البرز- موسسه آموزش عالی زینبیه- کارگاه مهارت افزایی « آسیب ها، تهدیدات و فرصت های فضای مجازی »

شناسه خبر : 82468

1398/07/24

تعداد بازدید : 5

البرز- موسسه آموزش عالی زینبیه- کارگاه مهارت افزایی « آسیب ها، تهدیدات و فرصت های فضای مجازی »
معاون پژوهش موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری کارگاه مهارت افزایی « آسیب ها، تهدیدات و فرصت های فضای مجازی » در این موسسه خبر داد .

به گزارش معاون پژوهش موسسه آموزش عالی زینبیه سرکار خانم حاتمی ، کارگاه مهارت افزایی « آسیب ها، تهدیدات و فرصت های فضای مجازی » در این مدرسه با حضور استاد نوری برگزار گردید

استاد نوری کارشناس و تحلیلگر رسانه در ابتدا  به تعریف رسانه پرداختند.رسانه، در گذشته تعاریف ساده ای داشت از جمله :

هرچیزی که پیام را از فرستنده به گیرنده منتقل کند!تکنولوژی‌هایی که پیام‌ها را به مخاطبانی در نقاط مختلف منطقه، کشور و حتی جهان منتقل می‌کنند!رسانه، صنعتی است که محصولات و خدمات اطلاعاتی و سرگرمی را تولید کرده و می‌فروشد!هر ابزار، روش(دود آتش) و وسیله‌ای(کبوترنامه بر) که برای ارتباط به‌کار برود، رسانه است!رسانه یعنی هر نوع ابزار ارتباط انبوه مانند تلویزیون، رادیو، مجله‌ها و روزنامه‌ها !

و.........

ولی باید دانست هیچیک از این تعاریف، بیانگر واقعیت رسانه در این زمان نیستند. و بسنده کردن به این تعاریف، ساده انگاری قدرت رسانه و اهداف پشت پرده ی آن است.

سپس ایشان به بیان برخی از ویژگی های رسانه پرداختند تا با توجه به این ویژگی ها، تعریف صحیحی از رسانه بدست آید.

درباره رسانه باید دانست که:آنها فقط انتقال دهنده پیام نیستند.فقط برقرارکننده ارتباط نیستند.فقط سرگرم کننده نیستند.فقط آموزش دهنده نیستند.فقط دسترسی آزاد به اطلاعات نیستند.

با توجه به این ویژگی ها، رسانه ها را می توان به نورافکن صحنه تئاتر تشبیه کرد. روی صحنه تئاتر، المان های زیادی وجود دارد ولی چون صحنه، تاریک است، هیچکدام دیده نمی شوند و فقط آن بازیگر یا المانی قابل مشاهده است که نورافکن روی آن انداخته شود.

رسانه ها دقیقا همینطور عمل می کنند، و دقیقاً چیزهایی را نشان می¬دهند که می¬خواهند مردم بدانند . مثلاًخبرگزاری CNN 30 هزار خبرنگار دارد و مدعی پوشش خبری بسیار بالاست و خود را امپراطوری خبر معرفی می کند و برای القاء این  شعار، هر لحظه خبری از گوشه ای از دنیا مخابره می کند ، در حالیکه با اندک تأملی در اخبار CNN می بینیم که مثلاً از جنایات ائتلاف سعودی بر علیه مردم مظلوم یمن، در میان اخبار بی شمار این خبرگزاری، خبری مشاهده نمی شود.

یا BBC فارسی تماماً اخباری را از ایران مخابره می کند که نابسامانی را القا کند و موج ناامیدی را در جامعه تزریق نماید.

بنابراین رسانه ها:

به دنبال تغییر رفتار در مخاطب هستند.

به دنبال تنظیم رفتار در مخاطب هستند.

واقعیت سازی می کنند.

 کتمان می کنند.

دروغ می گویند.

راست نمی گویند.

همه داستان را نمی گویند.

قدرت تغییر حکمرانی دارند.

مدلهای ارزشی و رفتاری تولید می کنند.

قدرت اغواء گری دارند.

پیامبرانی برای انتقال پیامهای خود تربیت می کنند.

آوازه گری می کنند نه ارشاد.

خود را نماینده حقیقت می دانند حال آنکه حقیقت، متعلق به کسی نیست که اجازه تصرف در آن داشته باشد.

در ادراک مخاطبان مداخله می کنند.

بر فیزیولوژیک انسان اثر مستقیم دارند.

تاریخ سازی می کنند.

حباب اطلاعاتی درست میکنند.

عرضه و تقاضا را در جامعه تنظیم می کنند.

قدرت بازنمایی دارد.

هویت سازی می کند.

واسطه ی بین انسان و جهان اطراف او هستند.

  استاد نوری، سپس به جریان شناسی رسانه پرداخته و 4 جریان اصلی حاکم بر رسانه های جهان را معرفی کردند که عبارتست از :

1- جریان یهودی صهیونیستی که جریان غالب است.

2- جریان مسیحی صهیونیستی که جریان برتر نسبت به جریان اسلامی و مغلوب نسبت به جریان یهودی صهیونیسیتی است.

3- جریان آسیای شرقی ( هند و چین و...)

4- جریان اسلامی، که متأسفانه در فضای رسانه ای دنیا،  به شدت کمرنگ است.

برای شناخت ماهیت این جریان ها باید  یهود شناسی و مسیحیت شناسی داشت. چراکه طرز تفکر آنها و اهدافی که دنبال می کنند، به شدت بر روی محصولات رسانه ای خصوصاً سینمای آنان تأثیر دارد.

از جمله مواردی که در سینمای آنان مشهود است عبارتست از:

ارزش گذاری به سیاه پوستان برخلاف دنیای واقعی

تخریب اسلام و مسیحیت

یهودیان ملتی ستم دیده  هستند.(هلوکاست و..)

تاکید بر قدرت ذهن و درون به جای قدرت خدا

ترویج تسهیل گری در روابط نامشروع( تقلیل ارزشها)

ترویج کابالایسم

ایشان سپس به روش شناسی رسانه ای (عملیات روانی) اشاره کردند و تکنیک های اقناعی(ترس،گواهی دادن و......)، نظریه های یادگیری(سیستم پاداش و.....)، نظریه های تاثیر(نظریه استحکام یا تأثیرات محدود و......)، بازنمایی رسانه ای(برساخت رسانه از واقعیتها و.....)، فرم رسانه ای(زاویه دوربین،رنگ و......) را بطور خلاصه تبیین کردند.

مهندس نوری، سپس به ضرورت تأثیر گذاری در فضای رسانه خصوصاً برای مبلغین و فعالان فرهنگی و ملزومات کنشگری اجتماعی در فضای مجازی پرداختند که عبارتند از:

کسب سواد دیجیتال (یک یا چند مهارت فنی)

کسب سواد ارتباطی (شبکه سازی ، کارتشکیلاتی ، ارتباط سالم و...)

تخصیص زمان

و.....

در انتها ایشان برخی کتب مرتبط با سواد رسانه ای را معرفی نمودند.

اخبار مرتبط