هدایت قدم بردارد و در جاده ی کمال به پیش رود، براثر غفلت و سهل انگاری های بی شمار خود  نسبت به تشخیص حق از باطل، نیک از بد و صحیح از غلط کم کم برخی از تعالیم حقیقی ادیان در لابه لای مشتی از خرافات و  موهومات و یا آداب و رسوم اجتماعی و افکار و عقاید ملی و سنن باستانی گم گشته و یا ماهیّت خود را ازدست داده و به همین علّت حقایق بزرگ موجود درعمق تعالیمشان از انظار مکتوم مانده است .         
  در این پژوهش به تناسب ،از انواع روش های سودمند تحقیق چون تحقیق تحلیلی، سندی، تاریخی و... بهره گرفته ایم. هدف این تحقیق این است که ابتدا خرافات رایج میان زنان را شناسایی کرده و هم چنین عوامل پیدایش آن و هم چنین آسیب ها و راهکارهای مبارزه با آن را از دیدگاه دین و قرآن بیان نموده؛ و سپس، در اختیار قرار دادن اطلاعات و آگاهی بیشتر به مردم بویژه زنان است تا بتوانند واقعیت را از خرافات تشخیص داده وآسیب هایی که در اثر خرافات به اعتقادات و باورهای دینی آنان وارد می شود، کاهش دهند.
در این نوشتار، مسئله خرافه باوری درحوزه زنان مورد بحث قرارگرفته است.تا ضمن معرفی مسائل خرافی به مردم بخصوص قشر زنان ، به پیامدها و آسیب های آن و راهکارهایی برای مبارزه با آن اشاره شود . خرافه به مجموعه اندیشه ها و اعمالی اطلاق می شود که پایه و اساس علمی ، عقلی و دینی ندارد. تحقیق حاضر متشکل از شش فصل می باشد ، فصل اول،کلیات تحقیق می باشد،فصل دوم : به عوامل پیدایش وگرایش خرافات پرداخته شده است که از جمله عوامل آن می توان : خطای دید و مشاهده ،خطای حافظه ، تلقین، خردگرایی، جهل و سطحی نگری،ضعف اعتقادی و... را نام برد . و هم چنین به شگردهای جریان خرافه و اهداف و انگیزه های دست اندرکاران به خرافه در فصل دوم اشاره شده است که توضیح آنها نیز در این فصل آمده است ،فصل سوم تحقیق در مورد خرافات رایج در زندگی روزمره می باشد که در آن به روند تاریخی خرافات ،خرافات و بدعت ها در اسلام ،دلیل پیدایش خرافات ، خرافات و بدعت ها در نظر اسلام، و مسائل خرافی از جمله ی چشم زدن ،استخاره ،عطسه کردن و...می توان اشاره کرد. درفصل چهارم، به خرافات رایج میان زنان در مراسم عروسی و عزا اشاره شده است که از جمله این خرافات در مراسم عروسی می توان به شکستن آینه عروس ، جیوه در فندق ، گره نزدن لباس عروس و ... و در مراسم عزا به روشن کردن شمع ، روسری انداختن زیر پای عزاداران و ... اشاره نمود . در فصل پنجم ، به آسیب ها و پیامدهای منفی خرافه گرایی ، فراهم شدن زمینه ی استثمار، تخریب چهره ی دین و متدینین ،حرمان از فضایل انسانی و دین و...پرداخته شده است . ودر آخرین فصل تحقیق نیز به راهکارهای مواجه با خرافه براساس آموزه های دینی و عقل یعنی  نظر اسلام و قرآن و عقل گرایی  در این زمینه اشاره گردیده است . از جمله راهکارها می توان :متکی بودن عقیده وعمل به دلیل روشن، مبارزه با رهبران ، اتکا به منابع مستند ومراجع مورد اعتمادو...، اشاره نمود. وهم چنین به نمونه هایی از مبارزه با خرافات در قران  پرداخته شده است .

کلید واژه : خرافه ، مجالس ، زنان ، عقاید باطل.

کتاب " تکامل و تنزل معنوی از نگاه قرآن و روایات "
مولف : خانم زهره عنایتی خرزوقی مدیر هسته مبین  مدرسه مجتهده امین اصفهان
چکیده


    انسان به  طور فطری ، موجودی کمال گراست که  برای نیل به این کمال ، نیازمند راهی است تا با گام نهادن در آن به مقصود نهایی ، که همان کمال مطلوب است ، برسد . فلاسفه ، عرفا و اندیشمندان راه های متعددی برای رسیدن به کمال پیشنهاد داده اند و قرآن مجید نیز که کتابیست انسان ساز ، راه تکامل انسان را نشان داده است و عوامل و موانع موجود بر سر این راه را معرفی کرده است .از این رو در این پژوهش ، ابتدا دیدگاه فلاسفه و عرفا بررسی شد و سپس با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(عليه السلام) مواردی همچون ایمان و عمل صالح و ... از عوامل تکامل و پیروی از هوای نفس و دنیاپرستی و... از عوامل تنزل انسان به شمار آمد ، ضمن این که واژه های همسان و غیر همسان با تکامل و تنزل معنوی در قرآن مجید مورد بررسی قرار گرفت و پلکان تکامل معنوی انسان ترسیم شد و در پایان دیدگاه قرآن با نظریه روانشناس مازلو در ارتباط با تکامل و تنزل معنوی انسان به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفت.

