معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا س گرگان خبرداد

گلستان- نشست علمی مبانی و اصول فکری حضرت امام خمینی (ره)

شناسه خبر : 93812

1399/04/13

تعداد بازدید : 21

گلستان- نشست علمی  مبانی و اصول فکری حضرت امام خمینی (ره)
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، بمناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) نشست علمی پژوهشی با عنوان" بازشناسی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) "بصورت مجازی از طریق سامانه سیما در تاریخ 13/3/99برگزار گردید.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان:
حضرت امام(ره) تجسم عینی و عملی تسلیم در برابر خداوند است.
معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان: حضرت امام(ره) تجسم عینی و عملی تسلیم در برابر خداوند است، اندیشه های ایشان، معیار سنجش و مبنای حرکت ما در همه ادوار زندگی فردی و اجتماعی است.

 خانم مریم دوست محمدیان در این نشست به بحث پیرامون" مبانی و اصول فکری حضرت امام خمینی(ره)" پرداخت و خدامحوری و اخلاص را اولین اصول ثابت در تمام ابعاد زندگی حضرت امام(ره) دانست و گفت: اخلاص حضرت امام(رحمه الله علیه) بود که زمینه امام و مقتداشدن را برای ایشان فراهم نمود.
وی افزود: اخلاص دارای اثر متقابل است، بدین معنا که شخص کار را برای خدا انجام می دهد و از آنجائی که کار برای خداست لذا سبب می شود مردم هم او را فردی رستگار بشناسند و رفتار او را بپسندند و همین زمینه جذب مردم به دین و دینداری را ایجاد می کند، در حقیقت مردم را با عمل خود به دین دعوت می کند نه با زبان. چنانکه در روایت از معصوم آمده: " کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم".
معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، حضرت امام(ره) را تجسم عینی و عملی تسلیم در برابر خدا معرفی کرد و ادامه داد: امام خمینی(رحمة الله علیه) قبل از آن که مردم به او روی آوردند به خودسازی پرداخت و چون خود را ساخته بود اِدبار و اِقبال مردم در او تاثیر نداشت و به طلاب نیز توصیه می فرمود: "تا خودتان را نساخته اید وارد جامعه نشوید ".
دوست محمدیان دومین اصل فکری حضرت امام(ره) را اعتماد راسخ ایشان به هدف برشمرد و گفت: هدف حضرت امام(رحمه الله علیه) سقوط رژیم شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی بود لذا با اعتقاد راسخی که به هدف داشتند با آگاهی و روشنگری خود، انقلاب را پیش بردند.
وی اضافه کرد: سومین اصل ثابت در زندگی حضرت امام(رحمه الله علیه) که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نیز به آن اشاره فرمودند، اثبات اسلام ناب محمدی(ص) و نفی اسلام آمریکائی است. اسلام ناب و راستین، اسلامی است که حافظ و پاسدار آن، حضرت امیر(علیه السلام) و فرزندان ایشان بودند و در مقابل اسلام آمریکائی همان اسلام بنی امیه است که چهره اسلام را کاملا عوض نموده و از نظر محتوا و درونی بیگانه از اسلام است.
استاد حوزه در ادامه به بیان فرق بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی پرداخت و ابراز کرد: اسلام ناب محمدی، دین عدل و قسط است. حضرت امام(رحمه الله علیه) به تاسی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه) و ائمه هدی(علیهم السلام) به دنبال برقراری قسط و عدل بودند، لذا به مسئولین توصیه می کردند: تنها شعار دادن در دفاع از محرومین کفایت نمی کند بلکه قانون باید در جهت محرومیت زدایی حرکت نماید، از دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز حرکت نظام در همین مسیر است.
دوست محمدیان در بیان دومین فرق بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی  خاطر نشان کرد: از چیزهایی که در اسلام ناب و اصیل مهم است، کرامت انسانهاست، انسانها از هر قشر و نژادی که باشند کرامت دارند و برتری آنان تنها به ایمان و تقواست، از دیدگاه شریعت مقدس اسلام، مردم خلیفه الله هستند در حالی که در اسلام بنی امیه، مردم پلی برای رسیدن به اهداف آنها هستند.
وی مردم شناسی و مردم باوری را از دیگر اصول فکری حضرت امام(ره) عنوان کرد و گفت: رابطه حضرت امام(رحمه الله علیه) با مردم یک رابطه سیاسی یا گذار و موردی نبود بلکه ایشان بطور عمیق و اعتقادی به مردم بها    می دادند و با نگرش خداپسندانه و موحدانه با مردم برخورد می کردند، بطوری که یک رابطه مستحکم و پدرانه با مردم داشتند و مردم را صاحبان و میزبان اصلی انقلاب می دانستند.
عضو هیئت امناء مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان در پایان، عشق به مستضعفین واعتقاد به نقش زن در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی را از دیگر اصول و مبانی فکری حضرت امام(ره) برشمرد و یادآور شد: اندیشه های امام راحل، معیار سنجش و مبنای حرکت ما در همه ادوار زندگی فردی و اجتماعی است.

خدامحوری و اخلاص، اعتماد راسخ ایشان به هدف، اثبات اسلام ناب محمدی(ص) و نفی اسلام آمریکائی، مردم شناسی و مردم باوری و عشق به مستضعفین واعتقاد به نقش زن در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی از اصول و مبانی فکری حضرت امام «ره» می باشد.




 

اخبار مرتبط