کرمانشاه|مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) سطح2 |اسلام آبادغرب

تجارت الکترونیک به منزله چالش یا فرصت در ایران

شناسه خبر : 158751

1404/03/03

تعداد بازدید : 33

تجارت الکترونیک به منزله چالش یا فرصت در ایران
به هدف اینکه بستری ارزشمند برای پرورش و شکوفایی مهارت‌های گفتگو در میان طلاب فراهم شود کرسی آزاداندیشی به صورت پرسش و پاسخ به شبهات با موضوع :« تجارت الکترونیک به منزله چالش یا فرصت در ایران » در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها ) برگزارشد.

به هدف اینکه  بستری ارزشمند برای پرورش و شکوفایی مهارت‌های گفتگو و تفکر نقادانه در میان طلاب فراهم  شود کرسی آزاداندیشی به صورت پرسش و پاسخ به شبهات  با موضوع :« تجارت الکترونیک به منزله چالش یا فرصت در ایران » در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها ) برگزارشد.

 این جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید وبیان ضرورت برگزاری این کرسی با چنین محوری توسط معاون پژوهش مدرسه  وبا حضور طلاب واساتید روشمند ومنطقی با طرح شبهاتی از سوی پرسشگران برگزار شد ودر ادامه استاد جعفری به پاسخگویی شبهات مطرح شده پرداخت.

جعفری پس ازتعربف تجارت الکترونیک و تاثیر لقمه و رزق حلال با توجه به آیات وروایات در زندگی انسانها به اولین پرسش پاسخ داد.پرسش اول :« آیا تجارت الکترونیک در ایران به عنوان یک فرصت دیده می شود یا چالشی بزرگ برای کسب وکارها ؟ جعفری گفت :تجارت الکترونیک در ایران هم به عنوان یک فرصت و هم یک چالش شناخته می شود . از یک سو فرصت های زیادی برای گسترش بازار ، کاهش هزینه ها و دسترسی به مشتریان بیشتر وجود دارد. واز سوی دیگر چالش هایی مثل زیرساخت های فناوری ، مسائل مربوط به پرداخت آنلاین و کمبود اعتماد مشتریان نیز به طور جدی وجود دارد که مانع بهره برداری کامل ازاین فرصت می شود.

وی درپاسخ به پرسش  « چه عواملی موجب موفقیت یا شکست تجارت الکترونیک در ایران می شوند » بیان داشت : موفقیت تجارت الکترونیک در ایران به عواملی مثل  : زیرساخت های اینترنت ، تسهیل پرداخت های آنلاین ، فرهنگ سازی در میان مصرف کنندگان و حمایت قانونی نیازدارد . شکست در این حوزه می تواند ناشی از مشکلاتی همچون ضعف زیرساخت ها ، عدم اعتمادمشتریان ، هزینه های بالای ارسال کالا ، بی توجهی به خدمات پس از فروش باشد.

جعفری درپاسخ این سوال ؛ آیا کسب و کارهای سنتی در ایران توانسته اند با تجارت الکترونیک همگام شوند ؟ اگرنه ، چرا؟  گفت : بسیاری از کسب وکارهای سنتی در ایران نتوانسته ند به طور کامل با تجارت الکترونیک همگام شوند . دلایل این موضوع شامل مقاومت در برابر تغییر ، عدم آشنایی با ابزارهای دیجیتال ، مشکلات در ایجاد و نگهداری وب سایت های فروش آنلاین و مشکلات فرهنگی در پذیرش خرید آنلاین می شود. با  این حال ، برخی کسب وکارها با تغییر رویکرد و سرمایه گذذاری در فروش آنلاین ، توانسته اند به موفقیت دست یابند.

سپس به این سوال : که چه چالش هایی در زمینه اعتماد مشتریان ایرانی به خرید آنلاین وجود دارد وچگونه می توان این مشکلات را برطرف کرد؟ پاسخ داد وگفت: چالش های اصلی شامل نگرانی از عدم دریافت کالا یا خدمات مطابق با آنچه که در تبلیغات آمده است ، نگرانی از امنیت اطلاعات بانکی و مشکلات در بازگشت کالای معیوب است . برای برطرف کردن این مشکلات ، فروشگاه های آنلاین می توانند با ارائه ضمانت بازگشت کالا ، ایجاد درگاه های پرداخت امن و ارائه نظرات و تجربیات مشتریان قبلی ، اعتمادسازی کنند.

جعفری درپاسخ سوال بعدی که چگونه دولت می تواند از طریق سیاست گذاری های خود به توسعه تجارت الکترونیک در ایران کمک کند؟ اظهارداشت: دولت می تواند با تسهیل مقررات مربوط به تجارت الکترونیک ، حمایت از استارت آپ ها ، ایجادبسترهای امن برای پرداخت های آنلاین وسرمایه گذاری در زیرساخت های اینترنتی به توسعه تجارت الکترونیک کمک کند. همچنین ، با برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی ، می توان اعتمادعمومی به خرید انلاین را افزایش داد

درپایان مجری وکارشناس جلسه بیان داشت : دراین جلسه  به بررسی ظرفیت ها ی رشداقتصادی ، اشتغال زایی وتوسعه بازارها پرداخته شد درحالی که موانعی چون ضعف زیرساخت ها ، قوانین ناکارآمدوکمبوداعتمادعمومی به عنوان چالش اصلی مطرح شدند . درنهایت ، تجارت الکترونیک فرصتی بزرگ تلقی می شودکه با رفع موانع موجود می تواند نقش موثری درپیشرفت کشور ایفاکند.