یزد/مدرسه علمیه حضرت زهرا(سلام الله علیها)/میبد/ کارگاه پژوهشی

یزد/مدرسه علمیه حضرت زهرا(سلام الله علیها)/میبد/ کارگاه مقاله نویسی

شناسه خبر : 148541

1403/07/21

تعداد بازدید : 5

یزد/مدرسه علمیه حضرت زهرا(سلام الله علیها)/میبد/ کارگاه مقاله نویسی
به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) میبد از برگزاری کارگاه «مقاله نویسی با محوریت رشد» با حضور استاد حوزه و دانشگاه خانم مروتی در جمع طلاب این مدرسه خبر داد.

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) میبد از برگزاری کارگاه «مقاله نویسی با محوریت رشد» با حضور استاد حوزه و دانشگاه خانم مروتی  در جمع طلاب این مدرسه خبر داد.

خانم قاسمی گفت: این کارگاه جهت ارتقاء سطح مهارت طلاب در مقاله نویسی قرار است شنبه و سه شنبه هرهفته به صورت حضوری در مدرسه برگزار شود.

 در ابتدا خانم مروتی به ویژگی های مقاله علمی اشاره نمود و بیان کرد برای نوشتن یک مقاله علمی باید به این نکات زیر توجه نمود.

-ویژگی روشی و ساختاری

الف) روش تحقیق (مهندسی و نقشه کشی پژوهش)

ب) روش نگارش( درست نویسی و زیبا نویسی)

2-ویژگی های دانشی و بافتاری

الف) استواری متن و اتقان محتوا و مطالب و ادله آنان

3-ویژگی های شکلی و ظاهری

الف)حجم مناسب مقاله به لحاظ کمی

ب) تطابق ظاهری با شیوه نامه مرجع به لحاظ ارجاعات

-ساختار مقاله علمی

الف) شناسنامه مقاله (عنوان وسط -نام نویسنده گوشه سمت چپ- رتبه علمی، رایانامه معمولاً  پاورقی)

ب) چکیده(150 تا 250 کلمه)

پ) واژگان کلیدی(3 تا 7)

ج)مقدمه

د) ادبیات و مفاهیم تحقیق

م) بدنه مقاله بحث ها و یافته ها

ی) نتیجه گیری

ه) فهرست منابع

وی در ادامه به ویژگی های عنوان مقاله اشاره کرد و اذعان نمود باید نکات زیر را در انتخاب عنوان مقاله در نظر گرفت.

1- برخورداری از اهمیت و الویت پژوهش

2-رسایی و شفافیت موضوع

3- مورد علاقه پژوهشگر و در توان عمی او

4-روشن بودن قلمرو موضوع متناسب با حجم مقاله

5- جزئی و محدود بودن موضوع

6- برخورداری از منابع کافی و در دسترس

سپس خانم مروتی استاد حوزه و دانشگاه به راهکارهای عمومی برای انتخاب موضوع پرداخت و بیان کرد اولین راهکار تقویت حس کنجگاوی و غلبه بر پیش فرض ها و الگوهای ذهن است و دومین راهکار مشورت با اساتید و استفاده از تجربه کارشناسان آگاه است و سومین راهکار بررسی پژوهش های قبلی در موضوعی کلی و کشف نقاط ابهام و چهارمین راهکار مطالعه مقالات پایان نامه های مرتبط به ویژه بخش پیشنهادها و پنجمین راهکار مطالعه سرفصل ها و جزئیات دروس در رشته های مورد هدف(علم نت) و ششمین راهکار مطالعه سرفصل ها و جزئیات دروس در رشته های هدف(علم نت) و هفتمین راهکار توجه به فراخوان های کنفرانس ها و همایش های علمی (کتابخانه نور) است.

در پایان کارگاه ایشان به پایگاه ها و سایت هایی از جمله نورمگز-گوگل محقق- مگیران- جهاد دانشگاهی- علم نت- سیویلیکا- مدرسه فقاهت برای دریافت مقاله اشاره نمود و سپس به چگونگی عضویت و جستجو در سایت  نورمگز و دریافت مقاله از ایرانداگ را عملاً به طلاب آموزش داد و در پایان کارگاه  با توجه به ارزیابی مقالات به اشتباه عمدۀ طلاب در مقاله نویسی اشاره و طلاب را با نکات مهم و اساسی راهنمایی کرد.

اخبار مرتبط