خانم معینیفر بیان کرد: پدیدهها و رویدادهای اجتماعی در گرو شرایط و زمینههایی تحقق مییابند و بر اساس تعالیم قرآن کریم، سنت الهی بر این قرار گرفته که امور عالم از مجرای طبیعی و علل و اسباب عادی خود انجام بگیرد.
وی افزود: قیام و انقلاب جهانی امام عصر(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) نیز از این قاعده و اصل کلی مستثنا نیست، بنابراین، فراهم آمدن و تحقق زمینهها و شرایط میتواند در وقوع آن مؤثر باشند.
استاد حوزه با بیان اینکه حرکت اصلاحی آن حضرت تنها از راه معجزه و بدون اسباب و عوامل عادی به سرانجام نمیرسد، تشریح کرد: این سخن به این معنا نیست که در ظهور و قیام بزرگ حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) امدادهای غیبی نقشی ندارند، بلکه در کنار امدادهای الهی باید زمینهها، عوامل و شرایط عادی نیز فراهم شود.
خانم معینیفر ادامه داد: از مهمترین شرایط و زمینههای قیام و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) تربیت و آمادهسازی نیروهای لازم در این زمینه است.
وی، پرورش و تربیت نسل ولایی و منتظر را از رسالتهای مهم خانواده مهدوی دانست و تشریح کرد: خانواده اولین نهادی است که در انتقال ارزشهای دینی و اخلاقی به فرزندان نقش دارند.
استاد حوزه افزود: در حقیقت تمام ارزشهای دینی و اخلاقی در درون خانواده شکل میگیرند، بنابراین، آگاهی خانواده مهدوی از نقش خود در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
خانم معینیفر با اشاره به اینکه ظهور حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، شکلگیری و تشکیل حکومت جهانی به دست آن حضرت مقدمات و شرایط مختلفی دارد، اظهار کرد: ایشان برای اجرای برنامههای نهضت جهانی خویش علاوه بر اساب و عوامل دیگر به یارانی عاشق، متحد، باوفا، مؤمن، شجاع، فهیم و مخلصی نیاز دارند که از نظر اخلاقی به اوج کمال رسیده باشند.
وی به بحث پیرامون مسئولیت خانواده در قبال تربیت مهدییاوران و زمینهسازان ظهور پرداخت و گفت: از دیدگاه جهانبینی اسلامی مسئولیت خانواده فراتر از تأمین آسایش مادی فرزندان و اعضای خانواده است.
مبلغ حوزه، اعتقاد به مهدویت را از ارزشمندترین و سرنوشتسازترین سرمایههای دینی، معنوی، اجتماعی و سیاسی برشمرد و افزود: این آموزه دارای مؤلفهها و عناصری است که با الهام از آن میتوان در تربیت افراد گامهای مؤثری برداشت.
خانم معینیفر با بیانکه انتظار کشیدن اثرات مثبت و سازندهای بر منتظر دارد، تشریح کرد: انتظار موجب میشود که شخص منتظر از مکتب امام تأثیر پذیرد و مسیر زندگی خویش را به گونهای سر و سامانه دهد که بر خلاف خواست امام حرکت نکند و این عامل مؤثری برای کسب فضایل اخلاقی و نشانهای از خودسازی متأثر از اندیشه مهدویت است.
وی، مادران را مربیان نسل آینده دانست و تأکید کرد: مادر میتواند با اعمال و رفتار خویش و با استفاده از شیوههای جدید تربیتی، برای رشد و پرورش نسل مهدوی گام بردارد و بسترهای مناسب برای حضور فعال فرزندان در اجتماع و تلاش در جهت زمینهسازی ظهور را فراهم سازد.