كليدواژه : تكامل ،تنزل،معنويت،رشد،سقوط، مازلو  

کتاب " آسیب و انحرافات اجتماعی از منظر قرآن و روایات "
مولف: خانم لیلا صالحی عضو هسته رهرو دانش از مدرسه ثامن الحجج(ع) پارس آباد اردبیل
چکیده :



شاخه ای از جامعه شناسی است که به بررسی شناخت ناهنجاریها ، بی نظمی ها و عوامل آنها می پردازد . به عبارت دیگر آسیب شناسی اجتماعی را می توان مطالعه و ریشه یابی ناهنجاریها دانست که جامعه را تهدید میکند مانند فقر – ولگردی و ... معیار و مبنا در تشخیص آسیب وجدان جمعی است .
آسیب شناسی اجتماعی با مطالعه کجروی های جامعه وبا تامل در ساختار وسمت وسوی گرایش افراد،سعی می نمایدبا الگوهای نظری خاصی به تبیین عوامل اجتماعی انحرافات دست یابد .در تبیین کجروی عوامل متعدد روان شناختی ،زیست شناختی وجامعه شناختی دخیل هستند دین اسلام  نیز با توجه به  اهمیت ونقش آسیب های اجتماعی در شخصیت انسان از توجه به این مهم غافل نبوده است وخداوندمتعال در آیات متعددی به این موارد اشاره داشته است وروایات وارده از معصومین نیز ناظر براهمیت تاثیر آسیب وانحرافات اجتماعی می باشند .
در این نوشتار سعی شده متغییرهای اجتماعی که درانحرافات اخلاقی انسان نقش دارند از قبیل آسیب های اجتماعی فرهنگی واخلاقی ،اجتماعی ،اقتصادی ،عوامل جنسی وعوامل سیاسی به تفصیل بیان شده وراهکارهای درمانی هرکدام از مواردنیز ذکرشود.

کلیدواژه: قرآن کریم ،آسیب ،انحرافات ، اجتماع ،انحرافات اجتماعی

کتاب " آسیب شناسی فرهنگ مهدویت "
مولف: خانم صدیقه غفوری مدیر هسته الزهراء(س) از مدرسه الزهراء(س) خمینی شهر اصفهان
چکیده :


فرهنگ به مجموعه‏اى از نگرش‏ها، ارزش‏ها، هنجارها، رسوم، سنت‏ها، شعائر و اعمال خاص پذيرفته شده در يك جامعه گفته می شود. در این میان ، فرهنگ مهدويت نيز به مجموعه‏اى از نگرش‏ها، ارزش‏ها و هنجارهاى مربوط به ظهور منجى موعود اطلاق مى‏شود. در توصیف این فرهنگ به صورت اجمال می توان گفت که فرهنگ مهدويت پيام آور بيدارى و آگاهى امت بزرگ اسلام بوده و مردمى‏ترين فرهنگ بشرى به شمار می رود که در پرتو آن اميد به كاستن از رنج محرومان، آزادى مظلومان و برقرارى عدالت اجتماعى، همواره طنين انداز قلب‏هاى مشتاق و علاقمند به حضرت مهدى( عج )بوده وهست.
در عرصه فرهنگی نیز باید گفت فرهنگ مهدويت نقشبنيادى در پيش‏گيرى از تهاجم و شبيخون فرهنگى ايفا نموده و در آماده سازى جامعه انسانى براى تحقق « جامعه مهدوى » بسیار تأثيرگذار است. همچنین این فرهنگ به ارزشيابى دوباره زندگى تاريخى، اجتماعى، سياسى و فرهنگى عصر حاضر پرداخته که در صورت نهادینه شدن این ارزش ها، جامعه در برابر تمام بيمارى‏هاى معنوى بيمه مى‏گردد.
فرهنگ مهدويت عرصه گسترده ایست كه هر انسان وابسته به اين فرهنگ، در حدّ دانش، بينش و پژوهش خود، از آن تلقّى متفاوتى دارد و لذاست که مباحث زیادی در زمینه مهدویت به چاپ رسیده است. ذکر این نکته ضروری است که بسيارى از این آثار صرفا به تاريخ تولد حضرت، غيبت صغرى، غيبت كبرى و تشرفات ‏پرداخته اندکه علی رغم ضروری دانستن این امور باید متذکر شد که اینها از باب مقدمه بوده و ما باید به دنبال هدف والاتری ، یعنی نهادینه شدن فرهنگ مهدویت در جامعه باشیم.
انديشمندان اسلامى با توجه خاص به این نکته، همواره آموزه مهدويت را در فرهنگ سازی برای جوامع معاصر مورد توجه قرار داده اند؛ اما على‏رغم اين اهميت، متأسفانه این فرهنگ هیچگاه به مثابه يك تئورى و راهكار مهم مورد توجه و دقت‏نظر قرار نگرفته است. از اين رو بر انديشمندان و فرهيختگان است كه در اين باره به ژرف‏انديشى و فرهنگ‏سازى بپردازند تا مهدويت آنچنان كه شايسته است و در متون دينى ما سفارش شده مورد توجه قرار گيرد.
 
