کرسی ازاد اندیشی

کردستان - کرسی آزاد اندیشی

شناسه خبر : 58414

1397/01/26

تعداد بازدید : 6

کردستان - کرسی آزاد اندیشی
کرسی آزاد اندیشی

بسم الله الرحمن الرحیم یاالله

کرسی آزاد اندیشی باموضوع: با بررسی غنا و موسیقی در فقه امامیه
استاد: سرکار خانم لیلا نجفی صالح
مدل کرسی: استاد-طلبه
تاریخ برگزاری:97/1/21
مکان برگزاری: سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه ی علمیه حضرت زینب سلام الله علیها کرسی آزاد اندیشی با موضوع؛ غنا و موسیقی با حضور سرکار خانم لیلا نجفی صالح که در این زمینه پایان نامه ی سطح2خود را نگاشته بودند برگزار گردید که مختصر مباحث ارائه شده به شرح ذیل می باشد:
استاد در ابتدای بحث با بیان این مطلب که قبل از هر چیز لازم است بدانیم که موسیقی علم است یا هنر ؟ گفتند: موسیقی یک دانش آمیخته با هنر است. و به معنای نوازندگی و با توجه به تعریفی که شد (یعنی آمیختگی علم و هنر) می توان از آن هم در جهت ضلالت استفاده نمود هم در مسیر هدایت. و غنا به معنای خوانندگی وصدایی که از حنجره ی شخص خارج می شود و طرب انگیز است و با چهچهه همراه است.. در این رابطه برخی قائلند که هر موسیقی ای غنا نیست اما هر غنایی موسیقی هست.
حال مساله اینجاست که آیا غنا و موسیقی حرام است یا حلال؟ و تا زمانی که حد و حدود آن مشخص نشود نمی توان حکم شرعی دقیقی را بیان نمود زیرا حکم تابع موضوع است.
استاد در ادامه در جایگاه استاد منتقد گفتند: هر نوع موسیقی برای شنونده موجب التذاذ گوش و انقلاب روح و انبساط خاطر نمی شود به عنوان مثال موسیقی غربی برای فارسی زبان لذت ندارد.
و لازم است در اینجا سخن مقام معظم رهبری را بیان کنیم: که فرمودند ما باید پیش ازینها تکلیف موسیقی را روشن می کردیم....آنچیزی که در اسلام حرام است غناست نه موسیقی.
و به گفته ی مراجع آهنگ ها و آوازهایی که فقط در مجاس لهو، خوش گذرانی خوانده می شود حرام است. و قدر مسلم این است که غنا جزو آن آواز و ترانه هاست..
برخی از طلاب که با بحث موسیقی موافق بودند ابراز کردند: موسیقی در برخی از موارد موجب تهییج احساسات مثبت می شود و در کلام حق به کار می رود و موجب و از طرفی می تواند باعث ایجاد تفکر مثبت در ذهن انسان شود و به همین دلیل در درمان افسردگی و اضطراب موثر بوده و جلوی آثار مخرب استرس بر بدن را می گیرد و میزان خوش بینی را در انسان بالا می برد همچنان که اکثر روانشناسان و مشاوران موسیقی را برای درمان بیماری های روحی توصیه می کنند. چرا که موسیقی تاثیرات فراوانی بر جسم و روح انسان می گذارد .
در مورد تاثیر موسیقی بر مغز و اعصاب آموزش و بالا بردن سرعت رشد گیاهان و... شکی نیست. و تاثیر آن به لحاظ مثبت بودن انکار ناپذیر است.
مخالفین این بحث گفتند: اما بر خلاف آنچه گفته شد موسیقی ای که احساس برانگیز باشد تحریکاتی در اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ایجاد می کند، و نتیجه اش به هم خوردن تعادل و ضعف اعصاب می شود.
موسیقی نه تنها در روح و روان آثار منفی از خود بر جای می گذارد بلکه موجب امراض جسمی نیز می شودمانند: تضعیف حس شنوایی و بینایی، فشار خون، نامنظم شدن ضربان قلب و...
و اینکه برخی روانشناسان و مشاوران موسیقی را تجویز می کنند این بر اساس ایده های غربی است نه تفکر اسلامی.
استاد جلسه در انتهای بحث بعنوان جمع بندی مطالب گفتند:
لفظ غنا در آیات قرآن استفاده نشده و امر و نهی خاصی بدان تعلق نگرفته است بلکه تمسک کنندگان به آیات آنها را به واسطه دلایل خارجی همچون احادیث وارده دلیل بر حرمت گرفته اند در این آیات الفاظی نظیر قول زور و باطل و لهوالحدیث آمده است که برخی آنها را غنا معنا کرده اند در باب غنا و موسیقی آیات و احادیثی دال بر حرمت و حلیت وجود دارند که هیچ یک توانایی اثابت حکم مطلق غنا را نداشته و وافی به مقصود قائلان به حرمت مطلق نیست نتیجه این بررسی کوتاه چنین است که غنای شهوانی و فساد انگیز حرام و غیر آن حلال و مباح است ازین رو معنای غنای حرام در آواز لهوی و مفسده انگیز متعین می گردد.