برگزاری همایش مهدویت با عنوان «تمدن سازی و آمادگی برای ظهور با محوریت سواد رسانه ای»

قزوین- برگزاری همایش مهدویت با عنوان «تمدن سازی و آمادگی برای ظهور با محوریت سواد رسانه ای» در مدرسه علمیه کوثر

شناسه خبر : 77799

1398/03/11

تعداد بازدید : 29

قزوین- برگزاری همایش مهدویت با عنوان «تمدن سازی و آمادگی برای ظهور با محوریت سواد رسانه ای» در مدرسه علمیه کوثر

ششمین همایش مهدویت با محوریت «تمدن سازی و آمادگی برای ظهور» با حضور 70 نفر از طلاب، در مسجد حوزه علمیه کوثر با حضور جناب آقای حامد کبودوند دبیر سازمان فضای مجازی مؤسسه سراج استان قزوین برگزار شد.

آقای کبودوند ضمن بیان روایات مهدوی در خصوص ظهور و تعداد یاران خاص و عام امام زمان‌ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به این نکته اشاره کردند ما باید بدانیم در دستگاه ولی عصر و در واقعه شریف ظهور کجا و چه کاره هستیم.

متن زیر صحبت‌های ایشان در ششمین همایش مهدویت مدرسه علمیه کوثر است.

«همه شما عزیزان در فضای مهدویت، احادیث، روایات و مباحث آخرالزمان آشنایی‌هایی داشتید. در حوزه مهدویت آنقدر آیات و بالاخص روایات زیاد هست که واقعه ظهور را تشبیه کرده‌اند، ائمه در بیان آن به قدری با جزئیات و ریز گفتند که انگار شما می‌توانید این نقش‌های ریز روی پرده را در فضای آیات و روایات آخرالزمانی ببینید. در آخر الزمان یکی از کلید واژه‌هایی که همه شما با آن آشنا هستید و من نمی‌خواهم به آن ورود بکنم «کذب الوقاتون» است یعنی هرکسی به هر شیوه‌ای برای واقعه ظهور وقت تعیین بکند حتماً دروغ‌گو است. معصوم از کلمه کذب در صیغه مبالغه استفاده کرده یعنی خیلی دروغ گوست هر کسی که برای ظهوروقت تعیین کند؛ اما همین فرمایشات معصوم را وقتی بیایم در فضای آخرالزمانی نگاه بکنیم، 5 واقعه حتمی ظهور را که با آن آشنا هستید را اگر این 5 علامت حتمیه اتفاق بیفتد از زمانی که اوّلیش اتفاق بیفته حتما و حتما بعد از 6 ماه واقعه شریف ظهور اتفاق می‌افتد حالا اولیش کیه؟ بلا شک هیچ فردی حتی خود امام زمان (علیه السلام) هم نمی‌داند که اولین واقعه کی اتفاق می‌افتد اما هم در کتاب پیش‌گویی‌های امیرالمومنین و هم نص صریح فرمایشات رسول ختمی (صلی الله علیه و آله و سلم) مرتب بیان شده که وقتی اوّلین واقعه حتمی ظهور اتفاق بیفته تا شش ماه بعد از آن آماده واقعه شریف ظهور باشید بلاشک. نکته‌ای که وجود دارد این است که اوّلین علائم حتمیه در جمعه اتفاق می‌افتد پس حالا عرض کردم چون فضا فضای علمی است من مقدمات را حذف کردم به خاطر ضیق وقتی که وجود داشت- آیات و روایات را کنار هم گذاشتیم واقعه شریف ظهور اتفاق خواهد افتاد پس از آنکه 5 علامت حتمیه رخ دهد به فرمایش رسول ختمی مرتبت اوّلین واقعه حتمیه در جمعه‌ای رخ خواهد داد و از آن جمعه، شش ماه بعد منتظر واقعه شریف ظهور باید باشیم. حالا سؤال من از شما این است که اگر فرضاً فرض محال که محال نیست- شش روز دیگر این جمعه باشد و قطعاً شش ماه بعدش واقعه شریف ظهور اتفاق بیفتد باز عنایت بفرمائید «کذب الوقاتون» هرکسی به هر شیوه‌ای تعیین وقت کند ولو مرجع تقلید هم که باشد به فرض محال، حتما دروغ‌گو است. ولی اگر علامت حتمیه در یک جمعه رخ دهد حتما شش ماه بعد واقعه ظهور اتفاق می‌افتد حالا اگر شش روز دیگر این اتفاق بیفتد و این واقعه حتمیه رخ بدهد عملاً و قطعاً شش ماه و شش روز دیگر واقعه شریف ظهور رخ خواهد داد.

ما کجای قضیه شش ماه و شش روز دیگر هستیم؟

تعارف نداریم همه ما سر سفره افطار بی‌تردید اوّلین دعایی که بر زبان جاری می‌کنیم «اللهم عجل لولیک الفرج» است. یعنی اینکه منتظر هستیم یعنی اینکه دغدغه داریم و باور داریم که واقعه شریف ظهور می‌تواند گشایش و فرج را برای ما ایجاد بکند خوب طبق نص صریح کلام رسول ختمی مرتبت شش روز و شش ماه دیگر از آن جمعه‌ای که نمی‌دانیم کی هست ممکنه یک سال دیگر باشد ممکن هزاران سال دیگر باشد ممکن است همین جمعه باشه این رو هیچکس نمی‌داند حتماً هیچکس نمی‌داند حتی وجود مبارک امام زمان (علیه السلام) اما اگر شش روز دیگر این واقعه اتفاق افتاد و شش ماه بعدش واقعه شریف قرار است اتفاق بیفتد ما کجای قضیه هستیم؟ من درگیر درسم هستم حالا بگذارید درسم را به انجام برسانم بعد، من درگیرخانواده‌ام هستم، درگیر زن و بچه‌ام هستم، درگیر عروسی فرزندم هستم، درگیر مدرسه بچه‌ام هستم حالا اصلاً آماده هستم؟! این آمادگی محفوظ.

