کرمانشاه|نرجسیه|سنقر

برگزاری نشست علمی پژوهشی در مدرسه علمیه نرجسیه سنقر

شناسه خبر : 163183

1404/08/18

تعداد بازدید : 29

برگزاری نشست علمی پژوهشی در مدرسه علمیه نرجسیه سنقر
نشست علمی‌ـ‌پژوهشی با موضوع «کتابخانه‌های دیجیتال و بهره‌گیری از منابع الکترونیکی»، به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با هدف آشنایی طلاب با شیوه‌های نوین دسترسی به منابع علمی، در آبان‌ماه سال جاری در مدرسه علمیه نرجسیه شهرستان سنقر برگزار شد.
در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نشست علمی ـ پژوهشی با موضوع «آشنایی با کتابخانه‌های دیجیتال و پایگاه‌های علمی» با سخنرانی وزینی روشن، مدرس حوزه، در مدرسه علمیه نرجسیه شهرستان سنقر برگزار شد.
 
وزینی روشن در ابتدای سخنان خود با اشاره به تفاوت کتابخانه‌های سنتی و دیجیتال گفت: در گذشته، جستجوی کتاب‌ها به‌صورت دستی و از طریق کلیدواژه و شماره قفسه انجام می‌شد؛ اما امروزه کتابخانه‌های دیجیتال این فرایند را بسیار سریع‌تر، دقیق‌تر و در هر زمان از شبانه‌روز فراهم کرده‌اند.
 
وی افزود: کتابخانه‌های دیجیتال موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شوند، جستجوی ساده و پیشرفته دارند و بدون مراجعه حضوری می‌توان از خانه یا تلفن همراه از منابع علمی بهره‌مند شد. او منابع الکترونیکی را شامل کتاب‌های دیجیتال، نرم‌افزارهای پژوهشی و پایگاه‌های علمی مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها دانست.
 
از جمله پایگاه‌های علمی معرفی‌شده در این نشست می‌توان به علم‌نت (elmnet.ir) به‌عنوان موتور جستجوی علمی، پرتال جامع علوم انسانی، سیویلیکا (civilica.com)، مگیران (magiran.com)، سامانه اطلاعاتی پژوهش ایران، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (sid.ir)، نورمگز (noormags.ir)، ابرنور (abrenoor.ir)، کتابخانه دیجیتال نور (noorlib.ir) و نورشاپ (noorshop.ir) اشاره کرد.
 
وزینی روشن در ادامه توصیه کرد: «همیشه ابتدا چکیده مقاله را مطالعه کنید تا مشخص شود به کار پژوهشی‌تان می‌آید یا خیر. برای افزایش دقت، از چند پایگاه علمی به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید.»
 
او همچنین یادآور شد که مقالات از نظر اصالت بررسی می‌شوند و نقل‌قول‌ها، آیات و اشعار در میزان مشابهت تأثیری ندارند. وی تأکید کرد که کتابخانه‌های دیجیتال مکمل منابع چاپی هستند و نباید جایگزین کامل آن‌ها شوند.
 
در پایان، وزینی روشن به برخی نکات پژوهشی و آسیب‌های استفاده مداوم از ابزارهای دیجیتال ازجمله خستگی و آسیب چشم اشاره کرد و به پرسش‌های طلاب درباره مزایای کتابخانه دیجیتال، اهمیت چکیده مقاله و تشخیص اصالت مقالات پاسخ داد.
 
در بخش پایانی جلسه، تکالیف پژوهشی شامل معرفی دو پایگاه علمی و مقایسه آن‌ها، بررسی مزایا و آسیب‌های استفاده از منابع دیجیتال و تحلیل نقش چکیده مقاله در پذیرش یا رد پژوهش‌ها به طلاب ارائه شد.