اصفهان/ برگزاری جلسه دفاع سطح سه با موضوع"تحلیل اسرائیلیات در روایات تفسیری صحیحین"

شناسه خبر : 78127

1398/03/19

تعداد بازدید : 13

خانم اعظم مختاری،طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قران فاطمه الزهراء(سلام الله علیها)خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان: «تحلیل اسرائیلیات در روایات تفسیری صحیحین»به راهنمایی آقای دکتر داود اسماعیلی و داوری حجت الاسلام و المسلمین آقای الهی دوست در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان دفاع کرد.

خانم اعظم مختاری در دفاع از پایان نامه خود گفت:بعد از قرآن؛ از جمله منابع مهم میان مسلمانان در تبیین و شناخت معارف الهی روایات معصومین(علیهم السلام) است که در میان مسلمانان از جایگاه ویژه ای برخوردارمی باشد. باطل گرایان و مغرضان تلاش زیادی در تحریف قرآن داشتند و از آن جا که موفق به تحریف قرآن نشدند به دنبال خدشه وارد کردن در میان روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) بودند. تلاشی که در پی آن روایات جعلی و خرافی مانند اسرائیلیات  در میان روایاتمعصومین (علیهم السلام) قرار گرفت. با توجه به ضرورت پالایش کتب  از این دسته روایات، سعی شده روایات تفسیری اسرائیلی در دو کتاب مهم اهل سنت صحیح بخاری و صحیح مسلم مورد بررسی قرار گیرد. صحیحین دو کتاب از شش کتب روایی اهل سنت است که در میان آن ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

اسرائیلیات در معنای گسترده شامل داستانهای خرافی، افسانه ها، روایات مجعول و اساطیر می شود و  از آیین دیگر ملل و نحل به آیین اسلام وکتب تفسیری راه یافته است که آثار سوء زیادی از خود برجای گذاشته است.

عوامل زیادی در پیدایش و نفوذ اسرائیلیات در دو برهه زمانی قبل و بعد از رحلت پیامبراسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)  وجود داشته است.  

چهره های معروفی چون کعب الاحبار ، تمیم داری و ابوهریره دوسی از مروجین روایات اسرائیلیات در بین مردم بودند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) در برابر اسرائیلیات چه از راه مناظره و بحث علمی و چه با تهدید و هشدار برخورد قاطعی با افکار انحرافی و مروجین آن در جامعه اسلامی داشتند.

بعد از بیان آیات؛ و بررسی موضوع آن ها، روایات اسرائیلی در آن موضوع از کتب صحیحین بیان شده و مورد ارزیابی سندی و متنی با ادله عقلی و نقلی قرار گرفته که در بحث توحید بعد از بیان توحید و مراتب آن به بیان چند مورد از روایات تفسیری اسرائیلی و نقد و بررسی آن ها  پرداخته شده است . در فصل نبوت نیز، بعد از اشاره ای کوتاه به بحث نبوت، روایات اسرائیلی بیان شده و در فصل آفرینش نیز همین روال یعنی اشاره مختصری به بحث آفرینش و بعد از آن بیان روایات تفسیری اسرائیلی در باب آفرینش پرداخته شده است. در بررسی این دسته روایات در می یابیم که روایات اسرائیلی، دسته روایات مجعول و باطلی است که افرادی همچون ابوهریره با اهداف مغرضانه در میان روایات اهل بیت (علیه السلام)  وارد کرده اند و ضربه سنگینی بر پیکره اسلام وارد نموده و مفسران سنی و شیعه چه آگاهانه و چه از روی سهو این دسته از روایات را وارد در کتب تفسیری خود کرده که با تحلیل و بررسی سندی و بیان ادله نقلی از قرآن و روایات، هم چنین ادله عقلی بر پوچ و خرافی بودن آن ها می توان دست یافت.