در روایات قید شده بیشترین یاران عجمی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خطه طالقان هستند، خطه طالقان از سواحل دریای خزر شروع شده و تا شهر ری ادامه دارد. این خطه را طالقان می‌گویند یعنی بحر قزوین در روایات آمده از سواحل بحر قزوین تا شهر ری یعنی همین قزوین خودمان، و همه ما بالاتفاق مطلع هستیم که امام زمان (علیه السلام) وقتی که در واقعه شریف ظهور حاضر می‌شوند و حکومت عدل جهانی را تشکیل می‌دهند برای کل دنیا نه فقط ایران نه فقط اهل تشیع نه فقط خاورمیانه نه فقط جهان اسلام بلکه کل کره خاکی قرار است طعم حکومت عدل الهی را به واسطۀ آخرین حجتش بچشد. طبق روایات می‌گویند این 313 نفر هیئت وزیره و هیئت دولت حضرت آقا، این 313 نفر کسانی هستند که قرار است کل دنیا را کارگزاری بکنند و از این 313 تا 50 نفرش از بانوان هستند ما می‌گوئیم این 313 نفر بزرگانی هستند در حد و اندازه مقام معظم رهبری، امام راحل و امثالهم شاید برای امثال بنده چنین توقعی که ما را جزو آن 313 نفر دانستن بزرگ‌تر از اندازه دهانمان باشد اما باز هم اگر به روایات مراجعه بفرمایید این 313 وزیر 1000 کارگزار دارند، هیئت وزیران استانداری‌ها را دارد. شما اگر به کشور خودمان هم نگاه کنید رئیس دولت هیئت وزیران را دارد و هیئت وزیران هم مدیران کل استان‌ها و والیان را دارند روایات می‌گویند 313 وزیر و 1000 استاندارد یا والی و 10 هزار کارگزار، من می‌گویم که آن 1000 تا شاید برای من آرزوی دست نیافتنی است اما برای این 10 هزار نفر، آیا واقعاً آمادگی نیست که ما یکی از 10 هزار کارگزار واقعه شریف ظهور باشیم؟ واقعه شریف ظهور اگر قرار است اتفاق بیفتد بر فرض بر فرض بر فرض اگر این جمعه اوّلین علامت حتمیه رخ بدهد شش ماه بعدش واقعه شریف انجام خواهد شد بلاشک، سنت الهی است و من کجای این قضیه هستم که شش ماه و شش روز بعد یکی از کارگزاران حضرت باشم؟

سؤال من از عزیزان، دغدغه‌مندها و منتظران واقعی این است که منتظر بودن ما یعنی اینکه بگوئیم «العجل»، «العجل» یا قبل از اینکه سر سفرۀ افطار روزه‌مان را باز کنیم «اللهم عجل لولیک الفرج» بگوییم یا اینکه خودمان را آماده بکنیم؟ این آمادگی یعنی چی؟ یک آمادگی، آمادگی فردی است، بلا شک توانمندی و آمادگی فردی عزیزان برای درک واقعۀ شریف ظهور مشخص است و هر کسی خودش را بهتر از دیگران در این قضیه می‌شناسد اما آمادگی اجتماعی قضیه کجاست؟ تمدن سازی و مدنیت جامعه کجاست؟ من برای دانش‌آموزان یک مثال برای تقریب به ذهن می‌زنم. شما فرض کنید مدرن‌ترین و بهترین هواپیمای دنیا، کارآمدترین و بالاترین خلبان موجود در دنیا  قرار است یک هواپیما را روی یک فرودگاه بنشاند –آیا فیلم اوایل جنگ این ملعونین وهابی در یمن را دیدید؟ یک هواپیمای مسافربری از ایران قرار شد آذوقه ببرد فرودگاه یمن، داشت می‌نشست هواپیماهای سعودی آمدند فرودگاه را بمباران کردند و متأسفانه هواپیما دیگر نتوانست بشیند و مجبور شد برگردد. اگر شما فرض کنید بهترین هواپیما و بالاترین و بهترین خلبان هم پشت این هواپیما نشسته باشد اول در رادار دیده می‌شود که یک هواپیما در حال نزدیک ‌شدن است. برخی روایات را نگاه بکنید باز هم تأکید می‌کنم «کذب من الوقاتون» اما در روایات داریم منتظر فرج باشید وقتی که از مناره‌های یمن «اشهد ان علیا ولی الله» گفته می‌شود، منتظر فرج باشید وقتی که به اندازه رودی از خون در فرات جاری می‌شود زمانی که داعش پادگان عراقی‌ها را قتل و عام کرد و رنگ فرات قرمز شد- منتظر باشید تا بعد از بادهای سهمگین سرخ و سیاه واقعۀ فرج اتفاق بیفتد اینها را ما می‌گوییم همان علامت رادار است بعدش کیه؟ هیچکس نگفته بعدش یه روز دیگر است یک قرن دیگر است یا یک ماه دیگر؛ اما رادار نشان می‌دهد اما وقتی که یواش یواش نزدیک شد و با چشم سر دیدیم این هواپیما آمده می‌خواهد بشیند همه می‌گویند در حال نشستن است، چرخاهایش را هم باز کرده آمده نزدیک باند بعد دوباره بلند می‌شود چرا چون باند کلاً خراب است، سوراخ سوراخ، آجر و نخاله همه اینها روی این باند هست هر چقدر هم خلبان ماهر باشد هر چقدر هم هواپیما محیا باشد وقتی که باند فرودگاه آمادگی نداشته باشد فرود اتفاق نمی‌افتد. تعارف نداریم باند فرودگاه جامعه بشری ما الآن آمادگی واقعه شریف را دارد؟

