
به گزارش روابط عمومی، مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا (س) اردکان، کارگاه پژوهشی با موضوع«چگونگی روش مباحثه دروس حوزوی» برگزار کرد.
این نشست با حضور راضیهالسادات میرزاده، از اساتید حوزه و مبلغ فعال شهرستان، با استقبال گرم طلاب و فضای تعاملی و پرشور برگزار شد. وی در سخنانی به تشریح مفهوم مباحثه و نقش کلیدی آن در فرآیند یادگیری علوم دینی پرداخت.
میرزاده با اشاره به ریشۀ لغوی «مباحثه»که از باب مفاعله است، آن را نوعی گفتوگوی دو یا چند نفره دانست که در آن موضوعات علمی به صورت عمیق و چندجانبه بررسی میشوند. وی تأکید کرد که مباحثه برخلاف مطالعه انفرادی، موجب تحریک حواس چندگانه و درگیر شدن ذهن در سطوح مختلف فهم میشود.
او بیان کرد: هرچه حواس بیشتری در فرآیند یادگیری فعال شود مانند: شنیدن، دیدن، نوشتن و گفتن، درک مطالب عمیقتر خواهد شد. بهویژه خواندن با صدای بلند و شنیدن صدای دیگران در مباحثه، فهم را چند برابر میکند.
وی افزود: مباحثه باید بر پایه خلاصهنویسی و تسلط نسبی بر مطالب باشد و از اشتباهات رایج، مباحثه با کتاب باز و بدون آمادگی قبلی است و در رابطه با مباحثۀ کتابهای عربی اشاره کرد: ابتدا باید اصل مطلب مباحثه و سپس متنخوانی انجام گیرد، در حالی که در متون فارسی تمرکز، بر جانِ مطلب و پاراگرافهای کلیدی است.
استاد یک مدل سهمرحلهای: پیشخوانی و آشنایی اولیه با متن،گوش دادن دقیق به تدریس استاد، مطالعه مجدد همراه با خلاصهنویسی و نکتهبرداری، برای یادگیری بهتر ارائه داد و توصیه کرد که گروههای مباحثه باید شامل ۳ تا ۴ نفر باشند، ترجیحاً با سطح علمی متفاوت (یک نفر قوی، یک نفر متوسط، یک نفر ضعیف) تا فرآیند یادگیری همافزایی داشته باشد. حضور دوستان صمیمی در گروه مباحثه توصیه نشد، چرا که ممکن است نظم و جدیت جلسه را کاهش دهد.
طلاب در این کارگاه به صورت علمی روش های مباحثه برخی دروس را انجام داده و استاد در پایان با تأکید بر جملهی «زکات العلم نشره»، مباحثه را یکی از بهترین راههای رشد علمی و اخلاقی دانست.
