کرمانشاه|نرجسیه|سنقر

برگزاری کرسی آزاد اندیشی در مدرسه علمیه نرجسیه سنقر

شناسه خبر : 163179

1404/08/18

تعداد بازدید : 21

برگزاری کرسی آزاد اندیشی در مدرسه علمیه نرجسیه سنقر
کرسی آزاداندیشی با موضوع «بایدها و نبایدهای طلبگی در اخلاق فردی و اجتماعی»، با هدف تعمیق بینش اخلاقی و تقویت روحیه گفت‌وگوی علمی در میان طلاب، در مهرماه سال جاری در مدرسه علمیه نرجسیه شهرستان سنقر برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای مدرسه علمیه نرجسیه، کرسی آزاداندیشی با موضوع «بایدها و نبایدهای طلبگی در اخلاق فردی و اجتماعی» با هدف تعمیق نگاه طلاب به ابعاد اخلاق فردی و اجتماعیِ طلبگی، تقویت هویت دینی در عرصه رفتار اجتماعی و ایجاد فضای گفت‌وگوی علمی و نقادانه میان طلاب برگزار شد.
 
 شریفی‌عباد طلبه پایه چهارم در این نشست اظهار داشت: طلبگی تنها یک عنوان تحصیلی نیست، بلکه نوعی سبک زندگی و مسئولیت اجتماعی است. طلبه نماینده دین در جامعه است و رفتار، گفتار و حتی پوشش او بر مردم تأثیر می‌گذارد. وی با اشاره به تقسیم رفتارهای انسانی در اسلام به واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح افزود: تهذیب نفس، مراقبه درونی، ساده‌زیستی باوقار، آراستگی مشروع و کنترل حضور در فضای مجازی از مهم‌ترین بایدهای اخلاق فردی طلاب است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه احترام اجتماعی، پرهیز از دوگانگی ظاهر و باطن و حفظ حرمت لباس طلبگی از ارکان اخلاق اجتماعی طلبه است، تصریح کرد: طلبه باید حضوری فعال و اثرگذار در جامعه داشته باشد و از بی‌نظمی، خودنمایی، پیروی از فرهنگ غرب و حضور در موقعیت‌های نامناسب پرهیز کند، چرا که مأموریت او اصلاح جامعه است نه انفعال در برابر آن.
 
 یاری  مدرس حوزه، به عنوان ناقد این کرسی بیان کرد: در این جلسه مجموعه‌ای از پرسش‌ها و چالش‌ها درباره حدود ظاهری و رفتاری طلاب مطرح شد. وی افزود: یکی از نکات قابل تأمل، تمایز میان «وقار طلبگی» و «آراستگی ظاهری» است؛ گاه مرز میان این دو در جامعه کمرنگ می‌شود و موجب برداشت‌های نادرست از جایگاه طلبه می‌گردد. همچنین حدود استفاده از فضای مجازی، نحوه تعامل با جامعه و چگونگی ارتباطات اجتماعی از دیگر محورهای نقد و پرسش در این کرسی بود.
 
وی تصریح کرد: گاه این نگرانی وجود دارد که تأکید بر حضور فعال طلاب در جامعه، به نوعی هم‌رنگی با مردم یا فاصله گرفتن از هویت طلبگی بینجامد. از همین رو، ضرورت دارد نسبت میان «آراستگی» و «وقار»، و حدود شرعی و فرهنگی تعاملات اجتماعی با دقت بیشتری تبیین شود تا از تضعیف جایگاه روحانیت در اثر برخی رفتارهای ظاهری جلوگیری گردد.
از سوی دیگر، یاری مدرس حوزه با استناد به آیات و روایات تأکیدِ افراطی بر پوشش‌های تیره و رسمی یا محدود کردن ظاهر طلاب به نوعی قالب خشک و یکنواخت دانست و افزود ممکن است موجب فاصله گرفتن نسل جوان از چهره‌های دینی و ایجاد ذهنیتی نادرست نسبت به دین شود.
 
 جاهدی داور برنامه نیز در جمع‌بندی مباحث خاطرنشان کرد: براساس آیه‌ی شریفه «واجعلنا للمتقین اماما»، طلبه به عنوان الگوی جامعه مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و باید بیش از دیگران نسبت به رفتار و ظاهر خود مراقب باشد. وی یادآور شد: حضور طلبه در جامعه باید هدفمند و اثرگذار باشد؛ او باید در کنار مردم باشد، نه شبیه مردم، و حدود رفتاری او برای حفظ حرمت و جایگاهش است، نه برای محدودیت یا تحقیر.
 
وی در پایان تصریح کرد: طلبه باید ساده‌زیست و متواضع باشد و از پوشیدن لباس‌های فاخر یا جلب‌توجه‌کننده پرهیز کند. آراستگی و زیبایی ارزشمند است، اما زیبایی زن مؤمن باید در چارچوب عفاف و در محیط خانواده جلوه‌گر باشد، نه در اجتماع و برای تفاخر.