من به دوستان این را عرض می‌کنم این برداشت شخصی است قطعاً جای بررسی دارد اما ما می‌گوییم که تمام تلاشمان را باید بکنیم که واقعه شریف اتفاق بیفتد اگر تلاشمان را نکنیم که واقعه شریف اتفاق بیفتد یعنی تأخیر در فرج! این جنایت‌هایی که در حال اتفاق افتادن است، شما جنایت داعش را دیدید عزیزانی که پیشکسوت باشند جنگ بُسنی یادشان است ما دیدیم که این سرب‌ها شکم زن حامله را شرط‌بندی می‌کردند و بعد پاره می‌کردند و با جنین فوتبال بازی می‌کردند یعنی این داعشی‌ها در مقابل آنها عروسک هم نبودند و قبل‌تر از آن منافقین پلشت و زشتی که در کشور خودمان بودند از بزرگ‌ترها بپرسید! شهید خاکساران، شهید چگینی از قزوین خودمان بودند 4 تا پاسدار شهید و جنایاتی که این‌ها کردند آنقدر وقیح و آنقدر وحشتناک است که داعشی‌ها در مقابلشان بچه هم نیستند این جنایات که اتفاق می‎افتد برای چیست؟ برای اینکه ما هنوز بالا سریمان نیامده، آقامون نیامده، آماری که منتشر شده این است که در هر دو ثانیه یک نفر کشته می‌شود یک، دو ، یک نفر مُرد. اگر این آدمی که کشته شده به واسطۀ ظلم کشته شده و این ظلم به واسطۀ نبودن آقا و ولی‌مان در جامعه اتفاق افتاده، کسانی که در تأخیر این واقعه شریف دست دارند مقصر این ظلم ها هستند یا نیستند؟! پس نقش ما فقط انتظار نیست، نقش ما آماده سازی برای واقعه شریف است ما مسئولیم. یک وقت می‌گویید بله من فقط خودم هستم و آمادگی فردی را برای خودم ایجاد می‌کنم. یک ویژگی‌هایی دارم یک وظایفی دارم اما الان تک تک ظلم‌هایی که در دنیا در حال وقوع است به واسطه این است که مظلوم وجود دارد. مظلوم برای چه وجود دارد؟ چون ظالم هست. ظالم برای چی هست؟ برای اینکه آقا و مولایمان در پس پرده غیبت است. چرا پس پرده غیبتند؟ چون رفتارهای ما یا عدم رفتارهای ما بداء ایجاد کرده است. این بداءهای پشت سرهمی که دارد اتفاق می‌افتد صرفا و صرفا به خاطر رفتارها یا عدم رفتارهای ماست. ما در نقش خودمان برای آمادگی ظهور چقدر کار کردیم؟ متأسفانه در مسئله آماده سازی همه ما ضعیف هستیم.

این مقدمه را عرض کردم چند اسلاید ببینیم و با هم ربط بدهیم این موضوعی که در قسمت دوم می‌خواهیم خدمت عزیزان ارائه بکنیم، بحث فضای مجازی است و بحث آخر هم ارتباط اوّل و دوم را ملاحظه خواهید فرمود.

یک مروری کردیم از سال 1377 تا حالا به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی با کلید واژۀ سایبر. اگر شما لفظ سایبر را در سایت Khamenei.ir جستجو بکنید و یا سخنرانی‌های حضرت آقا را در مناسبت‌های مختلف ملاحظه کنید یک سری کلید واژه‌هایی را از فرمایشات حضرت آقا خواهید دید. مقام معظم رهبری ابتدائاً بحث سایبر را به عنوان یک وسیلۀ تبلیغ و عرضۀ عظیم تبلیغاتی اشاره کردند، بعد فرمودند که

«ابزاری است برای تسهیل گری ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی» مفهوم سایبر را دارم عرض می‌کنم. «دستگاه رسانه‌ای است. ابزار ارتباطی است. بعد آمدند وارد این عبارت شدند که سایبر عرصۀ جنگ نرم است. ابزار جنگ نرم است. جنگ فرهنگی است مهم‌ترین ابزار جنگ قدرت در دنیا الآن سایبر است.» یواش یواش ادبیات تغییر کرد به این ادبیات،

«رودخانه‌ای پر از آب و خروشان که دائماً بر آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. فضای مجازی یک صحرای بی‌پایان است. از همه طرف آن می‌توان حرکت کرد. این فضای مجازی امروز حقیقتاً از فضای زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده، بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفس می‌کنند، اصلاً آنجا تنفس می‌کنند، زندگیشان در فضای مجازی واقعاً یک دنیای رو به رشد شده»

الآن با بعضی‌ها صحبت می‌کنید اصلاً ادبیات زندگی‌شان، اتمسفر زندگیشان، با شما کاملاً متفاوت است هر چه هم بحث می‌کنی چه مثبت چه منفی اصلاً قابل درک و اشتراک گذاری نیست چرا چون در یک اتمسفر دیگری زندگی می کند. بعضی اوقات ما در این جلسات خانواده می‌رویم می‌گوییم یک سری کتاب هست حالا به محتوای آنها کار ندارم روی عنوانش زده‌اند زنان ونوسی، مردان مریخی که اصلاً آقا زن‌ها برای یک کره دیگراند مردها برای یک کره دیگر. الآن واقعیت این شده است که خیلی‌ها در یک کره دیگری دارند زندگی می‌کنند و خیلی‌ها در یک کره دیگر به خاطر فضای مجازی.

