به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) میبد از برگزاری کارگاه «مقاله نویسی با محوریت رشد» با حضور استاد حوزه و دانشگاه خانم مروتی در جمع طلاب این مدرسه خبر داد.
خانم قاسمی گفت: این کارگاه جهت ارتقاء سطح مهارت طلاب در مقاله نویسی قرار است شنبه و سه شنبه هرهفته به صورت حضوری در مدرسه برگزار شود.
در ابتدا خانم مروتی به ویژگی های مقاله علمی اشاره نمود و بیان کرد برای نوشتن یک مقاله علمی باید به این نکات زیر توجه نمود.
-ویژگی روشی و ساختاری
الف) روش تحقیق (مهندسی و نقشه کشی پژوهش)
ب) روش نگارش( درست نویسی و زیبا نویسی)
2-ویژگی های دانشی و بافتاری
الف) استواری متن و اتقان محتوا و مطالب و ادله آنان
3-ویژگی های شکلی و ظاهری
الف)حجم مناسب مقاله به لحاظ کمی
ب) تطابق ظاهری با شیوه نامه مرجع به لحاظ ارجاعات
-ساختار مقاله علمی
الف) شناسنامه مقاله (عنوان وسط -نام نویسنده گوشه سمت چپ- رتبه علمی، رایانامه معمولاً پاورقی)
ب) چکیده(150 تا 250 کلمه)
پ) واژگان کلیدی(3 تا 7)
ج)مقدمه
د) ادبیات و مفاهیم تحقیق
م) بدنه مقاله بحث ها و یافته ها
ی) نتیجه گیری
ه) فهرست منابع
وی در ادامه به ویژگی های عنوان مقاله اشاره کرد و اذعان نمود باید نکات زیر را در انتخاب عنوان مقاله در نظر گرفت.
1- برخورداری از اهمیت و الویت پژوهش
2-رسایی و شفافیت موضوع
3- مورد علاقه پژوهشگر و در توان عمی او
4-روشن بودن قلمرو موضوع متناسب با حجم مقاله
5- جزئی و محدود بودن موضوع
6- برخورداری از منابع کافی و در دسترس
سپس خانم مروتی استاد حوزه و دانشگاه به راهکارهای عمومی برای انتخاب موضوع پرداخت و بیان کرد اولین راهکار تقویت حس کنجگاوی و غلبه بر پیش فرض ها و الگوهای ذهن است و دومین راهکار مشورت با اساتید و استفاده از تجربه کارشناسان آگاه است و سومین راهکار بررسی پژوهش های قبلی در موضوعی کلی و کشف نقاط ابهام و چهارمین راهکار مطالعه مقالات پایان نامه های مرتبط به ویژه بخش پیشنهادها و پنجمین راهکار مطالعه سرفصل ها و جزئیات دروس در رشته های مورد هدف(علم نت) و ششمین راهکار مطالعه سرفصل ها و جزئیات دروس در رشته های هدف(علم نت) و هفتمین راهکار توجه به فراخوان های کنفرانس ها و همایش های علمی (کتابخانه نور) است.
در پایان کارگاه ایشان به پایگاه ها و سایت هایی از جمله نورمگز-گوگل محقق- مگیران- جهاد دانشگاهی- علم نت- سیویلیکا- مدرسه فقاهت برای دریافت مقاله اشاره نمود و سپس به چگونگی عضویت و جستجو در سایت نورمگز و دریافت مقاله از ایرانداگ را عملاً به طلاب آموزش داد و در پایان کارگاه با توجه به ارزیابی مقالات به اشتباه عمدۀ طلاب در مقاله نویسی اشاره و طلاب را با نکات مهم و اساسی راهنمایی کرد.