واژگان کلیدی:آسیب، مهدویت، انتظار، فرهنگ، منتظر، عالمان، حوزه ، جامعه.

 مقاله " امام علی (ع) و احیای فرهنگ قرآنی "
مولف : عضو هسته  رشد خانم ایران محمدی از  مدرسه فاطمیه (س) کرمان
چکیده

این مقاله با عنوان «امام علی (علیه السلام) و احیای فرهنگ قرآنی» با هدف تبیین آسیب¬های اقتصادی، اخلاقی و سیاسی، اجتماعی بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) در دوران خلافت خلفا و تشریح راهکارهای احیای فرهنگ قرآنی توسط امام علی (علیه السلام) در زمینه مسائل اقتصادی، اخلاقی و سیاسی، اجتماعی با روش توصیفی- تحلیلی گرد آمده و نتایج به دست آمده به این شرح می¬باشد: تجمل¬گرایی و اشرافي¬گری اقتصاد نظام اسلامی را با خطر فساد و انباشت ثروت در دست قدرتمندان و ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه، بیکاری، تورم و فقر بحران¬زا، مواجه می¬سازد. یکی از عمده¬ترین آفات مدیریت، حاکمیت رابطه به جای ضابطه در انتخاب کارگزاران است. اگر نااهلان زمامداری مردمان را به دست گیرند، نظام اداره¬ی امور را تباه می¬سازند. بسیاری از اختلافاتی که ریشه در هوای نفس، ظاهر¬سازی، غرور و منفعت¬طلبی¬ها دارد در پرتو عمل به سنت¬های پیامبر (صلی الله علیه و اله) از بین می¬رود و وحدت و همدلی جایگزین اختلافات می¬شود. كسي صلاحيت و شايستگي حكومت بر امت را دارد كه از هر جهت وارسته و مهذب باشد. امام علي (عليه السلام) آيينه تمام¬نماي فضايل است كه در اداره¬ي امور امّت بر اساس عدالت، گوي سبقت را از همگان ربوده بود. بر همه متصديان و مجريان امور لازم است كه در مقام عمل پيوند معنوي و وابستگي خود را به حضرت ابراز نمايند و كمك رساني به محرومين و مظلومين را به هر نحو ممكن انجام دهند و عدالت كه جزء اساسي¬ترين دستورات ديني است را فراموش ننمايند و روش¬هاي موفق و جامعه ساز حضرت را برگزيده و براي پيشبرد اهداف ديني و اسلامي به كار گيرند تا جامعه¬اي سالم در پرتو فضيلت و معنويت فراهم گردد.
 
کلیدواژه ها: تضاد طبقاتی، بی¬عدالتی، پارتی¬بازی، فامیل¬بازی، اشرافی¬گری، حکومت موروثی، ظاهرسازی

