
معاون پژوهشی مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) گفت:
یکی از مهم ترین اشکالات پژوهشی، عدم تمایز رسانه و فضای مجازی است
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران/ مازندران، شادی حسنی معاون پژوهشی مدرسه علمیه صدیقه طاهره (س) در گفتگویی با موضوع «رسانه و فضای مجازی» با بیان ضرورت شناخت مفهومی رسانه و فضای مجازی درپژوهش های ارتباطی گفت: یکی از مهم ترین اشکالات در انجام پژوهشها، مقالات و پایان نامه ها، عدم تمایز میان رسانه و فضای مجازی است، در حالیکه با وجود اشتراک در انتقال پیام تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد که از ساختار، مالکیت و کارکرد آنها ناشی می شود.
خانم حسنی با اشاره به اهداف پنهان و آشکار این ابزارها اظهار داشت: در حالیکه رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه ها که سعی درهدایت افکار عمومی در چارچوب سیاست های کلان دارند و غالبا در اختیار دولت ها یا نهادهای بزرگ هستند و هدف آنها شکل دهی به افکار عمومی، تقویت انسجام ملی و ترویج ارزش های خاص دینی، فرهنگی یا سیاسی ست، فضای مجازی امکان تاثیرگذاری سریع، گسترده و غیرقابل پیش بینی وگاها متضاد با روایتهای رسمی بر افکار عمومی را فراهم می سازد.
وی افزود: از دیگر اهداف رسانه می توان به اطلاع رسانی رسمی و کنترل شده با هدف انتقال اخبار معتبر و تحلیل های تخصصی و روایت های رسمی با نظارت نهادهای قانونی و حرفه ای و هم چنین ایجاد مشروعیت برای ساختارهای قدرت نام برد، چرا که رسانه می تواند از طریق انتخاب گزینشی اخبار، برجسته سازی برخی موضوعات و نادیده گرفتن برخی دیگر، در تثبیت اقتدار سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی نقش ایفا کند.
معاون پژوهش درادامه برخی از اهداف فضای مجازی از جمله افزایش مشارکت و تولید محتوا توسط کاربران، تجاری سازی توجه وداده ها و ایجاد شبکه های اجتماعی و هویت های جدید را برشمرد و گفت:فضای مجازی با هدف دموکراتیزه کردن تولید و انتشار محتوا شکل گرفته است و هر فرد می تواند به تنهایی تولید کننده، تویع کننده وتحلیل گر محتوا باشد، از طرف دیگر بسیاری از این پلتفرم ها مانند (اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک) با هدف جذب حداکثری کاربران برای فروش تبلیغات و تحلیل داده های رفتاری فعالیت میکنند و هدف اصلی کسب سود از طریق اقتصاد توجه است.
وی در پایان تصریح کرد: باتوجه به همه این مطالب می توان گفت در حالیکه رسانه های سنتی بیشتر در خدمت نظم، کنترل و هدایت رسمی جامعه اند، فضای مجازی با هدف آزادی، مشارکت و تعامل به ابزاری برای سلطه، انحراف یا بهره برداری تجاری تبدیل شده است، به همین دلیل، درک این اهداف برای تحلیل دقیق ترنقش آن ها در تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ضروری است.