به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا (سلاماللهعلیها) استان یزد، نخستین جلسه از کارگاه علمی-پژوهشی «یمانیپژوهی (نقد و بررسی فرقه یمانی احمد الحسن)» روز ۱۷ تیرماه ۱۴۰۴ به همت معاونت پژوهش و گروه علمی این مدرسه علمیه و با حضور حجتالاسلام والمسلمین سید مصطفی محمدی برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه، حجتالاسلام محمدی با تبیین جایگاه عقل در مکتب تشیع، گفت: ایمان در برخی ادیان مانند مسیحیت، صرفاً باوری قلبی است و عقل در آن جایگاهی ندارد. همچنین در برخی فرق اهلسنت، مباحث فقهی جایگزین مباحث کلامی شده و این امر موجب نوعی انحطاط فکری در آنان شده است. اما ایمان در تشیع، مبتنی بر عقل توحیدی است و شیعه، عقل و احساس را در کنار یکدیگر دارد؛ همانگونه که در عزاداری برای اباعبدالله (علیهالسلام) شاهد تلفیق عقلانیت و عاطفه هستیم.
وی در ادامه به بررسی جریان نوپدید یمانی به رهبری احمد الحسن پرداخت و افزود: احمد اسماعیل صالح السلمی البصری، مشهور به احمد الحسن، خود را فرزند پنجم با واسطه امام دوازدهم معرفی کرده و ادعاهای متعددی از جمله یمانی بودن، سفارت و وصایت حضرت حجت (عج) را مطرح کرده است. محور اصلی این فرقه را ادعاهای بدون مستند تشکیل میدهد.
استاد حوزه علمیه الزهرا (سلاماللهعلیها) با بررسی زندگانی، ابعاد شخصیتی و مبانی فکری احمد الحسن، اظهار داشت:
این جریان، وامدار تفکرات فرقه اسماعیلیه است. هر دو جریان، جهان را به هفت بخش تقسیم میکنند و این پرسش مطرح است که چگونه دیدگاهی که به شش امام باور دارد، با عقیده دوازده امامی منطبق میشود؟
در پایان، حجتالاسلام محمدی به بررسی حدیث وصایت بهعنوان یکی از منابع اصلی ادعای احمد الحسن پرداخت و نظرات علمای بزرگ شیعه همچون شیخ حر عاملی، علامه مجلسی و علامه بیاضی عاملی را در این زمینه مطرح کرد.
استاد حوزه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) استان یزد گفت:
جریان یمانی، بازخوانی مدرن از انحرافات تاریخی

حجتالاسلام والمسلمین سید مصطفی محمدی، این جریان را برگرفته از تفکرات اسماعیلیه دانست.