مازندران خبر برگزاری جلسه دفاعیه تحقیقات پایانی مدرسه علمیه ریحانه الرسول نکا

شناسه خبر : 69476

1397/09/25

تعداد بازدید : 63

مازندران خبر برگزاری جلسه دفاعیه تحقیقات پایانی مدرسه علمیه ریحانه الرسول نکا
برگزاری جلسه دفاعیه تحقیقات پایانی در مدرسه علمیه ریحانه الرسول نکا جلسه دفاعیه سه نفر از طلاب ورودی 92 ، در مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) نکا و با حضور آیت الله محمدباقر محمدی لائینی به عنوان استاد داور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، « سیده زینب ساداتی» مدیر این مدرسه بیان کرد:در این جلسه، تحقیقات پایانی خانم سید فاطمه حسینی با عنوان: «نقش الگویی معلم در تربیت دینی دانش آموزان»، خانم حوریه نودهی با عنوان «اهمیت مرزبانی از نگاه صحیفه سجادیه» با راهنمایی آقای اصغر خوشه چرخ، خانم فاطمه خانی عمران با عنوان: «واکاوی نفوذ از حجه الوداع تا شهادت امام علی(علیه السلام) » با راهنمایی آقای میثم معافی، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: خانم حسینی در دفاع از تحقیق خود اشاره کرد: از مولفه های بارز انسانیت انسان در آموزه های دینی، مسئله تربیت می باشد. تربیّت دینی یکی از شاخه های مهم تربیّت است. هدف از تربیّت دینی؛ پروراندن آیین آموزشی در تربیت انسان است. دانش آموز با عنوان قشر تربیت پذیر نیاز به تربیت دینی دارد. در تربیت دینی الگو نقش به سزایی دارد. فردی که می تواند این الگو را بازی کنند معلم است و نتیجه تربیت دینی باید دیندار شدن دانش آموز باشد. چنان که امام خمینی(ره) در دیدار جمعی از معلمان و مدیران فرمودند: «باید توجه داشته باشید این بچه هایی که پیش شما امانت هستند تربیّت دینی بشوند».از آنجا که دانش آموز نیمی از اوقات را در مسیر کسب دانش، تعلیم و تربیت در مدرسه، با معلمان و مدیران سپری می کنند تا حدودی گرایش به الگو پذیری از معلمان  برای دانش آموز امر بدیهی به نظر می رسد و شخصیت معلم در تربیت دینی بیش از کتاب های دینی و آموزش های شفاهی موثر می باشد.

معلم برای دانش آموزان هم در راهنمایی تربیت عمومی و هم در شکل دادن تربیت اعتقادی موثر است؛ اگرچه، مسولیت بر عهده همه معلمان است ولی، معلمان تعلیمات دینی باید در ارتباط دادن درس دین با زندگی، پرورش حس مسولیت در کنار پرورش از اصول و مبانی تربیت دانشآموزان پیشگام تر باشند.

وی خاطر نشان کرد: خانم خانی عمران در دفاع از تحقیق پایانی خود گفت:ازجمله اقداماتی که جوامع اسلامی را به سمت خطر تهدید می کند نفوذ است، دشمنان سعی می کنند با نفوذ و تسلط بر این کشور استفاده و بهره ببرند. نفوذ از جمله سرنخ هایی است که در مطالعه تاریخ صدر اسلام می تواند تبیین کننده ی بسیاری از حقایق و انحرافات سیاسی بعدی مسلمانان باشد. بنی امیه یا امویان  طایفه ای از خاندان بزرگ قریش است که نسب آن ها به امیه بن عبد شمس بن عبد مناف می رسد. مرکز حکومت عربی آن ها شام و پایه گزار حکومت آن معاویه بن ابی سفیان بوده است.

ظهور پیامبری از بنی هاشم باعث حسادت بنی امیه گردید از این رو امویان مانند دیگر قبائل موضع سختی در برابر رسول خدا اتخاذ کردند.این نگرانی دارای بنیان محکم تاریخی و طولانی است.مسئله ای تازه نیست که در قرن بیستم و با پیروزی انقلاب به وجود آمده باشد.بلکه پیشیننه ای به درازای تاریخ دارد. چرا که همه ی جنگ های تاریخ در واقع جنگ فرهنگی و جنگ سیاسی و جنگ ارزش ها بوده است.کشور اسلامی ما نیز از جمله کشورهایی که آماج این تهاجم ها بوده و هست. حال ما باید اجازه ندهیم که این فرهنگ ها را به ما تزریق کنندو خودمان را از فرهنگ خوب غربی استخراج کنیم.

وی خاطر نشان کرد: خانم نودهی در دفاع از تحقیق پایانی خود گفت:بشر به طور تکوینی میخواهد در طبیعت تصرّف کند و آهنگ آن را در مسیر و جهت دلخواه خود قرار دهد تا به ایمنی و کمال برسد از این رو، گاهی گام خود را فراتر از حدودش–حدود سیاسی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، اقصادی و...-  قرار داده و برای طرف مقابل مشکلاتی را پدید میآورد. در دین اسلام کسانی بودند که از حریم مرزی کشور خود حفاظت میکردند. ایدئولوژی اسلامی نیز چنین بوده و فراتر از پاسداری از مرزها که شغل افراد بوده، مرزداری به منظور ایجاد امنیت یک امر عبادی محسوب میشد و نمود آن در آثار اسلامی-چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم- به طور برجسته مشهود است تا جایی که آیاتی فروانی از قرآن به بحث جهاد و دفاع از حریم در مقابل دشمنان پرداخته است.از جمله آثاری که مقوله ی مرز و مرزبانی و مدافعان مرز و حریم در آن مورد توجه قرار گرفته ان؛ صحیفه سجادیه اثر به جای مانده از امام سجاد (ع) است.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات پایانی ارائه شده در جلسه دفاعیه نمره عالی را کسب نموده اند.

اخبار مرتبط