  مقاله" نهادینه کردن ارزش ها در قرآن و روایات "
  مولف: خانم بتول حسینی نژاد از مدرسه فاطمیه (س) زرند کرمان
 چکیده
  تربیت دینی و اخلاقی فرایند زمینه سازی و به کارگیری شیوه های صحیح و تقویت و ایجاد صفات و رفتارهای اخلاقی و از بین بردن رفتارها و آداب غیر اخلاقی در انسان است.
 بنابراین کسی که بخواهد متخلق به اخلاق پسندیده و منزه از صفات نکوهیده شود، راهی جز دست یازیدن به دامان کتاب ا... و پیشوایان دین نخواهد داشت و کمال خود را که هدف نهایی است جز در سایه ی علم و عمل و پوشش و تقوا نخواهد یافت و کمال حزب الهی که آرزوی هر مؤمنی است در ترک گناهان و کسب فضایل است.  
 هدف از انجام تحقیق : شناخت و بررسی عوامل گریز از ارزشها و گرایش به ضد ارزشها ، تبیین روش های نهادینه سازی و درونی سازی ارزشها و ریشه کن کردن ضد ارزش ها است .
 این تحقیق در صدد بیان سؤالاتی از جمله : روش نهادینه سازی ارزشها از منظر آیات و روایات چیست ؟ منظور از ارزش و ضد ارزش چیست ؟ عوامل گریز از ارزش و گرایش به ضد ارزش چیست ؟
 روش تحقیق بر اساس نگرش به قصد حل مشکل و علت یابی روش نهادینه سازی ارزشهاست و یک تحقیق کاربردی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است .
 نتیجه حاصله از تحقیق عبارت است از اینکه : بدون شک هر انسانی فطرتاً خواهان این است موجود با ارزش و پر افتخاری باشد ، به همین دلیل با تمام وجودش برای کسب ارزش ها تلاش می کند . ولی شناخت معیار ارزش با تفاوت فرهنگ ها کاملاً متفاوت است . و گاه ارزش های کاذب جای ارزش های راستین را می گیرد . به همین دلیل هر گروهی در مسیری گام برمی دارد و به ارزشی دل می بندد و آن را معیار می شمرد . اما از آنجاکه این امور همه متزلزل و برون ذاتی و مادی و زودگذر است . آیین آسمانی همچون اسلام هرگز نمی تواند با آن موافقت کند . لذا خط بطلان روی همه ی آنها کشیده و ارزش واقعی انسان را در صفات ذاتی او مخصوصاً تقوا و پرهیزگاری و تعهد و پاکی او می شمرد.
 
کلید واژگان:ارزش،نهادینه سازی،بصیرت،اسوه، کرامت .

 مقاله" ماهیت ایمان "
مولف : عضو هسته خانم حبیبه شاهنده از مدرسه ثامن الحجج(ع) پارس آباد اردبیل
 چکیده:
ایمان و ماهیت آن، دارای ابعاد بسیار گسترده ای است که بررسی و تبیین هر یک از جوانب آن مطالب قابل بحث فراوانی برای بی ان خواهد داشت. در حدیثی از رسول اکرم (ص) در مورد ماهیت ایمان آمده است:ایمان قولی است که گفته می شود و عملی است که انجام می شود و شناختی از سوی عقل هاست. حضرت امیرالمؤ منین (ع) درتعریف ایمان فرموده اند: « ایمان، برشناخت با قلب، اقرار با زبان و عمل با اعضاء و جوارح استوار است.
 هدف از نگارش این تحقیق بررسی و تبیین «ماهیت ایمان» از دیدگاههای مختلف نظیر؛ آیات و روایات، اندیشمندان می باشد. آنچه در این تحقیق به بحث گذاشته شده است،و در چهار مبحث تدوین شده است بدین ترتیب است؛ نخست در مبحث اول به مفهوم شناسی ماهیت، اهداف و ضرورت تحقیق، سوال تحقیق از جمله؛ ماهيت ايمان ازديدگاه آيات و روايات ديني چيست؟ ماهيت ايمان از منظر دانشمندان چيست؟كاركردهاي فردي و اجتماعي ايمان كدامند؟بي ايماني چه تأثيري بر زندگي فردي و اجتماعي افراد مي گذارد؟علل بي ايماني در زندگي اجتماعي و فردي كدامند؟ که با روش توصیفی – اسنادی به انجام رسیده است. و همچنین مباحث نظری در این مورد از جمله نظرات علامه طباطبایی، فرقه های مختلف، توماس آکویناس، مراتب و ارکان ایمان...؛ پرداخته شده است. در مبحث دوم، کارکردهای فردی و اجتماعی ایمان از جمله این که ایمان باعث آرامش روحی و روانی، افزایش عزت نفس، تنظیم حب و بغضهای اجتماعی، تحکیم وحدت، جرأتمندی، خوف و رجا، اطاعت پذیری از حق، تغییر نگرش، برادر دینی، اجتماع مسلمانان و.... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در مبحث سوم؛ به آثار و موانع بی ایمانی پرداخته شده است. در این بخش بعد از بررسی موانع ایمان همچون (جهل، عناد و سرکشی، فسق، سیاهای قلب، شک و تردید، و....)، مواردی نظیر؛ فقدان آرامش روحی، احساس تنهایی، پوچ گرایی، بی مسئولیتی، اختلاف و تفرقه در جامعه، و.... ، به عنوان آثار فردی و اجتماعی بی ایمانی در زندگی افراد برشمرده شده است. و در مبحث چهار به راهکاری تقویت ایمان پرداخته شده است که مهمترین این راهبردهای تقویت ایمان عبارتند از:قرائت قران کریم، انجام نیکی و دوری از بدی ها، حیاء، پرهیزگاری، مجاهدت علمی، تقویت احساس و عواطف، توجه دائم به خدا و ذکر نام او، توجه به نعمت ها و شکرگذاری از آن و.....، که هر کدام به توجه با آیات و روایات تشریح شده است. و در آخر ، به بحث و نتیجه گیری پرداخته شده است.

 کلید واژه: ایمان- ماهیت- موانع- مراتب- درجات- آثار فردی- آثار اجتماعی، تقویت ایمان.

 مقاله " نقش تربیتی دعا در آیات و روایات "
مولف : مدیر هسته رهرو دانش خانم عزیزه بهاری از مدرسه ثامن الحجج (ع) پارس آباد اردبیل
چكيده

انسان در مسير زندگي خود همواره با دعا و نيايش مأنوس و رفيق بوده است نياز بشر به دعا آن چنان گسترده است كه اختصتص به مؤمنان نداشته و در طول تاريخ كافران نيز به دعا و نياش روي آورده اند لكن آنان در اثر گمراهي از اين يار ديرينه و مؤثر در غير جايگاه اصلي و حقيقي آن استفاده كرده اند آن ها به جاي اعتقاد به خداي يگانه و جستجوي رفع حاجت از او به غير اوروي آروده اند.
قران كريم مي فرمايد: «وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ(الرعد/14)؛
دعاي كافران كه غير خدا را مي خوانند در گمراهي است و به جايي نمي رسد».
يكي از خدمات بزرگ اسلام به بشريت اين است كه فرزندن آدم را از اين انحراف باز داشته و آنان را در مسير صحيح و شايسته هدايت كرده است.
موضوع دعا، كه مورد توجه قرآن كريم و روايت اسلامي واقع شده پرسش هاي زير در مورد آن مطرح است كه دعا چيست؟ چه نيازي به آن است؟ چگونه بايد دعا كرد؟ به درگاه چه كسي بايد دعا كرد؟ دعا چه چيزي به انسان مي دهد؟ جايگاه دعا در ميان ساير كارها كجاست؟ و پرسش هايي از اين قبيل كه در اين نوشتار به طور مختصر به پاسخ هاي آن مي پردازين. هم چنين دعا و نيايش در زندگي و سرنوشت انسان آثار ارزشمندي داشته و در معارف ديني بخصوص عرفان اسلامي از اهميت ويژه برخوردار است همين طور دعا و نيايش را مي توان در ساير اديان نيز جستجو نمود و به اهميت آن پي برد و از سويي هم مي توان در ميان انسان هاي لائيك نيز آثاري از ادعيه و نيايش را دريافت. لذا مي توان گفت كه دعا كردن يك امر ضروري و فطري شر به حساب مي آيد به همين دليل است كه بسياري از صاحبان انديشه و قلم به اين مهم پرداخته و به گوشه هاي مختلف آن توجه نموده اند اما چيزي كه بسيار مهم است و بسياري بدين باورند كه دعا و نيايش تنها محملي براي دريافت حوائج مي باشد و به جنبه هاي سلوكي و تربيتي آن كمتر توجه گردد و آن را به يك امر صواب و مستحب تبديل نموده اند در حالي كه بايد اثر واقعي دعا را در تأثير جنبه هاي معنوي كه بالاي شخصيت فرد دعا كننده مي گذارد جستجو كرد طوري كه انسان خاكي را به همسايگي افراد سير مي دهد و دل او را از كدورت دنيا به صفاي عالم غيب نزديك مي كند بنابراين در اين مقاله كوشش شده است كه بيشتر به جنبه ي تربيتي دعا و نيايش با اتكا به آيات الهي، احاديث و آثار و مدارك معتبر از انديشمندان مختلف توجه صورت گيرد.

واژگان كليد: دعا، تربيت، اجتماع، آيات، روايات

مقاله " تحلیل علم غیب پیامبر و امام (ع) از منظر آیات و روایات "
مولف: خانم نرگس نعمتی زاده از مدرسه فاطمیه (س) یاسوج  کهکیلویه وبویر احمد
چکیده

