تهران، نشست علمی پژوهشی، امام حسن مجتبی علیه السلام، تهران

تهران، دفاعیه، امام حسن مجتبی علیه السلام، تهران

شناسه خبر : 157128

1404/01/26

تعداد بازدید : 57

تهران، دفاعیه، امام حسن مجتبی علیه السلام، تهران
معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام نشست علمی پژوهشی بررسی وجوب الزام به حجاب از منظر حکومت اسلامی برگزار نمود

معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام نشست علمی پژوهشی بررسی وجوب الزام به حجاب از منظر حکومت اسلامی برگزار نمود.

این نشست با حضور سرکار خانم حسنی روز شنبه 23 فروردین 1404 ساعت 11:30 به صورت حضوری در مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

 

دراین جلسه به بیان دو دیدگاه مختلف فقهای امامیه در خصوص وجوب الزام به حجاب از سوی حکومت اسلامی پرداخته شد.

 بخش اول _ادله موافقان مساله دخالت حکومت اسلامی به مقوله حجاب  :                       

   -1- ایات قران :

 الف) شوری /13    ان اقیمووالدین : امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق اقامه دین است که بر حکومت اسلامی فرض است.                                                                                          ب)حج /41    الذین ان مکنناهم  فی الارض  اقاموالصلاه  و اتوا الزکاه  و امر بالمعروف و انهی عن المنکر    با این توضیح که اقامه دین و اجرای امر به معروف و نهی از منکر از وضایف انبیاء الهی و حاکمان اسلامی است.                                                                                                                                                   2- ادلهوجوبامربه  ونهی از منکر : با توجه به اینکه حجاب و الزام به ان ، از مصادیق معرووف است.همواره باید گروهمعروفی از سوی حکومت اسلامی ، در جهت اقامه امر به معروف و الزام به حجاب ، برگزیده شوند.  (در ایه 104 سوره ال عمران، خداوند از مردم خواسته که گروهی را برای مساله امر به معروف و نهی از منکر بسیج نمایند. «ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر »   )                                                                                                                                           3-حجابازضروریات دین اسلام است و هر انچه که از ضرویات اسلامی باشد ، مشمول ایه وجوب امر به معروف و نهی از منکر می شود.  

    4-اتفاقفریقین بر ان ( هر انچه که فریقین بر ان اتفاق نر داشته باشند ،از ضروریات دینی مححسوب می گردد.                                                                                                                                                   5-سنتباقیمانده از اهل سنت و شیعه و تواتر نصوص بر ان  دلالت دارد.                                                                        بخش دوم- دیدگاه مخالفان دخالت حکومت در مساله حجاب : عمده دلیل این افراد ، تکیه بر 4 دلیل است:                                                                                                                                                   1-سیره نبی مکرم و ایمه اطهار علیهم السلام ، بر الزام و اجبار بر حجاب مستقر نشده است.             

2-نصی که بالخصوص ، دلالت بر الزام به حجاب داشته باشد ، نداریم . 

3-وجودجوازنظربهپیره زنان و کنیزکان، بیانگر عدم وجوب الزام به  پوشش و حجاب در جامعه است. 

  4- هیچ اجباری در دین نیست .« لا اکراه فی الدین»                                                                              

مناقشه واشکال برادله مخالفان:           1- جواببه دلیل اول : با وجود ادله لفظیه و نصوص شرعیه مانند ایات 59 احزاب یا 31 نور،نیازی به استدلال به سیره نیست .              

   2-جواب به دلیل دوم:نص خاص لازم نیست . مگر برای بقیه محرمات و واجبات نص خاص داریم؟؟؟؟   

   3-جواب به دلیل سوم: اگر نظر به کنیزان و سالخوردگان جایز است، ایا برای انها نیز حضور در جامعه به صورت مکشوفه جایز است؟  از سوی دیگر از منظر صاحب جواهر ،« قدر متیقن ازجواز  عدم ستر و پوشش  کنیزان و سالخوردگان ، فقط در هنگام نماز است .    4-اینکه گفته می شود اکراه و اجباری در دین نیست ، به پذیرش اصل دین بر می گردد نه به پذیرش احکام و تعلیمات دینی. ( هر انسانی ازاداست که دین اسلام را بپذیرد یا نپذیرد.   ولی وقتی دین اسلام را پذیرفت و شهادتین بر زبانش جاری کرد ، محکوم به اتیان احکام است.

اخبار مرتبط