کرسی آزاد اندیشی

یزد/حکومتی قابل قبول است که مشروعیت آن از جانب خداوند باشد

شناسه خبر : 74753

1397/12/25

تعداد بازدید : 29

یزد/حکومتی قابل قبول است که مشروعیت آن از جانب خداوند باشد
به همت معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین علیه السلام کرسی آزاد اندیشی ویژه طلاب کلام اسلامی گرایش امامت باعنوان« نقش مردم در مشروعیت حکومت الهی » برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین علیه السلام، معاون پژوهش  این مرکز اظهار داشت: در راستای تقویت بنیه علمی و استدلالی طلاب کرسی آزاد اندیشی باعنوان«نقش مردم در مشروعیت حکومت الهی» برگزار شد.

در این کرسی، طلاب رشته کلام، گرایش امامت به صورت دو گروه ارائه دهنده و منتقد به نقد و بررسی نظریات آیت الله خامنه‎ای و آیت الله مصباح در مبحث نقش مردم در مشروعیت حکومت الهی پرداختند.

در این کرسی طلاب گروه ارائه دهنده بیان نمودند،خدا حکومت را از مجاری خاص آن اعمال می‌کند. حق ذاتی حکومت از آن خداست ولی این وظیفه را به کسانی محول کرده تا اعمال حاکمیت کنند. ذاتا و اصالتاً حق حاکمیت از جانب خداوند و  به دست اوست و بالعرض به منصوبین عام و خاص  اعطا کرده است.

طلاب در ادامه ی این کرسی عنوان کردند: غرض از حکومت، هدایت مردم است و تحقق هدایت، زمانی است که مردم حاکم را بپذیرند. سنت الهی بر این است که مردم پذیرش داشته باشند و آیه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» بر همین مطلب دلالت میکند. تا پذیرش مردمی نباشد، مشروعیت حکومت به فعلیت نمیرسد. بنابر واقعه غدیر و خطبه حضرت زهرا  سلام الله علیها ، در اسلام حکومت زور نداریم و علاوه بر نصب الهی، بیعت مردم نیز از ارکان مشروعیت حکومت اسلامی است.

طلاب گروه منتقد پاسخ دادند: منشأ مشروعیت حکومت، ولایت تشریعی خداوند است و حکومتی قابل قبول است که مشروعیتش از جانب خداوند باشد. مشروعیت با عدم پذیرش مردم برداشته نمیشود. همه ی   مردم معصوم نیستند و به خطا میروند. اگر مردم هدایت را نخواهند، مشروعیت از بین نمی‌رود.

گروه منتقد در ادامه بیان کرد: وضعیت مردم در نوع حکومت دخالت دارد، نه در مشروعیت آن. ولایت پدر از جانب خداوند است، چه فرزند بپذیرد، چه نپذیرد. در آیه 26 سوره مبارکه صاد، امر حکومت به حضرت داود بدون قید و شرط داده شد. حضرت زهرا (س) نیز برای اثبات وجود نص بر ولایت امام علی، به حدیث غدیر و اعلام ولایت حضرت علی (ع) توسط خداوند و با لسان حضرت رسول اکرم (ص) استناد می‌کنند؛ بنابراین نصب الهی علت اصلی مشروعیت حکومت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین شعبان‌زاده، داور این کرسی در پایان جلسه به جمع بندی نظرات منتقدین و موافقین پرداختند و بیان نمود:  هر حکومتی را که خدا قبول ندارد، مشروعیت ندارد. اگر مردم حکومت را قبول نکنند، خداوند آن حکومت را مشروع نمی‌داند؛ چون خداوند تأیید مردم را در مشروعیت حکومت لحاظ کرده است. مردم برای خدا مهم هستند.

وی افزود: تفاوت حکومت پیامبر با حضرت علی علیه السلام در بیعت و همراهی مردم بود.حضرت علی علیه السلام  به نشستن در خانه مأمور می‌شوند، چون مردم با ایشان همراهی نکردند، گرچه منصوب از طرف خداوند بودند. حکومت مفهوم ذات اضافه است، وقتی دو طرفه باشد، تحقق می‎یابد. همانطور که خداوند رکن مشروعیت است، مردم نیز رکن آن هستند و امر حکومت زمانی محقق می‎شود که هر دو رکن باشند.