غیب در اصل به معنای چیزی است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشیده است به آن غیب گفته می شود در قرآن کریم می خوانیم « عالِمُ الغَیبِ وَ الشَّهادَه هوَُ الرَحمنُ الرَحیمُ» خداوندی که به غیب و شهود، پنهان و آشکار داناست و او است خداوند بخشنده و رحیم. و اطلاعات غیبی اطلاعاتی هستند که از طریق حواس به دست نیامده باشد. خداوند متعال علم غیب دارد و آن را جزء به اولیای خویش عطا نمی کند پس علم غیب مخصوص خداست و اگر بخواهد گوشه ای از آن را در اختیار اولیای خود قرار می دهد و مفهوم ایمان به غیب نیز ایمان به ماوراء الطبیعه است که در محدوده حواس آدمی نمی گنجد، پیامبر و امامان معصوم علیه السلام دارای علم غیب هستند ولی همانند علم خداوند متعال ذاتی و مطلق نیست بلکه طبق نص قران کریم محدودیت هایی دارد.
بر طبق نصوص وارده و روایات تاریخی (بنا به معتبر بودن آنها) علی (ع) و امام حسین (ع) از زمان شهادت خود اطلاع تفصیلی داشته‌اند ولی در مورد سایر امامان می‌توان گفت اطلاع اجمالی داشته‌اند ولی اطلاع تفصیلی آنها مورد اختلاف است . بر اساس یك دیدگاه امامانی كه با خوردن سم از دنیا رفته‌اند هنگام خوردن سم نه توجه نفس داشتند و نه اراده آگاهی یافتن از وجود سم داشته‌اند. ولی اگر می خواستند به اذن خداوند آگاه می‌شدند. امكان آگاهی از غیب برای انسانها (غیر پیامبر و امام) نیز وجود دارد.

کلیدواژه: تحلیل، غیب، پیامبر، امام،آیات، روایات.

 مقاله : " قطع رحم و آثار آن از دیدگاه قرآن و روایات "
مولف: مدیر هسته  دین پژوهی خانم عادله کشمیری از مرکز آموزش عالی الزهراء(س) گرگان گلستان
چکیده


انسان بالفطره، موجودی اجتماعی بوده و نیازمند برقراری ارتباط با همنوعان خویش است از این رو می بینیم که در دین اسلام توصیه و سفارش بسیار در مورد صله رحم و اجتناب و احتراز از قطع رحم شده است. متاسفانه یکی از مهم ترین و اساسی ترین مشکلاتی که انسان امروزی با آن مواجه است محدود شدن ارتباطات انسانی است که در نهایت منجر به فاجعه عاطفی و انسانی می گردد. بنیان و هدف اصلی این مقاله بر تشریح آثار سوء و مخرب قطع رحم در ابعاد فردی و اجتماعی و ارائه راهکارهای موثر در جهت رفع این مشکل استوار است.
    
کلیدواژه: صله رحم ، قطع رحم، قرآن، احادیث، رابطه ی خویشاوند.

مقاله " کنکاشی پیرامون استخاره "
مولف: مدیر هسته هدی خانم لیلا یعقوبی از مدرسه امام خمینی (ره) کرمانشاه
چکیده
 انسان درطول زندگی همواره به دنبال کشف حقیقت و رسیدن به جایگاه مطلوب وایده آل خویش است.در بسیاری از موارد برای کشف راه رسیدن به مقصود خود دچار تحیر وسرگردانی می شود و از طریق تفکر وتعقل ومطالعه نمی¬تواند راه درست را انتخاب کند.مشورت با اهل صلاح نیز راه خیروشر رابه اونشان نمی دهد. شارع مقدس نیز در آن مسأله تکلیف و فرمانی ندارد که راهنمایش باشد،اینجاست که بهترین راه برای رهایی از وضعیت موجود استخاره است. استخاره طلب خیرکردن و نیکویی جستن از خداوند است.
 موضوع استخاره موضوعی ست که از نظر عموم فرق اسلامی مورد تایید است و روایات بسیاری در مورد آن وجود دارد،استخاره حکمت هایی دارد که در منابع دینی به آن تصریح نشده اما با نظر به کلیت روایات وارده میتوان به مواردی چند اشاره کرد از جمله، محکم شدن ارتباط عبد با معبود واینکه استخاره نوعی هدایت خاص است و نیز آرامش واطمینان قلبی،همچنین واگذاری امور به خداوند و تسلیم در برابر خواست او .
 قرآن کریم به صراحت درباره استخاره سخن نگفته اما در تفسیر آیه 3 سوره مائده مفسران آن را عنوان کرده اند، اما روایات بی شماری در اثبات این مهم وجود دارد.
 هرامری آدابی دارد و از آداب استخاره با وضو بودن، در زمانها و مکانهای خاص استخاره کردن و اینکه خود شخص استخاره را انجام دهد،می باشد.در مورد واجبات و مستحبات نمی توان استخاره کرد اما درمقدمات آنها استخاره جایز است.استخاره به دودسته ی دعایی و تبیینی تقسیم می شودکه تبیینی خود به استخاره با قرآن و تسبیح و ذات الرقاع تقسیم می شود .بداندیشی ها و وجود شبهات و نیز قصور مبلغان اسلامی درتبیین چیستی استخاره،حدود ،شرایط و آسیب شناسی آن موجب بدبین شدن برخی از مردم دراین باره شده است.که درفصل سوم این مقاله شبهات و آسیب ها بررسی شده وبه آن پاسخ داده شده است.