«فضای مجازی یک زندگی جدیدی را ایجاد کرده، آدم هرچه نگاه می‌کند آن چیز اوّل بلا آخر فضای مجازی است. هرچه انسان در آن پیش می‌رود این فضا ادامه دارد.»

خوب حالا ما عرض کردیم که آمادگی شرایط ظهور فردی است و اجتماعی. فردیش به خودمان ربط دارد و لا غیر. اما در آمادگی اجتماعی باید جامعه را آماده کنیم. جامعه کجا می‌شود؟ جامعه خیابان شهید انصاری قزوین است؟ جامعه شهر قزوین است؟ جامعه استان قزوین است؟ جامعه کشور ایران است؟ جامعه حلال شیعی است؟ آقا وقتی تشریف بیارند کل جهان و کل کره خاکی را قرار است پهنۀ گسترۀ عدل الهی قرار دهند. پس ما باید تلاش بکنیم برای اینکه این تمدن سازی را در این گسترۀ خاکی ایجاد بکنیم نگوییم آقا من که حالا یه طلبه کوچک هستم، نشستم پشت میزم درسم را می‌خوانم، کاری ندارم به کل دنیا! چه خبره؟ ایران! اوه!

تک تک ما در این آماده سازی باند فرودگاه مؤثریم ولو اینکه یک تک آجر می‌تواند مانع فرود یک هواپیمای غول پیکر شود، یک کبوتر می‌تواند باعث سقوط یک هواپیما بشود تک تک ما مسئولیم.

حضرت آقا در خصوص تمدن سازی یک سری مباحثی را دارند که در اینجا من می‌خواهم مطرح کنم.

جلسه آبان ماه سال 95: «فضای مجازی را نمی‌شود آدم مطرح نکند. فضای مجازی حقیقاً قتلگاه جوانان و نوجوانان ما شده، الآن یک منطقه‌ای از فضای مجازی در اختیار دشمن است. در این فضا هر کاری که دلش بخواهد می‌کند انواع ضربه‌ها را در فضای مجازی به ما می‌زند شما در این زمینه کار کردید و کارهای خوبی شده است. لکن کافی نیست، بایستی کارهای ابتکاری بکنید خلاصۀ مطلب دشمن را از فضای مجازی کشور برانید و بتارانید.»

یک ادبیاتی چند وقتی است در کشور ما رایج شده که ما می‌گوییم اگر از سر خیانت نباشد از سر جهالت است. برخی می‌گویند که این ابزار (تلفن همراه) بستر صهیونست‌ها است. درست است. این ابزار ماهیت شیطانی دارد. درست است. اما اگر ما برای راندن و تاراندن دشمن از فضای مجازی کشور کوتاهی کردیم با این کلام حضرت آقا و فتوای حضرت آقا، چقدر همخوانی دارد؟!

اینکه صرفاً بگوییم تلگرام را باید جمع بکنم، اینستاگرام را باید جمع بکنم، توئیتر را جمع بکنم همه اینها را باید بگذارم کنار! دشمن که در فضای سروش و بله نیست، دشمن آمده در فضای مجازی ما در اینستاگرام ما، در تلگرام، توی خیلی از ابزارهایی که الان دست بچه‌های دانش آموز است، الان دست خانم‌های خانه دار است، الان دست معلمان و اساتید دانشگاه و اقشار مختلف است و دارد اثر می‌گذارد. من اگر بگویم آقا ما این را تحریم می‌کنیم این را فیلتر می‌کنیم و به اینها دست نمی‌زنیم، صورت مسئله را حل کرده‌ایم یا پاک کرده‌ایم؟! اینکه ما بگوییم که آقا ما همه‌مان نهضت شکستن موبایل، ترک تلگرام، ترک توئیتر و امثال این را خواهیم داشت این قطعاً اگر از سر خیانت نباشد از سر جهالت است چرا؟! چون یک حکیم گفته دشمن را برانید و بتارانید یعنی آفند بکنید، حمله بکنید تاراندن این نیست که دفاع بکنید باید حمله بکنیم تا بتارانیم پس وقتی من می‌روم پیش یک دغدغه‌دار مذهبی می‌گویم چقدر با فضای مجازی آشنایی؟ می‌گوید هیچ! وقتی می‌روم پیش یک دغدغه‌دار مسئله انتظار می‌گویم چقدر با فضای مجازی آشنایی؟ می‌گوید هیچ! یا فلان فرد را راهنمایی می‌کنیم که بیا در فضای مجازی فعالیت کن، دو صباح دیگر بدتر خودش هم آسیب دیده و چپ کرده و دچار مشکل شده، باید بیایم خودش را جمع و جور کنیم! چرا؟ چون خودش را مسلح نکرده برای حضور در فضای مجازی. ما می‌گوییم جنگ است این مثال را بارها زدم. عزیزانی که فضای جنگ را تجربه نکردند از بزرگ‌ترها و پیشکسوت‌ها این را بپرسند. آن اوایلی که جنگ اتفاق افتاد روزهای اوّل مهر 59 اتفاقی که افتاد این بود که بعثیه آمده بود در بوستان و سوسنگرد و هویزه پایش را گذاشته بود روی گلوی دختر آبادانی و سوسنگردی بچه‌های آبادان و سوسنگرد می‌فهمیدند که جنگ یعنی چی؟ چرا؟ برای اینکه با چشم داشتند می‌دیدند که ناموسشان زیر چکمۀ بعثی است. اما بچه‌های اصفهان، قزوین، مشهد و سیستان فقط شنیده بودند که جنگ هست چون ندیده بودند. وقتی که امام پیام داد که جنگ است همه باید بیایید، همه باید وارد شوید، تازه بچه‌های قزوین، اصفهان، تهران، مشهد و سیستان آمدند خوزستان دیدند چه خبر است؟! بچه‌های آبادان و خرمشهر روز اوّل و دوم جنگ را فهمیدند اما بچه‌های قزوین، تهران و اصفهان یک هفته، ده روز بعد فهمیدند.

