کرسی آزاد اندیشی با موضوع «ادله اثبات حد حجاب زن ازمنظر آیات و روایات» با ارائه تهمینه نظر خانی به عنوان استاد ارائه کننده ، خدیجه کریمی به عنوان استاد منتقد و فریبا سعات مجری کارشناس به صورت حضوری در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها توسط واحد پژوهش مدرسه برگزار شد.
در ابتدا مجری زمان در را به اساتید اعلام کرد و جلسه با ارائه استاد ارائه کننده آغاز شد .
نظر خانی گفت : موضوع حجاب ، نماد هویت ، فرهنگ و حقوق فردی است که در دوگانه آری یا خیر ، ابعاد فلسفی ، اجتماعی و مذهبی در خود نهفته دارد و پرداختن به نیازمند گفت و گویی جامع و فراگیر است.
وی افزود :این کرسی به بررسی تبیین حدود حجاب زن در اسلام با استناد به آیات و روایات می پردازد ، با توجه به تبلیغات منفی و کمرنگ شدن حجاب در جوامع اسلامی ، ارائه ادله قرآنی و روایی برای تعیین حدود حجاب ضروری به نظر می رسد ، حجاب به معنای پوشش ، پرده و حائل است و در اصطلاح ، به پوشش خاص بانوان اطلاق می شود که سر و گردن و برجستگی های بدن را می پوشاند و مانع از نگاه نامحرمان می شود.
ایشان بیان کرد: با توجه به اینکه 24 آیه از قرآن و روایات فراوانی در مورد حجاب وارد شده است حد حجاب شامل پوشاندن تمام بدن غیر از گردی صورت و کف دست ها از مچ به پایین و پرهیز از لباس نازک ، پوشیدن لباس جنس مخالف ،پرهیز از لباس تحریک آمیز و لباس شهرت و دوری از شباهت پوشش با غیر مسلمانان است و حد حجاب زن در رفتار و کردارش شامل مواردی چون در خانه ماندن و پرهیز از تبرج و خودنمایی، برخورداری از حجب و حیا در راه رفتن، نگاه کردن، سخن گفتن و نیز پرهیز از اختلاط با مردان است و برای هر یک از موارد گفته شده به آیات و روایات مرتبط با بحث استناد کرد.
در ادامه استاد منتقد گفت : آیه 31 سوره نور متعرض حکم غیر از مواضع زینت نمی شود پس اگر زن از زینت استفاده نکند پوشاندن واجب نیست ،همچنین امر به حجاب در آیات اثبات کننده حجاب یک امر ارشادی است و امر مولوی نیست و نیز حجاب مسئله ای خصوصی است نه عمومی و اینکه آیا اصلا عدم تبرج با مسئله ی زیباجویی فطری انسان ها در تعارض نیست؟
استاد ارائه کننده در جواب نقدهاگفت: 1. اسلام می فرمایید کل بدن زن زینت است پس پوشاند آن واجب چرا که زمانی «الا استثاء »در آیه آمده یعنی اصل که همان پوشاندن زینت(کل بدن) است را پذیرفته و دستها و صورت را استثنا کرده است.
2. امر ارشادی به صفات درونی فرد برمی گردد نه به فعل خارجی ، حجاب یک امر بیرونی و مسئله خارجی است و امری که به آن تعلق می گیرد امر مولوی است.
3.با توجه به آیات 59 تا 62 سوره احزاب می توان فهمید حجاب یک مسئله اجتماعی بوده و شدت و عقاب به خاطر رعایت نکردن آن به وضوح دیده می شود .
4.خانه ماندن و پرهیز از تبرج به معنای نادیده گرفتن فطرت زیبا جویی نیست بلکه به معنای مدیریت و هدایت این فطرت در مسیر درست است؛ و درمورد هر کدام از جوابها توضیحاتی ارائه کرد.
مجری در پایان به جمع بندی بحث پرداخت و گفت: طبق آیات و روایات ناظر به بحث حجاب ، حجاب تنها به پوشش ظاهری محدود نمی شود ، بلکه شامل عفت در کردار و رفتار نیز می شود و هیچ عذر و بهانه ای بی حجابی را توجیه نمی کند.