کلید واژه : استخاره

 مقاله : " کیفیت معاد ( جسمانی یا روحانی بودن ) "
مولف : خانم سارا ساویز  از  پارس آباد اردبیل
چکیده
با فرا رسیدن مرگ، انسان وارد مرحله ای دیگر می شود که بی ارتباط و جدا از دنیا نیست، آیینه ای است در مقابل دنیا، هر آنچه از افکار و اعمال که انجام داده ای بازتاب می کند و ترازوی عدل الهی دقیق و سنجیده عمل می کند. ولی انسان به علت اینکه روح او در این دنیا قرین جسم اوست قادر نیست تمامی مطالب را در مورد جهان پس از مرگ بداند. تحقیق حاضر با عنوان «كيفيت معاد(جسمانی یا روحانی بودن معاد) » در جهت پاسخگویی به سوالات اصلي در همین باب است نظیر: معاد انسان به چه کیفیتی خواهد بود (جسمانی یا روحانی و یا هر دو)؟ و... لذا با پاسخگویی به سوالات جزئی ترنظیر: در عالم قيامت انسان چگونه عذاب و پاداش مي بيند؟ به جواب سوالات اصلی دست یافتم. در ذکر دلایل سعی شد تا حد امکان هم از دلایل نقلی و هم از دلایل عقلی استفاده شود تا بار علمی تحقیق بالاتر رود. به همین منظور کتب مختلفی در باب معاد و تفاسیر قرآن نوشته اساتید مجرب از جمله علامه طباطبایی و... مطالعه شد. این تحقیق جزء تحقیقات کتابخانه ای محسوب می شود. نتیجه حاصله از این تحقیق بطور خلاصه چنین بیان می کند که بشر بطور ذاتی به معاد و روز حساب اعتقاد دارد و منکران معاد چون با قبول معاد بایستی جوابگوی اعمال خود باشند عناد می ورزند. روز قیامت جهت اجرای عدالت الهی جسم و روح انسان هر دو محشور می شوند که انسان اعمال خود را در قالب پاداش و کیفر در یافت می دارد هر چند در دین اسلام به اصل معاد بسیار اشاره شده اما سایر ادیان به دلیل تحریفات و خرافات وارده بسیار گذرا و سطحی این مسئله را بیان کرده اند.

کلید واژه:معاد-جسمانی-روحانی

 کتاب " نهج البلاغ وارزش های فرهنگی "
مولف : خانم اعظم حاتمی ، مدرسه کوثر ورامین تهران
چکیده
نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام منبع گرانبهایی از علوم و معارف اسلامی است که علی رغم تلاش بسیاری از محققان و دانشمندان هنوز ناگفته‌های فراوانی دارد. از جمله‌ی این معارف ، ارزش‌های فرهنگی است که در این کتاب ارزشمند قابل بررسی است و در صورت توجه به آنها می‌تواند جامعه را در عرصه‌های مختلف تکامل فردی، خانوادگی ، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تحت تاثیر قرار دهد .
در همین راستا یکی از ارزش‌های قابل بررسی در نهج البلاغه ارزش‌های خانوادگیو فردی است چرا که طبیعتا هر فرد در خانواده ای متولد می شود و تعامل افراد با هم در خانواده نیازمند توجهاتی خاص از جمله : توجه به اهميت ازدواج و تشكيل خانواده ، فوايد و آثار ارزشمند ازدواج ، سرپرستي، مديريت مرد در خانواده ، توجه به تفاوتهاي زن و مرد... و نیز توجه به اخلاق فردی نیکوست. پس وقتی افراد در خانواده وظایف فردی خود را درست انجام دهند و در رعایت  نکاتی چون : انجام واجبات ، توکل ، احترام ، صداقت ، بخشندگی، و .. موفق باشند به طریق اولی خانواده‌ای موفق نیز خواهند داشت .
ارزش های اجتماعی نیز در اجتماعات مختلف تأثیرات مهمی دارند و از نظر اسلام و امام علی علیه السلام اصول ثابتی در زمینه وظایف فردی و سایر امور دارند که بر اساس انها به صورت کاملاً قانونمند جامعه تحول می‌یابد از جمله اهمیت توجه افراد به سنت های الهی جاری در جامعه - هدایت همیشگی در جامعه بشری -  آزمایش حتمی ودائمی - جامعه سالم درگرو گذر از سختی ها ومشکلات.. از نظر امام علی علیه السلام ارزش های اجتماعی باید به نسل‌های بعد آموزش داده شود تا در سیاست و اقتصاد هم موفق باشند .
در بعد ارزش‌های سیاسی این نکته قابل توجه است که هر دینی باید دارای یک حکومت باشد تا بتواند در پرتو آن حکومت سیاست‌های مبتنی بر دین خود را به جامعه عرضه کند و مردم بتوانند از دستورات دین خود در زمینه‌ی حکومت نیز برخوردار باشند . امام علی علیه السلام هدف از سیاست دینی را اجرای عدالت ، زعامت و رهبری و هدایت جامعه‌ی مردم به سوی کمال و نزدیکی به خدا می‌داند .
ارزش اقتصادی شاید مهم‌ترین ارزشی است که همه‌ی افراد جامعه با آن سرو کار دارند چرا که بدون تأمین نیازهای اقتصادی ادامه‌ی حیات ممکن نیست .از این رو اقتصاد در اندیشه‌ی امام بر مبنای عدالت است و عدالت اقتصادی جز با از بین رفتن فقر در جامعه و رشد و شکوفایی اقتصادی و اصلاح قوانین و نظارت بر کار زمامداران و رسیدن هر صاحب حقی به حق خویش و ... سامان نمی‌یابد و این یعنی ارزش اقتصادی .