حضرت آقا از سال 77 دارند این سید اولاد پیغمبر داد می‌زنند، زجه می‌زنند این عبارت شاید درست نباشد ولی بعضاً دیدیم که گاهی خواهش می‌کنند که

«اهمیت فضای مجازی به اندازۀ انقلاب است، اگر من رهبر انقلاب نبودم رئیس فضای مجازی می‌شدم، جنگ نرم است. این عرصه، قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است»

انگار نه انگار ما عین خیالمان نیست.

دوستانی که فضای دانشجویی را دنبال می‌کنند آقا سال 89 گفت شما افسر جنگ نرم هستید، بین فرماندهی و آحاد مردم افسر باید حضور پیدا کند. دو سال گذشت آقا دید که نه از این‌ها هم آبی گرم نمی‌شود. در مشهد الرضا فرمودند که آتش به اختیار، چون از فرماندهان که ناامید بودند، با افسرها هم اتمام حجت کردند، آنها هم گوش نکردند. فرمان آتش به اختیار دادند.

ما مدیون می‌شویم تک تک این ظلم‌هایی که در دنیا اتفاق می‌افتد به واسطه رفتار یا عدم رفتار ماست. عدم رفتار ما در فضای مجازی و بستر سازی برای تمدن پیش از ظهور، مسئولیتش گردن ماست بلا شک. در قیامت اگر فلان خردسال یمنی، فلان خردسال آرژانتینی، فلان خردسال چینی، فلان خردسال کانادایی جلوی ما را گرفت و گفت اگر من به ظلم کشته شدم به خاطر کوتاهی تو بوده تعجب نکنید. اگر فلان جوان جویای اسلام فرانسوی گیر داعش می‌افتده و میگوید من به خاطر عطش به اسلام، دنبال اسلام بودم ولی اسلام تقلبی داعش نصیبم شد به خاطر کوتاهی من و شماست. اینکه حضرت آقا به قاسم سلیمانی امر می کنند تا می‌توانید نکشید از اینها به خاطر این است که اینها دنبال اسلام بودند که از این بیراهه سر درآوردند اینها می‌توانند تک تکشان یقه ما را سر پل صراط بگیرند که آقا کوتاهی شما بود که ما اینگونه شدیم.

«نتیجه و نهایت کار شما باید این باشد، دشمن را از این فضا برانید و بتارانید. یه مقداری مربوط می‌شود به چیزهایی که گفتید جلوی برخی از این شبکه‌های مجازی باید گرفته شود اینها درست است کارهای قانونی باید اتفاق بیفتد بایستی یک تحول هوشمندانه در فضای مجازی انجام بگیرد، مسئله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحلۀ تمدنی جدید را ایجاد می‌کند.»

فضای مجازی یک مرحله تمدنی را ایجاد می‌کند مثل انقلاب صنعتی که یک بحثی در بحث تمدن‌های غرب ایجاد کرد و نشانه‌های این حرکت هم اتفاق افتاده است.

خوب عزیزان شما همه مستحضرید در دنیا و در تاریخ بشر 3 انقلاب اتفاق افتاده است؛ انقلاب اوّل انقلاب کشاورزی است، تقریباً 6500 سال قبل از میلاد جمعیت کل کره خاکی نزدیک به 10 میلیون نفر بوده، چرا 10 میلیون نفر شده؟ به واسطۀ انقلاب کشاورزی تمدن بشر شکارگر، بشر دوره گردِ قبل از انقلاب کشاورزی، بشری که در غار می‌نشسته، بشری که در سواحل رودخانه بوده، بشری که کوچ می‌کرده،  بشری که دوره گرد بوده و با شکار ارتزاق می‌کرده، تمدنش را نگاه بکنید با تمدن بشر یک جا نشین، با بشری که سکنی گزینی اتخاذ می‌کند، با بشری که کشاورزی را ایجاد میکند، با بشری که تغذیه‌اش را با شکار به نباتات اضافه می‌کند، چه تحولی اتفاق افتاد، از غارنشینی به خانه نشینی، از شکار به کشاورزی.

من بحث‌های تاریخی‌اش را به دلیل ضیغ وقت رد می‌کنم. حالا بیاییم به قرن 18 یعنی 1800 سال بعد از میلاد مسیح که انقلاب صنعتی اتفاق افتاد. انقلاب صنعتی زمینههایش را از انگلستان شروع کرد. بافندگی، زغال سنگ و ذوب آهن نمود اصلی انقلاب صنعتی بود. یواش یواش تولید دستی تبدیل شد به تولید ماشینی حالا همۀ اینها مقدمۀ طولانی دارد که از کجا انگلیسی‌ها به این رسیدند، ترجمه منابع اسلامی و تمدن شگرف اسلامی، یکی از مهمترین دغدغه‌های این موضوع هست.

