استاد حوزه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) استان یزد گفت:

بی‌اعتباری روایت وصایت و تلاش فرقه یمانی برای حذف مرجعیت

شناسه خبر : 159874

1404/04/19

تعداد بازدید : 66

بی‌اعتباری روایت وصایت و تلاش فرقه یمانی برای حذف مرجعیت
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی محمدی گفت: جریان یمانی با تخریب جایگاه مرجعیت، تلاش دارد هر فرد را به مرجع تفسیر آیات و روایات تبدیل کند؛ همانند کلونی زنبور عسلی که با حذف ملکه، دچار فروپاشی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) استان یزد، دومین جلسه از کارگاه علمی-پژوهشی «یمانی‌پژوهی (نقد و بررسی فرقه یمانی احمد الحسن)» روز ۱۸ تیرماه ۱۴۰۴ به همت معاونت پژوهش و گروه علمی  این مدرسه علمیه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی محمدی برگزار شد.

در ابتدا، حجت‌الاسلام محمدی به تکمیل بررسی روایت وصایت پرداخت و اظهار کرد: این روایت از نظر ما مردود است، زیرا از روایات شاذ به شمار می‌رود، متن آن دارای اشکالات جدی است و با دیگر روایات معتبر در تضاد قرار دارد. حتی اگر فرض بر صحت آن بگذاریم، باید ابتدا اثبات شود که "احمد" مذکور در روایت، همان احمد الحسن است.

وی در ادامه به نقد تطبیق احمد الحسن با شخصیت ذکرشده در روایت، تبیین جایگاه یمانی و بررسی مسأله خواب و رؤیا پرداخت و گفت: اگر شخصی در قالب معصوم به خواب کسی بیاید و دستوری بدهد، اولاً چون رؤیاست، تکلیف‌آور نیست. ثانیاً اگر هم بخواهیم به آن اعتنا کنیم، فقط در صورت تطابق با کتاب و سنت می‌تواند معتبر و جایز العمل باشد وگرنه مردود است. این در حالی است که تمامی رؤیاهای مرتبط با احمد الحسن، با مبانی قرآن و سنت در تعارض‌اند.

استاد حوزه علمیه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) با اشاره به روش‌های تبلیغی این فرقه افزود: فرقه احمد الحسن با استفاده از تشابهات داستانی و مفاهیم احساسی، اهداف خود را پیش می‌برد. یکی از اهداف محوری این جریان، تخریب مرجعیت و علماست تا افراد به تفسیر شخصی خود از آیات و روایات روی بیاورند. در حالی‌ که شیعه همچون کلونی زنبور عسل است که با وجود مرجعیت به‌عنوان ملکه، انسجام دارد؛ و حذف آن باعث پراکندگی و ضعف می‌شود.

در پایان این کارگاه، حجت‌الاسلام محمدی با تأکید بر بی‌پایه بودن ادعاهای این فرقه، گفت: این جریان، امامان دوازده‌گانه را در سکوت قرار داده و با عبور از وصیت پیامبر (ص)، تنها به سوی منجی نهایی پل زده است، در حالی که پیوستگی عقیدتی شیعه با همه ائمه اطهار (علیهم‌السلام) معنا می‌یابد.