كليد واژه: نهج‌البلاغه، فرهنگ، ارزش، ارزش فردي، ارزش اجتماعي، ارزش سياسي، ارزش اقتصادي.
 
کتاب " راهکارهای مقابله با جریان های آخرزمانی "
مولف : خانم عذرا خلیلی  مدیر هسته محدثین مدرسه کریمخ اهل البیت (س) تهران        
چکیده

 امروزه به موازات روبرو شدن با سرعت بی نظیر ارتباطات و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی همانطور با تفکرات جدید ، ایده هایی نو،  که همه خود مدعی سبک و سیاقی جدید در زندگی امروز  هستند؛   شاهد هستیم که البته حوزه دین از این قاعده مستثنی نبوده بلکه دستمایه خوب و با اعتباری برای بسیاری سواستفاده کنندگان آن گشته تا از این راه به اهداف سودجویانه خویش برسند. مساله آخر الزمان و آمدن منجی به نحوی در تمامی ادیان دیگر آمده است و دشمنان به هر طریقی سعی بر این دارند که در مقابل این مساله قدعلم کرده و آن را گاهی مساله ای موهوم و خیالی و گاهی بسیار آن را سطحی و بی ارزش جلوه نمایند. در واقع ترس به  این مساله است که به ابزار هایی که در آن شاخص هستند ازجمله صنعت سینما که شامل فیلم و کارتون و انیمیشن می باشد دست میازند و تلاش می کنند تا با تضعیف کردن این مساله در اذهان مخاطبان خویش ، به طور کلی صورت مساله را مخدوش نمایند. در راس آنها صهیونیسم که با در اختیار گرفتن شاهراه اطلاع رسانی بین المللی و با نفوذ بر خبرگزاری و آژانس های خبری ، ظرف مدت کوتاهی چنان برمجامع ژورنالسیتی جهان چیره شده اند که اینک کمتر مجله یا روزنامه ای یافت می شود که صهیونیسم ها ازدرون آن را هدایت نکنند.
جریان های دیگری نظیر فراماسونری که به صورت یک تشکیلات منظم جهانی است که بر ارکان دولتهای جهان و بر اکثر وجوه زندگی سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ،جوامع سلطه یافته است که سعی در نفوذ در ادیان و تخریب آنها از درون و برون دارند.آرماگدون یکی از حربه های ماسونی برای فریب مسیحیان و همراه کردن آنها برای تسلط برتمامی زمین و تشکیل حکومت جهانی است.
در این نوشتار برآنیم که ابتدا خود دشمن را شناخته و به هویت تاریخی و اجتماعی آ ن بیشتر پی ببریم سپس کمی در اصول و سیاستهای دشمن در بکارگیری تئوریهای مدنظر خویش کاوش نموده و چگونگی استفاده دشمن از ابزارها و نمادها در پیشبرد اهداف بیشتر آشنا شویم تا نهایتا اهداف پیدا و پنهان او برای ما بیشتر نمایان شود . البته فقط شناخت راهکار های دشمن تنها راه مقابله نمی تواند باشد و بیشترین تکیه ما بر داشته های خویش که البته همان سرمایه های دینی ماست باید باشد تا بتوان با همین پشتوانه های قوی و معرفت دقیق و آگاهانه نسبت به این جریان ها و اهداف شوم آنها در رابطه با مساله آخر الزمان به مقابله و پیکار رفت.   

واژگان کلیدی :آخرالزمان ، مسیحیت تبشیری ، تبشیر ، فراماسونری ، لژ ، صهیونیسم ، مهدویت