یک سؤال امام حسین (علیه السلام) در واقعه عاشورا فرمودند که خروج نمی‌کنم مگر برای اصلاح امت جدم، ایشان و امت جدشان در پهنه‌ای از جغرافیا بودند که غرب آن دریای سرخ و شرق آن عراق و قسمتی از ایران (دقیقاً قزوین) بوده، پهنۀ جغرافیای سلطنت اسلام در زمان خلیفه دوم قزوین بود تا دریای سرخ هنوز ادامه پیدا نکرده بود. این حکومت اسلام در این پهنه جغرافیایی تقریباً نصف ایران تا دریای سرخ امام حسین (علیه السلام) تشخیص دادند برای اینکه این پهنۀ جغرافیایی اصلاح شود باید خودشان، خانوادشان، طفل 6 ماهه‌شان، دختر سه ساله‌شان همه و همه باید بیایند و این واقعۀ جانسوز عاشورا اتفاق بیفتد تا اثرش در این پهنۀ جغرافیایی نشان داده شود. امام هادی علی النقی (علیه السلام) در زمانی که سامرا زندانی بودند پهنۀ جغرافیایی حکومت اسلام کجا بوده، شرقش هند و چین و غربش آندولس. چگونه امام در این پهنۀ جغرافیایی داخل زندان سامرا این وسعت حکومت اسلامی را مدیریت می کردند، سازمان وکالتی که شکل گرفته بوده و شیعیانی که در پهنۀ این تمدن بزرگ قرار داشتند چگونه کار می‌کردند؟ (چقدر این را خوانده‌اید؟)

انگلیس‌ها از این تمدن بزرگ استفاده کردند اواسط قرن هجدهم انقلاب صنعتی را رقم زدند در انقلاب صنعتی برق مخابرات ماشین بخار اتومبیل و امثال اینها اتفاق افتاد و کلاً زندگی عوض شد شما زندگی قبل از برق و زندگی بعد از برق، زندگی قبل از ماشین –ماشین به معنی عام نه فقط خودرو- و زندگی بعد از ماشین را تصور بکنید. الآن سعی بکنید 24 ساعت بدون برق و ماشین ببینید می‌توانید زندگی کنید؟ برق نداشته باشید و از ماشین هم استفاده نکنید؟ ماشین هر وسیلۀ خودکاری! ببینید می‌توانید زندگی بکنید یا نمی‌توانید؟

تمدن قبل از انقلاب صنعتی و تمدن بعد از انقلاب صنعتی؟ چرا الان اینقدر سیطره دنیا بر ما هست؟ به خاطر اینکه در انقلاب صنعتی و تمدن بعد از انقلاب صنعتی بازیگردان‌های اصلی، دنیای غرب بود و دنیای شرق به واسط، عقب افتادگی در انقلاب صنعتی تمدنش نسبت به تمدن غالب غرب، تمدن مغلوبی است. در انقلاب صنعتی زندگی متفاوت می‌شود، چیزهایی که اصلا قابل تصور نبوده تحقق پیدا می‌کند و الآن در آستانه انقلاب الکترونیک هستیم. برخی می‌گویند در آستانهاش هستیم برخی میگویند به آن وارد شدهایم و برخی میگویند حداکثر دو سال آینده ما انقلاب الکترونیک را خواهیم داشت.

در انقلاب دیجیتالی چه اتفاقاتی می‌افتد؟ من بعضی‌هایش را به شما نشان بدهم. این را عجیب است عجیب است فرمایش حضرت آیت‌الله خزعلی سال 1355 که نه موبایل بوده و نه تلفن بی‌سیم بوده، سال 1355 آیت‌الله خزعلی یک آیه‌ای را که همه‌مان خواندیم و الآن دوباره خواهیم خواند را تفسیر می‌کند، ما الآن برامون خیلی راحت است که زنگ بزنیم از مادرمان، خواهرمان مشهد، جنوب و فلان جا خبر بگیریم. من خودم این روایت را خوانده‌ام که می‌گوید در آخر الزمان اصحاب صاحب الامر به کف دستانشان نگاه می‌کنند و همدیگر را می‌بینند. پانزده شانزده سال پیش آخرای درس ما بود من برایم اینها ثقیل بود که این اتفاقات چه جوری می‌خواهد بیفتد؟ اما الان کداممان تجربه نکردیم؟ فامیل ما رفته کربلا تصویری زنگ نزده باشیم با او صحبت کرده باشیم به همین راحتی از آن طرف دنیا، با کف دست داریم صحبت می‌کنیم، تصویر همدیگر را می‌بینیم، صدای همدیگر را نشنیده باشیم، الان برای ما اینها عادی شده است. دهه شصت تلفن عجیب بود. تلفن بی‌سیم برای خیلی خیلی از خواص بود که در خانه‌شان آنتن تلفن می‌شود از این اتاق به آن اتاق بچرخد، الآن رسیده به جایی که من می‌توانم کف دست آن سر دنیا تصویرش را ببینم، زنده و به لحظه. این فرمایش آیت‌الله خزعلی را بشنوید:

«وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون، ‏إِنَّ في‏ هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدينَ» (انبیاء/105 و 106) کسانی که خودشان را مؤدب، نرم، خندان، نیک‌خواه، بی‌طرف، حق‌جو و ضد باطل ساختند اینها به دستشان خواهد آمد. زنگ زمان برای آنها خواهد زد. چون دنیای رو به کمال است، اما با تدریج. چون چنین است باید جهان آماده شود برای اینکه به دست صالحین سپرده شود، باید آماده شود. آمادگی، آمادگی مادّی است و آمادگی معنوی. آمادگی مادّی باید جهان بشود یک خانه از آن گوشۀ اتاق صدا بلند شد این گوشه بفهمد، از این گوشه بلند شد، آن گوشه بفهمد. باید یک سلسله اعصابی، خانه را به هم ربط بدهد که صداها، رنگ‌ها، چهره‌ها، دردها، فریادها را همه بفهمند. این جنبه‌های مادی‌اش است که باید درست بشود تا بشود به دست صالحین اداره بشود. نه اینکه در سبزوارند، از ورامین بی‌خبرند در ورامینند از دزفول بی‌خبرند؛ تمام باید به آن واحد خبردار شوند. لذا در روایات در قرآن نیست- اشاره به اینها شده که نشسته‌اند هم همدیگر را می‌بینند، هم صدای هم را می‌شنوند. وقتی می‌خواهند این حکومت را بیان کنند، اینطور بیان می‌کنند. بعد باید طوری شود مردم آنقدر جفا، جور و ظلم دیدند که اعتمادهاشان از همه بریده است و داد می‌زنند، آیا یک منجی می‌شود به داد ما برسد؟ هر برنامه، هر مکتب آمد جز مکیدن مطلبی نداشت، می‌شود کسی به داد ما برسد؟»

تفسیر آیه 105 سوره انبیاء را شنیدید، در این آیه اگر مراجعه بفرمائید، وقتی از لقد استفاده شده پس قطعاً و حتماً این اتفاق خواهد افتاد که زمین به عباد صالحون ارث خواهد رسید چگونه؟ با این مقدمه‌ای که ایشون فرمودند این مقدمه باید باشه پس اصلش لقد داره و تحققش هم نیاز به لقد دارد. یعنی نمی‌شود مگر اینکه این ارتباط برقرار شود اینکه همه جای دنیا مطالبه منجی را بکنند و در کنارش این سلسله اعصاب ارتباطی برقرار باشد، حالا در این فضای واقعۀ شریف که بعد از تمدن انقلاب دیجیتال است، ما کجای قضیه هستیم؟!

فیلم پیش بینی آینده جهان: «ری کرت نویسنده، مخترع و آینده پژوه آمریکایی که در بیشتر موارد آیندۀ فناوری جهان را به درستی حدس زده در کتاب‌های خود وضعیت فناوری جهان تا سال 2099 را به اینگونه پیش بینی کرده: سال 2015: خداحافظی رایانه‌های شخصی و لوازم جانبی رایانه‌ها، سال 2020: افزایش قدرت کامپیوترهای شخصی و امکان مقایسه آنها با توان مغز انسان، هر چیزی از توان مغز انسان بالاتر برود ترسناک می‌شود، سال 2021: امکان دسترسی به اینترنت بی‌سیم در 85 درصد از نقاط کره زمین، سال 2022: وضع قانون رفتار انسان‌ها و رباط‌ها در ایالات متحده و اروپا و تعیین وظایف و حوزه فعالیت رباط‌ها، سال 2024: اجباری شدن هوش کامپیوتری در خودروها و عدم اجازه نشستن پشت خودروهای فاقد هوش برتر، فکرش رو بکن تو ماشین نشستی و می‌گی از این ور برو و اون می‌گه نه تو نمی‌دونی من خودم می‌دونم که از کجا برم که زودتر برسم، سال 2025: تشکیل بازارهای بزرگ اعضای مصنوعی بدن انسان‌ها، سال 2026: تمدید عمر به ازای هر ثانیه به کمک پیشرفت علم و فناوری، سال 2027: رواج رباط‌های خدمتکار با توان انجام کارهای سخت همچون یخچال و قهوه‌جوش به یک ابزار و دستگاه معمولی در زندگی روزمره انسان، سال 2028: ارزان و قابل دسترس شدن انرژی خورشیدی برای مصرف ساکنان کره زمین، سال2029: هوشمند شدن کامپیوترها در چهارچوب الگوبرداری از مغز انسان، سال 2030: گسترش استفاده از نانو فناوری در صنایع، ...» این فیلم تا 2099 می‌رفت من فقط 10 سال آینده را عرض کردم خدمتتان که ببینید این اتفاقات در حال افتادن است چه ما بخواهیم چه نخواهیم این فناوری‌ها در حال گسترش پیدا هستند و اگر ما مثل انقلاب صنعتی بخواهیم با آن برخورد کنیم، این یعنی تمدن ما تمدن مغلوب خواهد بود. وظیفه سنگینی که شاید بگویم خیلی خیلی از زمان صدر اسلام از زمان عصر عاشورا از زمان اوّل انقلاب از زمان جنگ بیشتر و سنگین‌تر است بلا شک اینکه ما باید آماده سازی بکنیم زمینه‌های واقعۀ شریف ظهور را با این تمدنی که دارد شکل می‌گیرد و این برای 50 سال آینده نیست. برای 2 سال، 3 سال یا 5 سال دیگر است، برای همین نسل فعلی است نه نسل آینده. اگر ما در این قضیه فضای تمدنی را بی‌اطلاع باشیم قطعاً تمدن ما تمدن مغلوب خواهد بود و اگر تمدن ما مغلوب بود بلا شک بداء، که سنت الهی است، حتما بداء اتفاق خواهد افتاد، یعنی تأخیر در واقعۀ شریف و تأخیر هم یعنی مسئولیت در برابر همه ظلم‌هایی که ثانیه ثانیه در حال اتفاق است، بازم اینها کلام حضرت آقاست که

«با توجه به کارکرد فضای مجازی مفهوم حکمرانی در جهان تغییر می‌کند،»

ما گفتیم که تمدن انقلاب صنعتی به خاطر بازیگردان‌هایش بود که تغییراتش ایجاد شد.

«چند شرکت بزرگ بین‌المللی فضای مجازی را در جهان اداره می‌کنند این نکته حتی شامل خود امریکا هم می‌شود»

بعضی از جملات را من حذف کردم در جلسه خصوصی بهمن 96

«و حاکمیت‌ها به اندازه گذشته قدرتمند نیستند»

ببینید عزیزان حکمرانی بر اساس یک سری نظامات است. نظام آموزش و پرورش، نظام حمل و نقل، نظام بهداشت و امثال اینها. این نظامات کنار هم تبدیل می‌شود به حکومت و این حکومت‌ها می‌تواند تمدن را بسازد. حالا این نظامات اگر از حکومت گرفته شود حکومت ضعیف می‌شود، وقتی حکومت ضعیف شد اثر گذاری در تمدن نقشش کمرنگ می‌شود. الان چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ ما الان در کشور خودمان مثال می‌زنم! نظام حمل و نقل یه زمانی اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی، هواپیما، قطار، کشتیرانی و امثال آن بود اینها همه در اختیار دولت بود. الان اسنپ که همه داریم استفاده می‌کنیم دارد نظام حمل و نقل را به دست می‌گیرد، من دو، سه روز پیش از مدیر عامل تاکسی‌رانی قزوین پرسیدم گفت: زنگ خور اسنپ در قزوین فقط قزوین روزانه بیش از 15000 است زنگ خور تاکسی بی‌سیم و بقیه شرکت‌های اینترنتی 3000 و همه تاکسی تلفنی‌های سطح شهر 1000 تا است. یعنی چی؟ یعنی اگر اسنپ بخواهد قیمت را بالا، پایین کند اگر بخواهد یک روز متوقف کند، دیگر نظام حمل و نقل امکان پاسخگویی ندارد. مدیر عامل شرکت اسنپ است که تصمیم می‌گیرد قیمت‌ها را چه کار بکند. از راننده‌های اسنپ پرسیدم الان روی هر سرویسی اسنپ 1000 تومان به راننده بیشتر از مسافر می‌دهد یعنی من الان اسنپ می‌گیرم 2500 تومان راننده می‌گیرد 3500 تومان این نظام حمل و نقل.

نظام آموزش و پرورش: ما خودمان دیدیم در تهران دو دبیرستان در شهرک اکباتان وجود دارد مختلط، دبیرستان رها، دبیرستان امید مختلطِ مختلط، بهایی هم هستند. مدرسه است. دختر و پسر می‌نشینند آنجا بهترین معلم‌های تهران را به کار گرفته اما چه جوری؟ غیر حضوری! معلم در خانه‌اش نشسته مدرسه هم تابلو ندارد، دختر و پسر در ساختمان وارد می‌شوند کاملاً مختلط، کاملاً بی‌حجاب با ویدئو کنفرانس، بهترین استادهای تهران که همگی گزینش دارند و آموزش و پرورشی هستند، هیچکس هم نمی‌تواند به ایشان ایراد بگیرد، چرا؟ چون معلم در خانه خود نشسته با ویدئو کنفرانس آنلاین درس می‌دهد به بچه‌ها بچه‌ها سوالاتشان را می‌پرسند و معلم هم جواب می‌دهد، هیچ به نظام آموزش و پرورش هم ربط ندارد، خرداد به عنوان دانش آموز آزاد ثبت نام می‌کنند، امتحان می‌دهند و به پایه بعد می‌روند. ما خیلی خوشحال بودیم بچه‌ها در قم مدرسه‌ها را به خاطر شرایط نامناسبشان کنار گذاشتند و در خانه درس می‌خوانند و بعد خرداد آزاد می‌روند و امتحان می‌دهند، برخی از خانواده‌ها را سراغ داریم که به خاطر فضای نامناسب برخی مدارس اینطور زندگی می‌کنند؛ برعکسش را هم ببینید که بهایی‌ها مدرسه زدند، دارند اینطوری بچه‌ها را جذب می‌کنند. نظام آموزش و پرورش دیگر به دست دولت نمی‌ماند.

نظام سلامت: شما الان اگر بیمار باشید باید حتماً پیش فلان پزشک بروید. همین الان تئوریسین جهاد دانشگاهی با عراق کار می‌کند. عراقی‌ها به چه صورت عمل می‌کنند؟ از آنجا عکس و پرونده‌اش را می‌فرستد بعد آنلاین با دکتر صحبت می‌کند، معاینه می‌کند، بعد پزشک عمومی صحبت‌های پزشک متخصص را منتقل می‌کند بعد اگر لازم بود آنوقت می‌فرستد برای عمل. نظام بهداشت هم در حال عوض شدن است.

این نظامات در حال تغییراند. اگر نظامات تغییر بکنند یعنی حکومت‌ها تغییر می‌کنند، حکومت‌ها که تغییر بکنند یعنی تمدن عوض می‌شود. عرض آخر من،

«تعداد زیاد بازنگران باعث می‌شود که محتوا به مسئلۀ اصلی تبدیل شود، ضرورت دارد یک سامانۀ تولید محتوا در کشور تولید شود نهضت تولید محتوا در کشور باید ایجاد شود دیگر مرزهای جغرافیایی وجود نخواهد داشت.»

عزیزان مسئولیت سنگین ما این است که در تولید محتوا اقدام بکنیم.

در پایان سخنرانی استاد کبودوند به سوالات برخی از طلبه‌ها در خصوص فضای مجازی پاسخ‌ دادند و اعلام آمادگی کردند که در صورت صلاحدید مسئولین حوزه علمیه کوثر قزوین این جلسات ادامه داشته باشد.