معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا مینودشت

گلستان- نشست پژوهشی تربیت دینی فرزند در اسلام

شناسه خبر : 58460

1397/01/27

تعداد بازدید : 15

گلستان- نشست پژوهشی تربیت دینی فرزند در اسلام
تربیت در اسلام الهی شدن و دینی شدن انسان و جامعه است حجت الاسلام و المسلمین نصرتی درنشست پژوهشی در جمع کارکنان و طلاب مدرسه علمیه الزهرا س مینودشت به بررسی تربیت دینی فرزندپرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین نصرتی درنشست پژوهشی در جمع کارکنان و طلاب این مدرسه علمیه  به بررسی تربیت دینی فرزندپرداخته و بابیان اینکه  گمان عده ای از ما برآن است که در بحث تربیت دینی خود را بی نیاز از این مبحث مهم بدانیم ولی هنگامی که تربیت کودک آغاز می شود می بینیم  اطلاعات پاسخگوی نیازهای تربیتی فرزند نیست و تربیت عمیق تر از آن است که راجع به آن اطلاعات داریم هم خود مقوله تربیت و مفهوم اسلامی بودن آن و نیز خانواده

وی افزود: در بحث خانواده در عرف خانواده عبارت است از ازدواج زن و مرد به صورت شرعی که خانواده تشکیل می شود ولی در دین ما که مسلمان هستیم خیلی از موضوعات به  این خانواده قوام می بخشد و اهداف و کارکردهای آن با خانواده غیر اسلامی را  متفاوت  کرده است که یکی از اهداف والای خانواده اسلامی تولید نسل و تربیت و پرورش فرزند در کانون گرم خانواده است.

موسس حوزه علمیه  کوثرعلی آباد با اشاره به بحث تربیت و کارآمدی و اهمیت  وِیژه آن در شکل گیری شخصیت فرد خاطر نشان کردند  باید روی تربیت دینی خیلی متمرکز شد و  با روش های نوین وبهتر مطرح گردد و کد های پژوهشی برای آن درست کرد و مطالعات عمیق تری روی آن انجام شود روی کلمه تربیت و تربیت دینی بهتر و بیشتر و با اهداف عالیه اسلامی متمرکز شد و اگر کسی روش هایی را به کار گیرد که این روش ها او را قادر سازد که موجودی را از وضعی به وضعیت دیگر تغییر دهد لغتا به آن تربیت می گویند. و تربیت دینی محقق می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین نصرتی در مورد انسان، تربیت در چند مورد بیان می شود.اگر انسان بدن را تربیت کند برای کار خاص به آن تربیت بدنی گفته می شود، عده ای قائل به تربیت روح و پرورش استعدادهای نهفته او می شوند و کسی که استعدادهای روحی و جسمی انسان را پرورش می دهد می شود مربی و ناظر تغییرات از وضعیتی به وضعیت دیگر و مربی برای  این تربیت موجود را با برنامه ریزی از وجودی به وجود دیگر می برد.

استاد داور تحقیقات پایانی افزودند:فرزند یک استعداد است که به دنیا می آید ولی فعلیت برخی کارها را ندارد و مادر وضعیت فعلی را به استعدادهای دیگر پرورش می دهد و هر استعدادی که در انسان پرورش یابد به فعلیت می رسد و اگر پرورش نیابد به فعلیت نمی رسد. تربیت ذهنیات و نظام فکری و اعتقادی انسان است که انسان موحد خلق شده و خداوند او را بر فطرت توحید خلق کرده است و تربیت اسلامی آن است که آن ذهنیت الهی انسان را به فعلیت رسانده شود ودر قالب باورهای توحید پرورش یابند.

 وی اذعان نمود:انسان دارای کنش و واکنش است و به چه کارهایی عادت می کند ؟ سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی و فرهنگ عمومی چگونه است اینها قابل تربیت است،ایجاد ویا فعلیت بخشیدن هر نوع کمالی(جسمی،معنوی ،اعتقادی)در انسان قابل تربیت می باشند و چون کمال را در دین می دانیم یعنی تمام آنچه را انسان برای خود نیاز دارد اسلام جامع و کامل ذکر کرده و به تمام زوایای زندگی انسان کامل و جامع پرداخته است.تربیت در اسلام الهی شدن و دینی شدن انسان و جامعه است یعنی انسان دینی شود نه دین سکولار که بخشی از زندگی دینی باشد نه همه آن و اگر کسی از اسلام فاصله بگیرد این خلاف تربیت اسلامی است که در روایات آمده

وی در ادامه با اشاره به مولفه های تربیت اسلامی: یکی از ارکان آن را تبین است و اولین مولفه آن آگاهی است برای انسان خداوند هدایتگری کرده و چون انسان زمینه پذیرش دارد خداوند او را هدایت و تربیت می کند که پذیرش بسیار مهم است که مبتنی بر پذیرش و هدایت است و فرد با توجه به داشتن پذیرش ، باید آگاهی و درک از فلسفه آن داشته باشد.و عوامل تشویقی جهت این کار باعث بصیرت و شناخت فرد نمی شودعلاوه بر انگیزه بصیرت هم در تربیت فرزند باید باشد که با آگاهی و شناخت فرد مسلما  ازتربیت دینی خوبی برخوردار خواهد بود عادت تربیت نیست ولی می تواند زمینه تربیت را فراهم کند،تلقین تربیت نیست ولی می تواند زمینه تربیت را فراهم کند،تفهیم تربیت نیست ولی می تواند فرد رابه تربیت نزدیک کند.

مولفه دوم برای تربیت حتما باید معیار  و منطق ارائه دهیم و خانواده باید زمینه تحریک و پذیرش فرد را در نظر بگیرندو در زمینه های تربیت کاری کنند که از درون آنها بجوشد و به گونه ای رفتار کنند که فرد قدرت نقادی داشته باشداگر فرد قدرت نقد پیدا کرد نسل متکامل تر خواهد شد و پیشرفت خواهد داشت تربیت در فرهنگ اسلامی اولین مربی خداوند متعال است و در قرآن 970 بار رَبّ آمده به معنای خالق و پرورش دهنده تغییرات و دگرگونی ها تبدیل شدن ها توسط خداوند است و انسانی که می خواهد تربیت کند آدمی که تربیت دینی ندارد نمی تواند مربی فرزند دیندار شود و ما باید اول کلیت انسان را بشناسیم که قاعدتا نمی شناسیم چون عنصر اختیار را انسان دارد. و تربیت جامعیت و شمولیت دارد چون اسلام جامعیت و شمولیت دارد که می خواهد اسلام را در وجود فرزند پیاده کند.