برگزاری حلقه پژوهشی معرفتی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر در قرآن»

شناسه خبر : 71452

1397/10/20

تعداد بازدید : 42

برگزاری حلقه پژوهشی معرفتی  با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر در قرآن»
در تاریخ 24/09/97 و 01/10/97 حلقه پژوهشی معرفتی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر در قرآن» و سخنرانی «زهرا شفیعی» استاد حوزه و حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان برگزار شد.

   در ابتدای این جلسه خانم شفیعی اذعان داشت: برای انجام دادن این فریضه ی الهی باید مفهوم منکر و معروف را شناخت و منظور این است که  شرع آنچه را معروف یا منکر می داند ملاک است.

  وی به علت تقدم امر به  معروف بر نهی از  منکر اشاره کرد و گفت: اگر در جامعه معروف رعایت شود منکر خود به خود از بین می رود.

این استاد حوزه افزود: برخی از آیات قرآن که صراحتا  این دو واژه در آن به کار رفته است شامل آیه 71 سوره توبه" والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر" و  آیه 104 سوره آل عمران" ولتکن منکم أُمّة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر" که در سوره توبه یکی از ویژگی های افراد مومن را انجام دادن امر به معروف و نهی از منکر می داند و در سوره آل عمران وجود افرادی که این فریضه را انجام دهند را لازم می داند.

   شفیعی ادامه داد: در قرآن آیاتی که در مفهومش امر به معروف و نهی از منکر باشدنیز وجود دارد؛ مانند آیه 3 سوره عصر که کسانی که به حق و صبر توصیه کنند را از زیانکاران مستثنی کرده است.

     وی به تبیین فلسفه امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و عنوان نمود: انجام این فریضه موجب جلوگیری از هرج و مرج و ضمانت اجرای بقیه ی احکام در جامعه می شود.

    استاد حوزه به بررسی شبهات پیرامون این مسئله پرداخت و گفت: یکی از شبهات طبق آیه 256 سوره بقره"لا اکراه فی الدین" مطرح می شود و مضمون شبهه این است هر چه خواستی از دین را انجام می دهی و هر چه را نخواستی انجام نده اجباری در دین نیست.

وی به این شبهه پاسخ داد و گفت: این آیه مربوط به اتمام حجت است که دیگر فرد مختار است خواه هدایت را انتخاب کند خواه ضلالت را و این قبل از ورود به دین است در واقع آیه در صدد بیان اصل پذیرش یا عدم پذیرش دین است.

شفیعی این شبهه که « دینی وجود ندارد که ما بخواهیم دینی رفتار کنیم » را مطرح و پاسخ آن را این گونه بیان کرد: در این مسئله باید با استفاده از شیوه قرآنی جدال احسن و استفاده از مقبولات فرد، دین را برای او توضیح دهیم.

     وی در پایان،  شبهه احتمال عدم تاثیر  و در نتیجه سقوط امر به معروف و نهی از منکر را عنوان نمود و به آن پاسخ داد و گفت: هدف در این مسئله باید انجام وظیفه باشد حتی اگر یک در صد هم احتمال تأثیر بدهیم و چه بسا احتمال تأثیر هم ندهیم باید از باب اتمام حجت، امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم.