برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی

قزوین اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان

شناسه خبر : 51854

1396/09/11

تعداد بازدید : 95

قزوین اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان
به گزارش معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قزوین، این استان بر ای دومین سال مفتخر به برگزاری جشنواره علامه حلی در قزوین شد.

به گزارش معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قزوین، این استان بر ای دومین سال مفتخر به برگزاری جشنواره علامه حلی در قزوین شد و این دوره از جشنواره، نسبت به سال قبل با پیشرفت کمی حدود 300 درصدی در آثار ارسالی مواجه بوده است. آثار ارسالی از مدارس علمیه خواهران استان قزوین از 43 اثر در سال گذشته به 270 اثر رسید که تقریبا رشد شش برابری داشته است. از تعداد ۶۴۳ اثر ارسالی به دبیر خانه جشنواره استانی علامه حلی (ره) 290 اثر به ارزیابی تفصیلی راه یافتند و بررسی آثار در استان با انتخاب 22 اثر به عنوان منتخب به اتمام رسید که ۱۱اثر به عنوان اثر برگزیده از مدارس علمیه خواهران و 6اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.از این رو اکثر منتخبین از حوزه علمیه خواهران بودند.

 

آیین اختتامیه جشنواره علامه حلی (ره) در قزوین، روز چهارشنبه مورخ 8/9/96 در سالن همایشهای تبلیغات اسلامی برگزار شد.گزارش تفصیلی این مراسم به شرح تقدیم می گردد.

حجت الاسلام محمد‌صالح مازنی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره کشوری علامه حلی:در دو دوره برگزاری جشنواره علامه حلی توفیقات خوبی برای مدارس علمیه قزوین حاصل شده و حضور طلاب قزوینی در این جشنواره چشمگیر بوده است.

حجت الاسلام محمد‌صالح مازنی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره کشوری علامه حلی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان قزوین، با اشاره به تاریخچه برگزاری جشنواره گفت: جشنواره علامه حلی از سال 1386 در کشور آغاز شد که نخستین دوره آن را در قزوین در سال 1394 شاهد بودیم.

وی در ادامه با اشاره به روند آثار ارسالی به جشنواره افزود: آثار پژوهشی خواهران و برادران در قالب‌های مختلفی چون مقاله کتاب پایان‌نامه و تحقیقات پایانی به جشنواره ارسال می‌شود که به طور عمده در رشته‌های تفسیری و علوم قرآنی به نگارش درآمده است.

مدیر ترویج و پژوهش حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اهداف جشنواره اظهار کرد: تقویت و رشد نشاط علمی گسترش روحیه تحقیق در طلاب و فضلا شناسایی نخبگان و پژوهشگران افزایش سطح مشارکت و رقابت میان طلاب و هدایت حوزویان به سمت نیازها و اولویت‌های نظام از جمله اهداف مهم این جشنواره است.

وی در ادامه با بیان اینکه در دو دوره برگزاری جشنواره توفیقات خوبی برای شهر قزوین حاصل شده است ابراز کرد: در دوره‌هایی که جشنواره برگزار شده است به فضل خداوند متعال شهر قزوین حضوری فعال و چشمگیر داشته است چرا که این شهر از ابتدا به عنوان مهد علم و هنر مطرح بوده و به طور طبیعی حضور عالمان و فرهیختگان و اندیشمندان در استان موجب غنای کمی و کیفی آثار ارسالی شده است.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحقیق کلاسی در مدارس علمیه سراسر کشور گفت: یکی از برنامه‌ها و طرح‌هایی که در مدیریت ترویج و پژوهش اجرا شده است ارائه تحقیق کلاسی و لحاظ کردن نمره پژوهشی بوده است که هدف از آن تقویت مهارت‌های پژوهشی برای طلابی است که آموزش‌ها و دوره‌های لازم را سپری نکرد‌اند.

حجت الاسلام مازنی در ادامه با اشاره به سایر طرح‌ها و برنامه‌های در دست اجرای بخش مدیریت ترویج پژوهش تصریح کرد: امسال قرار است برای طلاب جدیدالورود مهارت‌های پژوهشی همچون مهارت مطالعه، منابع، تحقیق، مهارت استفاده از روش‌های تحقیق و مهارت استفاده از نرم‌افزار در برنامه گنجانده شود همچنین راه‌اندازی کانون‌های علمی طلبگی فرصت خوبی است که طلاب در آن جمع طرح‌های خود را ارائه و ارزیابی می‌کنند.

وی در پایان گفت: هر گونه فعالیتی که در مرکز مدیریت ترویج و پژوهش صورت می‌گیرد لازم و ضروری است اما آن چیزی که اهمیت آن از همه امور بیشتر و بالاتر است تهذیب و خودسازی است چرا که اگر تهذیب نباشد علم هم بی‌فایده و بی‌ثمر خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین: آینده تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه درخشان است.

نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: امروز سرعت و شتاب چشمگیری را در حرکت حوزه‌های علمیه به سمت مقاصد و اهداف علمی شاهد هستیم که به طور یقین این روند مثبت آینده درخشانی را در توسعه تحقیق و پژوهش نوید می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین با اشاره به روند پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: امروز سرعت و شتاب چشمگیری را در حرکت حوزه‌های علمیه به سمت مقاصد و اهداف علمی شاهد هستیم به طور یقین این روند مثبت آینده درخشانی را در توسعه تحقیق و پژوهش نوید می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به فراهم بودن بسترهای علمی برای جامعه دینی افزود: کسانی که امروز پرچم پژوهش و تحقیق را در دست گرفته‌اند کسانی هستند که تمام بسترهای اندیشیدن و تفکر کردن را از دین و مبانی آن گرفته‌اند از این رو حوزه‌های علمیه در حرکت‌های علمی خود همواره در دنیا مطرح هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به دعوت قرآن کریم به تفکر و تعقل اظهار کرد: در آیات قرآن که سخن از همه چیز به میان آمده است به طور پیوسته با تعابیر گوناگون انسان‌ها را به اندیشیدن دعوت کرده و در روایات هم بر این نکته تاکید شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اساس تحقیق و پژوهش در دین اسلام مطرح شده است اضافه کرد: هر آیه‌ای از قرآن از امورات خداوند متعال بوده و خطاب در آن انسان و توجه به رشد و تعالی او است از این رو انسان اگر بخواهد کلام خداوند را درک کند نیازمند تحقیق و پژوهش در دین است به همین جهت بستر تفکر همواره در دین فراهم آمده است.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با اشاره به التزام انسان به تحقیق و پژوهش ابراز کرد: بسیاری از تعابیر قرآنی نظیر «لعلکم تعقلون»، «لعلکم تشکرون»، « لعلکم تتفکرون» و مانند اینها نشان می‌دهد که قرآن می‌خواهد ما همواره در عرصه تفکر و اندیشه باشیم به طور یقین اگر در حوزه پژوهش نباشیم خداوند متعال ما را مواخذه خواهد کرد.

وی در ادامه قرآن را بستر تفکر و اندیشه دانست و گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «ما قرآن را به عنوان کتاب ذکر نازل کردیم» به این معنا که هر چیزی عارض انسان می‌شود آیات آن در قرآن ذکر شده و به ما نشان داده می‌شود به عنوان نمونه اگر اهل تقوا و ایمان باشیم آیات آن همواره در پیش چشم ما قرار داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه انسان تنها با تفکر می‌تواند به سعادت برسد تصریح کرد: اگر انسان مطابق عقل و اندیشه عمل کند هر گونه شک و تردیدش برطرف خواهد شد ذکر همراه فکر و اندیشه می‌تواند انسان را به رشد و تعالی رسانده و او را از ثمرات عالم غیب و ملکوت بهره‌مند سازد.

وی در پایان گفت: عده‌ای از افراد در جامعه خود را روشنفکر و دارای فضیلت معرفی می‌کنند در حالی‌که این افراد از تفکر و اندیشه بی‌بهره هستند خداوند متعال همواره چهره سیاه آنهایی را که از تفکر و تعقل بی‌بهره هستند نشان داده و آنها را توبیخ می‌کند و بیان می‌کند که این افراد از گروه غافلان و بی‌خبران هستند‌

حجت الاسلام احمد رهدار مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم : نخستین معضل در حوزه علمیه این است که در حوزه‌ها علم تولید می‌شود اما مدیریت تولید علم وجود ندارد، دیگر اینکه پژوهش‌های حوزه علمیه امروزه برطرف کننده نیازهای نظام اسلامی نیست و حوزه به دلیل انزوایی که نسبت به اجتماع دارد توان حل مسائل نظام اسلامی را ندارد.

حجت الاسلام رهدار گفت: نخستین معضل در حوزه علمیه این است که در حوزه‌ها علم تولید می‌شود اما مدیریت تولید علم وجود ندارد، دیگر اینکه پژوهش‌های حوزه علمیه امروزه برطرف کننده نیازهای نظام اسلامی نیست و حوزه به دلیل انزوایی که نسبت به اجتماع دارد توان حل مسائل نظام اسلامی را ندارد.

حجت الاسلام احمد رهدار مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم با اشاره به موضوع پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: هنگامی که به خروجی پژوهش‌ها در حوزه‌های علمیه نگاه می‌کنیم و آنها را نسبت به نیازمندی‌های نظام اسلامی مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم که برخی از مقالات اگرچه به طور عمیق نوشته می‌شود اما به لحاظ مدیریت علمی ناتوان و ضعیف است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز رسالت حوزه‌های علمیه در پژوهش و تحقیق تولید علم است ابراز کرد: حوزه باید تولید علم کند؛ از این رو پژوهش‌هایی که نوشته می‌شود گذشته از دارا بودن بار علمی باید نتایجی هم بر آن مترتب باشد متاسفانه امروزه اگرچه کتاب و مقاله به فراوانی نوشته می‌شود اما درصد کمی از آنها در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم در ادامه با اشاره به نقاط ضعف در نشر کتاب و مقاله در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: متاسفانه حوزه‌های علمیه در مدیریت موضوعات و نشر کتاب و مقاله توفیق حداقلی هم نداشته اند، بسیاری از کتاب‌های باکیفیت در دفتر تبلیغات قم به نگارش درآمده است که بازار نشر نداشته و از سوی نهادهای خواهان هم مطالبه‌ای صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به معضلات پیش‌رو در عرصه تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه ابراز کرد: نخستین معضل آن است که در حوزه‌ها علم تولید می‌شود اما مدیریت تولید علم وجود ندارد دیگر اینکه پژوهش‌های حوزه علمیه امروزه برطرف کننده نیازهای نظام اسلامی نیست و حوزه به دلیل انزوایی که نسبت به اجتماع دارد توان حل مسائل نظام اسلامی را ندارد.

حجت الاسلام رهدار در ادامه با اشاره به رابطه موضوعی حوزه با نظام جمهوری اسلامی افزود: اگر حوزه رابطه موضوعی خود را با مسائل نظام اسلامی از دست بدهد خروجی حوزه سکولار خواهد شد چنین حوزه‌هایی در آینده‌ای نه چندان دور یا حذف می‌شوند و یا منزوی خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به امتداد اجتماعی پژوهش‌ها در حوزه گفت: مهم‌ترین مسئله در حوزه امتداد اجتماعی پژوهش‌ها و تحقیقات است به این معنا که حوزه باید در خصوص فعالیت هر نهادی ضوابط فقهی را برای آن نهاد تنظیم کند متاسفانه در جامعه تنها برای نهاد مسکن و شهرسازی قوانین فقهی تنظیم شده است.

وی در پایان گفت: انسان عالم باید علمش منشا انتزاع علمی داشته باشد متاسفانه علم امروزه تنها ارزش ابزاری و کاربردی دارد، حال آنکه  علم باید در جامعه موجب استحکام و تقویت نظام شده و در رفع معضلات آن سودمند باشد در غیر این صورت آن علم بی‌فایده و بی‌نتیجه خواهد بود